Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Samtidigt så är ju fastigheten inte superrolig, om det är strandtomt man är ute efter...
[bild]
Vi är alla olika, men det är inte E4an som går intill. Sedan kan det ju finnas andra möjligheter än att bara sitta på verandan o glo på sjöutsikten. Vad skulle starke man ha denna landplätt till då? Var det välgörenhet han ägnade sig åt när han köpte den?

K Kirre2 skrev:
Men om huset nu är så värdelöst och ligger så illa till, varför var han då så intresserad av att köpa så han riskerar sitt jobb och sitt rykte?
Det handlar i mitt tycke inte främst om huruvida huset är värt vad det värderades till, det handlar om att man som kommunpolitiker inte på nåt sätt ska göra nåt där man riskerar att bli misstänkt för ha fifflat. Ville han hemskt gärna ha huset men inte att ägaren skulle bli tvungen att betala för mäklaravgifter od hade han ju kunnat stå för dem och alla hade tyckt att han var en fin och godhjärtad människa!
Jag har aldrig hävdat att det är värdelöst, eller att det ligger illa till.

Jag säger bara att
A: de som försöker skönmåla fastigheten (här i tråden alltså) verkar vara lite frånkopplade från verkligheten, och
B: det känns konstigt att vi ska ha olika regler för politiker och andra människor, bara för att politiker granskas minutiöst så ska de inte bara följa lagar, utan även nån slags högre moralisk kodex.

Vissa här i tråden verkar ju tycka att den gode mannen borde begå fel i sitt uppdrag för att tillgodose sonens önskemål, samtidigt som politikern ska gå utöver vad som krävs av vanliga människor. Jag får inte ihop det....

• Gilla
Kurtivan och 4 till
  • Laddar…
J J00 skrev:
Jag har inte heller någon koll på bostadsmarknaden i Åsele men det jag vet är att generellt så är större fastigheter som ligger lite utanför trista byar mer attraktiva än nergångna små kvartershus i just trista byar ute på landsbygden långt från större städer. Finns dessutom möjligheten att använda fastigheten både som fritidshus och permanentboende så ökar attraktionen ytterligare. Är det dessutom en strandtomt där fiskeintresserade kan ha en båt liggandes och ha direkt tillgång till fiskevatten så ökar attraktionen ytterligare.
Närliggande landsväg drar givetvis ner attraktionen.
280k känns ändå i sammanhanget relativt billigt, så som jag ser på det. Finns inget som säger att fastigheten inte hade sålts för 380k på öppen marknad men mycket som talar för att den inte hade sålts för mindre än 250k. Således var den potentiella uppsidan större än den eventuella nedsidan.

Oavsett vad försäljningen hade resulterat i, för det vet ingen, så tycker jag att det alltid ska ske på öppen marknad när det säljs via en god man eller förvaltare även om det medför en merkostnad och eventuellt en lägre vinst. Det är det enskilt enklaste sättet att motverka korruption. Jo, gode män kan vara korrupta titeln till trots.

Sen att det råkade vara en kommunpamp som köpte från gode man som satt i kommunstyrelsen och ÖFN som var partikamrat och fd kollega med köparen gjorde ju saken bara ännu värre. Dock, hade fastigheten sålts på öppen marknad så hade det troligtvis varit frid o fröjd ändå (även om kollegan i ÖFN borde ha förklarat sig jävig ändå).

Jag tycker det är märkligt, det känns som att väldigt många inte tror att det förekommer vänskapskorruption och "småbrott" bara för att det handlar om förhållandevis små summor pengar. Själv tror jag att det är just den här typen av brott som är bland de vanligaste i vårat samhälle och att ca 99% blir aldrig påkomna...
Precis. Och som ett tjänstemannaansvar hade kunnat motverka.

• Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vissa här i tråden verkar ju tycka att den gode mannen borde begå fel i sitt uppdrag för att tillgodose sonens önskemål, samtidigt som politikern ska gå utöver vad som krävs av vanliga människor. Jag får inte ihop det....
Hur menar du nu?

M Myckling skrev:
Fallet togs upp av Messiah Hallberg och Svenska nyheter på SVT i fredags. 😀

Angående byns "bästa mäklare" så finns ingen mäklare i Åsele. De flesta fastighetsaffärer i Västerbottens inland, undantaget skogsfastigheter, sker av en mäklare som är lokaliserad i Hemavan som ligger ca 30 mil från Åsele. Han jobbar dock främst med fritidshus i fjällen. De flesta fastigheterna i de här trakterna och prisklasserna sker dock utan mäklare.

Oavsett om affären klarar juridikens regler är det hela så klantigt av From. Sitter man som förtroendevald får man se till att ha både hängslen och livrem för att kunna visa på att allt skett öppet och självklart att affären skulle gå ut på öppen marknad. Gode mannen borde väl kunna lägga ut fastigheten på anbud utan att en mäklare behöver vara inblandad.
Måste kolla svenska nyheter nu!
Haha, sanslöst! https://www.svtplay.se/video/jEqqRvn/svenska-nyheter/fre-6-mar-22-00
Kom inte här o gnäll om politkerförakt!

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Går ut på egna gräsmattan i stället...

Man undrar ju lite grann om de som kommenterar hur fint det är här i Åsele ens tittat på Street View?
Det är ju uppenbart att det är trafik på riksväg 90, och att strandtomten lämnar en del att önska...
Det är fortfarande 280k vi pratar om. Även om man belånar sig till 85% så blir räntekostnaden försumbar liten vilket betyder att extremt många har möjlighet att köpa för 280k.

Fastighet på 2,78 ha som kan användas både som fritidshus och permanentboende. Ett boningshus och ladugård. Strandtomt som för den fiskeintresserade kan vara värt mycket att bara kunna ha sin båt liggandes där och ha direkt tillgång till stora fiskevatten.
Finns fungerande vatten och avlopp så höjer det värdet avsevärt procentuellt sett.

Landsvägen ligger förhållandevis nära men har ingen direkt anknytning till större stad eller turistanläggning så trafiken lär nog inte vara överjävlig...

Detta är i och för sig totalt irrelevant för trådämnet i sig.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Och mor bodde där på senare år?

Fairlane
H Hybro skrev:
Jo. Men lika illa som för sonen tvivlar jag på att det blir för min del. Identifierar mig själv mer som den demente mamman.

God man, eller nån annan inom kommunen har inte nåt att hämta.
Jag har tre friska söner.
Fast det du oroar dig för åren kriminell handling. Ingen god man får sälja ditt hus för att du ligger på sjukhus i någon månad. Ingen från kommunen får sälja ditt hus heller.
Om du har en god man och det är i ett sådant läge att en försäljning kan vara aktuell, och det får godkänt från överförmyndarnämnden så får pengarna inte skänkas bort.
Dina friska söner har ingen rätt att bestämma nu och inte när du har god man heller, men de har sin arvsrätt, när du avlider.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Tack. Känns betryggande😉😇

• Haha
karlmb
  • Laddar…
H Hybro skrev:
God man, eller nån annan inom kommunen har inte nåt att hämta.
Jag har tre friska söner.
Och du tror att dom kommer att sköta dina förehavanden så länge det behövs?

Jag har en dement släkting som har fyra friska barn. Det har skött om hennes ekonomi i några år, men det är en del jobb och i takt med att bankid'n och fullmakter slutat funka har man bestämt att god man är enda vettiga vägen framåt.

Fairlane Fairlane skrev:
Fast det du oroar dig för åren kriminell handling. Ingen god man får sälja ditt hus för att du ligger på sjukhus i någon månad. Ingen från kommunen får sälja ditt hus heller.
Om du har en god man och det är i ett sådant läge att en försäljning kan vara aktuell, och det får godkänt från överförmyndarnämnden så får pengarna inte skänkas bort.
Dina friska söner har ingen rätt att bestämma nu och inte när du har god man heller, men de har sin arvsrätt, när du avlider.
Om inte nån bränner en ansenlig del av arvsrätten då.

J J00 skrev:
väldigt många inte tror att det förekommer vänskapskorruption
Svenskar har fått höra sedan barnsben att det inte finns någon korruption i sverige.

Fråga valfri äldre invandrare från någon öststat så får du höra att korruptionen i sverige är värre än i öststaterna.

Skillnaden, grovt förenklat, är att i öststaterna kan vem som helst ge polisen eller kommuntjänstemannen en hundring så får man sitt problem löst. I sverige är det bara vissa som kan få sina problem lösta, eftersom man måste känna rätt personer.

Det är nepotismen och det faktum att svenska staten så febrilt förnekar korruptionen i sverige som gör att öststatarna upplever korruptionen som så mycket värre i .se.

• Gilla
  • Wow
  • Arg
  • Haha
orutti och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har läst på forum för gode män och många av dem anser att om huvudmannen inte längre kan använda en fastighet ska den säljas så snart som möjligt. Om man tex drabbas av sjukdom och inte kan gå eller prata så "anses det" av desse gode män att fastigheten ska säljas asap.

En god man måste ansöka hos överförmyndaren för att få sälja en fastighet. Jag vet inte vilka principer överförmyndare baserar sina beslut på. I lagen står att en försäljning endast får godkännas om det är lämpligt. I förarbetena (Prop. 1993/94:251) står att en försäljning kan vara motiverad om en omyndig har använt den som bostad och vill flytta därifrån eller om fastigheten har varit en kapitalplacering och en bättre placering i annan egendom eller värdepapper är möjlig. Motsvarande gäller för huvudman med god man eller förvaltare. Enligt den principen ska fastigheten förmodligen säljas i situationen ovan.

Det är inte ovanligt att någon äger en fastighet och av olika skäl vill behålla den fast det inte är mest ekonomiskt fördelaktigt. Man kan tex vilja att ens barn ska ärva fastigheten. Jag vet inte om överförmyndaren tar hänsyn till vad huvudmannen vill eller vad huvudmannen har sagt medan han/hon kunde uttrycka det. Det finns inga klara riktlinjer så vitt jag kan se.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
H HusMedHistoria skrev:
Jag har läst på forum för gode män och många av dem anser att om huvudmannen inte längre kan använda en fastighet ska den säljas så snart som möjligt. Om man tex drabbas av sjukdom och inte kan gå eller prata så "anses det" av desse gode män att fastigheten ska säljas asap.
Men det är ju knappast så att en person som får en hjärtinfarkt och får ligga inne på sjukhus får sin bostad såld under den tiden. Det var ju det Hybro var rätt för, i kombination med att pengarna från försäljningen skulle skänkas bort. Det är givetvis brottsligt.

Om de är gode män och tror att en fastighet ska säljas så snart huvudmannen inte kan nyttja den så är det fel, huvudman bestämmer. Att ha en god man kan innebära att man inte kan framföra sina önskemål, eller inte vara förmögen att förstå saker, om man är kraftigt dement till exempel. Det finns dock väldigt många med god man som inte är i den situation.

I trådens fall så har väl god man rekommenderat försäljning under 4 års tid, så det tyder inte på att någon som varit på forumet och skrivit.
H HusMedHistoria skrev:
Det är inte ovanligt att någon äger en fastighet och av olika skäl vill behålla den fast det inte är mest ekonomiskt fördelaktigt. Man kan tex vilja att ens barn ska ärva fastigheten.
Så kan det vara. Jag vet också fall som är tvärtom, där personer velat sälja en sommarstuga för att man inte vill att det ska bli en arvstvist. Sen händer något som gör att man inte kan sälja och så blir det problem, ett barn vill att stugan ska säljas, ett annat vill att stugan ska vara kvar hos befintlig ägare. Det kan vara att den senare vill ha möjlighet att nyttja stugan, på förälderns bekostnad eftersom man inte har råd att köpa själv. Vad gör en god man då? Så lätt är det nog inte.
H HusMedHistoria skrev:
Jag vet inte om överförmyndaren tar hänsyn till vad huvudmannen vill eller vad huvudmannen har sagt medan han/hon kunde uttrycka det. Det finns inga klara riktlinjer så vitt jag kan se.
Man tar nog den information man får, så det baseras väl på det.

Om man är orolig för att få en god man som man inte har förtroende för så kan man försöka bestämma det medan man fortfarande kan. Det är ju inte helt ovanligt att en släkting tar rollen. Så verkar dock inte fallet varit i detta fall.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.