31 046 läst ·
1 015 svar
31k läst
1,0k svar
Kommunalrådet köpte dement kvinnas hus medan sonen låg nedsövd
Det kan man ju undra..Du förutsätter att det är oväsentligt och ändå väljer man ett rek?useless skrev:
Man kanske hela tiden varit med på att den ska säljas, men det handlade om hur och till vem.
Varför tror du man skickade ett rek?
Det beror ju helt på förutsättningarna. En god man ska väl kunna göra allt som en vanlig medborgare klarar? I en del fall kan man sälja mindre egendomar själv, det är inget konstigt. Särskilt inte för någon som jobbar som god man och har lite mer koll (förhoppningsvis) på div saker i samhället.G Greger_08 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ungefär så.K karlmb skrev:
Jag kritiserar inte dig om du säger att du vill ändra på systemet så det fungerar som du vill, det är en rätt du har. Jag kritiserar inte dig om du påstår att lagstiftningen är något annat än vad den faktiskt är heller, däremot påpekar jag att du har fel. Om du tar det som kritik mot dig, så är det din tolkning.K karlmb skrev:
Du argumenterar som att allt är svart eller vitt. Vi andra har en massa frågor o du viftar bara bort allt med "fakta" om lagar o liknande. Självklart gäller lagarna, det är väl ingen som tycker något annat? Detta gäller både bristande laguppfyllnad, vilket utan mer info är omöjligt att avfärda, Länsstyrelsen har ju på eget initiativ startat en granskning av fallet. Men det gäller också moral o sunt förnuft. Detta ska man kunna förvänta sig av gode män och folk i en KS.Fairlane skrev:
Jag kritiserar inte dig om du säger att du vill ändra på systemet så det fungerar som du vill, det är en rätt du har. Jag kritiserar inte dig om du påstår att lagstiftningen är något annat än vad den faktiskt är heller, däremot påpekar jag att du har fel. Om du tar det som kritik mot dig, så är det din tolkning.
Ja ett leksakshus kan man sälja på blocket men jag antog att du pratade om en fastighet.K karlmb skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Lagarna är svart eller vitt oftast. Moral och sunt förnuft är det inte och där skiljer det mycket från person till person, så det är inte lämpligt att ha i lagar.K karlmb skrev:Du argumenterar som att allt är svart eller vitt. Vi andra har en massa frågor o du viftar bara bort allt med "fakta" om lagar o liknande. Självklart gäller lagarna, det är väl ingen som tycker något annat? Detta gäller både bristande laguppfyllnad, vilket utan mer info är omöjligt att avfärda, Länsstyrelsen har ju på eget initiativ startat en granskning av fallet. Men det gäller också moral o sunt förnuft. Detta ska man kunna förvänta sig av gode män och folk i en KS.
Jag misstänker att du inte har någon erfarenhet av att arbeta som god man, eller av annan anledning försökt sätta dig in i vad som gäller. Jag har inte heller arbetat som god man, men jag har nära vänner och anhöriga som gör och har gjort det, så vi har många gånger diskuterat liknande frågor flera gånger, ur olika aspekter. Vi har också pratat om vad som tagits upp på kurser etc, så jag har förmodligen en bättre koll på vad som faktiskt gäller i nuläget. Om man vill att lagarna ändras så är det en annan sak, tills vidare håller man sig till gällande lagar.
Vill du diskutera den aktuella händelsen så är det givetvis ok, men utgå inte från att alla dina antagande måste stämma.
Jahapp. Vart vill du komma med diskussionen om eventuellt REK? Som du säkert lärt dig vid det här laget har närmast anhöriga rätt att yttra sig när den här typen av affärer ska behandlas i ÖFN. Det är säkert helt normalt att man då får ett brev. Det är knappast någon ny rutin de tillämpade endast i det här fallet.K karlmb skrev:
Nej säkert ingen ny rutin. Så varför körde man på då när det kom i retur? Hade sonen bett gode man att dra åt helvete är det ju en rimlig anledning. Vet vi det?useless skrev:
Jahapp. Vart vill du komma med diskussionen om eventuellt REK? Som du säkert lärt dig vid det här laget har närmast anhöriga rätt att yttra sig när den här typen av affärer ska behandlas i ÖFN. Det är säkert helt normalt att man då får ett brev. Det är knappast någon ny rutin de tillämpade endast i det här fallet.