31 033 läst ·
1 015 svar
31k läst
1,0k svar
Kommunalrådet köpte dement kvinnas hus medan sonen låg nedsövd
~100m gräsmatta är det mellan bostadshuset och vattnet enligt eniros mätverktyg.useless skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Huset på norrsidan om vägen är ladugårdsbyggnaden.
Men poängen var att fråga sågspånet om storleken på 200kkrs husen gick att jämföra med det aktuella huset?
Den som bor i huset kommer aldrig ha någon annan mellan vattnet och sig själv oavsett hur långt tomten officiellt sträcker sig ner mot vattnet.
Det finns ju nämlugen även små sommarstugor med väldigt spartansk inredning i norr.
Vidare tycks det blivit någon form av trådsanning att huset skulle vara nedgånget och därför billigt, men finns det något som styrker det?
Huset tycks ligga väldigt fint till. Har svårt att se att en hus med mark ner till vattnet och 2ha skog skulle vara så svårsålt även i Åsele.
Problemet här är att du som vanligt bara vill käbbla emot.Fairlane skrev:
Som vanligt brister det i läsförståelse.
Det står i det kommunerna säger är att man ska ha samråd, och det har jag ingenstans förnekat. Det jag säger är att god man har skyldighet att tillgodose sin huvudmans vilja, inte dennes barns vilja. Har de samma vilja, så är det inget problem, men vill huvudman sälja och barnet inte så ska det säljas.
I inlägg#180 visar du inte vet hur de fungerar när du inte vet om sonen har vetorätt eller inte.
Sonen har rätt att säga vad han tycker, men något direkt inflytande finns inte.
I inlägget som du citerade skrev jag "För att vara tydlig, sonen i denna historia har ingen som helst rätt att bestämma något." Och så är det, sonen har inte någon rätt att bestämma.
Jag skrev generellt vad god man göra och inte. God man ska arbeta för huvudmannen, inte för dennes barn. Sammanfaller deras vilja så är det ju bra, men annars är det såklart huvudmannens vilja som är väsentlig. Den kommentaren jag skrev var som sagt generell, vad huvudmannen har/hade för åsikt har jag självklart ingen aning om och kommenterar således inte. Jag antar att du inte heller har någon aning om huvudmannens önskemål.
Jag har inget intresse av att diskutera mer med dig, när du misstolkar texter hela tiden.
Huvudman och son har som det verkar haft gemensam uppfattning i detta fall.
Det är ganska uppenbart om man tar in allt som hittills framkommit.
Om mamman plötsligt efter 4 års diskussioner ändrar sig är det ju väldigt konstigt om det sker just när sonen får en stroke.
Jag vill inte ens spekulera i hur den informationen lades fram för henne.
Eller du är kanske en av alla gode män ute i landet med ett par snälla rottweilers i trädgården?
Redigerat:
Starke man kanske vet om något som ska göras mee stora vägen...?Unikt namn skrev:
~100m gräsmatta är det mellan bostadshuset och vattnet enligt eniros mätverktyg.
[bild]
Men poängen var att fråga sågspånet om storleken på 200kkrs husen gick att jämföra med det aktuella huset?
Den som bor i huset kommer aldrig ha någon annan mellan vattnet och sig själv oavsett hur långt tomten officiellt sträcker sig ner mot vattnet.
Det finns ju nämlugen även små sommarstugor med väldigt spartansk inredning i norr.
Vidare tycks det blivit någon form av trådsanning att huset skulle vara nedgånget och därför billigt, men finns det något som styrker det?
Huset tycks ligga väldigt fint till. Har svårt att se att en hus med mark ner till vattnet och 2ha skog skulle vara så svårsålt även i Åsele.
Eller har kopplingar till grannfastighetena?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Du tittar noga i spegeln när du skriver detta.K karlmb skrev:
Jag skriver om hur god man ska arbeta, generellt.
In kommer du och förklarar att jag har fel genom att låtsas om att jag skrivit något helt annat än det jag skrivit.
Kanske, kanske inte, det har jag dock inte skrivit något om. Min uppfattning är dock att det bara blir spekulationer från vår sida.K karlmb skrev:
Varför inte? Du spekulerar ju fritt om allt annat.K karlmb skrev:
Nej det är jag inte, men jag har till skillnad från dig en viss koll på vad en god man ska göra och inte enligt lag. Trevligt att se att du gillar rottweilers iallafall.K karlmb skrev:
Kanske t o m var / är som så, att ingen räknat med att sonen skulle vara med i matchen längre?
Utdömd på förhand.
Vad vet vi vad han har för planer efter att fått sova på saken några veckor. Ja, vi vet inte heller om hans planer före det han blev allvarligt sjuk.
Nån som överhuvudtaget tänkt på det?
Bara kallt räknar med ett och annat, samt handlar därefter.
- Glad och förhoppningsfull att jag bara blev inlagd på sjukan 4 dygn, i princip för samma sak som sonen. Var så att säga i yrsla.
Inte kört bil på snart 3 månader, men snart så.
På bana igen.
Och ingen, vare sig privatpersoner eller statligt anställda har visat tecken på att ta över mitt hus eller något annat som jag äger.
Men man blir illa berörd och orolig när man läser det som skrivs i tråden.
Utdömd på förhand.
Vad vet vi vad han har för planer efter att fått sova på saken några veckor. Ja, vi vet inte heller om hans planer före det han blev allvarligt sjuk.
Bara kallt räknar med ett och annat, samt handlar därefter.
- Glad och förhoppningsfull att jag bara blev inlagd på sjukan 4 dygn, i princip för samma sak som sonen. Var så att säga i yrsla.
På bana igen.
Och ingen, vare sig privatpersoner eller statligt anställda har visat tecken på att ta över mitt hus eller något annat som jag äger.
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Samtidigt så är ju fastigheten inte superrolig, om det är strandtomt man är ute efter...Unikt namn skrev:
~100m gräsmatta är det mellan bostadshuset och vattnet enligt eniros mätverktyg.
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Men ingen har väl funderat på att ta över sonens ägodelar heller? Din situation påminner ju mer om sonen i detta ärende. Du är väl inte dement med en god man?H Hybro skrev:Kanske t o m var / är som så, att ingen räknat med att sonen skulle vara med i matchen längre?
Vad vet vi vad han har för planer efter att fått sova på saken några veckor.
På bana igen.
Vad sonen har för planer är rätt ointressant för hur god man ska agera.
Jo. Men lika illa som för sonen tvivlar jag på att det blir för min del. Identifierar mig själv mer som den demente mamman.Fairlane skrev:
God man, eller nån annan inom kommunen har inte nåt att hämta.
Jag har tre friska söner.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Jag är utsocknes i fråga om Åsele, så jag har försäljningsstatistiken att lita på. Jag har inte försökt ge en exakt värdering på den sålda fastigheten, däremot har jag visat på att det är en generellt låg prisnivå på fastigheter i kommunen.Unikt namn skrev:
Någon som däremot bör veta det ungefärliga värdet är en mäklare, och den gode mannen lät en mäklare värdera huset för att få fram ett marknadsvärde, som sedan användes vid försäljningen. Rimligt sätt att agera. En försäljning på öppna marknaden hade lett till tiotusentals kronor ytterligare i arvode till en mäklare. Pengar som huvudmannen fått betala ur köpeskillingen. Från i somras fram till nu finns inte ett enda exempel på hus i kommunen som sålts för mer än utgångspriset, däremot många som sålts för mindre. Därför är det högst osannolikt att huvudmannen hade fått mer än 280 000 för huset om det sålts på öppna marknaden.
Givet vinterns höga elpriser i hela landet var det ett klokt beslut att sälja huset i somras, så att huvudmannen skulle slippa stå för vinterns elräkningar. Återigen, den gode mannen ska se till sin huvudmans intressen och hennes bästa, inte anhörigas intressen. Anhöriga ska informeras om en fastighetsförsäljning, men de har ingen vetorätt eller möjlighet att stoppa affären.
Hade sonen hemskt gärna velat ha huset kvar, hade han kunnat spara eller låna ihop 280 000 och köpt huset själv. Det är inte rimligt att begära att en dement person ska ha kvar och betala driftskostnader för ett hus hon inte längre bor i eller kan använda - för att en anhörig tycker att det är synd att sälja huset. Det är inte i huvudmannens intresse, och huvudmannens intresse är vad den gode mannen är utsedd för att tillse.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Man undrar ju lite grann om de som kommenterar hur fint det är här i Åsele ens tittat på Street View?
Det är ju uppenbart att det är trafik på riksväg 90, och att strandtomten lämnar en del att önska...
Det är ju uppenbart att det är trafik på riksväg 90, och att strandtomten lämnar en del att önska...
Fallet togs upp av Messiah Hallberg och Svenska nyheter på SVT i fredags. 😀
Angående byns "bästa mäklare" så finns ingen mäklare i Åsele. De flesta fastighetsaffärer i Västerbottens inland, undantaget skogsfastigheter, sker av en mäklare som är lokaliserad i Hemavan som ligger ca 30 mil från Åsele. Han jobbar dock främst med fritidshus i fjällen. De flesta fastigheterna i de här trakterna och prisklasserna sker dock utan mäklare.
Oavsett om affären klarar juridikens regler är det hela så klantigt av From. Sitter man som förtroendevald får man se till att ha både hängslen och livrem för att kunna visa på att allt skett öppet och självklart att affären skulle gå ut på öppen marknad. Gode mannen borde väl kunna lägga ut fastigheten på anbud utan att en mäklare behöver vara inblandad.
Angående byns "bästa mäklare" så finns ingen mäklare i Åsele. De flesta fastighetsaffärer i Västerbottens inland, undantaget skogsfastigheter, sker av en mäklare som är lokaliserad i Hemavan som ligger ca 30 mil från Åsele. Han jobbar dock främst med fritidshus i fjällen. De flesta fastigheterna i de här trakterna och prisklasserna sker dock utan mäklare.
Oavsett om affären klarar juridikens regler är det hela så klantigt av From. Sitter man som förtroendevald får man se till att ha både hängslen och livrem för att kunna visa på att allt skett öppet och självklart att affären skulle gå ut på öppen marknad. Gode mannen borde väl kunna lägga ut fastigheten på anbud utan att en mäklare behöver vara inblandad.
Men om huset nu är så värdelöst och ligger så illa till, varför var han då så intresserad av att köpa så han riskerar sitt jobb och sitt rykte?Dan_Johansson skrev:
Det handlar i mitt tycke inte främst om huruvida huset är värt vad det värderades till, det handlar om att man som kommunpolitiker inte på nåt sätt ska göra nåt där man riskerar att bli misstänkt för ha fifflat. Ville han hemskt gärna ha huset men inte att ägaren skulle bli tvungen att betala för mäklaravgifter od hade han ju kunnat stå för dem och alla hade tyckt att han var en fin och godhjärtad människa!
Jag har inte heller någon koll på bostadsmarknaden i Åsele men det jag vet är att generellt så är större fastigheter som ligger lite utanför trista byar mer attraktiva än nergångna små kvartershus i just trista byar ute på landsbygden långt från större städer. Finns dessutom möjligheten att använda fastigheten både som fritidshus och permanentboende så ökar attraktionen ytterligare. Är det dessutom en strandtomt där fiskeintresserade kan ha en båt liggandes och ha direkt tillgång till fiskevatten så ökar attraktionen ytterligare.SågspånPappspikEternit skrev:
Jag är utsocknes i fråga om Åsele, så jag har försäljningsstatistiken att lita på. Jag har inte försökt ge en exakt värdering på den sålda fastigheten, däremot har jag visat på att det är en generellt låg prisnivå på fastigheter i kommunen.
Någon som däremot bör veta det ungefärliga värdet är en mäklare, och den gode mannen lät en mäklare värdera huset för att få fram ett marknadsvärde, som sedan användes vid försäljningen. Rimligt sätt att agera. En försäljning på öppna marknaden hade lett till tiotusentals kronor ytterligare i arvode till en mäklare. Pengar som huvudmannen fått betala ur köpeskillingen. Från i somras fram till nu finns inte ett enda exempel på hus i kommunen som sålts för mer än utgångspriset, däremot många som sålts för mindre. Därför är det högst osannolikt att huvudmannen hade fått mer än 280 000 för huset om det sålts på öppna marknaden.
Givet vinterns höga elpriser i hela landet var det ett klokt beslut att sälja huset i somras, så att huvudmannen skulle slippa stå för vinterns elräkningar. Återigen, den gode mannen ska se till sin huvudmans intressen och hennes bästa, inte anhörigas intressen. Anhöriga ska informeras om en fastighetsförsäljning, men de har ingen vetorätt eller möjlighet att stoppa affären.
Hade sonen hemskt gärna velat ha huset kvar, hade han kunnat spara eller låna ihop 280 000 och köpt huset själv. Det är inte rimligt att begära att en dement person ska ha kvar och betala driftskostnader för ett hus hon inte längre bor i eller kan använda - för att en anhörig tycker att det är synd att sälja huset. Det är inte i huvudmannens intresse, och huvudmannens intresse är vad den gode mannen är utsedd för att tillse.
Närliggande landsväg drar givetvis ner attraktionen.
280k känns ändå i sammanhanget relativt billigt, så som jag ser på det. Finns inget som säger att fastigheten inte hade sålts för 380k på öppen marknad men mycket som talar för att den inte hade sålts för mindre än 250k. Således var den potentiella uppsidan större än den eventuella nedsidan.
Oavsett vad försäljningen hade resulterat i, för det vet ingen, så tycker jag att det alltid ska ske på öppen marknad när det säljs via en god man eller förvaltare även om det medför en merkostnad och eventuellt en lägre vinst. Det är det enskilt enklaste sättet att motverka korruption. Jo, gode män kan vara korrupta titeln till trots.
Sen att det råkade vara en kommunpamp som köpte från gode man som satt i kommunstyrelsen och ÖFN som var partikamrat och fd kollega med köparen gjorde ju saken bara ännu värre. Dock, hade fastigheten sålts på öppen marknad så hade det troligtvis varit frid o fröjd ändå (även om kollegan i ÖFN borde ha förklarat sig jävig ändå).
Jag tycker det är märkligt, det känns som att väldigt många inte tror att det förekommer vänskapskorruption och "småbrott" bara för att det handlar om förhållandevis små summor pengar. Själv tror jag att det är just den här typen av brott som är bland de vanligaste i vårat samhälle och att ca 99% blir aldrig påkomna...