Ta och starta en egen tråd förvånad. Du rör bara till det

Till AnneFi: ta kontakt med en elfirma och förklara läget så ska du se att det ordnar sig. Om de är beroende av att få sälja material för att gå runt så be att de höjer timdebiteringen 50:- eller nåt sånt istället

F
Har jag sagt jag anser dosor skall flyttas????
Det är saker som omger denna fråga andra saker än vart de sitter....

Rikard: Jag håller med dig i AnneFi fråga/problem. Sen försöker jag förklara branschen och de 'påhopp' jag får...

Redigerat:
Det är en förutsättning för diskussionen i denna tråd.

F
Var det inte om att en som lovat har dragit sig ur? hur det skulle kunna lösas?

Med risk för att hamna OT, men jag åkte förbi ett nybygge här om dagen där man höll på att montera prefabricerade väggelement i ett flerfamiljshus. I överkant på varje väggelement stack det ut flexslang som förmodligen ska kopplas till rör i bjälklaget.
Ur ett elföreskriftsperspektiv, hur görs denna typ av väggelement? Jag har svårt att tänka mig att det är personal anställd av en elfirma som står i fabriken och monterar dosor och slangar i väggelementen innan de gjuts.
Att det finns regler är bra och de måste finnas, men man får inte övertolka dem. Situationen i detta fall kan ju jämföras med att en installation är påbörjad av en firma som gått i putten. Vem kan bevisa vem som satt vägguttag och dosor i ett sådant fall?

F
Undrar vem som har störst bekymmer ?
De har ju nån på fabriken som är ansvarig å de har mer än en dispens i en del fall -dispens som elsäkerhets verket gett dem.
Det kan vara antal fk i rör att koppla ihop olika saker som inte en installatör får/bör göra....

Redigerat:
Patrick E, om den som prefabricerar väggar har bara lite koll skaffar "dom" behörighet för att sätta rör och dosor i dom väggarna (det får dom utan problem) eller så har dom en behörig anställd i företaget (rätt vanligt med en som utför reparationer och service på företaget), eller så har dom ett avtal med någon behörig men utomstående.
Så korkade att dom inte på ett eller annat sätt löst "problemet" tror jag inte att dom är.

lillePer skrev:
Jag förstår att det ju alltid är roligare att komma till en arbetsplats där det är som man själv vill ha det.
Men det innebär ju egentligen att ni (elektriker) ogillar att göra alla typer av förändringar i befintliga installationer där ni inte själva har monterat det från början eller?
Om det ser ut som skit, ja! Kommer precis från en köksrenovering där jag blev tvungen att klamra en EQLQ easy 5G2.5 (spismatning) genom ett badrum/tvättstuga i källaren. Där gick det massa kablar som var förskräckligt fult klamrade (tänk kompletteringar genom åren, korsningar, gamla och nya kablar, klamrade i både tak och på vägg i vinkeln).
Oavsett hur snyggt man än gör själv så ser det fortfarande ut som skit, och med det i åtanke så gör man själv inte så snyggt heller. Sänker sin ribba. Och det är ju inte alls kul.

Men ser det okej ut, d.v.s. som man själv hade gjort det så är det ju kul. :cool::wow: :rolleyes:

//Patrik

Helt makalöst att en sån här tråd kan bli 4 sidor lång med en så enkel frågeställning, ordet paragrafryttare i negativ bemärkelse poppar upp.

AnneFi: jag är övertygad om att ni inte kommer få problem att få en elektriker att att färdigställa åt er.

Word

Danne031 skrev:
Helt makalöst att en sån här tråd kan bli 4 sidor lång med en så enkel frågeställning, ordet paragrafryttare i negativ bemärkelse poppar upp.
Ah, då har vi lyckats. :)

//Patrik

Jösses vad ni krånglar till det för stackars TS.

TS: Är din förberedande installation korrekt utförd med bra material så kommer du säkert hitta lämplig elektriker som kan göra klart. Är något fel så kan nog denna elektriker även fixa detta..

Känns som att alla på detta forum gör en höna av en fjäder varje gång det snackas om att det är förbjudet att "hjälpa till och drar rör åt elektrikern".

Ja, det är behörighetskrav på att dra rör/slang som är avsedd att användas för starkström.

Ja, oftast då "hempulare" ska vara snälla/sparsamma och drar rör själv så blir det både sämre och dyrare pga att han/hon gjort fel.

Men är allt gjort korrekt så har iaf jag inga större problem med att använda "andras rör". Man gör ju detta ändå hela tiden då man är och kompletterar i gamla anläggningar

AnneFi
Det är bra att veta till framtiden att det är frågor om el man ska ställa om man vill ha många svar :)

AnneFi.! Hahahaha!!

Vaknade alldeles för tidigt, och tur var väl det för det är inte utan skratt jag läser tråden..
Är elektriker själv..och förstår inte vad problemet är..
Om din "nya" elektriker inte tycker att era förberedelser är ok, är det väl bara att han tackar nej.
Tycker han att era uppsättningar är fel utan att motivera, ta en annan elektriker.!
Det finns något som heter DIALOG, att man SAMTALAR med sin hantverkare! Jag ser inga problem i att kunden försökt förbereda för att spara pengar. Det är inga problem med att tala om för kunden att det kanske inte blev alldeles rätt. Man BEHÖVER inte idiotförklara någon för att den inte gjort alldeles korrekt. Jag vill som hantverkare inte bli dumföklarad när det inte blir helt efter kundens önskemål!

SÅ, VAD är problemet?

Problemet är att det finns en massa hantverkare (av alla olika yrken) som tror att de är de enda på jorden som kan utföra ett korrekt arbete!!! Och dessa personer skulle ALDRIG erkänna att en lekman kan utföra vissa moment lika bra..

Sedan att det sällan blir så mycket billigare att "förbereda" är en helt annan sak.. Det tar inte så många minuter att hänga upp en armatur.

Lycka till med jakten på en vettig elektriker, som låter förnuft och framförallt säkerhetstänkandet råda.
Det är elektrikern's uppgift att se till att det inte uppkommer skada på person, djur eller egendom genom brand eller strömgenomgång. Sen vet jag inte vart det står i lagtexten att alla hål måste borras av en elektriker..

Säger som Plura (i Petters låt).. "Det är så logiskt.."

Lev väl!

Väldigt vad TS fråga förstoras upp här.

Det är väl bara och förklara för den elektriker som ev. kommer och göra jobbet
vad som hänt, att den förre elektrikern blev förhindrad göra jobbet.

När den nye elektrikern skall göra jobbet får han ju lossa på alla dosor, armaturer o.s.v.
han ser ju då direkt vad som är rätt eller fel.

Näh, lycka till AnneFi

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.