24 347 läst ·
296 svar
24k läst
296 svar
kommer vi få problem med elektrikern? förberett.
kan du förtydliga vad du menar med att elektrikern inte har någon nytta av vad som är uppskruvat?WATTisPOWER skrev:Jag tror inte det finns många(om ens någon) elektriker som avstår det jobbet pga att det där skulle kunna vara ett lagbrott.
Att de flesta tackar nej till ett sådant jobb beror på att det är blir usel förtjänst och att man förmodligen inte har någon större nytta av det som är uppskruvat, snarare tvärt om.
Uppstår sällan problem om man som elektriker har instruerat in i minsta detalj hur man vill ha det.
Men ibland går det riktigt fel: En kollega skulle hjälpa en granne att koppla in en kulo-installation i ett par rum (efter mycket tjat). Men när han kom dit såg det ut som om att allt var klart. "Nejdå, jag har bara förberett, så jag har spikat och stuckit in alla kablar åt dig" (kulon var oskalad och instucken några cm). Vill minnas att det tog några kvällar extra att få ordning på det....
Men ibland går det riktigt fel: En kollega skulle hjälpa en granne att koppla in en kulo-installation i ett par rum (efter mycket tjat). Men när han kom dit såg det ut som om att allt var klart. "Nejdå, jag har bara förberett, så jag har spikat och stuckit in alla kablar åt dig" (kulon var oskalad och instucken några cm). Vill minnas att det tog några kvällar extra att få ordning på det....
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det är därför jag har planerat för att betala en elektriker riktigt fett de 5 timmar han gör det sista i min installationWATTisPOWER skrev:Jag tror inte det finns många(om ens någon) elektriker som avstår det jobbet pga att det där skulle kunna vara ett lagbrott.
Att de flesta tackar nej till ett sådant jobb beror på att det är blir usel förtjänst och att man förmodligen inte har någon större nytta av det som är uppskruvat, snarare tvärt om.
Vill han ha 500 eller 800 plus moms per timme så bryr jag mig inte om, han får gärna oxå debitera för en service bil plus resor. Men jobbet kommer han att göra, allt går att köpa för pengar
Amen to that!PCLarsson skrev:Det är därför jag har planerat för att betala en elektriker riktigt fett de 5 timmar han gör det sista i min installation
Vill han ha 500 eller 800 plus moms per timme så bryr jag mig inte om, han får gärna oxå debitera för en service bil plus resor. Men jobbet kommer han att göra, allt går att köpa för pengar![]()
Eftersom jag inte sett det ni gjort så skrev jag, att elektrikern "förmodligen" inte har någon nytta av det som skruvats upp.AnneFi skrev:
Om en kabelinstallation ska bli snygg och prydlig ska alla placeringar stämma med kabeldragningen.
Det kan räcka med att en apparat/dosa eller borrat hål sitter några cm fel, så kommer det att se bedrövligt ut.
Så risken är hyffsat stor att han först måste plocka ner och flytta om lite av det ni skruvat upp.
Sen är det ofta så att det är en klar fördel att montera det som ska anslutas efter att kabeln är klamrad.
m.m.
Då får han mecka mer. Det är bara rakt utan några konstiga vägar att ta sig emellan. Förstår inte hur det kan bli svårare att sätta upp kabeln när det sitter plastbitar på väggen.
Elektrikern har inte heller direkt möjlighet att flytta på sakerna då pannrummets väggar är täckta till Max och uttag och Dosa är satt där det finns plats.
Elektrikern har inte heller direkt möjlighet att flytta på sakerna då pannrummets väggar är täckta till Max och uttag och Dosa är satt där det finns plats.
Varför tror du att det är svårare att sätta upp kabeln för att det sitter plastbitar på väggen.:SAnneFi skrev:Då får han mecka mer. Det är bara rakt utan några konstiga vägar att ta sig emellan. Förstår inte hur det kan bli svårare att sätta upp kabeln när det sitter plastbitar på väggen.
Elektrikern har inte heller direkt möjlighet att flytta på sakerna då pannrummets väggar är täckta till Max och uttag och Dosa är satt där det finns plats.
Det var du som skrev att det var en fördel att montera efteråt.
Det enda som jag kan tänka kan upplevas lite jobbigt är att lamporna är på plats men det är också bara bakstycken som sitter platt mot taket.
Allting är anpassat för att elen ska bli så smidig som möjligt.
Ville egentligen har större mellanrum på lamporna men rör och vägghyllor gjorde det löjligt komplicerat.
Det enda som jag kan tänka kan upplevas lite jobbigt är att lamporna är på plats men det är också bara bakstycken som sitter platt mot taket.
Allting är anpassat för att elen ska bli så smidig som möjligt.
Ville egentligen har större mellanrum på lamporna men rör och vägghyllor gjorde det löjligt komplicerat.
Det knöliga är inte att klamra kabeln när plastbitarna är uppskruvade, inte oftast i vart fall.
Utan oftast är det lättare att montera en plastbit när kabeln är framklamrad dit där plastbiten ska sitta.
Ibland för att det är lättare att koppla in biten, ibland för att det kan vara knöligt att pula in kabeln
i biten när den redan sitter där.
Då kan det vara lättare att först föra in kabeln i plastbiten och därefter skruva fast den på väggen.
Ibland är det helvete att göra en prydlig kabelinföring om biten sitter fastskruvad på väggen.
Ibland sitter inte ens bitarna kvar om tar tag i dom pga dåligt fastsatt...vad vet jag?.
Ibland så kan det vara lättare att få kabeldragningen snyggare om man skruvar upp biten när kabeln är införd
i biyten.
osvosvosv
Utan oftast är det lättare att montera en plastbit när kabeln är framklamrad dit där plastbiten ska sitta.
Ibland för att det är lättare att koppla in biten, ibland för att det kan vara knöligt att pula in kabeln
i biten när den redan sitter där.
Då kan det vara lättare att först föra in kabeln i plastbiten och därefter skruva fast den på väggen.
Ibland är det helvete att göra en prydlig kabelinföring om biten sitter fastskruvad på väggen.
Ibland sitter inte ens bitarna kvar om tar tag i dom pga dåligt fastsatt...vad vet jag?.
Ibland så kan det vara lättare att få kabeldragningen snyggare om man skruvar upp biten när kabeln är införd
i biyten.
osvosvosv
Visst är det lite underligt att vi som dagligen arbetar med el har mindre insikt i hur det brukar/borde fungera, och att vissa "amatörer vet bättre ????
Det är även förvånande att man över huvud taget ställer frågorna när man inte vill acceptera svaren man får av dom som borde veta.
Det är även förvånande att man över huvud taget ställer frågorna när man inte vill acceptera svaren man får av dom som borde veta.
WATTisPOWER tack för förklaringen.
Elmont- vist är det underligt att hantverkare utgår från att "amatörer" har gjort fel från början bara för att vi inte jobbar med det dagligen.
Jag är inte så jävla komplicerad egentligen. Jag bestämmer det estetiska i anläggningen, hur vad och var jag vill ha allt och sedan får yrkesmännen berätta vad som är praktiskt möjligt.
Jag bestämmer sedan om min ide är så nödvändig att den måste genomföras på ett fult sätt eller om jag väljer att strunta i det helt.
En av lamporna i pannrummets är ett nödvändigt ont på grund av att vår förre elektriker valt placering.
Du utgår från att allt är skit för att amatörer har gjort det men det är fortfarnade en elektriker som har bestämt alla placeringar och produkter.
Elmont- vist är det underligt att hantverkare utgår från att "amatörer" har gjort fel från början bara för att vi inte jobbar med det dagligen.
Jag är inte så jävla komplicerad egentligen. Jag bestämmer det estetiska i anläggningen, hur vad och var jag vill ha allt och sedan får yrkesmännen berätta vad som är praktiskt möjligt.
Jag bestämmer sedan om min ide är så nödvändig att den måste genomföras på ett fult sätt eller om jag väljer att strunta i det helt.
En av lamporna i pannrummets är ett nödvändigt ont på grund av att vår förre elektriker valt placering.
Du utgår från att allt är skit för att amatörer har gjort det men det är fortfarnade en elektriker som har bestämt alla placeringar och produkter.
Du ville ha åsikter, och förvänta sig att alla ska tycka positivt är väl att ta i. De flesta elektriker har någon form av erfarenhet av hempulares "förarbete" och nu fick du ta del av den.
Klart jag ville ha åsikter 
Jag har hört min förre elektriker spy över dom vi köpte huset av's installationer.
Dom har pillat i alla gamla ledningar och kopplat in sig överallt. Hela vårt hus var tjuvkopplat när vi flyttade hit.
Det som jag reagerar på är att vissa utgår från att vår förre elektriker har gjort fel och att ingen Elektriker skulle rekomendera de produkter som vi köpt. Vilket jag då tolkar som att ni inte tycker att min elektriker inte är en elektriker.
Jag har hört min förre elektriker spy över dom vi köpte huset av's installationer.
Dom har pillat i alla gamla ledningar och kopplat in sig överallt. Hela vårt hus var tjuvkopplat när vi flyttade hit.
Det som jag reagerar på är att vissa utgår från att vår förre elektriker har gjort fel och att ingen Elektriker skulle rekomendera de produkter som vi köpt. Vilket jag då tolkar som att ni inte tycker att min elektriker inte är en elektriker.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Du får ursäkta oss elektriker, men vi kan ofta vara lite fördomsfulla när det kommer till kunder som har "hjälpt till". Men i detta fallet så kan det kanske vara lite obefogat eftersom att ni har haft en elektriker som skruvat upp sakerna. Men bara för att det är en elektriker som har skruvat upp grejerna så behöver det inte betyda att en annan elektriker skulle gjort lika. Vi skiljer oss åt ganska mycket och ser ofta olika lösningar, lika som vi ofta ser samma lösningar.
Fast som du sagt så är ju sakerna nu placerade där du vill ha dem, så då kan ju inte nästa elektriker göra så mycket åt det (om det inte är direkt olämpliga placeringar, men det är det förmodligen inte i detta fallet).
Sedan det WATTisPOWER pratar om att det ibland kan vara lättare att dra in kabel i "plastbiten" och sedan skruva fast den stämmer ju också i bland, men det tror jag nog är lite som man föredrar själv. Jag brukar oftast skruva fast saker och sedan klamra kabel. Undataget som bekräftar regeln är kanske utanpåliggande ramar för infällda uttag och strömställare.
//Patrik
Fast som du sagt så är ju sakerna nu placerade där du vill ha dem, så då kan ju inte nästa elektriker göra så mycket åt det (om det inte är direkt olämpliga placeringar, men det är det förmodligen inte i detta fallet).
Sedan det WATTisPOWER pratar om att det ibland kan vara lättare att dra in kabel i "plastbiten" och sedan skruva fast den stämmer ju också i bland, men det tror jag nog är lite som man föredrar själv. Jag brukar oftast skruva fast saker och sedan klamra kabel. Undataget som bekräftar regeln är kanske utanpåliggande ramar för infällda uttag och strömställare.
//Patrik