33 079 läst ·
233 svar
33k läst
233 svar
Klarna godkände ej köp - Elgiganten.
Jag har använt autogiro synnerligen frekvent i kanske 40 år för att automatisera och förenkla mina betalningar. Är det också olämpligt och när kommer jag att märka det?K Kasken skrev:
Dit budskap blir lättare att förstå om du slutar tala i gåtor och istället använder klarspråk.
En svensk utan arbetsinkomst men 100 miljoner på banken kan naturligtvis inte köpa nåt dyrt på avbetalning, utan lön inget lån, ingen lön ingen kreditvärdighet. Men det går ju att casha när man har pengarna på banken😉Dracula skrev:
Jag är ganska säker på att min låga deklarerade inkomst senaste 2 åren är anledningen till nekat köp. Klarna vet ju inte hur mycket medel jag har utöver min inkomst - vilket är lite skrattretande. Men visst, kan det beror på andra faktorer. Kommer vi aldrig då veta. 15' är ju inga jättesummor, varför jag ändå är lite förvånad om det skulle handla om inkomst. Annat om det vore en bil för 400'.
Autogiro är högst olämpligt, E-faktura är ett oerhört mycket bättre alternativ, som också går att automatisera om man så önskar.Alfredo skrev:
Själva grundkonceptet bakom autogiro är ju fullständigt vansinnigt.
Det du gör är att ge ett företag rätten att själva gå in på ditt konto och ta den summa pengar som de själva har räknat ut att du av någon anledning är skyldig dem..... Blir det fel av någon anledning så blir det din sak att driva och kämpa för att få dem att ge tillbaks dina pengar.
Verkar det inte på någon nivå då mer vettigt och logiskt att företaget istället skickar en faktura till dig, som du kan granska och godkänna innan du skickar över den summan som ni då är överens om att du är skyldig?
Personligen lägger jag utan minsta tvivel lätt de 4-5min/mån det tar att godkänna månadens e-fakturor för att ha kontroll över mina egna pengar, på mina egna konton.
Det är på många olika sätt oerhört mycket bättre om du själv lyckas förstå varför något är ett problem, än att någon talar om för dig varför något är ett problem.
Börja fundera, börja ställ frågor, ifrågasätt svaren du får, låt svaren du får leda dig till nya frågor.
När det kommer till just Klarna som tråden handlar om så kan ett bra ställe att börja på vara att reda ut varför de så gärna vill att så många köp som möjligt ska administreras av dem. Hur kan de erbjuda dig 30 dagars kredit helt kostnadsfritt o varför styr de aktivt alla till att välja just det betalningsalternativet?
Hur genererar de sina intäkter?......
Kommunalanställd? Alltså med tanke på att din drivkraft verkar vara att saker inte skall fungera eller vara enkla.K Kasken skrev:Absolut.
Vi kan prata om företag i stil med Meta, Google, Apple och Microsoft också o deras affärsupplägg som bottnar i att erbjuda allting "gratis" till konsument, allt bara funkar, smidigt och enkelt, klicka bara på den stora gröna knappen så ordnar sig allt............ men det får i så fall bli i en annan tråd.
Vad skulle skillnaden vara mellan automatiserad e-faktura och autogiro menar du? Jag ser dessa som i princip helt likvärdiga lösningar.K Kasken skrev:
De skickar en faktura som man lämpligen granskar och godkänner även om betalningen sker via autogiro.K Kasken skrev:
För mig är det väldigt mycket vettigare om jag någon enstaka gång behöver agera för att stoppa en betalning än om jag regelmässigt måste agera för att rutinmässiga betalningar ska verkställas.
Jag har utmärkt kontroll utan att behöva göra meningslöst arbete.K Kasken skrev:
Varför ska jag bry mig om det? Jag nyttjar väl de fördelar det ger mig utan att överanalysera deras motiv.K Kasken skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Dessa betaltjänster är redan mogna produkter. Behövs inte väntas några 15-20 år. Du pratar som att detta är något nytt påfund. Jag har använt Klarna sedan det hette Kreditor, dvs runt 20 år nu. En välutvecklad och smidig lösning som underlättar.K Kasken skrev:Mmm, jag kan förstå att du har svårt att se den, det är många som har.
Börja tänk lite bortom din egen upplevelse.
Börja tänk och ifrågasätta hur det fungerar, inte bara att det fungerar.
Börja fundera lite på hur ett företag kan erbjuda dig allt det som de erbjuder, helt utan kostnad. O varför de inget hellre vill än att fler o fler o fler ska börja använda deras tjänst som är gratis..... enkel och smidig.....
När, eller om, du börjar få upp ögonen för krafterna och motivationen bakom så kan du börja fundera på vad detta har potential att utvecklas till på sikt.
Jag förväntar mig inget annat än ett hånskratt som respons från dig och många andra gällande detta.
Vi kan väl istället komma överens om att blicka tillbaks på denna konversation om 15-20år och reflektera?
De som betalar är företagen man handlar av. De tycker det är värt det eftersom det ökar försäljningen, inte olikt att kasta pengar på reklamkampanjer för att sälja mer. Eller som de avgifter som Visa/Mastercard/Amex osv tagit i alla tider. Inget nytt, inget konstigt, inget farligt.
Tyvärr är det inte riktigt så, hos banken funkar det säkert men inte för övrigt. Jag har själv inga miljoner på banken men en bekant hade problem med detta, ingen anställning ingen lön ingen kredit. Men detta var för några år sen, kanske kreditgivarna har bättre koll nu, vem vet?Alfredo skrev:
Kreditgivarna ser inget om vad du har i lön. De ser vilka inkomster du har haft i olika inkomstslag. För mig låter det väldigt märkligt att någon med en 0,5 mkr i inkomsslaget tjänst skulle bedömas ha högre kreditvärdighet än någon med flera miljoner i inkomsslaget kapital.L Lellemars skrev:
Men någon annan här kan säkert detta bättre.
Så bra, då agerar du precis exact så som de vill att du skall göra.Alfredo skrev:
Det får saker o ting absolut göra, men inte till vilket pris som helst.F fsn skrev:
Så om handlaren måste betala till Visa/Mastercard/Amex för transaktionen så får det också på något sätt mig som konsument att handla och spendera mera alltså?MultiMan skrev:
Spännande teori. Hur exact lyckas de med det?
Och på vilket sätt är det negativt för mig? Och svara gärna i klarspråk?K Kasken skrev:
Vilket pris betalar jag när jag agerar som jag beskriver.K Kasken skrev:
Jag väljer aktivt bort butiker som inte accepterar Amex då jag tjänar på att välja handlare där jag kan använda kortet. Det ska dock inte tolkas som att jag aldrig betalar på andra sätt utan att som att handlarens accepterande av Amex ökar sannolikheten att jag gör mitt inköp där.K Kasken skrev:
Nja, jag har exempel på där kortsällskap helt enkelt går på senaste lönesedeln å fattar beslut utifrån den.Alfredo skrev:
Kreditgivarna ser inget om vad du har i lön. De ser vilka inkomster du har haft i olika inkomstslag. För mig låter det väldigt märkligt att någon med en 0,5 mkr i inkomsslaget tjänst skulle bedömas ha högre kreditvärdighet än någon med flera miljoner i inkomsslaget kapital.
Men någon annan här kan säkert detta bättre.
Personen i fråga var mellan 2 jobb och hade den månaden urusel lön och fick därför nobben.
Inkomst av tjänst (fast anställning) räknas som mycket säkrare än inkomst av kapital (som kan vara en engångs-reavinst tex)
Jag har då aldrig redovisat någon lönespec eller liknande. Normalt tas väl bara en vanlig kreditupplysning där föregående års inkomster utifrån Skatteverkets beslut framgår? Jag pratar om svenska förhållanden här.Z Zodde skrev:
Nej, inte redovisat själv…Alfredo skrev:
Ser nu att det nog inte funkar så i Sverige, men här i Norge (och även Finland) uppdateras det löpande å där kan man tex se om du blivit arbetslös eller saknar inkomst efter senaste taxering (som lätt är 1+år gamla uppgifter)
Så utgick felaktigt från att även Sverige tillämpade detta system, sorry.