Maria T
TorpAnders TorpAnders skrev:
Det är därför man binder när det är som lägst och inte på vintern..
Om man har bundit det på vintern tidigare, så är det oftast just nästa/nästnästa vinter som man kan binda om avtalet, Frågade nyligen ett par elbolag om de har sexmånadersavtal och de svarade tyvärr, nej, det fanns tidigare. Av en orsak såklart.
Eller ha ett obundet avtal fram till sommaren och sen binda det, det är såklart en möjlighet.
 
Maria T Maria T skrev:
Om man har bundit det på vintern tidigare, så är det oftast just nästa/nästnästa vinter som man kan binda om avtalet, Frågade nyligen ett par elbolag om de har sexmånadersavtal och de svarade tyvärr, nej, det fanns tidigare. Av en orsak såklart.
Eller ha ett obundet avtal fram till sommaren och sen binda det, det är såklart en möjlighet.
Jag bytte årstid för bindning genom att köra med rörligt några månader, klart lönsamt.
Fick även mina päron att göra det samma med samma resultat.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Elförbrukningen har rusat i januari, några tusen kwh. Men inte förvånande då vi har ett stort hus, en äldre LVVP och temperaturen varit under -20 ett antal dygn. Klart elpatron får jobba då.

Man får tänka på alla månader under året då förbrukningen är låg. Och jag håller med vad många andra sagt. Har man inte råd med en dyr elräkning kanske man inte ska bo i hus.
 
useless useless skrev:
Vad har du för abonnemangskostnad? Jag betalar 6670 spänn om året bara där.
Troligen i norr med ett äldre fastprisavtal och låg förbrukning
 
5 59Hansåke skrev:
Troligen i norr med ett äldre fastprisavtal och låg förbrukning
Fastprisavtal? På vilket sätt påverkar det fasta avgiften till nätägaren?
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Nu vet de flesta i a f kostnaden för januari😀

Förbrukningen här landade på ca 1200 kWh, 150 kWh mer än januari 2025.
160 kvm + gästhus som håller underhållsvärme 5C. LLVP i båda husen.

Kapade nog ca 200 kWh med eldning i kaminen, ca 1/2 kubik.
Eldar endast när det är -7C eller kallare.

Räknar med ca 2500 kr för elhandel inkl energiskatt + 1000 kr till Ellevio.

Inte så blodigt m t p att vi haft ca 22 grader inomhus men i övrigt mycket sparsam elanvändning till vitvaror och annan utrustning.
 
  • Gilla
hovapettson
  • Laddar…
Förbrukningen i januari var 6152 kWh (jämfört med 5448 i januari 2025). Jag ser inte fram emot att få fakturan, jag har ett rörligt kontrakt och EON på nätet.
 
  • Ledsen
  • Wow
LaT och 1 till
  • Laddar…
2516kWh 2026 & 2324kWh 2025
 
1365 kWh, ca 22°C inomhus. FLVP + LLVP
SE3, köldhål, vi mätte upp -24°C som kallast i Januari
Hus byggt 2018.

Förbrukning
FLVP: 572 kWh (3.53 COP)
LLVP: 200 kWh
Billaddning: 205 kWh
Hushållsel: Ca 400 kWh

Total kostnad: 2550 SEK, inkl skatt, abonnemang, elhandel, överföring etc.
 
D Dkvist skrev:
1365 kWh, ca 22°C inomhus. FLVP + LLVP
SE3, köldhål, vi mätte upp -24°C som kallast i Januari
Hus byggt 2018.

Förbrukning
FLVP: 572 kWh (3.53 COP)
LLVP: 200 kWh
Billaddning: 205 kWh
Hushållsel: Ca 400 kWh

Total kostnad: 2550 SEK, inkl skatt, abonnemang, elhandel, överföring etc.
Vilken elnätsleverantör har du? Riktigt bra siffror!
 
Hemingway Hemingway skrev:
Vilken elnätsleverantör har du? Riktigt bra siffror!
Jag har den lokala elnätsleverantören för nät och el, Ale El. Jag har dygnssnitt (rörligt elpris med dagspriser, inte timmar eller kvartar) med fast elhandelsabonnemang om +49 kr, några påslag för SvK, certs och dylikt om +2.7 Öre/kWh. Inga extra påslag på elen. (Nordpool + 2.7 öre/kWh + 49kr/mån). Vi har inga effekttariffer än, de ska komma i höst.

Jag tycker förbrukningssiffrorna verkar rimliga.
Energideklarationen hävdade 8000 kWh/år men då utan elbil.
Faktiska siffror:
Totalt: 2025 Apr-Dec 6000 kWh.
Totalt: 2025 Aug-Dec 4150 kWh.
Elbil: Aug-Dec var ca 1000 kWh.

Modern enplansvilla, lagom litet (under 150 kvm), modest billaddande (kan ladda på jobbet en hel del), två personer.
 
Januari föbrukning låg på 3999kWh. Det är definitivt högt, men man får betänka att det är ett stort hus på 200 + 140kvm, varmgarage, Bastu, inomhuspool, två elbilar och 21c inomhustemperatur.

Bor i SE3. Elräkning på 10kkr att vänta i slutet av februari.

El är en lyxvara i dagens samhälle.
 
  • Ledsen
  • Wow
LaT och 1 till
  • Laddar…
MDee MDee skrev:
Januari föbrukning låg på 3999kWh. Det är definitivt högt, men man får betänka att det är ett stort hus på 200 + 140kvm, varmgarage, Bastu, inomhuspool, två elbilar och 21c inomhustemperatur.

Bor i SE3. Elräkning på 10kkr att vänta i slutet av februari.

El är en lyxvara i dagens samhälle.
Det är väl pool och bastu som är lyxvarorna?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är väl pool och bastu som är lyxvarorna?
Absolut, pool och bastu är inga basbehov det håller jag med om.
Poängen var mest att ge kontext till förbrukningen.

Oavsett min förbrukning så tycker jag att elpriser på 2,5kr/kWh är ett väldigt högt pris.
 
Med SMHI som förutspår -30°C på tisdag, onsdag och torsdag ser det ut som att februari blir liknande januari i Ragunda, Jämtland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.