24 346 läst ·
296 svar
24k läst
296 svar
kommer vi få problem med elektrikern? förberett.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det stämmer inte att du kan köpa samma matrial som elektrikern för du hittar inte varorna där du som privatperson kan köpa.WATTisPOWER skrev:Som privatperson kan du köpa precis samma materiel som företagen, dock inte till samma rabbat, inget konstigt med att ett företag som handlar för miljontals kronor om året, får bättre rabbat än Kalle på gatan, som ska handla lite småplock till sitt hemmapul.
Samma sak gäller för elektrikern när h*n säljer sina tjänster och varor.
Den stora kunden får mycket bättre pris än den lille kunden och när den lille kunden dessutom köper sitt materiel fråm annat håll så ökar såklart företaget sin timpenningen, för att kompensera den uteblivna vinsten på materielen.
Det är varken larv, monopol eller kommunist-fasoner, det är precis så i de flesta relationer mellan kunder och leverantörer.
Sedan så blir det så att företag som vänder sig till privata konsumenter ratas av elektrikerna.
Detta gör att man i princip har en skyddad marknad och att slutkunderna bara kan se vad som sitter utanpå vägg...detta gör att vi inte får den bästa tekniken för slutkunden utan den bästa tekniken för elektrikern att tjäna pengar!
Att Elföretagen tjänar pengar på matrialet gör också att nya aktörer inte kommer in på marknaden..
Dessa problem gäller VVS och övriga brancher också att man väljer tex inte en värmepanna efter vad som är bäst för slutkund utan vilken panna man kan inhandla och få monterad billigast...
Ve den elkund som köper sina elinstallationsmatrial själv och sedan vill få det monterat det går i princip inte och om man vill det så kommer en elektriker skatt ovanpå redan betalda varor...
Nej det är inte en annan diskussion eftersom det är motivet varför det inte går att få jobb gjorda i en halvfärdig elanläggning.
Märker elektrikern att kunden sitter fast med något elpucko så blir kunden ett parias ingen hjälp ...om du inte betalar motsvarande helt ny installation..att sedan gamla grejjor sitter kvar ändå är skit dåligt för slutkund.
En jämförelse är när ICA säljer gammal köttfärs...ICA tycket att det duger åt dom dumma djävlarna som inte märker någon skillnad...På samma sätt resonerar dessvärre elektriker och andra hantverkare man kategoriserar kunder och gör olika jobb till olika kunder...
En sorts maffia är vad det är..se drömkåken...gosse det här kommer att kosta!..eller nähej du detta får vi riva och bygga nytt...
Fuskbyggarprogrammet borde fortsätta uppåt i näringskedjan så skulle vi få se orsaken varför det fuskbyggs så mycket i det här landet...
Elektriker skrået är en stor orsak till varför vi har efterbliven elstandard jämfört med europa...
Smarta elsystem hahahaha...vilka kostnader pratar vi för detta?
Miljörörelsen lägger skatter på produktion av el medan förbrukarna är kvar i 1900 talets teknik...nej vi behöver röjja i hantverkarnas prispåslag och monopol situation samtidigt som vi ökar skyddet för slutkonsument med bättre inspektion och lagstiftning.
Hyggliga och duktiga hantverkare ska tjäna pengar inte maffialiknade elvaruhandlare och grossister
Märker elektrikern att kunden sitter fast med något elpucko så blir kunden ett parias ingen hjälp ...om du inte betalar motsvarande helt ny installation..att sedan gamla grejjor sitter kvar ändå är skit dåligt för slutkund.
En jämförelse är när ICA säljer gammal köttfärs...ICA tycket att det duger åt dom dumma djävlarna som inte märker någon skillnad...På samma sätt resonerar dessvärre elektriker och andra hantverkare man kategoriserar kunder och gör olika jobb till olika kunder...
En sorts maffia är vad det är..se drömkåken...gosse det här kommer att kosta!..eller nähej du detta får vi riva och bygga nytt...
Fuskbyggarprogrammet borde fortsätta uppåt i näringskedjan så skulle vi få se orsaken varför det fuskbyggs så mycket i det här landet...
Elektriker skrået är en stor orsak till varför vi har efterbliven elstandard jämfört med europa...
Smarta elsystem hahahaha...vilka kostnader pratar vi för detta?
Miljörörelsen lägger skatter på produktion av el medan förbrukarna är kvar i 1900 talets teknik...nej vi behöver röjja i hantverkarnas prispåslag och monopol situation samtidigt som vi ökar skyddet för slutkonsument med bättre inspektion och lagstiftning.
Hyggliga och duktiga hantverkare ska tjäna pengar inte maffialiknade elvaruhandlare och grossister
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Den diskutionen har vi haft ett antal gånger på detta forum
Jag som kund ser det som TS i princip gör.
Jag vill av estetiska skäl välja på milimetern var mina vägguttag, strömställare, och synliga kopplingsdosor är någonstans samt om kablarna skall vara synliga eller inte. Sedan är det upp till elektriker/snickare att lösa det med kabeldragningar etc. Jag struntar i vad för material elektrikern använder i sina kablar/rör/whatever, det är inte mitt bekymmer.
Mitt bekymmer är möjligtvis att det kanske kommer ta 3h och dra en kabel 3meter istf normalt 20min. Annars är det bara för elektriker/snickare att jobba på, jag betalar ju!
Jag vill av estetiska skäl välja på milimetern var mina vägguttag, strömställare, och synliga kopplingsdosor är någonstans samt om kablarna skall vara synliga eller inte. Sedan är det upp till elektriker/snickare att lösa det med kabeldragningar etc. Jag struntar i vad för material elektrikern använder i sina kablar/rör/whatever, det är inte mitt bekymmer.
Mitt bekymmer är möjligtvis att det kanske kommer ta 3h och dra en kabel 3meter istf normalt 20min. Annars är det bara för elektriker/snickare att jobba på, jag betalar ju!
Ja som kund så vill du ju ha dina uttag,brytare på dom ställen du behöver samt med det utseende som du vill ha men visst förväntar du dig en viss kvallite i övrigt?Tex små magnetfält,Att du ska kunna köra gigabit i väggen utan att en dålig dimmer släcker datan!
Du vill naturligtvis kunna anlita en annan elektriker nästa gång du ska bygga om eller ut din anläggning eller?
Du vill naturligtvis kunna anlita en annan elektriker nästa gång du ska bygga om eller ut din anläggning eller?
byggarätt: Det är elektrikerns uppgift att genomföra en installation enligt föreskrivna regler. Kunden ger ramen, dvs hur det visuellt och estetiskt skall se ut. Inom denna ram sker sedan installationen enligt konstens alla regler.
Det som jag varit med om flera gånger med flera elektriker är att de ger sig in på det estetiska och visuella, och bestämmer åt kunden, eftersom det kunden har beställt tar mycket längre tid, blir bökigare, trånga utrymmen, etc än att genomföra än en standard installation.
För att återgå till ämnet så enligt det TS har specat så skall det inte vara något större problem och byta elektriker, förutom om det är elektriker som absolut skall agera återförsäljare också.
Det som jag varit med om flera gånger med flera elektriker är att de ger sig in på det estetiska och visuella, och bestämmer åt kunden, eftersom det kunden har beställt tar mycket längre tid, blir bökigare, trånga utrymmen, etc än att genomföra än en standard installation.
För att återgå till ämnet så enligt det TS har specat så skall det inte vara något större problem och byta elektriker, förutom om det är elektriker som absolut skall agera återförsäljare också.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 416 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 416 inlägg
Och varje gång slutar det att elektrikerna sitter på ena sidan och anser att dom alltid har rätt och det _inte_ går att göra på något annat sätt än det görs idag:Rikard Ågren skrev:
På andra sidan sitter dom andra som helst skulle vilja bli av med elektrikerna och göra allt själv och tror att dom kan allt.
Så två sidor som inte kan tänka sig att hitta en lösning så vi stitter där med ett elsystem som inte har ändrat sig sen 1900-fröstilldöds
Det är ju kreativt...NOT
Sedan kanske man inte ska skylla för mycket på elektrikerna, dom har ju faktiskt att följa dom regler som "myndigheterna" sätter opp. Dessutom måste dom "lyda" sina arbetsgivare, så "skit" kanske borde kastas på dom som har makten att ändra på saker och ting, och inte dom som inte har nått annat val än följa reglerna.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag uppfattar det iallafall så att flertalet yrkeselektriker som vistas här skulle föredra att ha en ärlig timpenning istället för höga materialpåslag. Men det är en förändring som troligen kommer att ta lååång tid och som kräver att kunderna efterfrågar det och att företagsledare är med på tåget. Så kräv det av elektrikern nästa gång!
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Och som en simpel arbetare har man inte mycket att säga till om beträffande debitering
Man ska INTE förhandla om priser med elektrikern utan med nån i ansvarig ställning som har rättigheten att sätta priser. Det är inte många företag som vill att dom anställda ska springa runt och prissätta lite som det faller sig.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 416 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 416 inlägg
Visst... skyll bara på att man bara "följde order".......... Det finns dom som har sagt så tidigare........ :@elmont skrev:Sedan kanske man inte ska skylla för mycket på elektrikerna, dom har ju faktiskt att följa dom regler som "myndigheterna" sätter opp. Dessutom måste dom "lyda" sina arbetsgivare, så "skit" kanske borde kastas på dom som har makten att ändra på saker och ting, och inte dom som inte har nått annat val än följa reglerna.
Bara ansvariga får sätta priser.. hmm resten är bara "apor" då eller??? Kul jobb....:S
Fundera lite (ni som är utövare av yrket) på att försöka påverka myndigheterna så att faktiskt kunderna är nöjda isf att vänta på att någon kommer med någon ny order man ska följa.
Tycker det är super att det finns dom som vill förändra till att faktiskt dela på "arbete och delar" men tänk vidare och kanske förändra mera.
Men nu har vi kommit helt utanför trådens ämne... sorry!!
Nä och dom som tycker att dom är lite bättre bilförare kan ju skita i hastighetsbegränsningarna. Och den som driver ett företag har inget emot att dom anställda bestämmer vad saker ska kosta.
Kanske det är du The Stills som ska fundera lite.
Kanske det är du The Stills som ska fundera lite.