32 276 läst ·
224 svar
32k läst
224 svar
Klarar ni elräkningen för januari?
Gjorde av med 96 kWh mer än föregående januari. Snålade på elgolvvärmen och plockade fram ullfilt, hemstickad tröja, ullsockar. Månaden drog 10 extra påsar pellets och bidrog till att elförbrukningen inte blev större.
Avstod inte från veckoliga tvenne bastubad - men tajmade påsättning och stängning dvs stängde av efter 20 minuters bastande och utnyttjade eftervärmen.
Får väl erkänna att jag vissa stunder tyckt att det varit ruggigt ...
Avstod inte från veckoliga tvenne bastubad - men tajmade påsättning och stängning dvs stängde av efter 20 minuters bastande och utnyttjade eftervärmen.
Får väl erkänna att jag vissa stunder tyckt att det varit ruggigt ...
Oops!
Men jag har också skaffat ren elbil under månaden istället för laddhybrid. Badtunna och laddning ligger 300 kWh högre än i december. Så badtunnan är nog en stor skurk här. Den drar mer när det är kallt.
Värmen (LLVP+FLVP) ligger 400 kWh högre än i december.
Huset är på 138 kvm boyta och ligger i södra Bohuslän. Total förbrukning i januari var 2570 kWh.
Edit: medelpris för den förbrukade elen var knappt 97 öre i januari och räkningen för förbrukningen ligger på 3151 kr. 11,5 öre billigare per kWh (före moms) innebär bara där en besparing på 369 kr jämfört med medelpriset. Månadspris för januari vet jag inte vad det landade på. Medeleffekttoppen för effekttariffen hamnade på 3,5 kW (med LLVP och FLVP som värme, samt lite elvärme i inglasningen som frostskydd och golvvärme i farstun). Elnätets kostnad (fast effekttariff och överföringsavgift och skatt) gick på 1982 kr. Så totalt 5133 kr för januari.
Men jag har också skaffat ren elbil under månaden istället för laddhybrid. Badtunna och laddning ligger 300 kWh högre än i december. Så badtunnan är nog en stor skurk här. Den drar mer när det är kallt.
Värmen (LLVP+FLVP) ligger 400 kWh högre än i december.
Huset är på 138 kvm boyta och ligger i södra Bohuslän. Total förbrukning i januari var 2570 kWh.
Edit: medelpris för den förbrukade elen var knappt 97 öre i januari och räkningen för förbrukningen ligger på 3151 kr. 11,5 öre billigare per kWh (före moms) innebär bara där en besparing på 369 kr jämfört med medelpriset. Månadspris för januari vet jag inte vad det landade på. Medeleffekttoppen för effekttariffen hamnade på 3,5 kW (med LLVP och FLVP som värme, samt lite elvärme i inglasningen som frostskydd och golvvärme i farstun). Elnätets kostnad (fast effekttariff och överföringsavgift och skatt) gick på 1982 kr. Så totalt 5133 kr för januari.
Redigerat:
Högsta elräkningen på ett tag. 3400 kr totalt. 1224 kWh SE3. Timpris på 103 öre/kWh. 123 öre skulle det vara på vanligt månadssnitt så sparat 300 kr va?
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/rorligt-elpris/
Gått åt massa ved också dock.
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/rorligt-elpris/
Gått åt massa ved också dock.
Medlem
· Västmanland
· 2 087 inlägg
Medlem
· Västmanland
· 2 087 inlägg
Mormor var från Flyingebygden, hä måst hängi mä därifrån 😉
Vi har sagt så så länge jag kan minnas
Vi har sagt så så länge jag kan minnas
