24 348 läst ·
296 svar
24k läst
296 svar
kommer vi få problem med elektrikern? förberett.
Som i vanliga livet så finns de flesta lagar och regler till för att stävja de XX antal procent av profanum vulgus som inte kan/ska/bör ägna sig åt aktivitet Y.
Ponera att 75% av alla hempulare faktiskt har IQ och eftertänksamhet nog att studera först och agera sedan för att till sist koppla in ett väl fungerande och ej livsfarligt eluttag. (ett exempel Helge).
Delresten 20% skall nog icket ägna sig åt något annat än kontorsjobb eller liknande där de som mest kan skada sig själv på ett vasst gem. Dessa individer brukar dock för det mesta inse sina begränsningar och leja andra som kan utföra arbeten åt dem.
De farliga 5% som är kvar är personer som av olika anledningar inte begriper att de ska hålla sig borta från sådant de inte har minsta koll på, de som skiter i konsekvenserna av spik i säkringsskåpet istället för säkring mm. Det är dessa som lagen vill stävja och det är dessa som alltför ofta fullständigt skiter i lagen vilket gör att den nog i många fall är tandlös (se bilderna i den gigantiska tråden om "värsta kopplingen du sett", eller vad tråden nu hette...)
Mina fem öre...
Ponera att 75% av alla hempulare faktiskt har IQ och eftertänksamhet nog att studera först och agera sedan för att till sist koppla in ett väl fungerande och ej livsfarligt eluttag. (ett exempel Helge).
Delresten 20% skall nog icket ägna sig åt något annat än kontorsjobb eller liknande där de som mest kan skada sig själv på ett vasst gem. Dessa individer brukar dock för det mesta inse sina begränsningar och leja andra som kan utföra arbeten åt dem.
De farliga 5% som är kvar är personer som av olika anledningar inte begriper att de ska hålla sig borta från sådant de inte har minsta koll på, de som skiter i konsekvenserna av spik i säkringsskåpet istället för säkring mm. Det är dessa som lagen vill stävja och det är dessa som alltför ofta fullständigt skiter i lagen vilket gör att den nog i många fall är tandlös (se bilderna i den gigantiska tråden om "värsta kopplingen du sett", eller vad tråden nu hette...)
Mina fem öre...
Med risk att uppfattas som lite tjatig, så tror jag inte att det finns särskilt många(om ens någon) elektriker som skulle vägra fortsätta TS jobb pga några paragrafer om behörighet eller andra lagar, utan snarare då för att ett sådant jobb oftast har usel lönsamhet.
De flesta som har andra jobb att välja på, tackar nog nej till ett jobb där kunden håller med materielen och som grädde på moset skruvat upp bitarna själv.
De som kommer dragande med behörighetskrav och annat tjafs som anledning till att tacka nej till jobbet, är såvitt jag kan bedöma, amatörer.
De flesta som har andra jobb att välja på, tackar nog nej till ett jobb där kunden håller med materielen och som grädde på moset skruvat upp bitarna själv.
De som kommer dragande med behörighetskrav och annat tjafs som anledning till att tacka nej till jobbet, är såvitt jag kan bedöma, amatörer.
Här.spinout skrev:Om elektriker driftsätter den installation som ni gjort så bryter han i teorin mot elinstallationsförorningens stadgar.
Dock är det så att ingen har någonsin, mig veterligen, fått påbackning från någon myndighet pga. detta, därför tar de flesta lite lätt på saken.
Personligen skulle jag aldrig driftsätta en installation som lekman gjort såvida jag inte får göra en ordentlig kontroll. -vilket kostar såklart...
Men det var nog faktiskt det enda inlägget som faktiskt försökte påstå att det var olagligt att fortsätta. För sen började tråden snabbt spåra iväg åt lite annat håll.
Men jag hävdar, nu som i början, att det inte föreligger några laglighetsproblem för en en elektriker att fortsätta med en installation oavsett om han vet eller inte vet vem som gjort det befintliga.
Och till AnneFi.
Gör inget nummer av detta direkt när ni börjar prata med någon elektriker.
"Tillverka" inte ett problem som inte finns.
Förutom tankarna om ev lönsamhet på jobbet kan även en elektriker backa ifall han får för sig att ni är svåra att ha att göra med eller något sådant. (Dvs börjar fundera på varför det förra arbetet inte gjordes färdigt.)
Alltså, bara lite sunt förnuft från er i kontakten, mao.
Skriv gärna en rad senare hur allt gått, skulle vara lite kul med feedaback i denna tråd.
Redigerat:
Elektriker ska kräva att arbetet är rätt utfört men elektrikern kan bara ta ansvar för sin bit av jobbet.Det är bara att elektrikern dokumenterar det han har gjort så att om ev ansvarsfråga uppkommer...tex den 16 åring som tog i en strömförande handledare till trappa som var skruvad in i ett VP rör.
Jag råkade ut för att en elfirma som byggde åt HSB förväxlade nolla och fas vilket gjorde att jag fick 380V i ett motorvärmaruttag..som tur var så anslöt jag en damsugare som givetvis brann upp.
Har aldrig hört någon ställas till ansvar men det hindrar ju inte att alla måste göra ett riktigt jobb när det gäller el.
Att låta elektrikerna hålla på och larva sig är inte heller en lösning eftersom dom då kan fortsätta leken amatörer får inte köpa riktiga elprylar.
Grossisterna säljer inte riktiga saker till oss vanliga och rabatterna tar kål på privatpersonerna
Monopol och kommunistmarknad.
Jag råkade ut för att en elfirma som byggde åt HSB förväxlade nolla och fas vilket gjorde att jag fick 380V i ett motorvärmaruttag..som tur var så anslöt jag en damsugare som givetvis brann upp.
Har aldrig hört någon ställas till ansvar men det hindrar ju inte att alla måste göra ett riktigt jobb när det gäller el.
Att låta elektrikerna hålla på och larva sig är inte heller en lösning eftersom dom då kan fortsätta leken amatörer får inte köpa riktiga elprylar.
Grossisterna säljer inte riktiga saker till oss vanliga och rabatterna tar kål på privatpersonerna
Monopol och kommunistmarknad.
Som privatperson kan du köpa precis samma materiel som företagen, dock inte till samma rabbat, inget konstigt med att ett företag som handlar för miljontals kronor om året, får bättre rabbat än Kalle på gatan, som ska handla lite småplock till sitt hemmapul.byggarätt skrev:
Samma sak gäller för elektrikern när h*n säljer sina tjänster och varor.
Den stora kunden får mycket bättre pris än den lille kunden och när den lille kunden dessutom köper sitt materiel fråm annat håll så ökar såklart företaget sin timpenningen, för att kompensera den uteblivna vinsten på materielen.
Det är varken larv, monopol eller kommunist-fasoner, det är precis så i de flesta relationer mellan kunder och leverantörer.
"Våra produkter finns endast hos elgrossister, elinstallatörer eller i elfackhandeln. På så sätt kan vi garantera att endast folk med rätt kompetens handlar med våra produkter. För elinstallatörer finns provväskor för utlåning hos i stort sett samtliga elgrossistfilialer. Du kan låna med väskan för att visa dina kunder vad en snygg strömbrytare betyder. Som privatperson: klicka nedan för att se var du kan hitta våra produkter, eller fråga din elinstallatör." /Eurocontact
Har dock sett att nån webbutik har enstaka strömbrytare och liknande från Gira.
Har dock sett att nån webbutik har enstaka strömbrytare och liknande från Gira.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ahm, jag fick en idé av det där. Tänk om man skulle göra en egen liten väska med typ en trappbrytare och ett tvåvägsuttag från några olika fabrikat som man sedan kan slänga fram när man pratar om strömställare.. Hmm...
Någon som har en sådan väska?
//Patrik
Någon som har en sådan väska?
//Patrik
Vi har demo-väskor från jung och busch-jaeger men antar att du menar Eljo/Elko kanske patrik?
Schneider kanske är villig att hjälpa till snart när dom demat klart Exxact serien?
Schneider kanske är villig att hjälpa till snart när dom demat klart Exxact serien?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag tänkte att man kanske kunde ha en brytare och uttag från de vanligaste serierna. Typ Trend, RS, Exxact, Renova, Plus, någon Gira brytare m.fl.R_Strandberg skrev:
//Patrik
Demolådorna vi har är bara vanliga "portföljer" med någon sorts skumisolering där grejorna ligger löst i försänkningar i skummet.
Köp någon väska som är vadderat invändigt inuti så borde de gå att gräva hål som passa uttagen och strömbrytarna.
Köp någon väska som är vadderat invändigt inuti så borde de gå att gräva hål som passa uttagen och strömbrytarna.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Smart! Ska prata med servicechefen i morgon och fråga om jag får klartecken för något dyl.R_Strandberg skrev:
//Patrik
Mycke snyggare om du sätter dem i dosor så sitter de still och du kan ha en snygg tapetbit bakom och visa hur det ser ut med dubbelram mm.
Tycker jag iaf.
Tycker jag iaf.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Hehe Ja, varför inte gå ett steg längre.. bygga en hel vägg som är tapetserad med olika tapeter och olika strömbrytare. Kan nita fast den på ena sidan av bilen. Kunden får följa med ut för att kolla. :wow:snuttjulle skrev:
//Patrik
Attans vad vi förstört tråden, Men glöm inte att kakla ena sidan i bilen Patrik och sätt de snyggaste grejorna där!Patrik_Hed skrev: