Mugmaz Mugmaz skrev:
Hur tänkte du nu?
Ska han lägga 15 000 kr kontant i ett kuvert och skicka till Elgiganten?
Det är en faktura, inte lån.
Kuvert??? Varför? Man tar pengarna (15000)går eller åker till Elgiganten och köper och betalar.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Mugmaz Mugmaz skrev:
Jaså.
En faktura kostar inte mer att betala.
Så vad är skillnaden med att betala direkt eller faktura?
Kan i vissa fall tillkomma fakturaavgift.

C cnordi1 skrev:
Kuvert??? Varför? Man tar pengarna (15000)går eller åker till Elgiganten och köper och betalar.
Låter jobbigt att åka iväg och handla.

C cnordi1 skrev:
Kan i vissa fall tillkomma fakturaavgift.
Inte om man kör Klarna 30 dagar..

NyKarin NyKarin skrev:
Jag har också Android.
Jag har också Android och har inget som heter köpkraft.

Mugmaz Mugmaz skrev:
Inte om man kör Klarna 30 dagar..
Nej det vet jag men jag svarade på att en faktura ej kostar något. Det kan den visst i vissa fall.
Mugmaz Mugmaz skrev:
Jaså.
En faktura kostar inte mer att betala.
Så vad är skillnaden med att betala direkt eller faktura?

K Kasken skrev:
Förstår inte problemet, betala kontant o gå vidare med livet?

"betalningsförmedlare" i allmänhet och Klarna i synnerhet är djävulen själva och skall undvikas som pesten.

Personligen har jag dragit det så långt att jag undviker alla nätbutiker som nyttjar Klarnas kassa. Kan jag köpa produkten någon annan stans så gör jag det, även om den skulle kosta aningen mer.
Klarna är helt suveränt köper saker på nätet och betalar med Klarna 2-6 ggr i månaden oftast med betala om 30 dgr men jag betalar så fort grejorna anlänt fungerar klanderfritt.

C cnordi1 skrev:
Klarna är helt suveränt köper saker på nätet och betalar med Klarna 2-6 ggr i månaden oftast med betala om 30 dgr men jag betalar så fort grejorna anlänt fungerar klanderfritt.
Så gör jag också.

H hjulia skrev:
Jag har Android och köpkraft visas inte heller på betalsidan för mig. Har för mig att jag ändrade en inställning för lääänge sedan men kan nu inte hitta hur jag återställer den så att den rutan syns där. Men både i appen och på webben går det att hitta köpkraft genom att gå till sidan med alla inställningar (rund cirkel med bokstav högst upp i vänstra hörnet i appen), på den sidan finns köpkraft högt upp under ens namn.
Om de inte ändrat sista tiden så behöver man varken ha ett klarnakort eller klarna balans för att se köpkraft
Nej det gör det inte

Mugmaz Mugmaz skrev:
Låter jobbigt att åka iväg och handla.
Jag har körkort, ej jobbigt, jag tycker det är roligt.

• Haha
MONTREAL
  • Laddar…
C cnordi1 skrev:
Självklart fungerar det smidigt och klanderfritt.
Snabbt smidigt, enkelt och automagiskt..... Det är ju så man får kunderna att först börja nyttja, för att sen vänja sig vid och till slut inte kunna tänka sig livet utan sin digitala tjänst....
När vissa sen börjar gräva lite djupare, ställa lite obekväma frågor och påtala baksidorna av att allt bara funkar automagiskt och är hur enkelt och smidigt som helst, ja då är tillräckligt många redan fast i beroendet och är villiga att gå med på precis vad som helst, bara allt fortsätter fungera smidigt och enkelt....

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
K Kasken skrev:
ställa lite obekväma frågor och påtala baksidorna av att allt bara funkar automagiskt och är hur enkelt och smidigt som helst,
Vad är baksidan av att en betallösning "bara funkar automagiskt och är hur enkelt och smidigt som helst". Jag har svårt att se den.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad är baksidan av att en betallösning "bara funkar automagiskt och är hur enkelt och smidigt som helst". Jag har svårt att se den.
Mmm, jag kan förstå att du har svårt att se den, det är många som har.

Börja tänk lite bortom din egen upplevelse.
Börja tänk och ifrågasätta hur det fungerar, inte bara att det fungerar.
Börja fundera lite på hur ett företag kan erbjuda dig allt det som de erbjuder, helt utan kostnad. O varför de inget hellre vill än att fler o fler o fler ska börja använda deras tjänst som är gratis..... enkel och smidig.....

När, eller om, du börjar få upp ögonen för krafterna och motivationen bakom så kan du börja fundera på vad detta har potential att utvecklas till på sikt.

Jag förväntar mig inget annat än ett hånskratt som respons från dig och många andra gällande detta.
Vi kan väl istället komma överens om att blicka tillbaks på denna konversation om 15-20år och reflektera?

• Gilla
  • Haha
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
F
K Kasken skrev:
Mmm, jag kan förstå att du har svårt att se den, det är många som har.

Börja tänk lite bortom din egen upplevelse.
Börja tänk och ifrågasätta hur det fungerar, inte bara att det fungerar.
Börja fundera lite på hur ett företag kan erbjuda dig allt det som de erbjuder, helt utan kostnad. O varför de inget hellre vill än att fler o fler o fler ska börja använda deras tjänst som är gratis..... enkel och smidig.....

När, eller om, du börjar få upp ögonen för krafterna och motivationen bakom så kan du börja fundera på vad detta har potential att utvecklas till på sikt.

Jag förväntar mig inget annat än ett hånskratt som respons från dig och många andra gällande detta.
Vi kan väl istället komma överens om att blicka tillbaks på denna konversation om 15-20år och reflektera?
Du har verkligen problem….

F fsn skrev:
Du har verkligen problem….
Absolut.

Vi kan prata om företag i stil med Meta, Google, Apple och Microsoft också o deras affärsupplägg som bottnar i att erbjuda allting "gratis" till konsument, allt bara funkar, smidigt och enkelt, klicka bara på den stora gröna knappen så ordnar sig allt............ men det får i så fall bli i en annan tråd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.