32 276 läst ·
224 svar
32k läst
224 svar
Klarar ni elräkningen för januari?
Om man har bundit det på vintern tidigare, så är det oftast just nästa/nästnästa vinter som man kan binda om avtalet, Frågade nyligen ett par elbolag om de har sexmånadersavtal och de svarade tyvärr, nej, det fanns tidigare. Av en orsak såklart.TorpAnders skrev:
Eller ha ett obundet avtal fram till sommaren och sen binda det, det är såklart en möjlighet.
Medlem
· Västmanland
· 2 087 inlägg
Jag bytte årstid för bindning genom att köra med rörligt några månader, klart lönsamt.Maria T skrev:
Om man har bundit det på vintern tidigare, så är det oftast just nästa/nästnästa vinter som man kan binda om avtalet, Frågade nyligen ett par elbolag om de har sexmånadersavtal och de svarade tyvärr, nej, det fanns tidigare. Av en orsak såklart.
Eller ha ett obundet avtal fram till sommaren och sen binda det, det är såklart en möjlighet.
Fick även mina päron att göra det samma med samma resultat.
Elförbrukningen har rusat i januari, några tusen kwh. Men inte förvånande då vi har ett stort hus, en äldre LVVP och temperaturen varit under -20 ett antal dygn. Klart elpatron får jobba då.
Man får tänka på alla månader under året då förbrukningen är låg. Och jag håller med vad många andra sagt. Har man inte råd med en dyr elräkning kanske man inte ska bo i hus.
Man får tänka på alla månader under året då förbrukningen är låg. Och jag håller med vad många andra sagt. Har man inte råd med en dyr elräkning kanske man inte ska bo i hus.
Nu vet de flesta i a f kostnaden för januari😀
Förbrukningen här landade på ca 1200 kWh, 150 kWh mer än januari 2025.
160 kvm + gästhus som håller underhållsvärme 5C. LLVP i båda husen.
Kapade nog ca 200 kWh med eldning i kaminen, ca 1/2 kubik.
Eldar endast när det är -7C eller kallare.
Räknar med ca 2500 kr för elhandel inkl energiskatt + 1000 kr till Ellevio.
Inte så blodigt m t p att vi haft ca 22 grader inomhus men i övrigt mycket sparsam elanvändning till vitvaror och annan utrustning.
Förbrukningen här landade på ca 1200 kWh, 150 kWh mer än januari 2025.
160 kvm + gästhus som håller underhållsvärme 5C. LLVP i båda husen.
Kapade nog ca 200 kWh med eldning i kaminen, ca 1/2 kubik.
Eldar endast när det är -7C eller kallare.
Räknar med ca 2500 kr för elhandel inkl energiskatt + 1000 kr till Ellevio.
Inte så blodigt m t p att vi haft ca 22 grader inomhus men i övrigt mycket sparsam elanvändning till vitvaror och annan utrustning.
1365 kWh, ca 22°C inomhus. FLVP + LLVP
SE3, köldhål, vi mätte upp -24°C som kallast i Januari
Hus byggt 2018.
Förbrukning
FLVP: 572 kWh (3.53 COP)
LLVP: 200 kWh
Billaddning: 205 kWh
Hushållsel: Ca 400 kWh
Total kostnad: 2550 SEK, inkl skatt, abonnemang, elhandel, överföring etc.
SE3, köldhål, vi mätte upp -24°C som kallast i Januari
Hus byggt 2018.
Förbrukning
FLVP: 572 kWh (3.53 COP)
LLVP: 200 kWh
Billaddning: 205 kWh
Hushållsel: Ca 400 kWh
Total kostnad: 2550 SEK, inkl skatt, abonnemang, elhandel, överföring etc.
Vilken elnätsleverantör har du? Riktigt bra siffror!D Dkvist skrev:
Jag har den lokala elnätsleverantören för nät och el, Ale El. Jag har dygnssnitt (rörligt elpris med dagspriser, inte timmar eller kvartar) med fast elhandelsabonnemang om +49 kr, några påslag för SvK, certs och dylikt om +2.7 Öre/kWh. Inga extra påslag på elen. (Nordpool + 2.7 öre/kWh + 49kr/mån). Vi har inga effekttariffer än, de ska komma i höst.Hemingway skrev:
Jag tycker förbrukningssiffrorna verkar rimliga.
Energideklarationen hävdade 8000 kWh/år men då utan elbil.
Faktiska siffror:
Totalt: 2025 Apr-Dec 6000 kWh.
Totalt: 2025 Aug-Dec 4150 kWh.
Elbil: Aug-Dec var ca 1000 kWh.
Modern enplansvilla, lagom litet (under 150 kvm), modest billaddande (kan ladda på jobbet en hel del), två personer.
Januari föbrukning låg på 3999kWh. Det är definitivt högt, men man får betänka att det är ett stort hus på 200 + 140kvm, varmgarage, Bastu, inomhuspool, två elbilar och 21c inomhustemperatur.
Bor i SE3. Elräkning på 10kkr att vänta i slutet av februari.
El är en lyxvara i dagens samhälle.
Bor i SE3. Elräkning på 10kkr att vänta i slutet av februari.
El är en lyxvara i dagens samhälle.
Det är väl pool och bastu som är lyxvarorna?MDee skrev: