33 079 läst ·
233 svar
33k läst
233 svar
Klarna godkände ej köp - Elgiganten.
Elgiganten har tillgångsgaranti, vilket betyder att de förbinder sig att kunna leverera sådant de har annonserat. Jag har utnyttjat det en gång när en speciell mobiltelefon var på kampanj men knappt fanns i någon butik eller på lager. De bröstade detta utan knot och skakade fram en lur till mig.Dracula skrev:
Edit: Ser nu att de har infört några begränsningar. Garantin gäller tydligen endast i 3 dagar efter att de först annonserades, alltså inte hela kampanjperioden. Och endast för fysiska butiker, inte sådant som bara säljs i nätbutiken. Och inte för sådant som annonserats som begränsat antal. Så lite urvattnad garanti kanske...
Så det fungerar smidigt och är tidseffektivt, tydligt och lättanvänt…. Och så får det enligt dig vara men inte till vilket pris som helst. Men vi har ju sen tidigare konstaterat att tjänsten är kostnadsfri?K Kasken skrev:
Du har trovärdighetsproblem i klass med Noshi i kommunistpartiet.
Javisst, men vissa saker vill man ta på faktura. Jag väljer faktura när jag är osäker på vad jag kommer få och skicket på varan. Om skicket är dåligt eller om varan inte lever upp till förväntningarna så stoppar jag pågående betalning och skickar tillbaka varan. Det är oftast lättare att göra så än att försöka få tillbaka pengar som redan betalats in. Det spelar ingen roll om varan kostar 15 tkr eller 200 spänn. Det handlar inte om att pengar inte finns utan när man vill göra betalningen - före eller efter varan levererats.A Argastesnickaren skrev:När jag sparar så gör jag det på ett konto på bank.
Går alldeles utmärkt att handla för dom pengarna direkt på nätet eller butik via mina kort knutna till mina banker, (har flera banker och kort beronde på vad jag använder dom till, vissa banker är bättre än andra på vissa saker, ingen bank är bäst på allt)
Klarna brukar godkänna även rätt så usla kreditvärdigheter, så blir du inte godkänd så kan det bero på att ditt köp sticker ut mycket i jämförelse med andra köp, och att din redovisade årsinkomst kanske inte är så hög. Det är ju ingen mänsklig rättighet att få handla på kredit, så vill inte motparten ge dig kredit är det inte mycket annat att göra än att betala direkt.Dracula skrev:
Någon som vet vilka kriterier som Klarna har för att köp via faktura ska gå igenom? ...självklart exkluderat fall som har betalningsanmärkningar mm. Vad är minimilönen som Klarna kräver, under en viss tid, för att ett köp för 15,000kr ska gå igenom? Parametrarna är ganska många enligt Klarna själva men de skriver inte mer än så.
Jag skulle köpa en viss TV på Elgiganten, som äntligen efter ett år hamnade på rätt pris via kampanj, men jag stoppades hos Klarna, och hänvisades till andra betalningsalternativ : direktbetalning endast.
Vissa varor vill jag få hem först innan betalning, speciellt dyrare ting och saker som kan skadas under frakt.
Dagen efter gjorde jag ett nytt försök, då hade elgianten adderat fraktkostnad som dagen innan var gratis - redan surgubbe blir ännu surare. Och idag arg, när varan är slut, haha.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 855 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 855 inlägg
Klarna stoppar mig alltid för jag är pensionär med låg pension, lika förbannat vill de att jag ska skaffa deras kort? Obs .jag är inte fattig.Dracula skrev:
Någon som vet vilka kriterier som Klarna har för att köp via faktura ska gå igenom? ...självklart exkluderat fall som har betalningsanmärkningar mm. Vad är minimilönen som Klarna kräver, under en viss tid, för att ett köp för 15,000kr ska gå igenom? Parametrarna är ganska många enligt Klarna själva men de skriver inte mer än så.
Jag skulle köpa en viss TV på Elgiganten, som äntligen efter ett år hamnade på rätt pris via kampanj, men jag stoppades hos Klarna, och hänvisades till andra betalningsalternativ : direktbetalning endast.
Vissa varor vill jag få hem först innan betalning, speciellt dyrare ting och saker som kan skadas under frakt.
Dagen efter gjorde jag ett nytt försök, då hade elgianten adderat fraktkostnad som dagen innan var gratis - redan surgubbe blir ännu surare. Och idag arg, när varan är slut, haha.
Arbetsgivaren sänder varje månad uppgifter till skatteetaten.Alfredo skrev:
”Arbeidsgivere, pensjonsutbetalere og andre sender hver måned opplysninger om dine inntekter og arbeidsforhold til NAV, Statistisk sentralbyrå og Skatteetaten.”
F fsn skrev:
Allt har alltid en kostnad och en baksida. Alla handlingar har alltid konsekvenser.Alfredo skrev:
Ibland är de dock inte direkta och uppenbara, man behöver i många fall tänka lite längre än näsan räcker för att inse vem som drabbas, och hur de drabbas.
Det är långt ifrån alltid som kostnaden är i kronor och ören.....
Ni måste tänka på att världen består av fler än bara er själva.
Men varför inte då beskriva dessa om du vill att jag förstå? Varför tala i gåtor?K Kasken skrev:
Menar du att jag bör undvika lönsamma kreditköp på grund av att vissa missköter dessa och drabbas av extra onödiga kostnader eller vad är det du menar? Återigen, tala klarspråk om du tror jag ska fatta.K Kasken skrev:
Kasken, vi är inte kapabla till att förstå. Kan du inte berätta vilka fler världen består av och hur vi far illa genom att använda Klarna?K Kasken skrev:Allt har alltid en kostnad och en baksida. Alla handlingar har alltid konsekvenser.
Ibland är de dock inte direkta och uppenbara, man behöver i många fall tänka lite längre än näsan räcker för att inse vem som drabbas, och hur de drabbas.
Det är långt ifrån alltid som kostnaden är i kronor och ören.....
Ni måste tänka på att världen består av fler än bara er själva.
Vi är inte kapabla till att förstå. Simple as that. Vissa har det, andra inte…Alfredo skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Nej, det är en stor skillnad. I fallet att du får en e-faktura (eller pappersfaktura) så sker ingen betalning utan att du på något sätt godkänner betalningen. Med autogiro så kan firman dra hur mycket som helst från ditt konto, utan att du får någon möjlighet att stoppa det.Alfredo skrev:
Har en bekant som råkat ut för just det nyligen. En firma som fakturerar med autogiro, som plötsligt helt utan förvarning drar 18 000 extra. De hävdar att de under flera års tid "glömt" att fakturera för en deltjänst. Huruvida det stämmer håller de på att utreda nu. Men tack vare autogirot kunde de alltså på eget bevåg dra en större summa, en summa som iallafall just nu är tvistig. Det är tänkbart att firman har rätt, men de brydde sig inte om att ens kommunicera sin uppfattning innan de drog beloppet.
Hade det då varit e-faktura istället, så hade firman varit tvungen att bevisa sin rätt att debitera innan de kan få betalt.