Hej! Är det någon klok person som kan hjälpa mig att avgöra om det är vitmögel? Tänker att om det INTE är det så är det dumt om jag börjar behandla och putsa och hålla på... Det är taket i badrummet och jag och sonen tenderar att duscha väldigt varmt, så jag skulle inte alls bli förvånad om kondensen ställde till det. Samtidigt luktar det bara "trä" när jag skrapar på det och i 90% av fallen så ligger det vita över grenen, så kanske är det nåt sav eller jag vet inte vad?... 🙂
Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 671 inlägg
Det är sannolikt kåda, eftersom det kommer från kvistarna. Inte vitmögel, alltså..
Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
🙂 men det måste vara ett väldigt gammalt hus/badrum om taket är obehandlat? Kanske ska måla med färg lämplig för ändamålet?😉
Medlem
· Västernorrland
· 12 038 inlägg
Jag kan väl nästan tänka mig att ett obehandlat tak klarar sig betydligt bättre än ett målat i en dylik miljö. Ett naket trätak torkar av sig själv och inbjuder inte direkt till nå mögel om man nu inte duschar och blöter ner allt extremt ofta då..........Det är bara ett modernt sätt att se på det att allt trä ovillkorligen måste skyddas och oljas för att tåla vatten. Riktigt så fungerar det inte.......
Aha 😮 hmm okej, med detta i åtanke skall jag inte ha så bråttom med nån behandling. Jag har skrubbat bort det som verkade vara mögel (upptäckte några liknande fläckar till när jag höll på), så får jag helt enkelt hålla koll på det framöver . Tack!S Stefan1972 skrev:Jag kan väl nästan tänka mig att ett obehandlat tak klarar sig betydligt bättre än ett målat i en dylik miljö. Ett naket trätak torkar av sig själv och inbjuder inte direkt till nå mögel om man nu inte duschar och blöter ner allt extremt ofta då..........Det är bara ett modernt sätt att se på det att allt trä ovillkorligen måste skyddas och oljas för att tåla vatten. Riktigt så fungerar det inte.......
Medlem
· Västernorrland
· 12 038 inlägg
Det jag kan tänka mig påverkar saken är ju normal smuts som biter sig fast och inbjuder till påväxt och ett obehandlat tak på det viset är svårare att hålla rent så det finns ju många sidor av detta.........Såklart går det att skrubba rent ett tak i naket trä också men man riskerar väl att det påverkas i utseende vartefter. Ett målat tak i blank färg är ju lätt avtorkningsbart i det avseendet.
Allt är nog en smaksak i slutändan......
Allt är nog en smaksak i slutändan......
Klicka här för att svara