Min elräkning för januari 2026 blev 4100 kr för en villa med bergvärme som var ur funktion en vecka. Har eldat morgon och kväll med ved i stenugn. Dec 2025 hade ungefär halva kostnaden.

Gjorde av med 96 kWh mer än föregående januari. Snålade på elgolvvärmen och plockade fram ullfilt, hemstickad tröja, ullsockar. Månaden drog 10 extra påsar pellets och bidrog till att elförbrukningen inte blev större.

Avstod inte från veckoliga tvenne bastubad - men tajmade påsättning och stängning dvs stängde av efter 20 minuters bastande och utnyttjade eftervärmen.

Får väl erkänna att jag vissa stunder tyckt att det varit ruggigt ...

Oops!

Stapeldiagram som visar energianvändning i kWh per månad under åren 2022, 2024, 2025 och 2026. Jämförelse av energiförbrukning över året.

Men jag har också skaffat ren elbil under månaden istället för laddhybrid. Badtunna och laddning ligger 300 kWh högre än i december. Så badtunnan är nog en stor skurk här. Den drar mer när det är kallt.

Värmen (LLVP+FLVP) ligger 400 kWh högre än i december.

Huset är på 138 kvm boyta och ligger i södra Bohuslän. Total förbrukning i januari var 2570 kWh.

Edit: medelpris för den förbrukade elen var knappt 97 öre i januari och räkningen för förbrukningen ligger på 3151 kr. 11,5 öre billigare per kWh (före moms) innebär bara där en besparing på 369 kr jämfört med medelpriset. Månadspris för januari vet jag inte vad det landade på. Medeleffekttoppen för effekttariffen hamnade på 3,5 kW (med LLVP och FLVP som värme, samt lite elvärme i inglasningen som frostskydd och golvvärme i farstun). Elnätets kostnad (fast effekttariff och överföringsavgift och skatt) gick på 1982 kr. Så totalt 5133 kr för januari.

Redigerat:
Fick elräkningen vid midnatt å den va bara lite högre än december.. Hamnade över 4 kr kWh, men de blir så högt för att större delen är abonemangs avgift.

123 öre i SE3, ja då sparade jag ju nästan 800 kr poå att ha kvartspris. Jag hittade det priset jag också nu...
...grå prick på vit bakgrund på Vattenfalls hemsida...

• Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
15 % högre förbrukning och 30 % högre kostnad för januari. Så en kombination av kallare och högre pris.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Magnus E K
1600 kWh men hälften gick åt till att hålla helikopterplattan isfri.

Düsseldorff
Magnus E K Magnus E K skrev:
1600 kWh men hälften gick åt till att hålla helikopterplattan isfri.
Ja, fan vad dyrt det är med helikoptern på vintern. Usch!

• Haha
MDee
  • Laddar…
Sitter lugn i båten, intet nytt att hia upp sig över.

2024 1667 kWh 3021:-
2025 1238 kWh 2725:-
2026 1364 kWh 2819:-

Tabell över elförbrukning och kostnader för januari 2026 i Västmanland, med medeltemperatur -5°C. Totalkostnad 2819 kr för 1364 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Düsseldorff
TorpAnders TorpAnders skrev:
Sitter lugn i båten, intet nytt att hia upp sig över.

2024 1667 kWh 3021:-
2025 1238 kWh 2725:-
2026 1364 kWh 2819:-

[bild]
Hia?

MultiMan
På min skånska betyder hialös att vara otålig. Hia har jag aldrig sett ensamt.

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Hia?
inget att oroa sig över.

Oj, var in och kollade och det var inte så farligt.

Elen måste nog upp till 10kr/kWh innan man börjar snåla med motorvärmare i flera timmar ifall man ska iväg och liknande grejer.

Mormor var från Flyingebygden, hä måst hängi mä därifrån 😉
Vi har sagt så så länge jag kan minnas

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.