31 033 läst ·
1 015 svar
31k läst
1,0k svar
Kommunalrådet köpte dement kvinnas hus medan sonen låg nedsövd
Veto finns inte. När min pappa dog så ville jag köpa hans sommarstuga, mamma var dement och pappa hade tagit hand om ekonomin. Jag tog över ekonomin men det gillade inte min syster som tvingade fram en god man.K karlmb skrev:
Hon opponerade sig också om köpet av stugan, jag ville betala genom att låna pengar från mamma och betala ränta varje månad tills jag antingen betalade eller hon dog och då skulle vi dra av det på arvet.
Syrran hade sina invändningar men överförmyndaren beslutade att gå på min linje och det hela gjordes utan syrrans medgivande med hjälp av en god man.
Försäljningen har ju diskuterats i 4 år. Sonens ståndpunkt var väl känd redan innan han blev sjuk.K karlmb skrev:Dels är det där olika kommuners tolking av lagen, dels så är det i detta fall väldigt suspekt att skicka ut ett rek till sonen för att efterhöra synpunkter som man sannolikt vill ha en underskrift på, men sedan plötsligt strunta i ev orsak, eller just ta reda på varför, när reket kommer i retur.
Man har alltså inte vägt in den enda anhöriges synpunkter på försäljningen och ännu har vi inte fått någon förklaring alls till varför. Att ngt veto inte finns (om det nu stämmer) betyder inte att man kan strunta i att informera och inhämta de synpunkter om man måste väga in ett såpass tungt beslut.
Inge bra...
Man kan ju undra hur många såna här tveksamma affärer som görs av bla kommunalpampar men som aldrig kommer upp i ljuset.
En annan fundering jag har är hur man kan vara säker på mäklarens värdering och att inte mäklaren är kompis med politikern.
En annan fundering jag har är hur man kan vara säker på mäklarens värdering och att inte mäklaren är kompis med politikern.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Säker kan man såklart aldrig vara, men vilket fel skulle du göra på jobbet, som riskerade att du förlorade det, bara för att hjälpa en kompis?K Kirre2 skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Det är rätt troligt att utfallet hade blivit exakt samma även om inte Andreas Froms partikamrat suttit med vid beslutet om husförsäljningen i överförmyndarnämnden. Men hon borde ha förklarat sig jävig och lämnat sammanträdet under beslutet, för att det skulle ha gått rätt till.
Som politiker måste man hålla sig ifrån såna här intressekonflikter! Man ska inte agera på ett sätt som öppnar för anklagelser om jäv och vänskapskorruption. Det är inte det lättaste i en liten kommun, men det är mycket som inte är lätt överlag i en liten kommun.
Men som sagt, själva utfallet av affären var troligen korrekt, även om överförmyndarnämndens beslut kan kritiseras för delikatessjäv.
Sonen hade haft 4 år på sig att köpa huset av mamman, men inte gjort det enligt den gode mannen. Och den gode mannens uppgift är att tillvarata sin huvudmans intressen, inte anhörigas intressen.
Sen kommer mycket av uppmärksamheten kring det här fallet av priset. Sörlänningar i storstad upprörs av detta eftersom ett hus med lite mark inte kan kosta 280 000, ju! Sjukt billigt! Måste va sosse-korruppschooon!
Som politiker måste man hålla sig ifrån såna här intressekonflikter! Man ska inte agera på ett sätt som öppnar för anklagelser om jäv och vänskapskorruption. Det är inte det lättaste i en liten kommun, men det är mycket som inte är lätt överlag i en liten kommun.
Men som sagt, själva utfallet av affären var troligen korrekt, även om överförmyndarnämndens beslut kan kritiseras för delikatessjäv.
Sonen hade haft 4 år på sig att köpa huset av mamman, men inte gjort det enligt den gode mannen. Och den gode mannens uppgift är att tillvarata sin huvudmans intressen, inte anhörigas intressen.
Sen kommer mycket av uppmärksamheten kring det här fallet av priset. Sörlänningar i storstad upprörs av detta eftersom ett hus med lite mark inte kan kosta 280 000, ju! Sjukt billigt! Måste va sosse-korruppschooon!
Just därför borde huset sålts på öppna marknaden, då hade diskussionen aldrig uppkommit. Nu kommer man ju aldrig att få veta det korrekta värdet, oavsett om det är högre eller lägre.SågspånPappspikEternit skrev:
Fattar inte att politikern kan vara så korkad att han inte förstår det.
Jag tror att det gick till så här:Dan_Johansson skrev:
Tycker inte det är så överfullt med folk som tycker allt verkar helt rimligt, här i alla fall..
Vad du sett på Flashback vet jag inte om vi behöver debattera..
Men du har ju såklart rätt i att risken för jäv var stor, och att köparen borde insett det.
Samtidigt så är det rätt lätt att hitta på hypotetiska scenarier där allt gått rätt till och sonen av en slump blir sjuk under slutfasen av affären, och vaknar upp och har ändrat sig om något, men ganska svårt hitta på sådana där att allt skulle vara en konspiration för att föra sonen bakom ljuset och lura av honom en fastighet han egentligen vill köpa....
Den gode mannen ville att huvudmannen (alltså den äldre kvinnan) skulle sälja fastigheten. Han ansåg att den bara kostade pengar och att hon inte hade någon nytta av den. Han hade försökt få sonen att köpa den men sonen hade avböjt för att han inte kunde eller ville betala.
Men så råkade den gode mannen hitta en intressent och det råkade ske precis när sonen låg på sjukhus. Det gjorde affären enklare för sonen hade kanske haft invändningar om han hade varit på benen. Jag tror inte att köparen betalade för lite för fastigheten.
Om detta stämmer är problemet att den gode mannen inte har brytt sig om vad hans huvudman ville.
Det finns inte mycket information om vad sonen ville, inte heller vad mamman ville. Vilken information har du sett?useless skrev:
Det kan mycket väl vara så att mamman ville att sonen skulle ta över fastigheten och hade sagt det till den gode mannen. Normalt sett brukar man göra en sådan överlåtelse som gåva men en god man får inte skänka bort huvudmannens egendom. Därför ville han att sonen skulle köpa fastigheten till marknadspris men sonen ville vänta.
Om mamman hade behov av pengar så kan det ha varit rätt att sälja hennes fastighet. Men om hon inte behövde pengar och om hon ville att sonen skulle ha fastigheten så var det mycket respektlöst av den gode mannen att sälja fastigheten. Om den inte hade blivit såld skulle sonen så småningom ha ärvt den.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Det här har du missuppfattat. God man ska göra vad som anses bäst för dig, inte för dina barn och inte några behövande. God man kan sälja ditt hus, efter godkännande från överförmyndarnämnden, men aldrig skänka bort dina pengar till behövande, inte ens till dina barn, för det är inte det bästa för dig.H Hybro skrev:
Dina barn har inget inflytande över din ekonomi vare sig nu eller när du ligger på sjukhus.
Man kan såklart anse att lagen är dålig, men så ser den ut och det är den vi har att förhålla oss till, tills den ändras.
Man ska inte heller glömma bort att en dement person fortfarande har rättigheter. Jag har en närstående som är dement, men det går upp och ner. Personen bor hemma och det vardagliga går rätt bra, men städningen blir inte så bra och diskmaskinen kan tömmas odiskad etc. Vill personen inte ha hjälp så han inga anhöriga någon möjlighet och inte god man heller.
För att vara tydlig, sonen i denna historia har ingen som helst rätt att bestämma något.
Sen kan man tycka det var otroligt klantigt hanterat hela ärendet och man kan tycka att sonen borde ha inflytande, men så är det alltså inte.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Jag kollade slutpriser på bostadsförsäljningar i Åsele kommun, och bak till sommaren 2025 fanns inget hus som var sålt för mer än utgångspriset. Antingen var det prutning neråt eller försäljning till utgångspris. Flera hus kostade under 200 000 kr.K Kirre2 skrev:
Så det hade nog inte blivit bättre betalt vid försäljning via mäklare, snarare ännu mindre betalt. From hade rent hypotetiskt kunnat pruta ner huset till säg 200 000 kr med hänvisning till att "det har legat ute i ett halvår nu". Bra affär för honom, mindre bra affär för huvudmannen, som till råga på eländet skulle fått betala fullt arvode till den hypotetiska mäklaren.
Var det strandtomter med 27000kvm yta som gick för 200'?SågspånPappspikEternit skrev:
Jag kollade slutpriser på bostadsförsäljningar i Åsele kommun, och bak till sommaren 2025 fanns inget hus som var sålt för mer än utgångspriset. Antingen var det prutning neråt eller försäljning till utgångspris. Flera hus kostade under 200 000 kr.
Så det hade nog inte blivit bättre betalt vid försäljning via mäklare, snarare ännu mindre betalt. From hade rent hypotetiskt kunnat pruta ner huset till säg 200 000 kr med hänvisning till att "det har legat ute i ett halvår nu". Bra affär för honom, mindre bra affär för huvudmannen, som till råga på eländet skulle fått betala fullt arvode till den hypotetiska mäklaren.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg