P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Intressant att så många verkar tycka att sonens rättigheter ska prioriteras här..
Till skillnad från de flesta andra i det här ärendet har sonen faktiskt rättigheter.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
P
H Hybro skrev:
Hela historien i tråden känns bedrövlig, typ att man kan riskera att bli rättslös och utdömd i förtid så fort man inte kan svara för sig.
Se till att ge dina barn (eller åtminstone ett av dem) en framtidsfullmakt (som explicit gäller även fastighetsaffärer).
Det bör räcka för att de ska kunna sköta dina affärer om du blir oförmögen att göra det själv.
Blod är tjockare än vatten. Oftast.

P
J J00 skrev:
För skoj skull kikade jag om det här på Flashback
[…]
Inte så konstigt ändå att det existerar så mycket jäv, nepotism och korruption i vårat samhälle med tanke på den generella okunskapen.
Medelnivån för intelligens, kunskaper och insikter i samhällsfrågor är extremt låg på Flashback, så det går knappast att dra slutsatser om den generella okunskapen genom att läsa på Flashback.

Det räcker att läsa den här tråden för att dra slutsatser om det. 😎

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Värst vad du verkar veta om detta? Är det en motorväg som går igenom Åsele kanske?
Östernoret ligger inte i Åsele tätort (nästan-tätort är kanske en bättre beskrivning) utan en dryg mil söderut (det sålda huset ligger cirka 12 km från Åsele kyrka).

Nej, det är ingen motorväg som gör genom Östernoret…

• Haha
karlmb
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Anhöriga bör få tillfälle att yttra sig om försäljningen, men de har inget veto.
Det tycks stämma. I det här fallet fick dock inte den närmast(?) anhörige tillfälle att yttra sig.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Försäljningen har ju diskuterats i 4 år. Sonens ståndpunkt var väl känd redan innan han blev sjuk.
Det hade varit prov på god smak att avvakta en tid för att sonen skulle ha möjlighet att yttra sig om försäljningen.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
K Kirre2 skrev:
En annan fundering jag har är hur man kan vara säker på mäklarens värdering och att inte mäklaren är kompis med politikern.
Det är bl.a. därför som affärer av den här typen ska göras på den öppna marknaden. En öppen marknadsförsäljning ger oftast det bästa utfallet för en säljare.

Men det viktigaste skälet för en god man att sälja en dement människas fastighet på en öppen marknad är att det eliminerar en del spekulationer om korruption.

Jag är lite förvånad att det inte finns en sådan regel.

• Älska
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
P
Säker kan man såklart aldrig vara, men vilket fel skulle du göra på jobbet, som riskerade att du förlorade det, bara för att hjälpa en kompis?
Det beror väl till stor del på risken för upptäckt?
(Jag svarar inte för min personliga del här, eftersom jag varken har jobb eller kompisar).

P
useless useless skrev:
Kommunalrådet ifråga förlorade inte jobbet.
Han avgick innan det gick så långt.
useless useless skrev:
Ingen annan inblandad i affären heller vad jag vet.
Länsstyrelsen är nog inte riktigt klar med sin granskning än.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Eller så förstod han att priset inte skulle bli högre? En försäljning på öppna marknaden hade kostat mer och kanske gett mindre pengar till säljaren i slutändan.
Hade kanske kostat mer, snarare. Eller mindre i andel av försäljningspriset. Vi vet inte, helt enkelt.
Vad vi dock vet är att en öppen försäljning hade eliminerat en del korruptionsmisstankar.

• Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
God man kan sälja ditt hus, efter godkännande från överförmyndarnämnden, men aldrig skänka bort dina pengar till behövande, inte ens till dina barn, för det är inte det bästa för dig.
Snarare om det är inte det bästa för dig. Vi kan knappast i detta forum avgöra vad som är bäst för Hybro.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag försökte påvisa att det är en generellt låg prisnivå på fastigheter i Åsele kommun.
Det är väl inget som ska styra hur en fastighet ska försäljas av en god man?

Det bästa priset får man vanligen genom att sälja på en öppen marknad, men inte heller det ska styra hur en försäljning ska gå till i ett sånt här fall. Det viktigaste är att inga misstankar om korruption uppstår.

• Älska
karlmb
  • Laddar…
P
Man undrar ju lite grann om de som kommenterar hur fint det är här i Åsele ens tittat på Street View?
Det är ju uppenbart att det är trafik på riksväg 90, och att strandtomten lämnar en del att önska...
Vad är det du vill visa med det röda strecket på bild #3?

P
H HusMedHistoria skrev:
Jag tror att det helt enkelt var bekvämt för den gode mannen att sälja fastigheten och att slippa invändningar från sonen.
Och att det passade bra att From kom och ville köpa fastigheten.

Allting i den här affären kanske sköttes enligt reglerna, och enligt alla inblandades (förutom Anders Hedlunds) önskemål. Hedlund hade dock inte veto, som redan påpekats.

Men Caesars hustru får inte ens misstänkas.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Och hur viktigt är detta brev när affären redan diskuterats i fyra år och sonens ståndpunkt är känd?
Folk kan ändra sig, men även om det antagligen var osannolikt att sonen skulle ha en annan uppfattning när det väl drog ihop sig till en försäljning så hör det till god ton att höra sig för från överförmyndarnämnden. Det är kanske lag- eller förordningskrav på det också, men det vet jag inte.

Det duger inte att ta genvägar i sådana här ärenden. Att fundera på hur viktigt det är med anhörigas synpunkter i ett specifikt fall är förkastligt när normalrutinen är att anhörigas sypunkter ska beaktas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.