Unikt namn Unikt namn skrev:
Var det strandtomter med 27000kvm yta som gick för 200'?
Det var väl ingen strandtomt på fastigheten ifråga? Bostadshuset står 250 meter från vattnet.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
useless useless skrev:
Eller så förstod han att priset inte skulle bli högre? En försäljning på öppna marknaden hade kostat mer och kanske gett mindre pengar till säljaren i slutändan.
Det är väl bara att lägga ut fastigheten för vad den värderats till och kommer det inga högre bud köper politikern den för vad den värderats till eller varför inte lite till om man vill täcka ev kostnader för mäklare och annonser.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det här har du missuppfattat. God man ska göra vad som anses bäst för dig, inte för dina barn och inte några behövande. God man kan sälja ditt hus, efter godkännande från överförmyndarnämnden, men aldrig skänka bort dina pengar till behövande, inte ens till dina barn, för det är inte det bästa för dig.

Dina barn har inget inflytande över din ekonomi vare sig nu eller när du ligger på sjukhus.

Man kan såklart anse att lagen är dålig, men så ser den ut och det är den vi har att förhålla oss till, tills den ändras.

Man ska inte heller glömma bort att en dement person fortfarande har rättigheter. Jag har en närstående som är dement, men det går upp och ner. Personen bor hemma och det vardagliga går rätt bra, men städningen blir inte så bra och diskmaskinen kan tömmas odiskad etc. Vill personen inte ha hjälp så han inga anhöriga någon möjlighet och inte god man heller.

För att vara tydlig, sonen i denna historia har ingen som helst rätt att bestämma något.
Sen kan man tycka det var otroligt klantigt hanterat hela ärendet och man kan tycka att sonen borde ha inflytande, men så är det alltså inte.
Det stämmer dåligt med de flesta människors rättsmedvetande att en god man ska göra det som "är bäst" för huvudmannen utan att bry sig om vad huvudmannen vill. De allra flesta vill inte att någon utomstående ska fatta beslut utan att ta hänsyn till vad de själva vill.

Lagen kommer förmodligen att ändras i år. Det finns en proposition som heter "Ett ställföreträdarskap att lita på" (Prop. 2025/26:92). Den föreslår lagändringar som förmodligen kommer att börja gälla 1 juli.

En sådan ändring handlar om förmyndares, gode mäns och förvaltares verksamhet. Enligt förslaget ska följande läggas till:
"De ska beakta den enskildes vilja eller förmodade inställning när uppdraget utförs"

Det är helt ofattbart att lagen inte kräver det i nuläget.

• Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Det är väl bara att lägga ut fastigheten för vad den värderats till och kommer det inga högre bud köper politikern den för vad den värderats till eller varför inte lite till om man vill täcka ev kostnader för mäklare och annonser.
Så politikern skulle acceptera nackdelarna med en öppen försäljning (ev budgivning) men säljaren skulle slippa sin risk (budgivningen stannar lägre än man hoppats på)?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Så det spelade alltså ingen roll om sonen varit pigg o alert, nedsövd eller t o m död?

• Wow
  • Arg
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Så politikern skulle acceptera nackdelarna med en öppen försäljning (ev budgivning) men säljaren skulle slippa sin risk (budgivningen stannar lägre än man hoppats på)?
Det är väl klart att han skulle. Då hade han sluppit bli svartmålad och tvungen att avgå.
Han köpte det ju för vad det värderades till. Om köpet föregicks av att fastigheten legat ute på öppna marknaden eller inte hade ju inte spelat nån roll för priset, om det nu inte har blivit budgivning förstås. Då hade han fått betala mer, men inte framstått som en skitstövel.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Vem vet om han hade betalat 1753 kr mer?
Men kanske nån annan.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Fairlane
H HusMedHistoria skrev:
Det stämmer dåligt med de flesta människors rättsmedvetande att en god man ska göra det som "är bäst" för huvudmannen utan att bry sig om vad huvudmannen vill. De allra flesta vill inte att någon utomstående ska fatta beslut utan att ta hänsyn till vad de själva vill.
Men det var inte det jag påstod heller, tvärtom så ska god man agera enligt huvudmannens önskemål. Det blir svårt ibland beroende på hur det går att kommunicera. Det jag menar på är att god man arbetar för huvudmannen, inte dennes barn.
H HusMedHistoria skrev:
Lagen kommer förmodligen att ändras i år. Det finns en proposition som heter "Ett ställföreträdarskap att lita på" (Prop. 2025/26:92). Den föreslår lagändringar som förmodligen kommer att börja gälla 1 juli.

En sådan ändring handlar om förmyndares, gode mäns och förvaltares verksamhet. Enligt förslaget ska följande läggas till:
"De ska beakta den enskildes vilja eller förmodade inställning när uppdraget utförs"

Det är helt ofattbart att lagen inte kräver det i nuläget.
Det är väl mer ett förtydligande och lite tydligare och bättre rutiner. Det är ju redan nu så att god man ska följa huvudmannen önskan, i den mån det går.

• Gilla
HasseTeknik och 3 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Veto finns inte. När min pappa dog så ville jag köpa hans sommarstuga, mamma var dement och pappa hade tagit hand om ekonomin. Jag tog över ekonomin men det gillade inte min syster som tvingade fram en god man.
Hon opponerade sig också om köpet av stugan, jag ville betala genom att låna pengar från mamma och betala ränta varje månad tills jag antingen betalade eller hon dog och då skulle vi dra av det på arvet.

Syrran hade sina invändningar men överförmyndaren beslutade att gå på min linje och det hela gjordes utan syrrans medgivande med hjälp av en god man.
Ifall man inte noterat hennes invändningar hade det sett rätt illa ut.
Nu är det ju kanske skillnad ifall det finns mer än en anhörig, frågan är ifall ngt liknande detta i Åsele inträffat tidigare?

Redigerat:
Fairlane Fairlane skrev:
Det här har du missuppfattat. God man ska göra vad som anses bäst för dig, inte för dina barn och inte några behövande. God man kan sälja ditt hus, efter godkännande från överförmyndarnämnden, men aldrig skänka bort dina pengar till behövande, inte ens till dina barn, för det är inte det bästa för dig.

Dina barn har inget inflytande över din ekonomi vare sig nu eller när du ligger på sjukhus.

Man kan såklart anse att lagen är dålig, men så ser den ut och det är den vi har att förhålla oss till, tills den ändras.

Man ska inte heller glömma bort att en dement person fortfarande har rättigheter. Jag har en närstående som är dement, men det går upp och ner. Personen bor hemma och det vardagliga går rätt bra, men städningen blir inte så bra och diskmaskinen kan tömmas odiskad etc. Vill personen inte ha hjälp så han inga anhöriga någon möjlighet och inte god man heller.

För att vara tydlig, sonen i denna historia har ingen som helst rätt att bestämma något.
Sen kan man tycka det var otroligt klantigt hanterat hela ärendet och man kan tycka att sonen borde ha inflytande, men så är det alltså inte.
Nu har vi ju trots allt sett i flera inlägg med länkar till vad kommuner skriver, att anhöriga ska ha inflytande över fastighetsaffärer. Varför låtsas du inte om det?

Fairlane Fairlane skrev:
Men det var inte det jag påstod heller, tvärtom så ska god man agera enligt huvudmannens önskemål. Det blir svårt ibland beroende på hur det går att kommunicera. Det jag menar på är att god man arbetar för huvudmannen, inte dennes barn.
Vad vet du om vad huvudmannen hade för åsikt i frågan? Den kanske sammanfaller med sonens?

• Gilla
HusMedHistoria
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. Och din tolkning är att anhöriga måste godkänna? Jag litar nog mer på den tolkning som flera kommuner har gjort och som har prövats i flera rättsinstanser under många år.
Ändå verkar det skralt med rättsfall?

useless useless skrev:
Försäljningen har ju diskuterats i 4 år. Sonens ståndpunkt var väl känd redan innan han blev sjuk.
Varför skickar man då ett rek till sonen?

BirgitS
K karlmb skrev:
Varför skickar man då ett rek till sonen?
Information om att försäljningen har startat?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
K karlmb skrev:
Nu har vi ju trots allt sett i flera inlägg med länkar till vad kommuner skriver, att anhöriga ska ha inflytande över fastighetsaffärer. Varför låtsas du inte om det?
Som vanligt brister det i läsförståelse.
Det står i det kommunerna säger är att man ska ha samråd, och det har jag ingenstans förnekat. Det jag säger är att god man har skyldighet att tillgodose sin huvudmans vilja, inte dennes barns vilja. Har de samma vilja, så är det inget problem, men vill huvudman sälja och barnet inte så ska det säljas.
I inlägg#180 visar du inte vet hur de fungerar när du inte vet om sonen har vetorätt eller inte.
Sonen har rätt att säga vad han tycker, men något direkt inflytande finns inte.

I inlägget som du citerade skrev jag "För att vara tydlig, sonen i denna historia har ingen som helst rätt att bestämma något." Och så är det, sonen har inte någon rätt att bestämma.

K karlmb skrev:
Vad vet du om vad huvudmannen hade för åsikt i frågan? Den kanske sammanfaller med sonens?
Jag skrev generellt vad god man göra och inte. God man ska arbeta för huvudmannen, inte för dennes barn. Sammanfaller deras vilja så är det ju bra, men annars är det såklart huvudmannens vilja som är väsentlig. Den kommentaren jag skrev var som sagt generell, vad huvudmannen har/hade för åsikt har jag självklart ingen aning om och kommenterar således inte. Jag antar att du inte heller har någon aning om huvudmannens önskemål.

Jag har inget intresse av att diskutera mer med dig, när du misstolkar texter hela tiden.

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.