24 346 läst ·
296 svar
24k läst
296 svar
kommer vi få problem med elektrikern? förberett.
Men vänta nu. Som jag förstår det så behöver man i princip byta elektriker. Den förra var också behörig. Det kan jag inte se skulle vara olagligt. Kan ju rimligen inte vara förbjudet att byta elektriker och att han fortsätter på gjort arbete.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Det där har retts ut ett antal gånger här. Att dra slang/Vp rör, sätta upp dosor etc. Som är avsedda att ingå i en elinstallation, är ett behörighetskrävande arbete. Att bryta mot lagen på den här punkten kan rent teoretisk ge 1 års fängelse.
Så vitt känt här på forumet har ingen någonsin blivit dömd för detta brott. Dvs det finns dommar mot obehörig elinstallation i samband med olyckor, men då har det alltså gällt mer omfattande arbete som i felaktigt utförande orsakat olyckor.
Men observera den kriminella handlingen begås alltså i det här fallet i första hand av hempularen/husägaren. Den elektriker som sedan ev. går med på att fullfölja den här installationen begår inte ett lika uppenbart brott.
DOCK.
Här vare en tråd för några månader sedan där en elektriker hade ställt frågan till elsäkerhetsverket ang. om han fick koppla in ett värmegolv som inte var lagt av en behörig. Svaret från elsäkerhetsverket var väl förankrat i lagstiftningen med hänvisning, men jag kommer inte ihåg hur de fick ihop det. Men de visade att elektrikern som kopplar in en hempulad installation gör sig skyldig till ett lagbrott, och ligger rent teoretiskt väldigt illa till om det upptäcks.
Så vitt känt här på forumet har ingen någonsin blivit dömd för detta brott. Dvs det finns dommar mot obehörig elinstallation i samband med olyckor, men då har det alltså gällt mer omfattande arbete som i felaktigt utförande orsakat olyckor.
Men observera den kriminella handlingen begås alltså i det här fallet i första hand av hempularen/husägaren. Den elektriker som sedan ev. går med på att fullfölja den här installationen begår inte ett lika uppenbart brott.
DOCK.
Här vare en tråd för några månader sedan där en elektriker hade ställt frågan till elsäkerhetsverket ang. om han fick koppla in ett värmegolv som inte var lagt av en behörig. Svaret från elsäkerhetsverket var väl förankrat i lagstiftningen med hänvisning, men jag kommer inte ihåg hur de fick ihop det. Men de visade att elektrikern som kopplar in en hempulad installation gör sig skyldig till ett lagbrott, och ligger rent teoretiskt väldigt illa till om det upptäcks.
Det finns ingen paragraf. Lagarna och föreskrifterna gör tyvärr ingen tydlig avgränsning.mycke_nu skrev:Om jag drar VP-slang för FK är det då Elinstallation?
Om jag reglar upp och borrar hål för kabeldragning i vägg eller tak är det då Elinstallation?
Om jag bygger en STRUKTUR med fyra väggar och tak, är det då Elinstallation?
Vad är det som säger att VP-SLANG utgör en elinstallation?? Är det för att Elektriker säljer VP-slang??
Visa mej PARAGRAFEN, tack. Så hemskt mycket.
Däremot svarar elsäkerhetsverket på den frågan att VP-rör ingår i elinstallationsarbetet.
T.ex.. http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Vad-far-jag-gora-sjalv1/
Och då elsäk är den myndighet som är satt av riksdag och i lagstiftning att skriva föreskrifter och därmed bestämma ellagstiftningen i mer detalj får man väl förmoda att dom har ett visst tolkningsföreträde.
Jag vet däremot inte riktigt hur deras tolkningar i diverse skrifter och svar i FAQ osv ska användas av en tingsrätt, hovrätt eller HD om det skulle stå ett åtal i frågan.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Och som svar till mycket nu (visst har väl du läst de kilometerlånmga trådarna?).
Jo hanteringen av VP rör och slang etc. ÄR elinstallation, därför att trådarna som går i rören får inte gå "nakna" rören är en del av isolationen. Däremot så får man förbereda med sågningar borrning osv i byggnadsdelar.
Hela den här diskussionen har redan avhandlats i typ 5000 inlähgg i forumet, och jag vill att vi inte låter den här tråden utvecklas till ytterligare en behörighetstråd.
Jo hanteringen av VP rör och slang etc. ÄR elinstallation, därför att trådarna som går i rören får inte gå "nakna" rören är en del av isolationen. Däremot så får man förbereda med sågningar borrning osv i byggnadsdelar.
Hela den här diskussionen har redan avhandlats i typ 5000 inlähgg i forumet, och jag vill att vi inte låter den här tråden utvecklas till ytterligare en behörighetstråd.
Det är precis dit jag är på väg ...TLovskog skrev:
Ingen elektriker med behörighet, eller som jobbar under någons behörighet bryter mot någon lag då dom fortsätter på en befintlig hel eller halv-färdig installation.
Möjligen har någon brutit mot lagen i något tidigare skede, men det rör inte den elektriker som jobbar rätt enligt 6 § Elinstallatörsförordning (1990:806).
Annars kan jag inte köra på E4'an med min bil, någon har kanske kört för fort här förut.
ska vi ta ner lysrören och uttagen då också får elektrikern komma och borra nya hål i vår nyputsade vägg?hempularen skrev:Och som svar till mycket nu (visst har väl du läst de kilometerlånmga trådarna?).
Jo hanteringen av VP rör och slang etc. ÄR elinstallation, därför att trådarna som går i rören får inte gå "nakna" rören är en del av isolationen. Däremot så får man förbereda med sågningar borrning osv i byggnadsdelar.
Hela den här diskussionen har redan avhandlats i typ 5000 inlähgg i forumet, och jag vill att vi inte låter den här tråden utvecklas till ytterligare en behörighetstråd.
det finns j inte en sladd dragen någonstans. det är bara plastbitar som sitter på väggen.
Jag tycker hempularen har rätt.
Dels att VP-rör är del av elanläggningen, pga av det skäl hempularen nämnde samt elsäkerhetsverkets hållning i frågan.
Dels att inte spåra iväg tråden något mer åt diskussioner ang VP-rörs vara eller inte vara elektrikernas område.
För det är helt klart OT, starta isåfall en ny tråd gällande VP-rör.
Men för TS fråga är det däremot relevant att veta ifall en elektriker kan vägra fortsätta installationen pga 6 § Elinstallatörsförordning (1990:806).
Dels att VP-rör är del av elanläggningen, pga av det skäl hempularen nämnde samt elsäkerhetsverkets hållning i frågan.
Dels att inte spåra iväg tråden något mer åt diskussioner ang VP-rörs vara eller inte vara elektrikernas område.
För det är helt klart OT, starta isåfall en ny tråd gällande VP-rör.
Men för TS fråga är det däremot relevant att veta ifall en elektriker kan vägra fortsätta installationen pga 6 § Elinstallatörsförordning (1990:806).
Och är den befintliga elinstallation fackmannamässigt utförd är det knappast nått problem att få någon annan att fortsätta, men verkar det vara hempulat är det få som är villiga att ta vid och slutföra jobbet.
vad menar ni med fackmannamässigt utförd? borrar elektriker hål på ett speciellt sätt?elmont skrev:
Allting som heter RÖR eller något som dras mellan dosor kan uteslutas helt i den här diskussionen eftersom det är irrelevant.
På vilket sätt skiljer en elektrikers kunskap med en borrmaskin från andra människor som jobbar inom bygg.
vart vi har satt lampor och uttag är på de få utrymmen i taket och på väggen som inte är beklätt med rör eftersom det är i en källare och allt vårt vatten går där.
På vilket sätt skiljer en elektrikers kunskap med en borrmaskin från andra människor som jobbar inom bygg.
vart vi har satt lampor och uttag är på de få utrymmen i taket och på väggen som inte är beklätt med rör eftersom det är i en källare och allt vårt vatten går där.
Det är inte hur man hanterar tex. borrmaskinen som gör skillnad utan var och hur håltagningen är utförd. Avsaknad av en dosa kan även det vara ett "tecken" på "amatörjobb". En elektriker gör sina hål för att optimera sitt arbete, en icke fackman har inte samma "tänk" och gör sina hål på andra ställen och med andra "vinklar". Varje erfaren yrkesman brukar kunna se på en gång om det är ett proffs eller en amatör som varit i farten. Undantag finns naturligtvis som alltid.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Hela diskussionen om behörighet osv. blir mer en formsak. Det ni har gjort görs av många, och om elektrikern accepterar det ni gjort så lär det inte bli farligt heller.
Men det är viktigt att man begriper att det inte är tillåtet, det är inget man skall ut och berätta på torget.
Men det är viktigt att man begriper att det inte är tillåtet, det är inget man skall ut och berätta på torget.
Enligt vad du skriver här skulle jag ifrågasätta om det skulle, även i ytterst formell mening, kunna kallas elinstallationsarbete som nämns ovan. Att förbereda en infälld installation med rör, mm är ju helt klart regelbrott om man vill vara petimeter, men även det blir ju närmast löjligt i praktiken.AnneFi skrev:Vi har en kompis som brukar hjälpa oss med elen men nu är det så att han inte längre kan hjälpa oss.
Vi tackar för den hjälpen vi fått och får ju naturligtvis ta en en annan elektriker eftersom vi inte pillar med sånt själv.
Vi har redan satt upp vägguttag, lampor och dosor, allt utanpåliggande i källaren för inkoppling.
Vi har köpt EKK 3G1,5 och EKK 5G1,5
är allt det här utslängda pengar och ogjort jobb nu eller vill elektriker installera sakerna som vi har köpt och satt upp?
Det montage ni gjort kan inte vara något problem för den som ska ta över att syna fullständigt i alla detaljer och sen fortsätta med kablar och inkoppling. Jag tror inte du får några problem med att få någon att göra jobbet, hoppas det för allt annat vore rent trams.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Varför köpte ni EKK? EKRK vore lämpligare och snyggare.
