33 082 läst ·
233 svar
33k läst
233 svar
Klarna godkände ej köp - Elgiganten.
En automatiserad e-faktura betyder för mig att man har inställningen autobetalning eller motsvarande. Måste man manuellt godkänna betalningen är det för mig ingen automatiserad e-faktura utan en vanlig manuell e-faktura. Så här ser det ut hos Swedbank:H hempularen skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De visade företagen levererar samtliga sina fakturor elektroniskt i internetbanken som e-faktura, och i vissa fall även via sina egna hemsidor. Vare sig det står Autogiro eller Autobetalning betalas fakturan automatiskt på förfallodagen utan att jag behöver agera. Jag ser ingen praktisk skillnad för mig mellan dessa båda betalsätt.
Ja naturligtvis finns den risken så man bör välja leverantörer man litar på. Väldigt länge vägrade jag av rent principiella orsaker autogiro för CSN men efter att ha klantat mig en gång kröp jag till korset och släppte in även dem... Gudskelov är de numera borta sen länge...H hempularen skrev:
På runt 40 år har jag aldrig drabbats av något liknande men visst finns risken. Kan du avslöja vilken typ av företag det handlar om? Alla jag har fakturerar precis som vanligt och är för mig betrodda leverantörer så jag ser risken för något liknande som rätt låg, men visst finns den. Att exempelvis transportstyrelsen skulle börja vansinnesdebitera broavgifter eller trängselskatt är en risk jag är villig att ta...H hempularen skrev:
Jag kollade för övrigt mina autogirogodkännande och de är en bit över 20 stycken, främst banker, finansinstitut och myndigheter men även några få privata aktörer som försäkringsbolag och min bostadsrättsförening. Jag skulle aldrig orka hålla på och hantera dessa betalningar manuellt utan känner mig trygg i min lösning.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Klarna, Walley, Svea m fl möjliggör alla sina "klickbetalningar" i appen genom ett autogiromedgivande. Jag har aldrig på alla dessa år jag använt tjänsterna råkat ut för att de dragit något automatiskt utan att att jag fått information i god tid och kunnat stoppa det.H hempularen skrev:Nej, det är en stor skillnad. I fallet att du får en e-faktura (eller pappersfaktura) så sker ingen betalning utan att du på något sätt godkänner betalningen. Med autogiro så kan firman dra hur mycket som helst från ditt konto, utan att du får någon möjlighet att stoppa det.
Har en bekant som råkat ut för just det nyligen. En firma som fakturerar med autogiro, som plötsligt helt utan förvarning drar 18 000 extra. De hävdar att de under flera års tid "glömt" att fakturera för en deltjänst. Huruvida det stämmer håller de på att utreda nu. Men tack vare autogirot kunde de alltså på eget bevåg dra en större summa, en summa som iallafall just nu är tvistig. Det är tänkbart att firman har rätt, men de brydde sig inte om att ens kommunicera sin uppfattning innan de drog beloppet.
Hade det då varit e-faktura istället, så hade firman varit tvungen att bevisa sin rätt att debitera innan de kan få betalt.
Det som är lättast att glömma bort är prenumerationerna på dagstidningar som SvD och DN som går via Klarna då de autogenereras en gång per månad utan input från mig, dock skickas det alltid ut både mail och notis i appen varje gång det sker så jag har gott om tid att stoppa det om jag vill. I de flesta andra fall har man ju alltid gjort ett köp som man först godkänt för betalning i appen, innan det dras via autogiro. Godkänner jag inte fakturan i appen dras inget heller, trots att det är autogiro i grunden.
Många idag har inget direkt eget medgivande utan det syns som "Trustly" i internetbanken under medgivanden (SHB i mitt fall).
Men som sagt, det har aldrig hänt att någon dragit autogiro via någon av dessa betaltjänster utan att meddela mig i god tid innan. Folksam och andra försäkringsbolag gör dock det hela tiden, så hoppa på den typen av oseriösa bolag istället. Folksam meddelar en gång per år, sedan gör de 12 dragningar utan att fråga om fler medgivanden. Inte ens försäkringsbrevet för nytt år innehåller någon form av medgivande, utan gör man inget förnyas det automatiskt och dras pengar 12 gånger efter det.
Redigerat:
De medgivanden man ger vid ingång av avtalet är så omfattande att bara fantasin sätter gränser för vad som kan hända.Alfredo skrev:
Se:
https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/0/sv_se/privacy
Några axplock:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Jo, jag får det i Kivra och har månadsbetalning (Folksam iaf) men poängen jag ville ha fram är att systemet med autodragningar finns inte hos de hemska kreditinstituten, men ändå hängs de ut som helvetet på jorden. Där måste jag i princip alla fall godkänna i appen innan något dras via autogiro. Godkänner jag inte, dras inget. Enda undantagen är dagstidningarna, men det är ändå bättre än Folksam eftersom jag informeras inför varje dragning (av Klarna) och kan agera om jag vill. Folksam drar 800 i månaden utan att säga ett knyst mer än det första försäkringsbrevet.Alfredo skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Ändå har det aldrig hänt något konstigt för mig på nästan 20 år (även om klickbetalningar inte fanns från början). Imagine that. Kanske är de inte så oseriösa som många påstår.C cpalm skrev:
Men fortsätta gärna svartmålningen och skrämselpropagandan, det räddar nog världen. Under tiden drar jag nytta av deras tjänster eftersom de tillför ett mervärde för mig som konsument.
Edit: En sak som Klarna slutat med som en hel del andra fortsätter med är revolverande kontokrediter som möjliggör att man bara betalar en minimal del varje månad och kan hålla på i årtionden att betala ränta utan att skulden försvinner. Finns i princip ingen bortre gräns med det systemet. Klarna avvecklade detta för 2-3 år sedan. Allt Klarna har idag är fakturor som ska betalas inom MAX 90 dagar, varav 30 dagar är gratis eller fasta delbetalningar som är tidsbegränsade från början och man vet vad man skriver på.
Redigerat:
Fast då är det väl ändå något som ni är helt överens om att det skall ske månatligen? Det skulle väl nästan bara vara irriterande att få ett "brev" om det varje månad om det är ett avtalat fast belopp?MultiMan skrev:
Det enda trassel jag varit med om med klarna var en tidningsprenumeration, kommer inte ihåg om det var DN eller expressen. Helt omöjligt att säga upp. Flera mail till klarna support innan det äntligen gick. Där och då kände jag den ilska det innebär att inte med enkelhet kunna avsluta. Varit försiktig med prenumerationer via dem efter det.
Konstigt, köpte fönster på faktura för 50.0000 och det var inga problem genom klarna.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Både DN och Expressen, tillsammans med en massa andra tidningar är Bonnier-ägda. Jag har +Allt tror jag det heter, man prenumererar exempelvis via sin lokaltidning och sedan får man DN, Expressen premium, alla Bonniers lokaltidningar som älskade Dala-Demokraten (😅) och en laddning magasin (Allt om mat t ex).NyKarin skrev:
Det enda trassel jag varit med om med klarna var en tidningsprenumeration, kommer inte ihåg om det var DN eller expressen. Helt omöjligt att säga upp. Flera mail till klarna support innan det äntligen gick. Där och då kände jag den ilska det innebär att inte med enkelhet kunna avsluta. Varit försiktig med prenumerationer via dem efter det.
Grejen är att man kan enbart hantera prenumeration genom den ursprungliga tidningen man köpte hela paketet från. Man kan alltså inte köpa +Allt via DD och sedan försöka ändra eller säga upp via DN:s sida.
Jag har sagt upp prenumerationen många gånger på "rätt" sätt och det har aldrig krånglat.
Kanske något sådant problem du hade?
Jag tyckte nog att jag sade upp på rätt sätt, via tidningen. Kommunikationen Bonniers /klarna fungerade inte. Försökte skriva upp det på vardagsfrustrationer men behövde ge det mer energi än vad jag fann acceptabelt. Förhoppningsvis hittade de en lösning så det fungerar nu.
Självbyggare
· Suomi
· 12 inlägg
Har haft eget företag över trettio år. Bra ekonomi inga betalningsanmärkningar.
Ändå nobbade Klarna ett köp på 48:-, utan förklaring.
Ingen logik på det digitala.
Ändå nobbade Klarna ett köp på 48:-, utan förklaring.
Ingen logik på det digitala.