Brutalbyggande Brutalbyggande skrev:
Har haft eget företag över trettio år. Bra ekonomi inga betalningsanmärkningar.
Ändå nobbade Klarna ett köp på 48:-, utan förklaring.
Ingen logik på det digitala.
Men bara att hantera via annan betaltjänst eller företag, småsummor upp till några hundralappar tar jag om det finns via swish.
Ibland kan det bli fel hos t.ex. Klarna i deras system eller att man själv missat något, det tillhör vardagen och det normala.😉

A AndersS skrev:
Ibland kan det bli fel hos t.ex. Klarna i deras system eller att man själv missat något, det tillhör vardagen och det normala.😉
Där sa du något smart.

Jag har märkt senaste året att jag ibland måste klicka igenom köpet 3-5 gånger innan det går igenom. Så en bom måste ju inte vara avslag på kreditansökan, utan kan vara någon annan teknisk glitch.

Dracula Dracula skrev:
Jag är ganska säker på att min låga deklarerade inkomst senaste 2 åren är anledningen till nekat köp. Klarna vet ju inte hur mycket medel jag har utöver min inkomst - vilket är lite skrattretande. Men visst, kan det beror på andra faktorer. Kommer vi aldrig då veta. 15' är ju inga jättesummor, varför jag ändå är lite förvånad om det skulle handla om inkomst. Annat om det vore en bil för 400'.
Hej,
om nu inte klarnaköpet gick igenom och du faktiskt har pengar till TV'n du tittat på så länge. Varför betalade du inte bara via direktbetalning? Det känns som att jag missar något här? Det känns väl ändå inte jättekonstigt att man inte direkt får en 30-dagarskredit bara sådär?

Jag själv skulle beställa en reservdel till min diskmaskin som kostade 237 kr + frakt. Jag fick inte direktbetala utan det skulle gå på faktura, så de var tvungna att göra en kreditupplysning ... WTF liksom?

C Carcoza skrev:
Varför betalade du inte bara via direktbetalning?
Det framgår tydligt i trådens första inlägg.
Dracula Dracula skrev:
Vissa varor vill jag få hem först innan betalning, speciellt dyrare ting och saker som kan skadas under frakt.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det framgår tydligt i trådens första inlägg.
Ok, tack missade det 🙃

Tänker att om nu inte faktura finns att tillgå och att man som spekulant kollat in objektet länge och det har rätt pris plus fri frakt. Reklamation får man väl göra ändå oavsett faktura eller direktbetalning?

C Carcoza skrev:
Reklamation får man väl göra ändå oavsett faktura eller direktbetalning?
Javisst, reklamationsrätten är lagstadgad och påverkas inte av betalsätt.

• Gilla
Carcoza
  • Laddar…
De nya metoderna för kreditanalys kan komma att bli rätt iriterande.

Har en yngre släkting som arbetar i branschen, de utvärderade ett nytt verktyg för kredibedömning baserat på AI. som de förväntades betala typ 10 milj/år i licensvagifter för. Verktyget kom fram till att i deras lånestock fanns de största riskerna med låntagare som hade en viss typ av restaurant inom 500m. Det var en vanlig typ (tänk pizzeria, men annan). Sedan spelade det inte så stor roll om låntagaren bodde på Östermalm, Djursholm eller Skärholmen. Fanns en sådan restaurant inom 500m så är de riskabla låntagare.

Man blir onekligen lite nyfiken på vad det verkliga sambandet är, för just närheten till restauranten är självklart nonsens, men någon form av samband hade vertyget tydligen hittat.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
för just närheten till restauranten är självklart nonsens,
Alla vet ju att vissa restauranger egentligen bara är tvätterier och bor man nära ett sånt är man givetvis en högriskkund som bör undvikas. 😂😱😎

Eller så är bara AI lika korkat som vi sett många exempel på här...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.