K Kirre2 skrev:
Tror du på allvar att ingen från olika kommuner känner eller känner till varandra?
Det tror jag inte.
Men att ha en gemensam överförmyndarnämnd i sex kommuner, däribland Åsele, är ett vettigt sätt att se till att det finns ett visst säkerhetsavstånd mellan huvudmännen som har god man och den politiskt tillsatta nämnd som ska fatta beslut om bland annat huvudmännens fastighetsaffärer.
Det är ju trots allt ett större avstånd än vad som finns i kommunfullmäktige i Sveriges kommuner. Där är alla ledamöter folkbokförda i kommunen, för annars är de inte valbara.

• Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
K karlmb skrev:
Ja, det beror ju på hur man vill drevet ska utvecklas.
Dels tror jag det är drevet och att styra och dels är väl inte god man särskilt utsatt som det är, det är nog värre för köparen.

Men tycker du att det är lämpligt att en god man får ut i pressen och/eller på olika forum och lämnar ut information om huvudmannen?

Fairlane Fairlane skrev:
Dels tror jag det är drevet och att styra och dels är väl inte god man särskilt utsatt som det är, det är nog värre för köparen.

Men tycker du att det är lämpligt att en god man får ut i pressen och/eller på olika forum och lämnar ut information om huvudmannen?
Om sonen påstår att han gjort något fel är det väl inte orimligt att GM bemöter detta?
GM borde väl vara intresserad av detta med tanke på sitt politiska uppdrag?
Men det är klart damagecontrol kan ju vara att gömma sig bakom sekretess o hoppas folk köper hans (obefintliga) förklaring utifrån det.

Redigerat:
Fairlane
K karlmb skrev:
Om sonen påstår att han gjort något fel är det väl inte orimligt att han bemöter detta?
Nej, det finns ingen anledning att svara offentligt.
K karlmb skrev:
Han borde väl vara intresserad med tanke på sitt politiska uppdrag?
Han är politiker och god man, två olika uppgifter, som inte ska blandas ihop. Om han har gjort fel i detta fall eller inte vet jag inte, men jag anser att han ska svara till rätt instanser och inte blanda in sin roll som god man.

Det är synd att sonen inte var god man själv så hade det här aldrig kunnat hända, men det kan ju vara så att mamman inte ville ha honom som god man eller att han själv inte ville eller blev godkänd, det vet jag inte heller.

Vägen framåt för alla som är oroliga att god man ska hantera saker på ett sätt som ni inte vill i era liv är att lösa det hela med god man själva.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är synd att sonen inte var god man själv så hade det här aldrig kunnat hända, men det kan ju vara så att mamman inte ville ha honom som god man eller att han själv inte ville eller blev godkänd, det vet jag inte heller.
Jaså nu ska det så lite tvivel här....Tydligen bor han inte i byn så det kan ju vara den enkla anledningen till ngn lokal stjärna.

Fairlane Fairlane skrev:
Han är politiker och god man, två olika uppgifter, som inte ska blandas ihop. Om han har gjort fel i detta fall eller inte vet jag inte, men jag anser att han ska svara till rätt instanser och inte blanda in sin roll som god man.
LOL, och hur tyckte du då KS-ordf skulle gjort? Hänvisa till sin privata roll som naiv köpare? 😂

Fairlane
K karlmb skrev:
LOL, och hur tyckte du då KS-ordf skulle gjort? Hänvisa till sin privata roll som naiv köpare? 😂
Nu var det väl knappast ordförande som drog igång allt i media och han har väl inte uttalat sig så mycket heller?

Som köpare av fastigheten så är han en privatperson, inte ens du kan väl påstå att han köpte den i egenskap av politiker eller ordförande?

Vi tänker helt enkelt väldigt olika här du och jag.
Jag tror att vi båda är överens om att det är bra att det publicerades vad som hänt. Sen skiljer sig nog våra tankar åt. Jag tycker att det är bäst att de inblandade talar med utredarna och så avvaktar jag vad de kommer fram till innan jag gör en bedömning av eventuell skuld. Du verkar mer tycka att det ska avgöras genom folkets domstol på internet där folk dömer utan instinkt i all fakta.

Jag anser verkligen det vore helt galet om god man började diskutera moderns mentala tillstånd, moderns ekonomi, sonens ekonomi och åsikter etc i media.

• Gilla
gaidin och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

En släkting blev avrådd från att vara god man åt en nära anhörig med motiveringen att det skulle kunna bli problematiskt vid en framtida bouppteckning om man inte är opartisk.

Fairlane
useless useless skrev:
En släkting blev avrådd från att vara god man åt en nära anhörig med motiveringen att det skulle kunna bli problematiskt vid en framtida bouppteckning om man inte är opartisk.
Så kan det förstås vara, men det är väldigt vanligt att man är god man till en anhörig

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nu var det väl knappast ordförande som drog igång allt i media och han har väl inte uttalat sig så mycket heller?

Som köpare av fastigheten så är han en privatperson, inte ens du kan väl påstå att han köpte den i egenskap av politiker eller ordförande?

Vi tänker helt enkelt väldigt olika här du och jag.
Jag tror att vi båda är överens om att det är bra att det publicerades vad som hänt. Sen skiljer sig nog våra tankar åt. Jag tycker att det är bäst att de inblandade talar med utredarna och så avvaktar jag vad de kommer fram till innan jag gör en bedömning av eventuell skuld. Du verkar mer tycka att det ska avgöras genom folkets domstol på internet där folk dömer utan instinkt i all fakta.

Jag anser verkligen det vore helt galet om god man började diskutera moderns mentala tillstånd, moderns ekonomi, sonens ekonomi och åsikter etc i media.
En rörande omsorg om de drabbade.
Om du inte vill spekulera o diskutera utifrån vad som framkommit så tycker jag du ska sluta.
Var skrev jag att KS ordförande frog igång media? Det var väl det sista han ville...?
Vad jag menade om honom var att ifall han hade helt rent mjöl i påsen hade kunnat argumentera för sin sak. Men som vanligt i Sverige så väljer man att avgå pga "hatstorm", hot mot familjen osv, samtidigt som man helt glider undan från sakfrågan och säger att man inget fel gjort.
Tänk vad synd det är om dessa starke män, som alltid blir missförstådda!

• Gilla
Kirre2
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är aldrig bra med t ex ett av två barn som god man. I slutändan blir det antingen jäv eller bråk med det andra syskonet.

Är man ensamt barn gör man allt för att öka arvet, huvudmannens önskan blir sekundär.

Jag tror att en närstående som god man kan vara problematiskt.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vad jag menade om honom var att ifall han hade helt rent mjöl i påsen hade kunnat argumentera för sin sak. Men som vanligt i Sverige så väljer man att avgå pga "hatstorm", hot mot familjen osv, samtidigt som man helt glider undan från sakfrågan och säger att man inget fel gjort.
Med tanke på vissa tongångar (generellt politikerförakt) i den här tråden är det tyvärr ganska troligt att From fått utstå både hat och hot som kommunicerats på sådana sätt som inte vaktas av en moderator. Här går det inte att skriva vad som helst, då griper någon moderator in efter anmälan. Den som skickar sms, mail eller DM på någon kommunikationsapp kan skriva precis vad hen vill, och det har också gjorts i det här fallet.

Men om vi nu ska vara konkreta, exakt vad gjorde Andreas From fel?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Men om vi nu ska vara konkreta, exakt vad gjorde Andreas From fel?
Han kontaktade en dement kvinnas gode man, som han var nära bekant med, för att få köpa ett hus utanför den öppna marknaden. Det var fel och dumt gjort om han hade velat ha kvar sitt uppdrag som förtroendevald.

• Gilla
  • Älska
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Han kontaktade en dement kvinnas gode man, som han var nära bekant med, för att få köpa ett hus utanför den öppna marknaden. Det var fel och dumt gjort om han hade velat ha kvar sitt uppdrag som förtroendevald.
I ett reportage från SR berättar From att han letade efter en fastighet att köpa, och frågade runt bland flera ägare till olika sjönära fastigheter, däribland den gode mannen som företrädde fastighetsägaren till den berörda fastigheten.
Han såg godkännandet från överförmyndarnämnden som en garant för en korrekt affär, men verkar i likhet med flera i tråden tro att det fanns någon rätt för huvudmannens son att lägga in veto mot affären.
https://www.sverigesradio.se/artikel/kommunalradet-husaffaren-inte-mitt-ansvar-som-kopare

Vad är felet, mer exakt? Ska valda politiker inte få köpa eller sälja fastigheter? Ska det inte vara tillåtet att kontakta fastighetsägare för att fråga om en fastighet är till salu, om inte fastigheten är utannonserad av en mäklare? Eller är det bara valda politiker som inte får köpa (eller sälja?) fastigheter utan mäklare, enligt din åsikt? Ska politiker inte få köpa fastigheter som säljs av god man eller förvaltare för huvudmans räkning?

• Gilla
  • Haha
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
- Men tydligen är omständigheterna kring köpet, kanske inte de allra bästa...

Här är två:

- Dement ägare (mor).
- En son som ligger nedsövd på sjukhuset, med oviss utgång.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.