SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det kan ju vara klädsamt, god debatteknik rent av, att komma med källhänvisningar till sina påståenden.

Men vänta nu här...den gode mannen har gjort den individuella bedömningen att det hade inneburit extra kostnader för huvudmannen om han la ut huset till försäljning hos en mäklare, och valde att inte göra det. Men det är inte en godkänd individuell bedömning enligt dig?
Om däremot den gode mannen hade försökt övertala exempelvis en sjuksköterska* att få information om huvudmannens sons tillstånd, och sjuksköterskan, helt i strid med Patientsäkerhetslagen, hade gjort en individuell bedömning och gett den gode mannen informationen - hade det varit en godkänd individuell bedömning enligt din moraluppfattning?

*definitionsmässigt en tjänsteperson, för övrigt
Den individuella bedömningen har uppenbarligen gjort att väldigt många får känslan av att allt inte gått rätt till. För utomstående blir det omöjligt att veta vilket är en grogrund för korruption. Även om det inte skulle vara fallet här.

Gällande vården och sekretess. Det kan ju också vara så att modern är markerad som den som ska kontaktas och informeras om något händer. Den funktionen finns i många vårdsystem. Då antar jag att god man bör kontaktas för att på möjligaste vis informera huvudman.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Jag tror att du eventuellt överskattar gode mannens handlingsförmåga. Det är väl som folk är mest. Jag har mycket som jag har skjutit på i åratal för att jag har prioriterat annat högre. Sedan dyker det plötsligt upp något som gör att jag gör slag i saken.
Haha, mänskligt. När man har hand om andras tillgångar är det dock inte OK att plötsligt få såna infall.

G gaidin skrev:
När man läser denna tråden förstår man vad autokrati är och varför det inte fungerar.

Vissa skribenter här är ganska långt borta från ett fungerande samhälle.
Haha, ni ger er aldrig...

P
useless useless skrev:
Fast det finns ju flera trådar bara i det här forumet som vittnar om att framtidsfullmakter ofta är värdelösa hos bankerna på grund av en massa formaliteter.
Flera? Jag har bara upptäckt en, men jag tar gärna emot tips om fler.

Det är viktigt att fullmakten uppfyller alla formella krav, och det kan också vara en bra idé att låta en domstol aktivera fullmakten. Då har man lite mer ammunition mot banken. Även en bank måste ju följa lagen.

Lagen om framtidsfullmakt har bara funnit i knappt åtta år, så det finns nog bankpersonal, och andra, som inte har så bra koll vad det är. De måste utbildas av oss andra som har koll.

För att slippa tjafsa med ens släktings bank ser man lämpligen till att i god tid ordna bankfullmakter. Det är, enligt min erfarenhet, ganska enkelt om det görs innan den äldre släktingen blir dement. Då kommer banken inte att bråka.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Berätta mer om dem.
Vissa släktingar ska höras av den gode mannen (eller överförmyndarnämnden) innan en fastighet säljs.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
G Greger_08 skrev:
En god man ska ju agera utifrån huvudmannens bästa intresse, vilket ibland är mer än bara ekonomi.

T.ex. ska man förbjuda en försäljning av en fastighet till en bekant till en huvudman under marknadsvärde även om huvudmannen vill det?

Man kan ju inte stirra sig blind på ett scenario.
Specialfall kan tillkomma, ja. Men grunden bör vara största möjliga transparens för att allmänhetens förtroende för överförmyndarnämnden ska upprätthållas.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Prata med en dement person? 🤣
Ja, jag brukar använda en telefon för det.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Tyvärr fungerar framtidsfullmakt sämre än man hade hoppats. Bankerna brukar till exempel inte acceptera den.
Hur ser statistiken ut för det?
Fairlane Fairlane skrev:
Oftast, men inte alltid och framförallt behöver det inte vara lönsamt när beloppen är låga, overheaden tar över.
Med tanke på prisnivåerna generellt på orten så är det kanske inte någon rusning på budgivningar.
Det finns flera intressen som står mot varandra. Allmänhetens förtroende för överförmyndarnämnden bör väga ganska tungt.
Men intressena måste förstås balanseras mot varandra.

Fairlane Fairlane skrev:
Kanske lämpligt att avvakta granskningen av länsstyrelsen, som får bättre insyn än vad vi har, innan man drar några slutsatser?
Ja, jag har inte hävdat något annat.
Fairlane Fairlane skrev:
Nog kan vi väl dra slutsatsen att en försäljning vi mäklare hade kostat mer, garanterat?
Hur kan någon garantera det?
Fairlane Fairlane skrev:
Det är sant, lika lite som vi kan veta vad som var bäst i denna situation? 😉
Det kommer vi nog aldrig att veta helt och hållet, men länsstyrelsens granskning kanske kommer att ge lite mer kött på benen.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Om det är så svårt att hitta ngn som vill vara gode man kan man ju undra varför de inte vill ta in några nya.
De har kanske vissa krav som inte är uppfyllda av de sökande som avvisas?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P
Verkligen inte. Det är svårt att komma in i riksdagen, men att bli förtroendevald på kommunal nivå är inte svårt.
Sen blir man utesluten när man inte håller sig i helt i partifållan.
Jag vill att vi ska rösta på personer och inte på partier.

P
BirgitS BirgitS skrev:
Vem har bestämt det?
Jag kan inte se något om att TS Marlen har bestämt det och det är väl bara hon som kan göra det för den här tråden.
Finns det en speciell märkning av en tråd som ska benämnas "spekulationstråd"?

P
Nej, det säger den inte alls, det är Godwin's princip som säger det.
Godwin's lag talar inte om att enbart nämna Hitler, utan att det ska vara en jämförelse med Hitler och/eller nazister/nazism:
[länk]
Ja, jag tolkade lagen till min eller möjligen karlmbs fördel.
Eller så refererade jag kanske till en förordning som finns med stöd av lagen. 😉

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Det har de väl varit i 4 år?
I så fall hade det väl varit lämpligt att påbörja en försäljningsprocess tidigare?
Fast den gode mannen kanske behövde vänta några år tills fastighetsägaren hade blivit tillräckligt dement för att inte kunna protestera mot en försäljning?

P
K karlmb skrev:
Jag känner inte i Åsele, och säkert inte du heller då, jag tycker man ska lyssna på den kritik som framkommit i detta fall […]
Ja, det borde "man" där "man" främst är länsstyrelsen. Vi övriga i högaffelmobben ska nog hålla oss tysta tills länsstyrelsen har utrett ärendet.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
Jag hittar ingenstans på Blocket där det går att lägga ut en säljes-annons för ett hus.
I Åsele sätter man väl upp en lapp på anslagstavlan inne på ICA?
:-)

• Haha
  • Älska
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.