K karlmb skrev:
Att det i teorin kan vara så att mamman egentligen ville sälja och tyckte att det var ett bra tillfälle nu när KS- ordförande var beredd att hjälpa till och köpa fastigheten samtidigt som sonen var otillräknelig, och att det hela tiden varit sonen som stretat emot och ville kanske hellre ha ut fastigheten som förtida arv eller så, det är naturligtvis inte omöjligt.
Men vilka odds kan man anta här?
Sonens plötsliga sjukdom har ingenting med det hela att göra. Försäljningen var redan påbörjad och värderingen gjord innan han blev sjuk.

Så ni kan sluta spekulera om att allt gjordes upp i lönndom under tiden sonen låg på sjukhus.

Sonens enda invändning är att det eventuellt skulle kunnat bli en högre köpeskilling om man gått via öppna marknaden.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
K karlmb skrev:
Man får en känsla av att du alltid vill vara motvalls så snart jag yttrar mig...
Jag svarade "HusMedHistoria", inte dig, så hur du kom till den slutsatsen vet jag inte, men jag är å andra sidan inte förvånad.
K karlmb skrev:
Att det i teorin kan vara så att mamman egentligen ville sälja och tyckte att det var ett bra tillfälle nu när KS- ordförande var beredd att hjälpa till och köpa fastigheten samtidigt som sonen var otillräknelig, och att det hela tiden varit sonen som stretat emot och ville kanske hellre ha ut fastigheten som förtida arv eller så, det är naturligtvis inte omöjligt.
Men vilka odds kan man anta här?
Eftersom den delen av texten var generell, inte kopplad direkt till fallet så är oddsen rätt ointressanta.
Du kanske inte vet skillnaden mellan:
  • att prata generellt om hur något fungerar
  • att prata om ett specifikt ärende
K karlmb skrev:
Om det vore på detta sätt så hade iaf jag berättat detta i samband med min avgång från samtliga politiska uppdrag.
Nu var det väl köparen, inte den gode mannen som avgick?
Jag tycker det vore synnerligen olämpligt att hur huvudmannen tycker och tänker allmänt, saker som kanske sagts i förtroende.
K karlmb skrev:
Och de boende i byn hade säkert också redan vetat om det.
Ja kanske någon visste, men det är inte allmän handling för den sakens skull.
K karlmb skrev:
Ska man hålla generella resonemang så ska de väl inte handla om extremt osannolika fall?
Det är enligt mig inte alls extremt osannolikt att det en huvudman och en anhörig har olika åsikter.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Det kan ju tilläggas att köparen avgick från sina politiska uppdrag på grund av hot och trakasserier han utsatts för. Inte på grund av att några allvarliga fel har begåtts.

Därmed inte sagt att upplägget var lämpligt eller moraliskt försvarbart, men rent formellt har inga allvarliga fel begåtts.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
Anders From fick väl sparken troligtvis, men det kan man ju inte säga rakt ut. Så han får sluta självmant "med värdigheten i behåll" och då syr han en offerkofta och skyller på allmänhetens reaktioner.

Det där är ju ett rätt vanligt utfall när politiker tänjer gränserna bortom vad allmänheten accepterar och blir ertappade med handen i syltburken.

• Gilla
orutti och 2 till
  • Laddar…
G
K karlmb skrev:
Vad är det för illvillig tolkning, det gällde ju utomståendes köp inte släktingar o närstående. Förstår du inte skillnaden?
Var ska gränsen sättas vem som ska anses vara närstående då?

Ska det bara gäller dementa personer eller alla typer av huvudman?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
G Greger_08 skrev:

Tycker du det är ett problem om gode män säljer av dementas tillgångar till sina vänner utan att det passerar öppna marknaden?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
useless useless skrev:
Sonens enda invändning är att det eventuellt skulle kunnat bli en högre köpeskilling om man gått via öppna marknaden.
Fast utan att vi vet skälet till detta kan man ju inte säga att allt gått rätt till.

K karlmb skrev:
Fast utan att vi vet skälet till detta kan man ju inte säga att allt gått rätt till.
Skälet till vadå?

G Greger_08 skrev:

Är väl inte så svårt att avgöra ifall någon är närstående till vare sig huvudmannen, eller till den gode mannen?

useless useless skrev:
Skälet till vadå?
Till att man valde att avstå från varje form av offentlig budgivning.

K karlmb skrev:
Till att man valde att avstå från varje form av offentlig budgivning.
Skälet till det har ju redovisats flera gånger - Nämnden ansåg inte att det hade gett mer pengar, bara högre omkostnader.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
G
Unikt namn Unikt namn skrev:
Tycker du det är ett problem om gode män säljer av dementas tillgångar till sina vänner utan att det passerar öppna marknaden?
Beror ju helt på situationen och vilka tillgångar vi pratar om.

Unikt namn
G Greger_08 skrev:
Beror ju helt på situationen och vilka tillgångar vi pratar om.
Beskriv en gränsfallssituation där du vacklar mellan okej och inte okej.
Gärna ett scenario som är någolunda trovärdigt/sannolikt.

U
useless useless skrev:
Ja, just... Jag mätte till det andra bostadshuset på samma fastighet.

Nedgånget eller inte är väl svårt att säga. Men underhållsbehovet är i alla fall stort.

[bild]
Är det inte lite suspekt att gode mannen försökt sälja under 4års tid, men att sonen satt sig emot under tiden. Sen när han hamnat på sjukhus så blir huset sålt.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Är det inte lite suspekt att gode mannen försökt sälja under 4års tid, men att sonen satt sig emot under tiden. Sen när han hamnat på sjukhus så blir huset sålt.
Har sonen varit emot en försäljning? Vart kan man läsa mer om det?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.