byggarätt skrev:
Det stämmer inte att du kan köpa samma matrial som elektrikern för du hittar inte varorna där du som privatperson kan köpa.
Sedan så blir det så att företag som vänder sig till privata konsumenter ratas av elektrikerna.

Detta gör att man i princip har en skyddad marknad och att slutkunderna bara kan se vad som sitter utanpå vägg...detta gör att vi inte får den bästa tekniken för slutkunden utan den bästa tekniken för elektrikern att tjäna pengar!

Att Elföretagen tjänar pengar på matrialet gör också att nya aktörer inte kommer in på marknaden..

Dessa problem gäller VVS och övriga brancher också att man väljer tex inte en värmepanna efter vad som är bäst för slutkund utan vilken panna man kan inhandla och få monterad billigast...
Ve den elkund som köper sina elinstallationsmatrial själv och sedan vill få det monterat det går i princip inte och om man vill det så kommer en elektriker skatt ovanpå redan betalda varor...
Kan du visa på en sådan produkt, som en privatperson inte kan köpa.
Om det nu är som du tror, så är det väl bara att starta en butik, med de varor som du tror många vill ha men ingen kan köpa.
 
Redigerat:
Hej igen det som är problemet är att man inte kan få sin elanläggning juste om man hamnat med halvfärdigt..där tidigare elektriker dött eller inte vill stå för sitt jobb.

Att köpa sin utrustning går inte (i sverige) för privatpersoner beroende på riggade priser och grossister som inte säljer till privatpersoner och elektriker som inte befattar sig med annan utrustning än den dom kan göra påslag på.

Tänk om doktorn nästa gång du kommer in på akutsjukhuset ser ett ihopsytt ärr och säger nej jag behandlar inte dig du får söka upp den läkare som gjorde jobbet förra gången och han får fortsätta ...

Målaren som säger nej du får inte välja färg och tapeter kan vi inte sätta för du har haft en annan målare i huset...

Rörmockaren som säger jag kan inte ta ansvar för din anläggning den är ju redan ansluten i gatan och dom rördelar som sitter dom vill jag ha betalt för

Nej det är maffia liknade metoder som uppkommit beroende på certifierad elektriker krav som gett en skyddad marknad för elektriker skrået.

Genom att dom vanliga elektrikerna använder firmaägarens behörigheter så är det ännu mer korkat...rena sovjetstaten...

Som ett resultat har också övrig installationsutrustning som innehåller el..drabbats en vanlig konsument kan i princip inte köpa ihop sin utrustning från de bästa tillverkarna utan tvingas köpa av en som bara har avtal med vissa tillverkare en maffia situation där också.

Grossisterna tar inte in nya standarder som hotar deras befintliga leverantörer..maffia

På landsnivå har vi standarder som inte samordnas mellan länderna speciellt gäller det fyrtråd eller femtrådsystem som kanske aldrig kommer till Sverige...

Nej som sagt byggfusk programmet skrapar bara på ytan för syns skull medan resten av branschen tryggt maffar vidare.

Seriösa elektriker ska ha hederligt betalt och gör fortfarande ett otroligt bra jobb men det blir fel beroende på ålderdomlig eldstandard och beroende på leverantörer.

Jag vill bygga en modernare anläggning ovanpå min gamla som ursprungligen är från 1910!!!
Jag har avlägsnat porslinsisolatorerna ,bytt allt från matningen (1970) och inåt med hjälp av elektriker.mitt system är med central jord 4 tråd och.jag har tre gruppcentraler en på varje våning jordfelsbrytare per våning.
Nu ska jag bygga KNX och styra elanläggning värme och diverse sensorer och gissa om man svimmar över hur mycket saker kostar och hur knepigt det är att hitta folk som kan och vill göra jobbet..(jag är inte klar med projekteringen helt)

Ett litet miljöproblem för er...hur mycket el förluster orsakas av oxiderade och dåliga el-anläggningar som är översäkrade?
Dvs Vad kostar det svenska elkunder att deras anläggningar är ålderdomliga?

Innan man jagar transmissionsförluster,generatorverkningsgrader så kunde man enkelt öka verkningsgraden i en vanlig elanläggning med säg 1% vilket antagligen är i överkant men tar man dåliga apparater med i beräkningen så är siffran antagligen betydlig högre.
 
byggarätt, du kanske skulle titta lite på hur det fungerar i byggbranchen innan du uttalar dig, för om man ska dömma efter dina inlägg har du inte en aning.
Att dom som säljer är dom som sätter priserna kallas marknasdekonomi och är i västvärlden mycket vanligt i en aller annan form.
Vad menar du med "cetifierad elektriker" ingen elektriker behöver nån certifiering, ännu nått som pekar på en viss okunskap.
Ta reda på fakta i stället för att svamla.
 
byggarätt skrev:
Hej igen det som är problemet är att man inte kan få sin elanläggning juste om man hamnat med halvfärdigt..där tidigare elektriker dött eller inte vill stå för sitt jobb.

Att köpa sin utrustning går inte (i sverige) för privatpersoner beroende på riggade priser och grossister som inte säljer till privatpersoner och elektriker som inte befattar sig med annan utrustning än den dom kan göra påslag på.

Tänk om doktorn nästa gång du kommer in på akutsjukhuset ser ett ihopsytt ärr och säger nej jag behandlar inte dig du får söka upp den läkare som gjorde jobbet förra gången och han får fortsätta ...

Målaren som säger nej du får inte välja färg och tapeter kan vi inte sätta för du har haft en annan målare i huset...

Rörmockaren som säger jag kan inte ta ansvar för din anläggning den är ju redan ansluten i gatan och dom rördelar som sitter dom vill jag ha betalt för

Nej det är maffia liknade metoder som uppkommit beroende på certifierad elektriker krav som gett en skyddad marknad för elektriker skrået.

Genom att dom vanliga elektrikerna använder firmaägarens behörigheter så är det ännu mer korkat...rena sovjetstaten...

Som ett resultat har också övrig installationsutrustning som innehåller el..drabbats en vanlig konsument kan i princip inte köpa ihop sin utrustning från de bästa tillverkarna utan tvingas köpa av en som bara har avtal med vissa tillverkare en maffia situation där också.

Grossisterna tar inte in nya standarder som hotar deras befintliga leverantörer..maffia

På landsnivå har vi standarder som inte samordnas mellan länderna speciellt gäller det fyrtråd eller femtrådsystem som kanske aldrig kommer till Sverige...

Nej som sagt byggfusk programmet skrapar bara på ytan för syns skull medan resten av branschen tryggt maffar vidare.

Seriösa elektriker ska ha hederligt betalt och gör fortfarande ett otroligt bra jobb men det blir fel beroende på ålderdomlig eldstandard och beroende på leverantörer.

Jag vill bygga en modernare anläggning ovanpå min gamla som ursprungligen är från 1910!!!
Jag har avlägsnat porslinsisolatorerna ,bytt allt från matningen (1970) och inåt med hjälp av elektriker.mitt system är med central jord 4 tråd och.jag har tre gruppcentraler en på varje våning jordfelsbrytare per våning.
Nu ska jag bygga KNX och styra elanläggning värme och diverse sensorer och gissa om man svimmar över hur mycket saker kostar och hur knepigt det är att hitta folk som kan och vill göra jobbet..(jag är inte klar med projekteringen helt)

Ett litet miljöproblem för er...hur mycket el förluster orsakas av oxiderade och dåliga el-anläggningar som är översäkrade?
Dvs Vad kostar det svenska elkunder att deras anläggningar är ålderdomliga?

Innan man jagar transmissionsförluster,generatorverkningsgrader så kunde man enkelt öka verkningsgraden i en vanlig elanläggning med säg 1% vilket antagligen är i överkant men tar man dåliga apparater med i beräkningen så är siffran antagligen betydlig högre.
Det som tycks vara ett jätteproblem för dig, är knappast ett allmänt förekommande problem.
Måste vara extremt ovanligt att en kund inte får sin elanläggning kompleterad eller färdigställd bara för att en annan elektriker jobbat med den tidigare.
Att det krävs behörighet i elbranchen är förutom att el är dödlig om den utförs fel, men också för att vi inte ska få ett stort hempulat elnät med gigantiska transmisionsförluster.
Ang påslag på materiel:Om företaget inte kan göra ett påslag på materielen så hamnar detta påslag enbart på arbetet.
Och vad gäller prissättning, så är det ju bara att dra till med ett gammalt slitet utryck, som styr hela vår ekonomiska tillvaro.
Det är tillgång och efterfrågan som styr....
 
Ok vem svamlar?

Full El behörighet..vem har det på en elfirma..allihop en eller flera?

Bygg branschen hur fungerar det..se tidigare i denna tråd och andra...man kan inte hitta elektriker som tar ett jobb med en upptejpad el anläggning...?

Viss okunskap visst har jag det. Jag kan bara lösa differential ekvationer och räkna på el anläggningar inse att jag får en bättre anläggning med 4tråd central jord och nolla.

Jag kan också utan att trampa en enda skicklig elektriker på tårna säga att den utbildning som dom flesta har inte räcker för att montera en modern anläggning!

I en modern fastighet så behövs det en anläggning som levererar kraft och en som levererar IP och en som levererar telefon(på väg bort) och en som levererar signal/styrning till utrustning(på väg bort ersätts av IP) och sedan trådlösa tekniker

Att hitta elektriker som monterar hela bibban finns inte utan du tvingas dela upp det mellan kraft,signal och data och nätverk.

Kraften är knepigast att få gjord eftersom där finns det regleringar och det jag klagar på korruption hela vägen från elektriker upp till standardiserande myndighet!

Nej vi behöver göra något åt el sidan så att den hederlige elektrikern kan arbeta i stället för den som är procentare och lägger på kostnader på matrielen.
Kan någon motivera varför en elektriker ska ha betalt extra för att montera godkänd utrustning KNX som redan är inköpt?
 
byggarätt skrev:
Ok vem svamlar?

Full El behörighet..vem har det på en elfirma..allihop en eller flera?

Bygg branschen hur fungerar det..se tidigare i denna tråd och andra...man kan inte hitta elektriker som tar ett jobb med en upptejpad el anläggning...?

Viss okunskap visst har jag det. Jag kan bara lösa differential ekvationer och räkna på el anläggningar inse att jag får en bättre anläggning med 4tråd central jord och nolla.

Jag kan också utan att trampa en enda skicklig elektriker på tårna säga att den utbildning som dom flesta har inte räcker för att montera en modern anläggning!

I en modern fastighet så behövs det en anläggning som levererar kraft och en som levererar IP och en som levererar telefon(på väg bort) och en som levererar signal/styrning till utrustning(på väg bort ersätts av IP) och sedan trådlösa tekniker

Att hitta elektriker som monterar hela bibban finns inte utan du tvingas dela upp det mellan kraft,signal och data och nätverk.

Kraften är knepigast att få gjord eftersom där finns det regleringar och det jag klagar på korruption hela vägen från elektriker upp till standardiserande myndighet!

Nej vi behöver göra något åt el sidan så att den hederlige elektrikern kan arbeta i stället för den som är procentare och lägger på kostnader på matrielen.
Kan någon motivera varför en elektriker ska ha betalt extra för att montera godkänd utrustning KNX som redan är inköpt?
Det beror på att denna elektriker har just de kunskaper som du efterlyser.
Någon, förmodligen företaget har bekostat denna utbildning och vill således få tillbaka satsade pengar, plus en självklar vinst.
Det du kallar "Extra betalt" är vad jag kan förstå, att företaget lägger utebliven vinst på materiel, på arbetet istället.
 
ok wattis..det är ett vanligare problem än du tror bara i denna tråd har vi två jag och trådstartaren...
Jag respekterar ditt arbete och den kompetens du besitter för det är viktigt att inse att en elanläggning också har en fysisk verklig sida där montering förskruvningar och skalning och isolering kabeldragning gör skillnad..en slarvigt monterad anläggning är farlig oavsett kvalitén på materialet.

Tillgång och efterfrågan gäller inte alla saker för vatten i öknen tex....eller att få befintlig elmatriel uppmonterad..Det är klart att jag kan sätta på nollor på priser så får jag någon att göra jobbet men det är inte vad denna tråd handlar om.
Om jag lyfter på telefonluren och frågar vad din kompetens kostar i timmen så svarar du mig att det beror på.
Jag meddelar dig att jag har en halvmonterad el.anläggning och jag ska bygga om och ut den till KNX men att jag har all utrustning.
Då lägger du på dina tim priser ..med vad du skulle tjänat om du med dina rabatter skulle köpt utrustningen..
Tycker du det är juste?
Om du vill ha betald tid för att kontrollmäta på befintlig utrustning etc..skulle jag betala det om det är rimligt.
Du har också satt mig i facket besvärlig kund vilket inte känns kul tänk dig läkaren som får höra att du är elektriker och snurrar dina tarmar lite extra vid en operation....?

Nej vi behöver lösa problem med el-marknaden och se till att justa regler gäller det tjänar vi alla på.
Dagens mygel ger inte säker el det ser vi ju hela tiden i TV i byggfusk etc..
 
Om du tror att det är seriösa elfirmor med anställda som gjort jobben man ser i fuskprpgrammen så är du troligen ute och cyklar
 
Nej det vet väl vi alla att det inte är seriösa hantverkare men är inte det poängen...varför kan inte den som startade denna tråd få hjälp med att bygga klart sin el.anläggning?

Varför kan tjuvar och banditer bygga jo givetvis för att dom arbetar billigt...men om du inte kan köpa seriös utrustning inte få reda på hur den ska monteras och inte anlita en seriös hantverkare för att reda ut situationen.
Hur ska du göra då?

Sedan vet både du och jag vem av oss som cyklar..bäst för jag skäller inte på seriösa elektriker utan på hur elmarknaden ser ut.

Vad är ditt timpris för att förlägga Dosor, VP rör i EPS blandat med traditionell brädfodrad vägg 1910 tal och montera KNX...och "DIN" infrastruktur?
 
Att man kan lösa ekvationer betyder INTE att man per automatik är "smart/klok" det betyder bara att man kan lära sig att upprepa det nån annan räknat ut.
Kom med lösningar på "problemen" i stället för att bara klaga, gnällspikar har vi nog av. Däremot saknar vi folk med bra ideer och lösningar.
 
Ok nej det betyder inte att man är klok att man kan lösa ekvationer jag håller med dig men jag förstår inte vart du vill komma genom att kalla mig gnällspik när jag konstaterar att hela el branschen är korrupt..?

Den som startade denna tråd ville ha hjälp med att installera el-material och konstaterade som alla andra att det är svårt samtidigt så konstaterar jag att det är svårt att bygga ut en befintlig el-anläggning beskrivet i tidigare inlägg...
Tycker du att det är att gnälla så har du fel...

Jag har gett exempel från andra branscher som tex läkare...varför ska en läkare hjälpa en som en annan läkare mutat in som sin egen privata patient?

Nej det går ju inte och det ska inte gå att dela in el-kunder i besvärliga eller liknade och debitera skjortan...
Nej en el anläggning borde gå att köpa 1.projektering separat 2.fast pris för installation och driftsättning 3.tilläggsarbeten. 4.Materiel köpes separat och ska inte ha några påslag om inte konsultation eller försäljning ingår men då ska det betalas från leverantören via provision.

Är det några ideer som revolutionerar el-branschen...?
 
Antagligen så har du haft otur när du letar elektriker eller är det så att du letat efter billiga ?
Om du kommit till mig tex så har jag gjort vad du velat med ditt matrial till samma timtaxa som om jag leverrerat matrialen. har du kontaktat en stor firma i stockholm tex nea så är jag säker på att du kunnat få elektriker med kompetens hur länge du velat till fast timpris men det kostar.

Göra som du o döma ut en hel branch i ett helt land tyder på okunskap
Mvh Tille
 
Ok tille 1...låter bra och tack för tipsen ..vad pratar vi för timpris?

Att döma ut är inte det viktiga utan jag menar att det säkert finns en massa bra elektriker men hur saker fungerar är en annan sak.

Har jag alltså fel när jag säger att det är svårt att få en elektriker som gör jobbet...?
Varför har den här tråden då startat?
 
Det beror nog lite på att det aldrig är roligt att komma dit nån "amatör" ställt till "oreda". Först ska man kolla allt konstigt sedan försöka förklara för kunden att det mesta är tokigt. sedan förklara varför det tar sån tid att "rätta" till. Får man inte fixa utan bara ska fortsätta där "klanten" slutade är risken stor att man får skulden för dom fel som senare visar sig och "klanten" vållat.
Kan man välja ett projekt som ingen trasslat med i stället väljer man naturligtvis det. För elfirmorna har ju lika rätt som kunden att välja.
Och jag tycker att det är orättvist att sätta likhetstecken mellan elfirmor och elektriker. En mycket stor majoritet av elektriker är vanliga löntagare och som löntagare är man tvingad att följa arbetsgivarens dirrektiv.
 
Jag ser det som två olika saker, 1 om jag kommer till en kund som vill att jag tar över efer en annan elfirma vill jag nog ha en bra förklaring varför tidigare fira slutat jag är lite rädd för att kunden inte är den bästa av kunder. 2 Att bara sälja arbete o inte matrial är traditionsenligt fel i branchen men jag tror att det är på väg att vända Problemet är att få kunder klarar av att fixa alla grejor som går åt "jag har mött argument som försäljaren på classe sa att allt va med" Hur gör man då vem betalar ev ställtid o vad får jag betalt för matrialen jag anses komplettera med

Jag vet en elektriker som sa att om kunden är kapabel att hålla med allt matrial är han kapabel att montera den med
Mvh Tille
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.