31 035 läst ·
1 015 svar
31k läst
1,0k svar
Kommunalrådet köpte dement kvinnas hus medan sonen låg nedsövd
Se till att ge dina barn (eller åtminstone ett av dem) en framtidsfullmakt (som explicit gäller även fastighetsaffärer).H Hybro skrev:
Det bör räcka för att de ska kunna sköta dina affärer om du blir oförmögen att göra det själv.
Blod är tjockare än vatten. Oftast.
Medelnivån för intelligens, kunskaper och insikter i samhällsfrågor är extremt låg på Flashback, så det går knappast att dra slutsatser om den generella okunskapen genom att läsa på Flashback.J J00 skrev:
Det räcker att läsa den här tråden för att dra slutsatser om det. 😎
Östernoret ligger inte i Åsele tätort (nästan-tätort är kanske en bättre beskrivning) utan en dryg mil söderut (det sålda huset ligger cirka 12 km från Åsele kyrka).K karlmb skrev:
Nej, det är ingen motorväg som gör genom Östernoret…
Det är bl.a. därför som affärer av den här typen ska göras på den öppna marknaden. En öppen marknadsförsäljning ger oftast det bästa utfallet för en säljare.K Kirre2 skrev:
Men det viktigaste skälet för en god man att sälja en dement människas fastighet på en öppen marknad är att det eliminerar en del spekulationer om korruption.
Jag är lite förvånad att det inte finns en sådan regel.
Det beror väl till stor del på risken för upptäckt?Dan_Johansson skrev:
(Jag svarar inte för min personliga del här, eftersom jag varken har jobb eller kompisar).
Hade kanske kostat mer, snarare. Eller mindre i andel av försäljningspriset. Vi vet inte, helt enkelt.useless skrev:
Vad vi dock vet är att en öppen försäljning hade eliminerat en del korruptionsmisstankar.
Snarare om det är inte det bästa för dig. Vi kan knappast i detta forum avgöra vad som är bäst för Hybro.Fairlane skrev:
Det är väl inget som ska styra hur en fastighet ska försäljas av en god man?SågspånPappspikEternit skrev:
Det bästa priset får man vanligen genom att sälja på en öppen marknad, men inte heller det ska styra hur en försäljning ska gå till i ett sånt här fall. Det viktigaste är att inga misstankar om korruption uppstår.
Och att det passade bra att From kom och ville köpa fastigheten.H HusMedHistoria skrev:
Allting i den här affären kanske sköttes enligt reglerna, och enligt alla inblandades (förutom Anders Hedlunds) önskemål. Hedlund hade dock inte veto, som redan påpekats.
Men Caesars hustru får inte ens misstänkas.
Folk kan ändra sig, men även om det antagligen var osannolikt att sonen skulle ha en annan uppfattning när det väl drog ihop sig till en försäljning så hör det till god ton att höra sig för från överförmyndarnämnden. Det är kanske lag- eller förordningskrav på det också, men det vet jag inte.useless skrev:
Det duger inte att ta genvägar i sådana här ärenden. Att fundera på hur viktigt det är med anhörigas synpunkter i ett specifikt fall är förkastligt när normalrutinen är att anhörigas sypunkter ska beaktas.