24 346 läst ·
296 svar
24k läst
296 svar
kommer vi få problem med elektrikern? förberett.
Jag kan förtydliga (?) å berätta att om en behörig kontrollerar en installation innebär det INTE att han tar ansvaret för det som kunden själv installerat, då de är krav på behörig på den som UTFÖR installationen. Kopplar han däremot in en installation får han ta ansvaret på det som är installerat. Men det är svårt att få någon att låta nån annan göra jobbet å de själva får stå de utgifter det innebär OM det blir nån skada.
Men borra dra å koppla på ni, men be en bön att det inte händer något....för då blir det problem. (med största sannolikhet)
Men borra dra å koppla på ni, men be en bön att det inte händer något....för då blir det problem. (med största sannolikhet)
du verkar inte ha läst tråden.förvanad skrev:Jag kan förtydliga (?) å berätta att om en behörig kontrollerar en installation innebär det INTE att han tar ansvaret för det som kunden själv installerat, då de är krav på behörig på den som UTFÖR installationen. Kopplar han däremot in en installation får han ta ansvaret på det som är installerat. Men det är svårt att få någon att låta nån annan göra jobbet å de själva får stå de utgifter det innebär OM det blir nån skada.
Men borra dra å koppla på ni, men be en bön att det inte händer något....för då blir det problem. (med största sannolikhet)
vi ska inte dra och koppla på.
det handlar om att det redan satt upp dosor och uttag.
Vi vill inte dra något själv.
i värsta fall får elektrikern plocka ner dosorna och flytta dom en cm eller något för att det ska bli som han vill.
ok så att ni köper mtrl som ni köpt av en annan säljare skall elektrikern koppla in å vara ansvarig för?
Däremot att ni berättar vart ni vill ha vad är bara bra...via en skiss eller om ni berättar.
Köp en sak hos biltema å be volvo -tex- att montera in den får Du se vad de säger...
Klart installatören vill sälja å tjäna på det men även att det är bra mtrl som installeras
Däremot att ni berättar vart ni vill ha vad är bara bra...via en skiss eller om ni berättar.
Köp en sak hos biltema å be volvo -tex- att montera in den får Du se vad de säger...
Klart installatören vill sälja å tjäna på det men även att det är bra mtrl som installeras
Du har fortfarande inte läst tråden för då hade du vetat att jag har köpt material från ELJO!förvanad skrev:ok så att ni köper mtrl som ni köpt av en annan säljare skall elektrikern koppla in å vara ansvarig för?
Däremot att ni berättar vart ni vill ha vad är bara bra...via en skiss eller om ni berättar.
Köp en sak hos biltema å be volvo -tex- att montera in den får Du se vad de säger...
Klart installatören vill sälja å tjäna på det men även att det är bra mtrl som installeras
jag vill inte ha något annat.
Problemet vi har är att vi ska byta från en elektriker till en annan.
No shit?Patrik_Hed skrev:
Ta det absolut inte personligt men jag tycker faktiskt att el-diskussionerna i detta forum allt för ofta kantas av "pekpinne fasoner". För egen del får det till följd att jag faktiskt drar mig lite för att ställa en fråga eller fundering och när man gör det så vägs varje ord och fomulering på guldvåg för att slippa pekpinnar från robocop elektriker. Att läsa sådana trådar gör en bara lessen å TS vägnar.
jo AnnaFi jag har läst vad Du skrivit, men jag försöker förklara hur en installatör ser för problem att göra det Du vill...
Å genom jämförelser försöka få Dig att förstå hur installatören tänker...biltema/volvo
Den första elektrikern -har han behörighet å är en vän? eller en obehörig å förstår vad han riskerar då han gör installationen?
Jag skulle gärna sälja varor å låta nån annan montera å vara ansvarig...
Sen vet jag åxå att fast det är från tex Eljo å köpt på bauhaus är det ingen garanti för det är bra varor -det är mest trolit samma , men ingen garanti, att det ofta åxå är gamla modeller på Bauhaus med. Tex Whirlwool säljer ju en kyl/frys på Ikea som är märkt just IkeaWirlwool. Ikea har sagt vi köper av er till detta priset som gjort att Whirlwool gör en snål variant av sin egen modell.
Å genom jämförelser försöka få Dig att förstå hur installatören tänker...biltema/volvo
Den första elektrikern -har han behörighet å är en vän? eller en obehörig å förstår vad han riskerar då han gör installationen?
Jag skulle gärna sälja varor å låta nån annan montera å vara ansvarig...
Sen vet jag åxå att fast det är från tex Eljo å köpt på bauhaus är det ingen garanti för det är bra varor -det är mest trolit samma , men ingen garanti, att det ofta åxå är gamla modeller på Bauhaus med. Tex Whirlwool säljer ju en kyl/frys på Ikea som är märkt just IkeaWirlwool. Ikea har sagt vi köper av er till detta priset som gjort att Whirlwool gör en snål variant av sin egen modell.
så kvaliteten på ELJO renova är bättre om jag beställer det från en elektriker än om jag köper det på Bauhaus? bra att veta isåfall eftersom jag antog att det låg i ELJO's intresse att alltid leverera kvalitet oavsett återförsäljare.
Naturligtvis var vår elektriker behörig, annars kunde vi ju lika bra gjort allt själva.
Jag har inte direkt bett om att sitta i den här situationen, och det var inte vår avsikt från början för då hade vi väl gett fan i allt.
Det allra största problemet är att vårt hus är gammalt. Våra väggar är gjorda av stenar som man har hittat någonstans och massor av bruk där emellan OM vår nya elektriker skulle behöva flytta uttagen en liten bit så är sannolikheten väldigt stor att ett nytt borrhål resulterar i att en jättekaka släpper från väggen.
Så min fråga är? Tror du att jag ville att det skulle bli såhär?
Naturligtvis var vår elektriker behörig, annars kunde vi ju lika bra gjort allt själva.
Jag har inte direkt bett om att sitta i den här situationen, och det var inte vår avsikt från början för då hade vi väl gett fan i allt.
Det allra största problemet är att vårt hus är gammalt. Våra väggar är gjorda av stenar som man har hittat någonstans och massor av bruk där emellan OM vår nya elektriker skulle behöva flytta uttagen en liten bit så är sannolikheten väldigt stor att ett nytt borrhål resulterar i att en jättekaka släpper från väggen.
Så min fråga är? Tror du att jag ville att det skulle bli såhär?
Förvanad: Det finns tyvärr ingen rimlighet i det du skriver förutom elektrikerskråets önskan om att öka sina marginaler genom att sälja materialet själva och göra profit på grossisterna volymrabatter. Lika vansinnigt är det i VVS-branschen.
Definitionen av "bra vara" är ganska vid. Bra för vem? Kunden eller installatören? I kort eller långt perspektiv? Bara praktisk eller dessutom snygg? I slutänden är det kunden som avgör om en vara är bra eller inte - det tål ofta att tänkas på. Oavsett om pryttlarna är köpta på elektroskandia, bauhaus eller biltema så är de garanterat godkända i en elinstallation. Att elektriker föredrar vissa märken framför andra är inte konstigare än att vissa kör volvo och andra saab. I de fall en viss produkt har en utformning som gör att den går fortare att installera än motsvarande dito så kan ett högre pris vara motiverat för att hålla nere totaltkostnaden. Men då ska diskussionen föras med de sakliga argumenten med kunden som i 99 fall av 100 är kompetent nog att förstå och fatta ett beslut utifrån det.
Kunden har rätt alltid - till och med när denne har fel.
Definitionen av "bra vara" är ganska vid. Bra för vem? Kunden eller installatören? I kort eller långt perspektiv? Bara praktisk eller dessutom snygg? I slutänden är det kunden som avgör om en vara är bra eller inte - det tål ofta att tänkas på. Oavsett om pryttlarna är köpta på elektroskandia, bauhaus eller biltema så är de garanterat godkända i en elinstallation. Att elektriker föredrar vissa märken framför andra är inte konstigare än att vissa kör volvo och andra saab. I de fall en viss produkt har en utformning som gör att den går fortare att installera än motsvarande dito så kan ett högre pris vara motiverat för att hålla nere totaltkostnaden. Men då ska diskussionen föras med de sakliga argumenten med kunden som i 99 fall av 100 är kompetent nog att förstå och fatta ett beslut utifrån det.
Kunden har rätt alltid - till och med när denne har fel.
Redigerat:
Jag förstår att det ju alltid är roligare att komma till en arbetsplats där det är som man själv vill ha det.Patrik_Hed skrev:Du får ursäkta oss elektriker, men vi kan ofta vara lite fördomsfulla när det kommer till kunder som har "hjälpt till". Men i detta fallet så kan det kanske vara lite obefogat eftersom att ni har haft en elektriker som skruvat upp sakerna. Men bara för att det är en elektriker som har skruvat upp grejerna så behöver det inte betyda att en annan elektriker skulle gjort lika. Vi skiljer oss åt ganska mycket och ser ofta olika lösningar, lika som vi ofta ser samma lösningar.
Fast som du sagt så är ju sakerna nu placerade där du vill ha dem, så då kan ju inte nästa elektriker göra så mycket åt det (om det inte är direkt olämpliga placeringar, men det är det förmodligen inte i detta fallet).
Sedan det WATTisPOWER pratar om att det ibland kan vara lättare att dra in kabel i "plastbiten" och sedan skruva fast den stämmer ju också i bland, men det tror jag nog är lite som man föredrar själv. Jag brukar oftast skruva fast saker och sedan klamra kabel. Undataget som bekräftar regeln är kanske utanpåliggande ramar för infällda uttag och strömställare.
//Patrik
Men det innebär ju egentligen att ni (elektriker) ogillar att göra alla typer av förändringar i befintliga installationer där ni inte själva har monterat det från början eller?
Sen tycker jag att det lätt blandas ihop säkerhet och snygghet.
Framförallt riktat mot WATTisPower
Om jag som kund har spikat kabeln på ett säkerhetsmässigt korrekt sätt fast krokigt/snett eller möjligen onödigt långt så är väl jag nöjd med det och då behöver väl inte elektrikern dra om kabeln?
Till forvanad
Elektrikern kan ju aldrig ta ansvar för produkter han inte sålt. Det är väl inget konstigt. Att han vill tjäna pengar är heller inget konstigt. Men då avsäger han sig jobbet av ekonomiska själ inte elsäkerhetsmässiga...
AnnaFi: Jag förstår Du inte tycker det är bra att Du hamnat i den situationen Du hamnat i. Jag tycker det är tråkit för Dig med. Men jag är övertygad om att om Du får tag i rätt elektriker så hjälper han Dig. Jag har i några fall gjort det...då iaf inte jag vill att folk skall få helt onödiga utgifter. Hör med nån mindre firma å lejj honom mer sen då det verkar vara mer jobb. Att träffas å prata löser mkt det.
Jag låter mina kunder köpa armaturer själv, upplyser om vad jag inte tar ansvar för å skriver det på fakturan. Då¨det ofta är estetiska skäl till vad de vill ha å varför, bar de uppfyller de krav som finns. Men öppna en dialog med nån.
Sen det med hur Eljos saker är på varuhusen vet jag inte å har inte brytt mig att kolla, jag tar bort monterar mitt å de kan behålla det som de köpt om de vill byta nån annanstans. Men jag vet hur andra kedjor köpt/beställt varor till lägre pris.
LillePer: Skulle Du vilja jobba å tjäna mer eller mindre? Det är svårt dessutom då man inte vet varfifrån varorna kommer..Vi har ju utgifter som gör det kostar driva företag, varför då gynna nån kedja å utnyttja små företag?
Jag låter mina kunder köpa armaturer själv, upplyser om vad jag inte tar ansvar för å skriver det på fakturan. Då¨det ofta är estetiska skäl till vad de vill ha å varför, bar de uppfyller de krav som finns. Men öppna en dialog med nån.
Sen det med hur Eljos saker är på varuhusen vet jag inte å har inte brytt mig att kolla, jag tar bort monterar mitt å de kan behålla det som de köpt om de vill byta nån annanstans. Men jag vet hur andra kedjor köpt/beställt varor till lägre pris.
LillePer: Skulle Du vilja jobba å tjäna mer eller mindre? Det är svårt dessutom då man inte vet varfifrån varorna kommer..Vi har ju utgifter som gör det kostar driva företag, varför då gynna nån kedja å utnyttja små företag?
förvanad, vad var det för konstig fråga, med tanke på trådens ämne.förvanad skrev:
Skulle du, förvanad, vilja betala 75:- för en Big Mac&co istället för 39:-
eller vill du ge 16:50 för en liter mjölk istället för 8:- ?
Eller betala frisören 700:- istället för 350:-?
LillePer: Jag vill iaf inte montera på ett uttag på en krokig label, vad tror du att andra kunder tänker om de ser den installationen som ser så dålig ut? Tror du det är god reklam lixom?
Sen är det vanligare att en installatör kritiserar den som varit där innan än i andra yrkersgrupper -tyvärr.
De vill såga å framställa sig själva som bättre då de vill komma i bättre läge -å få mer jobb, hoppas de.
Mot att låta det vara utan kommentarer å bara ändra tillk det kunden vill ha...
Sen kan det vara saker som är direkt farliga å de inte vill ta ansvaret för dålit jobb, åp samma grupp innan..,
Sen är det vanligare att en installatör kritiserar den som varit där innan än i andra yrkersgrupper -tyvärr.
De vill såga å framställa sig själva som bättre då de vill komma i bättre läge -å få mer jobb, hoppas de.
Mot att låta det vara utan kommentarer å bara ändra tillk det kunden vill ha...
Sen kan det vara saker som är direkt farliga å de inte vill ta ansvaret för dålit jobb, åp samma grupp innan..,
Mikael_L: han frågade ju varför det var i ekonomiskt syfte elektrikern inte ville jobba...
Klart som korvspad att alla vill ha det billit, men ingen vill jobba gratis. Utan då de stora firmorna har konkurerat ut de små för ni dansa efter deras pipa. Det är inte svårare än så, å har du en stuga/boende utanför den stora staden DÅ blir det dyrt ta dit dem...
Då de har monopol -eller OM de har det...
Klart som korvspad att alla vill ha det billit, men ingen vill jobba gratis. Utan då de stora firmorna har konkurerat ut de små för ni dansa efter deras pipa. Det är inte svårare än så, å har du en stuga/boende utanför den stora staden DÅ blir det dyrt ta dit dem...
Då de har monopol -eller OM de har det...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Ta och läs hela tråden igen och ge oss din bedömning av risken för, i detta fall som tråden handlar om, att elektrikern skulle ogilla placeringen av en dosa och den extra mödan för att flytta på en av dem en eller annan en centimeter.
Redigerat:
