24 347 läst ·
296 svar
24k läst
296 svar
kommer vi få problem med elektrikern? förberett.
Ingen elektriker skulle föreslå EKK i stället för EKRK det är helt olika produkter med helt olika användningsområden. Men visst kan man använda EKK på alla ställen där man kan använda EKRK men med ett undermåligt resultat.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 416 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 416 inlägg
Men hur går det då för alla snickare som sätter dosor på den ena sidan om väggen och lämnar andra sidan öppen för elektrikern?
Menar ni att snickarna som byggde förra huset gjorde något som dom inte skulle??
Låter helt barockt att man inte skulle få sätta dosor. Dock att dra kabel är en helt annan sak.
Men tycker många gånger att dessa diskutioner angående behörighet blir så konstiga.
"El-folket" liknar musikskivbranchen. Man kan INTE se att samhället förändras att man använder saker på ett annat sätt och folk kan mera och då därmed ändra regelverket.
Nej man SKA göra som man alltid gjort och man skyddar sitt skrå som det var gjort av guld och man kan allt.
Så tyvärr tror jag att denna diskution kommer låsas efter ett tag.....
Menar ni att snickarna som byggde förra huset gjorde något som dom inte skulle??
Låter helt barockt att man inte skulle få sätta dosor. Dock att dra kabel är en helt annan sak.
Men tycker många gånger att dessa diskutioner angående behörighet blir så konstiga.
"El-folket" liknar musikskivbranchen. Man kan INTE se att samhället förändras att man använder saker på ett annat sätt och folk kan mera och då därmed ändra regelverket.
Nej man SKA göra som man alltid gjort och man skyddar sitt skrå som det var gjort av guld och man kan allt.
Så tyvärr tror jag att denna diskution kommer låsas efter ett tag.....
Ska man dra en bit EKRK i rör skalar man upp den biten som man ämnar dra in i röret, utom några cm av manteln som får gå in en bit i röret. Alternativt FK i röret och en dosa över rörutlopp där man övergår till EKRK.
Jag har ALDRIG under mina många år och många olika byggare sett att snickare satt eldosor på enklingen.
Och det är INTE dom som arbetar med el som bestämmer hur saker och ting ska vara det är "myndigheten" "elarbetarna" bara utför och följer reglerna
Och det är INTE dom som arbetar med el som bestämmer hur saker och ting ska vara det är "myndigheten" "elarbetarna" bara utför och följer reglerna
Det är korrekt och ingen missuppfattning, ska man vara helt regelrätt ska EKK användas i tex SP-rör. I en källare kan det även vara mer fackmässigt med EKK än kulo EKRK men det beror på omständigheter som inte framgår av vad du skrivit tidigare.AnneFi skrev:
Återigen...
Starta en egen tråd om dosor, rör, snickare och elektriker.
Det är offtopic här, och jag är mer nyfien på hur det går för TS.
Till AnneFi.
Helt klart bör du kunna hitta någon elektriker som vill ta vid där det är nu.
Men var beredd på att några kanske avstår, även om dom gör det av skäl som inte har stöd i lagboken, dom bara tror så. Men det är knappast någon större idé att ta den diskussionen.
Starta en egen tråd om dosor, rör, snickare och elektriker.
Det är offtopic här, och jag är mer nyfien på hur det går för TS.
Till AnneFi.
Helt klart bör du kunna hitta någon elektriker som vill ta vid där det är nu.
Men var beredd på att några kanske avstår, även om dom gör det av skäl som inte har stöd i lagboken, dom bara tror så. Men det är knappast någon större idé att ta den diskussionen.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Du har rätt, vissa elektriker brukar säga att man ska försöka dra EKK eller EXK om det går när man drar i gamla pansarrör.
Angående att inte få dra rör själv, som elmont brukar vara ganska duktig att påpeka så är det inte bara att dra rör. Det är rördragningen som är den svåraste biten vid infälld installation. Det är där den mesta planeringen ligger.
Jag ser inget konstigt med att man inte får dra rör själv.
Och som hempularen sa, se VP-rör som FK:ns motsvarighet till EKLK:s yttermantel.
//Patrik
Angående att inte få dra rör själv, som elmont brukar vara ganska duktig att påpeka så är det inte bara att dra rör. Det är rördragningen som är den svåraste biten vid infälld installation. Det är där den mesta planeringen ligger.
Jag ser inget konstigt med att man inte får dra rör själv.
Och som hempularen sa, se VP-rör som FK:ns motsvarighet till EKLK:s yttermantel.
//Patrik
Redigerat:
EKK i metallrör är i stort omöjligt utom i mycket korta sträckor, vill man ha ledningar med dubbla lager isolering finns speciell "FK". Jag mins inte beteckningen och har aldrig använt den och känner inte till att någon annan använt den. Däremot är den metod som används vanlig FK i plåtrör.
