24 346 läst ·
296 svar
24k läst
296 svar
kommer vi få problem med elektrikern? förberett.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Ang TS "problem" så trodde jag att vi konstaterat att det med all sannolikhet inte kommer att vara några problem om hon ringer runt lite och förklarar läget. Hade han/hon ringt på min telefon hade jag gladeligen ställt upp
Du frågar mig om ev timpris jag har ingen aning har aldrig behövt hyra in en elektriker.
Jag har startat en tråd som går ut på att kunden betalar även för kompetens så gratis är det inte
Sen vet jag att vissa har ju kollat upp om dom kan importera billiga elektriker från öst fråga marlene hon svara säkert på pm
Mvh Tille
Jag har startat en tråd som går ut på att kunden betalar även för kompetens så gratis är det inte
Sen vet jag att vissa har ju kollat upp om dom kan importera billiga elektriker från öst fråga marlene hon svara säkert på pm
Mvh Tille
Jo grabbar det är aldrig kul att arbeta när någon vill något annat än vad man själv vill...
Jag hoppas verkligen att ni har läst det jag har försökt få fram.
1.Svårt att köpa el ger en dåligt fungerande och dyr elmarknad...jag som kund vill inte uppfattas som jobbig bara för att jag har en massa önskemål..fyrtråd,KNX..skärmad ip ..borde vara standard idag?
2.Jag vill välja fritt i fabrikat ..vilket inte gick för mig i min bas installation som kan uppfattas som "hempulad"
Jag får ringa och genomlida hela proceduren tills jag hittar någon elektriker som behöver pengar tillräckligt för att hjälpa mig!
Jag hoppas verkligen att ni har läst det jag har försökt få fram.
1.Svårt att köpa el ger en dåligt fungerande och dyr elmarknad...jag som kund vill inte uppfattas som jobbig bara för att jag har en massa önskemål..fyrtråd,KNX..skärmad ip ..borde vara standard idag?
2.Jag vill välja fritt i fabrikat ..vilket inte gick för mig i min bas installation som kan uppfattas som "hempulad"
Jag får ringa och genomlida hela proceduren tills jag hittar någon elektriker som behöver pengar tillräckligt för att hjälpa mig!
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Vad menar du med fyrtråd? Fyrledarsystem? Det försöker vi ju bygga bort så långt det är möjligt
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 416 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 416 inlägg
Just det!spik99 skrev:
Vi saknar ideer och lösningar. Vad har du för ideer?
Nu är det inte så att jag vill ha ett högre påslag på mitt arbete vid utebliven materielförsäljning för att djävlas eller för att jag tycker du är besvärlig kund, utan för att vinsten är det som gör att företaget kan leva vidare.byggarätt skrev:Om jag lyfter på telefonluren och frågar vad din kompetens kostar i timmen så svarar du mig att det beror på.
Jag meddelar dig att jag har en halvmonterad el.anläggning och jag ska bygga om och ut den till KNX men att jag har all utrustning.
Då lägger du på dina tim priser ..med vad du skulle tjänat om du med dina rabatter skulle köpt utrustningen..
Tycker du det är juste?
Om du vill ha betald tid för att kontrollmäta på befintlig utrustning etc..skulle jag betala det om det är rimligt.
Du har också satt mig i facket besvärlig kund vilket inte känns kul tänk dig läkaren som får höra att du är elektriker och snurrar dina tarmar lite extra vid en operation....?
Du frågar om jag tycker det är juste.
Ja det tycker jag, det är till och med så att du kommer aldrig att komma undan detta, så länge vi har en komersiell marknad.
Det finns olika sätt att fakturera en kund.
Man kan ha en låg timdebitering och ett högt påslag på materiel.
Eller så väljer man att ha en högre timdebitering och ett lägre påslag på materiel.
I båda fallen så blir slutbeloppet på kundfakturan detsamma.
Att det blivit vanligast med en låg timdebitering och högt materielpåslag, beror på
att de flesta jobb innehåller både jobb och materiel.
Om man då endast ska debitera arbete så tvingas företaget att debitera en högre tmdebitering.
Det bästa vore naturligtvis att alla körde med modellen hög timdebitering, men det är inte helt riskfritt att som ensamt företag införa den modellen.
Men det kommer säkert, i och med att allt materiel har blivit tillgängligt för privatpersoner och det är lätt för en var att jämföra priser.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Min chef håller på att skissa lite på ett alternativt sätt att debitera privatkunder. Och då gäller det även servicebilen som jag kan berätta om. Tanken är så att kunden får betala typ 200 kr i avgift för bilen första timmen och därefter 50 kr/tim och då ingår att man alltid har material på plats och skulle man inte ha det så man är tvungen att åka och köpa grejer så stoppar man tiden och åker och köper på företagets tid i stället. Då skulle det alltså kvitta för kunden om elektrikern åker i väg mycket och hämtar grejer.
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Exkl ordinarie timdebitering alltså?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, precis. Timdebiteringen skulle skötas lite annorlunda också, men minns inte riktigt hur det var han hade tänkt sig det.
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Glädjande att höra AnneFi. Lycka till med resten!