Bo.Siltberg skrev:
Varför köpte ni EKK? EKRK vore lämpligare och snyggare.
En del elektriker rekommenderar EKK då EKRK är väldigt styv.

Ingen elektriker skulle föreslå EKK i stället för EKRK det är helt olika produkter med helt olika användningsområden. Men visst kan man använda EKK på alla ställen där man kan använda EKRK men med ett undermåligt resultat.

AnneFi
Anledningen till EKK'n är att den ska dras i befintliga rör där den gamla lampan och kronomkopplaren suttit.
Vad jag förstod så fick man inte dra EKRK i rör?

LAINE skrev:
En del elektriker rekommenderar EKK då EKRK är väldigt styv.
Det är ju på grund av kulons styvhet som man använder den...

Tvivlar på att någon elektriker rekommenderat EKK framför EKRK i en kuloinstallation. Möjligtvis EXK, men det är fortfarande inte rätt.

//Patrik

P
Men hur går det då för alla snickare som sätter dosor på den ena sidan om väggen och lämnar andra sidan öppen för elektrikern?
Menar ni att snickarna som byggde förra huset gjorde något som dom inte skulle??
Låter helt barockt att man inte skulle få sätta dosor. Dock att dra kabel är en helt annan sak.

Men tycker många gånger att dessa diskutioner angående behörighet blir så konstiga.
"El-folket" liknar musikskivbranchen. Man kan INTE se att samhället förändras att man använder saker på ett annat sätt och folk kan mera och då därmed ändra regelverket.
Nej man SKA göra som man alltid gjort och man skyddar sitt skrå som det var gjort av guld och man kan allt.
Så tyvärr tror jag att denna diskution kommer låsas efter ett tag..... :(

Ska man dra en bit EKRK i rör skalar man upp den biten som man ämnar dra in i röret, utom några cm av manteln som får gå in en bit i röret. Alternativt FK i röret och en dosa över rörutlopp där man övergår till EKRK.

AnneFi
Jaha, förstod det som att EKK var att föredra i gamla metallrör. Måste ha missuppfattat.

Jag har ALDRIG under mina många år och många olika byggare sett att snickare satt eldosor på enklingen.
Och det är INTE dom som arbetar med el som bestämmer hur saker och ting ska vara det är "myndigheten" "elarbetarna" bara utför och följer reglerna

Det är myyyycket som man som lekman kan missta sig på, det är därför det oftast är enkelt att se om en yrkesman utfört arbetet.

AnneFi
Fast det är ju som sagt en elektriker som har sagt åt oss precis vad vi skulle köpa och inte en lekman.

AnneFi skrev:
Jaha, förstod det som att EKK var att föredra i gamla metallrör. Måste ha missuppfattat.
Det är korrekt och ingen missuppfattning, ska man vara helt regelrätt ska EKK användas i tex SP-rör. I en källare kan det även vara mer fackmässigt med EKK än kulo EKRK men det beror på omständigheter som inte framgår av vad du skrivit tidigare.

Mikael_L
Återigen...
Starta en egen tråd om dosor, rör, snickare och elektriker.
Det är offtopic här, och jag är mer nyfien på hur det går för TS.

Till AnneFi.
Helt klart bör du kunna hitta någon elektriker som vill ta vid där det är nu.
Men var beredd på att några kanske avstår, även om dom gör det av skäl som inte har stöd i lagboken, dom bara tror så. Men det är knappast någon större idé att ta den diskussionen.

Du har rätt, vissa elektriker brukar säga att man ska försöka dra EKK eller EXK om det går när man drar i gamla pansarrör.

Angående att inte få dra rör själv, som elmont brukar vara ganska duktig att påpeka så är det inte bara att dra rör. Det är rördragningen som är den svåraste biten vid infälld installation. Det är där den mesta planeringen ligger.
Jag ser inget konstigt med att man inte får dra rör själv.
Och som hempularen sa, se VP-rör som FK:ns motsvarighet till EKLK:s yttermantel.

//Patrik

Redigerat:
Det är ganska mycket man kan göra själv om man vet vad man gör, så länge man låter en behörig elektriker koppla in det, och så länge elektrikern kan kolla att det är korrekt gjort.

EKK i metallrör är i stort omöjligt utom i mycket korta sträckor, vill man ha ledningar med dubbla lager isolering finns speciell "FK". Jag mins inte beteckningen och har aldrig använt den och känner inte till att någon annan använt den. Däremot är den metod som används vanlig FK i plåtrör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.