Hade ingen aning om vad KNX är egentligen mer än att det inte är en betckning på en särskild sorts elartiklar, utan en standard. Lite googlande visar att det ju verkar vara svårt att hitta i Sverige överhuvudtaget, jag får dock inte uppfattningen av att det finns nån konspiration som motsätter sig försäljning till privatpersoner, verkar mer vara det gamla vanliga "vi gör som vi alltid har gjort för det har ju fungerat bra förut"...

Vem har pratat om konspiration?..knata in på vilken grossist du vill och försök att handla då möts du av "konto"..
sedan möts du av allt det andra då går du ut...
Är inte det en konspiration kanske?

Titta sedan på rabatterna och försäljning av enstaka saker till privatpersoner om du gör likadant med en flaska whisky så åker du dit för langning!Om du köper mjölk på ICA åt tant Agda och tar 50 kr för mjölken så är du girig!

Du har dock en poäng i att elektrikerna inte är ondsinta personer utan att det dom håller på med är en korruption som finns och har etablerats under lång tid..men det hindrar ju inte att vi kan rösta bort den..praxisen alltså inte elektrikerna.

Visst hade det varit roligt att kunna sitta och fibbla med all el via datorn och se förbrukning osv men till vilken nytta?
På nåt vis föredrar jag att en strömbrytare är en strömbrytare bara :)

Haha ja du har ju KISS regeln och i dom flesta sammanhangen stämmer det du säger men om du tar ett hem som mitt.
3 våningar med folk på alla ställen med utrustning på överallt..med lite styrning så sparar jag högt räknat 6KKWh /år
samt får en ökad komfort.
Kostnadsmässigt så får jag inte säkert tillbaka pengarna eftersom det kostar 60kkr minst och min förbrukning kommer att avta allteftersom ungdomarna flyttar ut...men då när jag blir gammal om jag kan bo kvar så har jag på nytt användnig av min investering.Det är en av anledningarna att smarta hem inte slår igenom på marknaden.(krångligt ,dyrt och omöjligt att få bra support samt ofta fel...
Har kört X10 tidigare och reläerna låter ju som om man laddar om sitt pumphagelgevär varje gång dom drar!

byggarätt, ett tips ta med kreditkortet och gå in på en Elektroskandiabutik och du får handla exakt vad du vill, vill du sedan handla lite billigare får du göra som alla andra, förhandla om priset. Är du bra på att förhandla kommer du säkert att få ett OK pris, saknar du den förmågan får du betala dyrare. Det är exakt lika för alla firmor och privata, säljaren gör en bedömning av dig som kund och efter det sätts prisnivån. Även elfirmor har mycket olika rabbatavtal beroende på säljarens bedömning.

byggarätt skrev:
Ok men vi har faktiskt kvar mitt problem som är liknade som TS..
Jag efterlyser fler som har problemet att det är svårt att få hjälp med sin elanläggning när man vill ha speciella saker uppsatta...
Jag har haft liknande problem initialt. När jag byggde mitt IHC system 1999 tog det lång tid innan jag hittade en elektriker som var på samma planet som jag. Likadant nu 10 år senare när jag bygger ut, vilket iofs var en överraskning.

Dock har det alltid löst sig. Stor portion ödmjukhet och förståelse för att jag kanske får punga ut lite extra, eftersom jag är annorlunda, så har det löst sig. Unga elektriker, på en liten egen firma i båda fallen. Å andra sidan har jag numera en elektriker som kommer ut på eget initiativ och kostnad bara för att se hur det går och höra vilka tokigheter jag nu kommit på ...

Allt material har jag låtit elektrikern köpa, för jag kan fullt förstå att man har sina favoritleverantörer etc. Då har det heller alldrig varit problem med att jag har haf IHC, Logo, eller annat eget.

Omsesidig förståelse, respekt och möjlighet till bra kommunikation är väl a-o helt enkelt.

Det skall iofs bli intressant hur vi löser installation av egenbyggda DIN moduler, men men ...

Även om det är mycket teknik för lite funktion möjligen, så tycker jag fortfarande det är märkligt att elbranschen inte tar chansen att tjäna extra på premium installationer och lull-lull. I alla andra bransher gör man det, och t.o.m är tvungna för att få det gå runt, men inte här.

Vad gäller få ner elförbrukningen (standby) med styrsystem så har jag börjat tveka lite i min utbyggnad. I den förra kunde jag stänga av strömmen till TV apparater via systemet, men numera drar reläet i utgångsmodulen nog mer än en modern TV i standby så ... systemet i sig drar ju en del också.

Redigerat:
En nyproducerad villa med KNX kostar ca 20-25 % mer, det innebär ca 20 - 25000:-, men efterfrågan är mycket låg.

Jag tror faktiskt att den låga andel som väljer KNX är liten, till viss del beror på att vi (elektriker, installatörer, konsulter) faktiskt är ganskta lågt utbildade i just det systemet. Det enda vi hör om är olika belysningsstyrningar och är det bara det så kan det vara svårt att motivera. Men det finns ju så många fler fördelar...

TLovskog skrev:
Jag har haft liknande problem initialt. När jag byggde mitt IHC system 1999 tog det lång tid innan jag hittade en elektriker som var på samma planet som jag. Likadant nu 10 år senare när jag bygger ut, vilket iofs var en överraskning.

Dock har det alltid löst sig. Stor portion ödmjukhet och förståelse för att jag kanske får punga ut lite extra, eftersom jag är annorlunda, så har det löst sig. Unga elektriker, på en liten egen firma i båda fallen. Å andra sidan har jag numera en elektriker som kommer ut på eget initiativ och kostnad bara för att se hur det går och höra vilka tokigheter jag nu kommit på ...

Allt material har jag låtit elektrikern köpa, för jag kan fullt förstå att man har sina favoritleverantörer etc. Då har det heller alldrig varit problem med att jag har haf IHC, Logo, eller annat eget.

Omsesidig förståelse, respekt och möjlighet till bra kommunikation är väl a-o helt enkelt.

Det skall iofs bli intressant hur vi löser installation av egenbyggda DIN moduler, men men ...

Även om det är mycket teknik för lite funktion möjligen, så tycker jag fortfarande det är märkligt att elbranschen inte tar chansen att tjäna extra på premium installationer och lull-lull. I alla andra bransher gör man det, och t.o.m är tvungna för att få det gå runt, men inte här.

Vad gäller få ner elförbrukningen (standby) med styrsystem så har jag börjat tveka lite i min utbyggnad. I den förra kunde jag stänga av strömmen till TV apparater via systemet, men numera drar reläet i utgångsmodulen nog mer än en modern TV i standby så ... systemet i sig drar ju en del också.
Ja det är trevligt med fina inlägg ..du har verkligen satt fingret på hur det ser ut i Sverige för den som försöker modernisera sin el-anläggning.
Här kan elektrikerna läsa och begrunda...

Håller med dig att standby el i smarta elanläggningar är ett problem åtminstone den varma årstiden.
Nu är ju inte den primära anledningen att spara energi utan för att få komfort..åtminstone i mitt fall.
En annan fråga är varför man måste ha el magneter för bruten krets..kunde man inte ha permanentmagnet där i stället eller fjäder...här finns det utrymme för innovationer?

Mikael_L
byggarätt skrev:
En annan fråga är varför man måste ha el magneter för bruten krets..kunde man inte ha permanentmagnet där i stället eller fjäder...här finns det utrymme för innovationer?
Eller inte magneter alls. Fram för mer halvledarreläer.

Akzid skrev:
Jag tror faktiskt att den låga andel som väljer KNX är liten, till viss del beror på att vi (elektriker, installatörer, konsulter) faktiskt är ganskta lågt utbildade i just det systemet. Det enda vi hör om är olika belysningsstyrningar och är det bara det så kan det vara svårt att motivera. Men det finns ju så många fler fördelar...
Du har helt rätt i ditt resonemang..men KNX har fått i ABBs nya delar en möjlighet att mäta ström som gör att systemen kan bli betydligt mycket mer intressanta för vanliga tillämpningar kika på det...

Prisbilden kan stämma för en vanlig villa med liten del KNX enligt elmont menom man som jag vill ha magnum ser det helt annorlunda ut.

Värme ,belysning,Larm,lås,ventilation med Co2 styrning/värme sommartid då drar det iväg lite till

Mikael_L skrev:
Fet amen till det ...

Mikael_L skrev:
Absolut men innovativt så vill man ju ha något som kan stå i godtyckligt läge utan kraft/kontaktförluster

ventilation med Co2 styrning
Jag är ingen ventilationsexpert, men lönar det sig i en villa?

Nu antar jag att du är lite som jag och gör det mest för att det går och är roligt.

Ett impulsrelä förbrukar energi enbart när det växlar läge.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.