945 läst ·
1 svar
945 läst
1 svar
Kommer jag få fukt problem?
Hej! Lyssnade på dom äldre när jag gjorde iordning vårat garage, men efter mycket läsande känns det som att det kanske va dumt
Renoverade garaget och skippade plasten i väggen va detta dumt?
Garaget är tot 45kvm 2/3 garage 1/3 förråd ish
Vägg : panel-papp-luft-95 isolering-osb-gips+färg
Tak: derbigum-luft-95 isolering-ångspärr-luft-gips+färg
Golv: oisolerat slipat betång golv med epoxy (ska det vara iaf enligt firma ser dock inte ut som det...) förrådet är betång med plast matta som vi lät sitta kvar
Garageport, förådsdörr och garage dörr är oisolerade. Port är ganska otät. Tänkt sätta frigolit på den så det åtminstone blir lite isolerad.
Förådet har ett fönster
Uppvärming är LVP samt att vi har en avfuktare. Håller 18-19c
Garaget är ett hobbyrum i vårat fall för träning(gym) så fukt tillkommer vid träning men försvinner fort med avfuktaren. Pga träning är det skönt med strax under 20c
Bör jag riva ner gipset och sätta plast?(kostar ju lite men är ju billigare än att riva hela väggen..) Eller funkar det ändå? Hur bör man ha i garaget för att det ska va säkrare utan plast? Högre temp+låg Rh eller hög Rh eller lägre temp?
Självdrag eller fläkt både in och ut?
Renoverade garaget och skippade plasten i väggen va detta dumt?
Garaget är tot 45kvm 2/3 garage 1/3 förråd ish
Vägg : panel-papp-luft-95 isolering-osb-gips+färg
Tak: derbigum-luft-95 isolering-ångspärr-luft-gips+färg
Golv: oisolerat slipat betång golv med epoxy (ska det vara iaf enligt firma ser dock inte ut som det...) förrådet är betång med plast matta som vi lät sitta kvar
Garageport, förådsdörr och garage dörr är oisolerade. Port är ganska otät. Tänkt sätta frigolit på den så det åtminstone blir lite isolerad.
Förådet har ett fönster
Uppvärming är LVP samt att vi har en avfuktare. Håller 18-19c
Garaget är ett hobbyrum i vårat fall för träning(gym) så fukt tillkommer vid träning men försvinner fort med avfuktaren. Pga träning är det skönt med strax under 20c
Bör jag riva ner gipset och sätta plast?(kostar ju lite men är ju billigare än att riva hela väggen..) Eller funkar det ändå? Hur bör man ha i garaget för att det ska va säkrare utan plast? Högre temp+låg Rh eller hög Rh eller lägre temp?
Självdrag eller fläkt både in och ut?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 202 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 202 inlägg
När temperaturen håller sig så jämn och relativt hög så skulle diffplast i väggar vara ett plus .
Men jag antar att det inte är ett helt fotbollslag som tränar samtidigt .
Antar också att det ej finns dusch och kök som i en bostad .
Att montera plast i klimatskalet när alla väggar / tak redan är på plats och målade !
Klingar fel i mina öron , men det är din tid och dina pengar .
Finns många garage utan vare sig plast eller diffbroms .
Men jag antar att det inte är ett helt fotbollslag som tränar samtidigt .
Antar också att det ej finns dusch och kök som i en bostad .
Att montera plast i klimatskalet när alla väggar / tak redan är på plats och målade !
Klingar fel i mina öron , men det är din tid och dina pengar .
Finns många garage utan vare sig plast eller diffbroms .
Klicka här för att svara