Be nätägaren att sätta upp en mätare som loggar din nätanslutning, har du rätt kostar det dig inget och dom fixar felet, har du fel får du betala kostnaden för mätningen, men vet då att felet ligger på din "sida".

Hej igen
Nu är jag nyfiken byggarätt var har du fått tag på dina knx grejor ? om du inte vill svara så är det okej
Du rör dig med vissa begrepp o scenarier som får mig att tro att du kan en del men sen verkar det tvärtom även om du är speciel så kan jag inte låta bli att va lite nyfiken på dig svara gärna genom pm om du vill
Mvh Tille

Patrik_Hed skrev:
Pozidrive 1 och 2 är det på det mesta nya elmaterial.
Philips 1 använder jag för att skruva i gipsskruv och dyl.
Flatmejsel 1 - 0.5x3x100 till små plintar som oftast har spårskallar.
Flatmejsel 2 - 1x5.5x125 till stora skruvar med spårskalle. T.ex. gängssäkringscentraler.

Inga specialmejslar så vitt jag vet.

Sedan kan jag tillägga att BAHCO isolerade mejslar är det självklara valet! :)

//Patrik
Intressant tråd med mycket mer eller mindre OT, och blir det lite mer:

Varför blandar ni in Philips här om skruvar? - de gör väl TV-apparater etc!

Om det är skruvtypen ni vill benämna heter den Phillips efter mannen som hittade på den.

Jag trodde också den hette Philips? Man ser det ju sällan i skrift och alla vet ju att PH är Philips men det ska alltså vara med hårt L PhiLLips?

Spelar roll... Alla vet ju vad som menades, men det var ju bra med en tillrättavisning, men man kan ju göra det på olika vis...

Patrik_Hed>Jag avskyr Bahco, Wera däremot är suveräna, har dem både i verkstaden och för mina eljobb, isolerade förstås för eljobben.
Nog mest vad man är van vid och gillar,

/Kent

elmont>"öststatselektriker"? *brrr* Då gör jag nog saker själv istället.
Hur är det med deras sk behörighet egentligen, du får gärna berätta, jag har undrat en del där.

/Kent

Om dom uppfyller dom krav som vi har i Sverige så får dom Svensk behörighet, så det är lika som för vem som helst. Jag tror dock att det är ytterst få, om någon, som fyller kraven om vederbörande inte bott och arbetat i Sverige för något svenskt företag i några år.

tille1 skrev:
Hej igen
Nu är jag nyfiken byggarätt var har du fått tag på dina knx grejor ? om du inte vill svara så är det okej
Du rör dig med vissa begrepp o scenarier som får mig att tro att du kan en del men sen verkar det tvärtom även om du är speciel så kan jag inte låta bli att va lite nyfiken på dig svara gärna genom pm om du vill
Mvh Tille
Hej igen det är klart jag inte berättar var jag köpte dom för det är att berätta för el-gestapo så att dom kan straffa dom som sålde till mig...
KNX är det lättaste systemet idag men har för låg kapacitet på bussen och kringenheter för att vara på topp...Önskemål skulle ju vara(månlandning!) att kunna mäta styra förbrukare så att när man märker att strömmen ökar i en lampa/förbrukare så kan man byta innan man behöver få en utlöst säkring.
Jag kan en del men som sagt så "fack lingo" är ju till för i justa branscher att skapa ordning och reda men i ojusta att hålla andra ute..det gamla lärlingssystemet...men det är ju på väg tillbaka.
Det som är intressant och går att sprida är designtankarna bakom min el-anläggning.
1.logisk struktur ger mindre ledningsdragning men mer utrustning
2.Logiken försöker jag lägga längst ut mot förbrukning för att kunna byta logik..KNX har sina begränsningar på sikt
3.Att skilja belysning och kraft och apparat matning genom att dra femtråd till alla rum
4 planera el- så att jag får bra data och sensor nätverk skärmat förstås.

Det som gör att min projektering inte är klar i detalj är att inredningen inte är klar i huset utan vi bor samtidigt som jag renoverar.Befintlig el och data är påbörjade men inte klara.
Vi får anslutning med gigabit snart och då borde datanätet vara på plats skärmad CAT6

Som sagt jag skulle gärna arbeta ihop med en praktiker eftersom jag själv är teoretiker och jag kommer att hitta min egen elektriker så småningom.
Så Tille och övriga ha det bra med god stämning och modernare el-standard till alla.
Tänk bara vad en jordbävning gör med ett el-system...

Ännu en gång byggarätt blandar du svammel med klarsynthet
Knx har ju aldrig slagit här i landet du påstår nog att det har med "elgestapo" att göra mens jag anser att systemet har för få fördelar för att slå
Tyvärr är väll all kabeldragning ett problem sen är ju programmeringen ett annat
Lycka till med ditt hus hoppas du o din familj får nytta av grejorna du köpt billigt annars blir det dyra hyllvärmare
Mvh Tille

Hej Igen Tille
svammel svammel..nu var det gjort så till saken..jag håller med att knx inte slagit i Sverige och orsaken är flera.
1.Dålig moderniseringstakt i Sveriges el-anläggningar(jag har gått igenom ett antal problem tidigare)
2.Små fördelar fram tills nyligen när ABB släppt delar med kraftmätning..bussen har dock för låg kapacitet för att göra det riktigt intressant..
3.Leverantörerna har haft för lite intresse att erbjuda färdiga komponenter..
4. Utbyggnaden ..det man vill göra är att automatisera el-användningen så långt det är rimligt och då är det belysningen och "standby" och ev ansluten utrustning som ska styras.
Min elförbrukning ligger idag på 20KKwh med VP och av det är 12K hushålls el som jag hoppas sänka rejält med hjälp av styrning

Min kabeldragning är inte så stort problem eftersom jag har en okonventionell lösning på det också .
Tack för lyckönskningen för det behövs verkligen i det här landet..och yes skiten ska skruvas upp och programmeras. ha det

Etersom du slutat svammla o blivit konkret
Hur mycket tror du dig kunna spara på effektiv styrning ?
I mitt fall så tror jag att det finns relativt lite o spara på utan att förändra livsmönster
Annars tror jag mer på differenserad elpriser o att använda el på lågpristid
Mvh tille

Det man kan spara är som sagt resistiv el och belysning och effektivare apparatanvändning..i hushållet så är det begränsat men ändå betydligt..låt oss göra en försiktig beräkning i mitt fall.

12KKWh per år i hushållsel på sex p hushåll....
Mesta delen är en användning av lokala elellement...som bara är komforthöjare samt datorer 5st
3 våningar med belysning och en massa standby apparater

Bättre styrning av resistiva lasten skulle utan vidare ta bort 4kkwh
belysning som stängs när ingen är i rummet 2KKWh
Standby apparater 1KKWh

Att prissätta elen skulle bara dumma till det ..det vi behöver är smartare elsystem som av regleringsskäl sprider laster över dygnet..om vi ska ha vindkraft så måste vi kunna reglera när det inte blåser och då skulle viss typ av utrustning kunna fungera som "batterier"..tex alla kyl och frysar som inte används,dörrar hålls stängda under långa tider.
Om man skapar diffrentierade priser så får vi ettregleringshelvete som inte ger en realistisk bild av förbrukningen och att vi konstgjort anpassar användarmönstret efter prismodell i stället för verklighet. inte smart.

Vill vi verkligen spara energi så måste vi börja med att anpassa livsstilen inte till en kokko prismodell utan till en hållbar energimodell med smartare energislag och där hjälper inte ekonomer utan det är bara tekniker som kan lösa detta.

Mikael_L
Jag tycker tråden har spårat ut riktigt riktigt ordentligt.
Nu är det väl minst 4 sidor sen vi var i närheten av ontopic. :O

Å andra sidan verkar TS ha löst sitt problem, så det spelar kanske ingen roll. ;)
TS, du får ryta till om du inte tycker om det. :)

Ok men vi har faktiskt kvar mitt problem som är liknade som TS..
Jag efterlyser fler som har problemet att det är svårt att få hjälp med sin elanläggning när man vill ha speciella saker uppsatta...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.