G
K karlmb skrev:
I detta fall borde den dörren vara stängd.
Utan alla kort på bordet så är det svårt att säga något dyker ju upp ny information hela tiden. Men jag antar att du förstår min poäng angående att det är en dålig ide att reglera hur fastighets affärer ska gå till när det finns en god man med i bilden.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P pmd skrev:
Till skillnad från de flesta andra i det här ärendet har sonen faktiskt rättigheter.
Ja, men begränsade
P pmd skrev:
Se till att ge dina barn (eller åtminstone ett av dem) en framtidsfullmakt (som explicit gäller även fastighetsaffärer).
Det bör räcka för att de ska kunna sköta dina affärer om du blir oförmögen att göra det själv.
Blod är tjockare än vatten. Oftast.
Tyvärr fungerar framtidsfullmakt sämre än man hade hoppats. Bankerna brukar till exempel inte acceptera den.
Vad gäller att ge barnen rätt så finns det onekligen fördelar, men också nackdelar. Tyvärr händer det att barn utnyttjar sina föräldrar och så finns alltid risken för att det ska bli bråk mellan barnen.
P pmd skrev:
Det hade varit prov på god smak att avvakta en tid för att sonen skulle ha möjlighet att yttra sig om försäljningen.
Kanske, men jag tycker det är att dra en slutsats utan att ha all fakta. Ingen av oss här vet hur läget var. Köparen letade aktivt efter en fastighet och hade frågat flera grannar, så kanske hade någon av dem sålt medan man väntade. Då hade det kanske varit svårt att hitta en ny köpare inom kort. Ärligt talat så vet vi ju inte ens om huvudmannen har uttalat någon vilja åt ena eller andra hållet och vi vet inget om hennes ekonomi etc. De slutsatser som vi drar nu kanske vi hade omvärderat om vi haft all fakta.

P pmd skrev:
Det är bl.a. därför som affärer av den här typen ska göras på den öppna marknaden. En öppen marknadsförsäljning ger oftast det bästa utfallet för en säljare.

Men det viktigaste skälet för en god man att sälja en dement människas fastighet på en öppen marknad är att det eliminerar en del spekulationer om korruption.

Jag är lite förvånad att det inte finns en sådan regel.
Oftast, men inte alltid och framförallt behöver det inte vara lönsamt när beloppen är låga, overheaden tar över.
Med tanke på prisnivåerna generellt på orten så är det kanske inte någon rusning på budgivningar.

P pmd skrev:
Han avgick innan det gick så långt.

Länsstyrelsen är nog inte riktigt klar med sin granskning än.
Kanske lämpligt att avvakta granskningen av länsstyrelsen, som får bättre insyn än vad vi har, innan man drar några slutsatser?
P pmd skrev:
Hade kanske kostat mer, snarare. Eller mindre i andel av försäljningspriset. Vi vet inte, helt enkelt.
Vad vi dock vet är att en öppen försäljning hade eliminerat en del korruptionsmisstankar.
Nog kan vi väl dra slutsatsen att en försäljning vi mäklare hade kostat mer, garanterat?
Men visst, en annons på Blocket eller motsvarande hade kanske inte kostat mer (än annonskostnaden), men hade folk varit nöjda med det för att få bort risken för korruption?
P pmd skrev:
Snarare om det är inte det bästa för dig. Vi kan knappast i detta forum avgöra vad som är bäst för Hybro.
Det är sant, lika lite som vi kan veta vad som var bäst i denna situation? 😉

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
K karlmb skrev:
Prata med en dement person? 🤣
Ja det kan man göra på distans. Jag har en dement släkting som jag pratar med i telefon med jämna mellanrum och jag är inte ensam.

Det beror väl helt på hur dement personen är vilka svar man får?

Att någon är dement betyder inte automatiskt att det inte går att kommunicera med den. Är någon så dement så det inte går att få meningsfulla svar så blir det inte så mycket vettigare för att man är på plats istället för över telefon eller liknande.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
karlmb skrev :
"Det verkar vara ngt för en inre krets trots att man utåt kommunicerar att det är svårt att hitta någon som vill ställa upp.
Och ett mönster framträder ju, det verkar ofta vara politiker som har detta som extraknäck.
Ofta de äldre som inte har så mkt att göra längre."

Svaret är , att det ÄR SVÅRT att hitta gode män p.g.a. att det INTE är ett hyfsat extraknäck, utan ett mycket dåligt betalt humanarbete.

Av egen erfarenhet, så vet jag dessutom att det är möjligt att bilda sig en bra uppfattning om vad även en dement huvudman har för tankar.

När det gäller mäklare eller inte, så är det ju så att det finns krav på den gode mannen att få till det bästa möjliga för huvudmannens liv och ekonomi och då är det svårt för utomstående att veta om försäljning ska gå via mäklare eller inte.
Om det är så svårt att hitta ngn som vill vara gode man kan man ju undra varför de inte vill ta in några nya.

G Greger_08 skrev:
Utan alla kort på bordet så är det svårt att säga något dyker ju upp ny information hela tiden. Men jag antar att du förstår min poäng angående att det är en dålig ide att reglera hur fastighets affärer ska gå till när det finns en god man med i bilden.
Nej, poängen med god man är ju att fatta de bästa besluten åt ngn som inte kan det själv.

Fairlane Fairlane skrev:
Ja det kan man göra på distans. Jag har en dement släkting som jag pratar med i telefon med jämna mellanrum och jag är inte ensam.

Det beror väl helt på hur dement personen är vilka svar man får?

Att någon är dement betyder inte automatiskt att det inte går att kommunicera med den. Är någon så dement så det inte går att få meningsfulla svar så blir det inte så mycket vettigare för att man är på plats istället för över telefon eller liknande.
SJälvklart inte, men som vanligt utgår du från dina egna preferenser, den här huvudmannen kanske inte ens kan hantera en modern telefon.

Fairlane Fairlane skrev:
Kanske, men jag tycker det är att dra en slutsats utan att ha all fakta. Ingen av oss här vet hur läget var. Köparen letade aktivt efter en fastighet och hade frågat flera grannar, så kanske hade någon av dem sålt medan man väntade. Då hade det kanske varit svårt att hitta en ny köpare inom kort. Ärligt talat så vet vi ju inte ens om huvudmannen har uttalat någon vilja åt ena eller andra hållet och vi vet inget om hennes ekonomi etc. De slutsatser som vi drar nu kanske vi hade omvärderat om vi haft all fakta.
Du återkommer till det ständigt ja, man kan undra varför. Tids nog så får vi väl veta och då kan vi ta den diskussionen då.
Tråden är en spekulationstråd.

P pmd skrev:
Folk kan ändra sig, men även om det antagligen var osannolikt att sonen skulle ha en annan uppfattning när det väl drog ihop sig till en försäljning så hör det till god ton att höra sig för från överförmyndarnämnden. Det är kanske lag- eller förordningskrav på det också, men det vet jag inte.

Det duger inte att ta genvägar i sådana här ärenden. Att fundera på hur viktigt det är med anhörigas synpunkter i ett specifikt fall är förkastligt när normalrutinen är att anhörigas sypunkter ska beaktas.
Jag tror det står i lagen att anhöriga måste informeras vid större affärer. Det var inte möjligt i detta fall när man såg att reket kom i retur, och då körde man på. Utan att närmare ta reda på varför det kom i retur. Hade ren info utan närmare värde varit det som krävdes så skulle man knappast använt ett rek utan ett vanligt brev.

P pmd skrev:
Inte så mycket, vad vi vet. Det är den gode mannen och överförmyndarnämnden som eventuellt har gjort fel.
Han borde ha bättre omdöme än att fullfölja när han inte fick se sonens rektion (utan bara ett rek i retur)

P pmd skrev:
Inte så mycket, vad vi vet. Det är den gode mannen och överförmyndarnämnden som eventuellt har gjort fel.
Ah, ett konkret svar, tack så mycket!

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vårt valsystem gör att den möjligheten är ganska liten. För att skaffa sig politiskt inflytande måste man nästla sig in i toppen av ett politiskt part. Det är partier som har makt i Sverige, inte politiker.
Verkligen inte. Det är svårt att komma in i riksdagen, men att bli förtroendevald på kommunal nivå är inte svårt. Det är ett ständigt riv efter personer som vill och kan ta kommunala uppdrag, för såna poster finns det gott om. Det är förstås mer fancy att ha en riksdagsplats, men ersättare i kommunfullmäktige i Åsele eller ledamöter i utbildningsnämnden i Nybro behövs också. Representativ demokrati är ett lagarbete.

• Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Han borde ha bättre omdöme än att fullfölja när han inte fick se sonens rektion (utan bara ett rek i retur)
Vet du om köparen hade möjlighet göra det, eller hade det varit ett kontraktsbrott från hans sida?

• Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
K karlmb skrev:
Vem har bestämt det?
Jag kan inte se något om att TS Marlen har bestämt det och det är väl bara hon som kan göra det för den här tråden.

P pmd skrev:
Tyvärr Sågspån, så säger Godwins lag att det är den som först nämner Hitler som förlorar …
😉
Nej, det säger den inte alls, det är Godwin's princip som säger det.
Godwin's lag talar inte om att enbart nämna Hitler, utan att det ska vara en jämförelse med Hitler och/eller nazister/nazism:
https://en.wikipedia.org/wiki/Godwin's_law

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
K karlmb skrev:
SJälvklart inte, men som vanligt utgår du från dina egna preferenser, den här huvudmannen kanske inte ens kan hantera en modern telefon.
Mina preferenser? Snarare erfarenheter. Man kan vara dement på olika nivåer, väldigt olika.

Ditt påstående "Prata med en dement person? 🤣" bygger väl på din bild av en dement person?
K karlmb skrev:
Du återkommer till det ständigt ja, man kan undra varför. Tids nog så får vi väl veta och då kan vi ta den diskussionen då.
Är det en spekulationstråd eller är det du som anser att det är det?

Är det dumt att hålla sig till fakta, eftersom du anser att det är en spekulationstråd?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.