32 281 läst ·
224 svar
32k läst
224 svar
Klarar ni elräkningen för januari?
För att återgå till ämnet så ja jag är lycklig nog att klara elräkningarna för Januari. Har 2 st. Permanentboende och stuga där vi tillbringar mycket tid. Har man bostäder bör man ha en buffert till sånt som driftkostnader och oförutsedda utgifter. Särskilt om man bor där det verkligen blir kallt emellanåt🙂
Vad är det för sjuka att skriva månaderna med stor bokstav? De räknas som tidsenheter (inte egennamn) i likhet med veckodagarna, timmar, minuter osv. Har skolan kollapsat så fort? Samma med särskrivningar och töntengelska. Vårt modersmål är ovanligt rikt och uttrycksfullt, så ge vänligen tusan i att misshandla det!
I engelska är det egennamn på veckodagar och månader.H hovapettson skrev:Vad är det för sjuka att skriva månaderna med stor bokstav? De räknas som tidsenheter (inte egennamn) i likhet med veckodagarna, timmar, minuter osv. Har skolan kollapsat så fort? Samma med särskrivningar och töntengelska. Vårt modersmål är ovanligt rikt och uttrycksfullt, så ge vänligen tusan i att misshandla det!
Jag tror att frågeställningen handlar om huruvida vi klarar att betala elräkningarna i januari eller inte. Inte om januari börjar med stor eller liten bokstav. 😉H hovapettson skrev:Vad är det för sjuka att skriva månaderna med stor bokstav? De räknas som tidsenheter (inte egennamn) i likhet med veckodagarna, timmar, minuter osv. Har skolan kollapsat så fort? Samma med särskrivningar och töntengelska. Vårt modersmål är ovanligt rikt och uttrycksfullt, så ge vänligen tusan i att misshandla det!
SEK 6196 for December - 4145 kWh.M Mrs November skrev:
So far in January - 5708 kWh.
So far this week 805 kWh compared to the same week last year 1103 kWh.
Villa in Ragunda 430 m2, geothermal heating system from 2023.
I started turning off the radiators in the large rooms where no one lives because my wife and son are staying in the apartment in Sundsvall during the week.
During the summer, I place the rental income from our AirBNB in a savings account to pay the Swedish Tax Agency and the rest is a buffer to pay unexpected electricity/other bills.
There are 6 of us in the house. My wife's parents are from Ukraine and there are 4 of us.
It looks like the savings account will have to be opened to pay some of January's bills.
Our AirBNB is empty at the moment with the heat turned on at around 8-10 C in the house.
Ja, priserna i norr bör vara lägre med tanke på att Sverige har så stora skillnader i klimat under vinterhalvåret.D docboy skrev:
Jag vet av erfarenhet att många hus i Norrland värms upp med luftvärmepumpar. Inte optimalt vid långvarig extremkyla men t ex bergvärme har ofta för hög kostnad i förhållande till fastighetsvärdet, även om det inte gäller för norrlandskusten.
Januari kommer att bli en saftig utgift för de dom bor i eo 1 och 2.
Norra sverige är ju kompenserade genom lägre energiskatt.B Boende45 skrev:Ja, priserna i norr bör vara lägre med tanke på att Sverige har så stora skillnader i klimat under vinterhalvåret.
Jag vet av erfarenhet att många hus i Norrland värms upp med luftvärmepumpar. Inte optimalt vid långvarig extremkyla men t ex bergvärme har ofta för hög kostnad i förhållande till fastighetsvärdet, även om det inte gäller för norrlandskusten.
Januari kommer att bli en saftig utgift för de dom bor i eo 1 och 2.
Stegra står bara för hälften av den förväntade elkonsumtionsökningen de närmaste tre åren. De andra två järnverken/stålverken blir av. Så det blir ändå en 50%-ig konsumtionsökning i SE1, istället för en 100%-ig ökning utan Stegra.Isakare skrev:
Nu tror jag att Stegra blir av också, även om det kanske kommer en konkurs först, men sedan tar någon över resterna och kör igång ändå. De har hunnit så långt att det inte går att stoppa i praktiken.
Medlem
· Västmanland
· 2 087 inlägg
Innebär detta upplägg att alla fasta kostnader också försvinner?K Kalbygge skrev:Jag har solceller med batterier. På sommaren tjänar jag oftast in vinterns kostnader. Sedan 2023 har det dock minskat. På vintern laddar batterierna från nätet när det är billigt och försörjer huset når elen är dyr. Det sker genom AI och veckovis. Jag värmer huset lite extra på natten och värmen stängs av i 4 timmar när priset ökar vilket det gör på morgonen och på kvällen. Jag har inte fått någon elräkning på 8 år och jag får ingen i år heller eftersom min elleverantör lägger min försäljning på hög för att ta av på vintern. Just nu är det ca 15.000kr där.
Investeringskostnaden för din anläggning, när når du break even?
Säkringsavgift, överföringsavgift, effektavgift, etc.?
Ingen av de jag känner med solceller har kommit så långt som det du beskriver, vilket borde vara ett givet mål med en sådan investering,
Jag tänkte också bygga en brandsäker lada och ha några ton batterier där. Smeta alla (förstärkta) tak och trädgården fulla med solcellspaneler. Budgeten är 6-7 Mkr och lånen kommer att. svida Men jag kan spara två laxar i januari på min elräkning när jag kopplar loss.TorpAnders skrev:
Innebär detta upplägg att alla fasta kostnader också försvinner?
Investeringskostnaden för din anläggning, när når du break even?
Säkringsavgift, överföringsavgift, effektavgift, etc.?
Ingen av de jag känner med solceller har kommit så långt som det du beskriver, vilket borde vara ett givet mål med en sådan investering,
Kanske ni skattebetalare hjälper till med lite omställningsbidrag åt mig?