31 046 läst ·
1 015 svar
31k läst
1,0k svar
Kommunalrådet köpte dement kvinnas hus medan sonen låg nedsövd
Den individuella bedömningen har uppenbarligen gjort att väldigt många får känslan av att allt inte gått rätt till. För utomstående blir det omöjligt att veta vilket är en grogrund för korruption. Även om det inte skulle vara fallet här.SågspånPappspikEternit skrev:
Det kan ju vara klädsamt, god debatteknik rent av, att komma med källhänvisningar till sina påståenden.
Men vänta nu här...den gode mannen har gjort den individuella bedömningen att det hade inneburit extra kostnader för huvudmannen om han la ut huset till försäljning hos en mäklare, och valde att inte göra det. Men det är inte en godkänd individuell bedömning enligt dig?
Om däremot den gode mannen hade försökt övertala exempelvis en sjuksköterska* att få information om huvudmannens sons tillstånd, och sjuksköterskan, helt i strid med Patientsäkerhetslagen, hade gjort en individuell bedömning och gett den gode mannen informationen - hade det varit en godkänd individuell bedömning enligt din moraluppfattning?
*definitionsmässigt en tjänsteperson, för övrigt
Gällande vården och sekretess. Det kan ju också vara så att modern är markerad som den som ska kontaktas och informeras om något händer. Den funktionen finns i många vårdsystem. Då antar jag att god man bör kontaktas för att på möjligaste vis informera huvudman.
Haha, mänskligt. När man har hand om andras tillgångar är det dock inte OK att plötsligt få såna infall.W Weimik skrev:
Flera? Jag har bara upptäckt en, men jag tar gärna emot tips om fler.useless skrev:
Det är viktigt att fullmakten uppfyller alla formella krav, och det kan också vara en bra idé att låta en domstol aktivera fullmakten. Då har man lite mer ammunition mot banken. Även en bank måste ju följa lagen.
Lagen om framtidsfullmakt har bara funnit i knappt åtta år, så det finns nog bankpersonal, och andra, som inte har så bra koll vad det är. De måste utbildas av oss andra som har koll.
För att slippa tjafsa med ens släktings bank ser man lämpligen till att i god tid ordna bankfullmakter. Det är, enligt min erfarenhet, ganska enkelt om det görs innan den äldre släktingen blir dement. Då kommer banken inte att bråka.
Specialfall kan tillkomma, ja. Men grunden bör vara största möjliga transparens för att allmänhetens förtroende för överförmyndarnämnden ska upprätthållas.G Greger_08 skrev:
Hur ser statistiken ut för det?Fairlane skrev:
Det finns flera intressen som står mot varandra. Allmänhetens förtroende för överförmyndarnämnden bör väga ganska tungt.Fairlane skrev:
Men intressena måste förstås balanseras mot varandra.
Ja, jag har inte hävdat något annat.Fairlane skrev:
Hur kan någon garantera det?Fairlane skrev:
Det kommer vi nog aldrig att veta helt och hållet, men länsstyrelsens granskning kanske kommer att ge lite mer kött på benen.Fairlane skrev:
Ja, jag tolkade lagen till min eller möjligen karlmbs fördel.SågspånPappspikEternit skrev:
Eller så refererade jag kanske till en förordning som finns med stöd av lagen. 😉