31 035 läst ·
1 015 svar
31k läst
1,0k svar
Kommunalrådet köpte dement kvinnas hus medan sonen låg nedsövd
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Normalt får de inte ens svara om personen är inskriven eller inte. Nu när du vet det, känns det fortfarande som att man borde få ett svar från vården om sonens tillstånd?K karlmb skrev:
Du skrev det inte som en fråga utan mer som ett påstående. Frågor avslutas normalt med ett frågetecken, så jag uppfattade det inte som en fråga.K karlmb skrev:
Men nej, jag tycker inte det är rimligt att vårdpersonal bryter mot vårdsekretess.
Jag har förstått att du tycker att köparen och god man ska ut i pressen och tala om ärendet och att du inte bryr dig så mycket om personlig integritet och ifall det finns sekretess i ärenden, men för mig är det viktigt.
Jag tycker det är rimligt att man följer lagen.K karlmb skrev:
Visst kan man ringa sjukhuset om man vill, men jag tycker det är orimligt att kräva att vårdpersonal begår brott.
Kanske har man till och med ringt, det vet vi inget om.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Nej, det kan de inte. De folkvalda riskerar att åka ut i höstens val om de inte har väljarnas förtroende. Den risken har inte tjänstepersoner, de är anställda och går under Lagen om anställningsskydd.K karlmb skrev:
Nej, "det vet vi inte", så då ska vi enligt min ödmjuka åsikt inte spekulera. Och dessa spekulationer bör heller inte landa i presumtionen att vissa tjänstepersoner inte gjort sitt jobb.K karlmb skrev:
Det är det vanliga tänket bland en del.
"Om jag inte vet eller förstår EXAKT vad som hänt så har det begåtts stora fel!"
Appliceras på lämplig konspirationsteoretiker, t ex klimat, månlandning, politikerhat.
"Om jag inte vet eller förstår EXAKT vad som hänt så har det begåtts stora fel!"
Appliceras på lämplig konspirationsteoretiker, t ex klimat, månlandning, politikerhat.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Du antar fel, det får man inte. Eller jo du kan få informationen indirekt genom att gå in på ett apotek och be att få hämta ut medicin X och då få veta att det din 2 uttag kvar att göra. Du kan däremot inte få ut läkemedelsförteckning.W Weimik skrev:
Du har däremot helt rätt att det blir svårt att vara vårdnadshavare då. Vissa 13-åringar hanterar ju utan problem ett BankID och kan med eller utan föräldrars hjälp logga in och kontrollera. Andra 13-åringar kan inte ens få ett BankID för att de har en intellektuell funktionsnedsättning som gör att man inte anser att de kan hantera det själv.
Nu är dina argument uttömda och du svamlar bara.SågspånPappspikEternit skrev:
Du säger implicit att du inte har någon källhänvisning till påståendet, alltså.
Gott så att du fått terminologin rätt på ett ställe. Det är faktiskt en bisats!
Jag har inte läst/hört något i media om vad den gode mannen gjorde när det rekommenderade brevet kom i retur. Därför tänker jag inte spekulera.
Min åsikt om vad "oskäligt lång tid" innebär har noll och intet inflytande på överförmyndarnämnden i södra Lappland och deras arbetssätt.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Vi vet egentligen ingenting om vare sig rutiner i fall som detta (lär ju vara rätt ovanligt att en god man har någon fråga öht) och vad som gjorts och inte.Fairlane skrev:
Normalt får de inte ens svara om personen är inskriven eller inte. Nu när du vet det, känns det fortfarande som att man borde få ett svar från vården om sonens tillstånd?
Du skrev det inte som en fråga utan mer som ett påstående. Frågor avslutas normalt med ett frågetecken, så jag uppfattade det inte som en fråga.
Men nej, jag tycker inte det är rimligt att vårdpersonal bryter mot vårdsekretess.
Jag har förstått att du tycker att köparen och god man ska ut i pressen och tala om ärendet och att du inte bryr dig så mycket om personlig integritet och ifall det finns sekretess i ärenden, men för mig är det viktigt.
Jag tycker det är rimligt att man följer lagen.
Visst kan man ringa sjukhuset om man vill, men jag tycker det är orimligt att kräva att vårdpersonal begår brott.
Kanske har man till och med ringt, det vet vi inget om.
Men du anser att allt självklart är korrekt.
Bra!
Hur kan nån tvivla på det?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Höjt nivån kanske jag inte har rent definitionsmässigt, men jag har korrigerat ett antal felaktiga påståenden från främst din sida.K karlmb skrev:
Det är ganska konsekvent i tråden att du med bestämdhet hävdar olika saker, fast du inte har särskilt bra koll på hur kommunal förvaltning fungerar, du har inte satt dig in i Åsele kommuns organisation, och du kan heller inte hänvisa till lagar, förordningar eller praxis.
Men ändå fortsätter du att veva. Oklart varför. Jag misstänker att du har ett horn i sidan till hela Sveriges styrelseskick och administration, samt (inte minst) de personer som sköter dessa funktioner. Politiker, tjänstepersoner - potejto, potaaato. Alla är samma korrupta skurkar. Du kan inte riktigt förklara varför, men din starka känsla borde vara nog.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Korrekt, kul att du kommit fram till det efter 500 inlägg, grattisK karlmb skrev:
Nej, Jag anser att jag inte har all fakta så jag kan inte bedöma om det är korrekt att bedöma eller inte.K karlmb skrev:
Är det så vansinnigt svårt att förstå?
Jag tvivlar på en hel del. Jag tvivlar på din förmåga att läsa och förstå enkel text om du tolkar "Jag har inte tillräckligt med information för att kunna avgöra om det är rätt eller fel" som "Du anser alltså att det är rätt".K karlmb skrev:
En fråga till dig: Tycker du att vårdpersonal ska bryta mot tystnadsplikt och sekretess, vilket är ett brott med fängelse på straffskalan?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Nja, du har iallafall slängt dig med "mest sannolikt" och liknande.K karlmb skrev:
Hur menar du att man ska bedöma om ett agerande är korrekt eller inte om man inte har all information om vad som hänt? Det kan finnas information som gör att man ändrar åsikt totalt när man får den.
Du tyckte ju att sjukhuset skulle uppge hans tillstånd?K karlmb skrev:
Herr Halmgubbe är väl ett epitet som skulle passa dig väldigt bra. Du tillskriver både mig och andra åsikter som vi inte har.
Ett exempel (det finns hur många som helst) är ju detta från inlägg #503: "
Men du anser att allt självklart är korrekt.
Bra!"
Jag är inte det minsta desperat, lite trött att diskutera med någon som inte förstår vad man skriver bara.
Om du hade haft ett uns av läsförståelse så hade du insett att jag inte skrivit att jag anser att allt är korrekt.