24 346 läst ·
296 svar
24k läst
296 svar
kommer vi få problem med elektrikern? förberett.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Exakt, om:Anna_H skrev:
1. Du inte har något problem med att bryta mot lagen själv
2. Elektrikern i fråga går med på det.
Annars är det ett bra system för att spara pengar och samtidigt få en relativt bra och säker installation, dvs göra jobbet själv och låta någon kunnig kolla över det hela.
Och i och med att du redan har brutit mot elinstallatörsförordningen förstår jag inte varför du inte löper linan ut och monterar hela elcentralen och allt. Men det är fortfarande bra att låta någon kolla över allt och göra de i lagen nödvändiga mätningarna.
Och i detta fall är det bara du som bryter mot lagen, inte elektrikern som kollar din anläggning, och denna sista mening är den enda beröringspunkten med trådens ämne, vill du skriva mer om det så starta helst en egen tråd.
Jag fortsätter gärna där.
Man kan göra hela elinstallationen själv bara man vet hur man ska göra, det råder det ingen tvekan om. Lika tveklöst är det att man enligt "bestämmelserna" inte får utföra nått elinstallationsarbete eller arbete som avses att bli en del av en elinstallation om man inte har behörighet eller är anställd av en firma där det finns en behörig person.
Att det skulle bli lagligt om en behörig kopplar eller inspekterar är fel.
Hur man sedan väljer att göra är en helt annan sak, det gäller både den behöriges handlande och lekmannen.
Men det är mycket klart vad som är "lagligt" och "olagligt"
Att det skulle bli lagligt om en behörig kopplar eller inspekterar är fel.
Hur man sedan väljer att göra är en helt annan sak, det gäller både den behöriges handlande och lekmannen.
Men det är mycket klart vad som är "lagligt" och "olagligt"
Patrik_Hed vi ska som sagt inte dra rören själv utan bara använda en kort gammal sträcka mellan strömbrytare och lampa. Den gamla inkommande går även in där i en liten dosa så slipper vi ta sönder väggen eftersom enda möjliga ställe att sätta strömbrytare och dra upp el går just där.
Vi kan inte heller ta bort den gamla dosan eftersom gammal el upp till övervåningen går upp där och måste få göra det tills vi ger oss på den delen av huset.
Det är en röra och vi tar en bit i taget.
Vi kan inte heller ta bort den gamla dosan eftersom gammal el upp till övervåningen går upp där och måste få göra det tills vi ger oss på den delen av huset.
Det är en röra och vi tar en bit i taget.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det blir säkert bra det där. Lycka till och som många redan sagt. Har ni inte dragit någon kabel så är det nog inget problem med att hitta någon elektriker som vill fortsätta med installationen. Ni har ju knappt gjort något.AnneFi skrev:Patrik_Hed vi ska som sagt inte dra rören själv utan bara använda en kort gammal sträcka mellan strömbrytare och lampa. Den gamla inkommande går även in där i en liten dosa så slipper vi ta sönder väggen eftersom enda möjliga ställe att sätta strömbrytare och dra upp el går just där.
Vi kan inte heller ta bort den gamla dosan eftersom gammal el upp till övervåningen går upp där och måste få göra det tills vi ger oss på den delen av huset.
Det är en röra och vi tar en bit i taget.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag skriver som jag gör för att jag vill inte att den här tråden låses.
Sen har jag inget emot att vi är pragmatiska i den verkliga världen, men samtidigt är det också bra att alla vet vad lagar och regler säger. Bara så man inte råkar berätta för en polis att man dragit all el själv och en elektriker var sen och kollade.
Sen har jag inget emot att vi är pragmatiska i den verkliga världen, men samtidigt är det också bra att alla vet vad lagar och regler säger. Bara så man inte råkar berätta för en polis att man dragit all el själv och en elektriker var sen och kollade.
Bara så ni vet. Från och med imorgon är det bara tillåtet att laga mat om man är utbildad kock med minst tre års yrkesvana. Glöm inte licensen. Din fru/man får absolut inte skala potatisen om inte han/hon är kock. Möjligtvis kan disken överlåtas till en kocklärling.
Samma sak gäller städning, trädgårdsarbete och gunåde den som tvättar bilen utan 3årig mekanikerutbildning.
;-)
Samma sak gäller städning, trädgårdsarbete och gunåde den som tvättar bilen utan 3årig mekanikerutbildning.
;-)
Jag förstår sarkasmen, den är dock ganska onödig och riskerar bara att tråden låses.pason_67 skrev:Bara så ni vet. Från och med imorgon är det bara tillåtet att laga mat om man är utbildad kock med minst tre års yrkesvana. Glöm inte licensen. Din fru/man får absolut inte skala potatisen om inte han/hon är kock. Möjligtvis kan disken överlåtas till en kocklärling.
Samma sak gäller städning, trädgårdsarbete och gunåde den som tvättar bilen utan 3årig mekanikerutbildning.
;-)
Dessa regler finns för din och min säkerhet.
Vem vet snart kanske vi inte får göra VVS arbeten själva.
Jag antar att elsäk har tänkt till innan dom skrev bestämmelserna. Antagligen så anser dom att en elektriker ska göra allting som har med installationen att göra av säkerhetskäl.
Sen kan vi tycka vad vi vill om det problemet.
Håller helt med TS att det upplägg ni vill göra är genomförbart, mycket av det som skrivs är teoretiska ytterligheter.
* Förutsätter att ni har gjort allt riktigt, behörig elektriker kan då välja att skruva ned och indentiskt sätta tillbaka eller endast verifiera att det är riktigt gjort visuellt eller genom mätning.
* Ser man det utifrån praktiken så skulle man ALDRIG kunna göra förändringar eller kompletteringar av en gammalt elsystem då man inte vet vem som gjort det arbetet om man väljer att återanvända rör för komplettering eller omdragning av kablar. Jag stannar här med exempel.
* Förutsätter att ni har gjort allt riktigt, behörig elektriker kan då välja att skruva ned och indentiskt sätta tillbaka eller endast verifiera att det är riktigt gjort visuellt eller genom mätning.
* Ser man det utifrån praktiken så skulle man ALDRIG kunna göra förändringar eller kompletteringar av en gammalt elsystem då man inte vet vem som gjort det arbetet om man väljer att återanvända rör för komplettering eller omdragning av kablar. Jag stannar här med exempel.
Förlåt mej för att fortsätta OT, men nu börjar det bli tramsigt i den här tråden..
OM jag drar rör mellan A och B så vet ingen vad dom skall användas till. Telefon? Data? TV?
OM sedan en elektriker kommer och hittar rören och anser att dom går att nyttja för för att dra FK, blir jag då helt plötsligt en brottsling?
OM elektrikern drar EKK i rören klarar jag mej då?
DÄRMOT skulle jag å det bestämdaste vilja avråda alla från att göra dessa jobb själv då en elektriker har en oändligt mycket bättre insikt i hur det skall göras för att få ett klokt och logiskt uppbyggt elsystem.
Summa summarum: Tala med en elektriker INNAN ni funderar på att pula själva.
Nu lovar jag att sluta.
OM jag drar rör mellan A och B så vet ingen vad dom skall användas till. Telefon? Data? TV?
OM sedan en elektriker kommer och hittar rören och anser att dom går att nyttja för för att dra FK, blir jag då helt plötsligt en brottsling?
OM elektrikern drar EKK i rören klarar jag mej då?
DÄRMOT skulle jag å det bestämdaste vilja avråda alla från att göra dessa jobb själv då en elektriker har en oändligt mycket bättre insikt i hur det skall göras för att få ett klokt och logiskt uppbyggt elsystem.
Summa summarum: Tala med en elektriker INNAN ni funderar på att pula själva.
Nu lovar jag att sluta.
Jag tror inte det finns många(om ens någon) elektriker som avstår det jobbet pga att det där skulle kunna vara ett lagbrott.
Att de flesta tackar nej till ett sådant jobb beror på att det är blir usel förtjänst och att man förmodligen inte har någon större nytta av det som är uppskruvat, snarare tvärt om.
Att de flesta tackar nej till ett sådant jobb beror på att det är blir usel förtjänst och att man förmodligen inte har någon större nytta av det som är uppskruvat, snarare tvärt om.