D Dkvist skrev:
Jag har den lokala elnätsleverantören för nät och el, Ale El. Jag har dygnssnitt (rörligt elpris med dagspriser, inte timmar eller kvartar) med fast elhandelsabonnemang om +49 kr, några påslag för SvK, certs och dylikt om +2.7 Öre/kWh. Inga extra påslag på elen. (Nordpool + 2.7 öre/kWh + 49kr/mån). Vi har inga effekttariffer än, de ska komma i höst.

Jag tycker förbrukningssiffrorna verkar rimliga.
Energideklarationen hävdade 8000 kWh/år men då utan elbil.
Faktiska siffror:
Totalt: 2025 Apr-Dec 6000 kWh.
Totalt: 2025 Aug-Dec 4150 kWh.
Elbil: Aug-Dec var ca 1000 kWh.

Modern enplansvilla, lagom litet (under 150 kvm), modest billaddande (kan ladda på jobbet en hel del), två personer.
Men om du har Ale elnät och så är deras överföringsavgift 25 öre/kwh och energiskatten 45 öre/kwh, vilket blir 70 öre/kwh. Sedan är deras lägsta fasta avgift 445kr/månad vilket blir

Elnätsfakturan inkl energiskatt
445 kr
1365 kWh x 0,70kr/kwh = 955,5 kr
Totalt elnätsfaktura = 1400,5 kr

Så om din kostnad totalt blev 2550 kr för allt, minus 1400kr för elnät så blev din elhandelsfaktura på 1150kr för 1365 kWh, vilket ger ett medelpris på 84,3 öre/kWh. Det är udda för medelpriset på nordpool (utan påslag, balanskostnader samt korrigering för användarprofil) är 135,56 öre/kWh.

Något stämmer inte här. Jag gissar på att om du har rörligt pris på elhandel över månaden för så vitt jag vet finns inte rörligt över dagen, så hade inte du fått den infon redan den 1 februari, du sammanställde däremot volymen och använde priset från december?
 
pacman42 pacman42 skrev:
123 öre i SE3, ja då sparade jag ju nästan 800 kr poå att ha kvartspris. Jag hittade det priset jag också nu...
...grå prick på vit bakgrund på Vattenfalls hemsida...
Men vänta nu, det är är ju Vattenfalls rörliga pris utan moms, så det hade blivit 154 öre/kWh. Du har alltså sparat mer än du tror.

Det rörliga medelpriset för nordpool under januari var 108,45 ex moms och 135,6 inkl moms. https://elen.nu/elpriser-2026/
 
  • Gilla
Vindens
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Men vänta nu, det är är ju Vattenfalls rörliga pris utan moms, så det hade blivit 154 öre/kWh. Du har alltså sparat mer än du tror.

Det rörliga medelpriset för nordpool under januari var 108,45 ex moms och 135,6 inkl moms. [länk]
Ännu bättre!

Som jag skrev tidigare, trots att jag totalt fu**ade upp första dagen med effekttarifferna (pgga ett fel i min kod) så klarade jag alltså av att hålla mig på 3,5 kW i medeleffekt över de tre högsta timmarna i januari med det kalla väder som var då (jag som gör av med runt 20 MWh per år, men jag har ingen effekttariff på nätterna). Jag värmer alltså huset med FLVP och LLVP, jag har två elbilar och dessutom en badtunna. Kan man bara styra användningen av elen så går det att pressa ned priserna på den och även effekttariffen.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Men om du har Ale elnät och så är deras överföringsavgift 25 öre/kwh och energiskatten 45 öre/kwh, vilket blir 70 öre/kwh. Sedan är deras lägsta fasta avgift 445kr/månad vilket blir

Elnätsfakturan inkl energiskatt
445 kr
1365 kWh x 0,70kr/kwh = 955,5 kr
Totalt elnätsfaktura = 1400,5 kr

Så om din kostnad totalt blev 2550 kr för allt, minus 1400kr för elnät så blev din elhandelsfaktura på 1150kr för 1365 kWh, vilket ger ett medelpris på 84,3 öre/kWh. Det är udda för medelpriset på nordpool (utan påslag, balanskostnader samt korrigering för användarprofil) är 135,56 öre/kWh.

Något stämmer inte här. Jag gissar på att om du har rörligt pris på elhandel över månaden för så vitt jag vet finns inte rörligt över dagen, så hade inte du fått den infon redan den 1 februari, du sammanställde däremot volymen och använde priset från december?
Du har faktiskt rätt, den fasta avgiften om ca 500 kr är helt exkluderad I mina siffror. Resten ska vara rätt.
 
D Dkvist skrev:
Du har faktiskt rätt, den fasta avgiften om ca 500 kr är helt exkluderad I mina siffror. Resten ska vara rätt.
Men det blir fortfarande ett elpris som är lägre än nordpools medelpris för den månaden. Det borde inte vara möjligt med ett vanligt rörligt elhandelsavtal.

2550 - 955 = 1595 kr =>
1595 kr/1365 kWh = 117 öre/kWh

Ale borde inte kunnat köpa el för ca ~140 öre/kwh och sälja till dig för 117 öre/kWh på annat sätt än att du har ett bra kampanjerbjudande i grunden.
 
Hemingway Hemingway skrev:
Men det blir fortfarande ett elpris som är lägre än nordpools medelpris för den månaden. Det borde inte vara möjligt med ett vanligt rörligt elhandelsavtal.

2550 - 955 = 1595 kr =>
1595 kr/1365 kWh = 117 öre/kWh

Ale borde inte kunnat köpa el för ca ~140 öre/kwh och sälja till dig för 117 öre/kWh på annat sätt än att du har ett bra kampanjerbjudande i grunden.
Du har rätt även där.
Jag har tidigare haft dygnssnittspriser, dvs, hela dygnet har samma pris per kWh gällt, olika dygn, olika pris.
Hos Aleel är det månadssnittpris som gäller. Det blir alltså tråkigare siffror än de jag angav ovan. Tråkigt för mig, däremot knappast livsförändrande summor.

Aleel har inga kampanjer.
 
D Dkvist skrev:
Du har rätt även där.
Jag har tidigare haft dygnssnittspriser, dvs, hela dygnet har samma pris per kWh gällt, olika dygn, olika pris.
Hos Aleel är det månadssnittpris som gäller. Det blir alltså tråkigare siffror än de jag angav ovan. Tråkigt för mig, däremot knappast livsförändrande summor.

Aleel har inga kampanjer.
Okej, då vet vi det. Vilket bolag är det som haft dygnspriser? Den var ny för mig.
 
D Dkvist skrev:
Du har rätt även där.
Jag har tidigare haft dygnssnittspriser, dvs, hela dygnet har samma pris per kWh gällt, olika dygn, olika pris.
Hos Aleel är det månadssnittpris som gäller. Det blir alltså tråkigare siffror än de jag angav ovan. Tråkigt för mig, däremot knappast livsförändrande summor.

Aleel har inga kampanjer.
Spännande! Jag är också nyfiken på vilket/vilka bolag som erbjuder det.

Försöker också komma på hur ens situation ska se ut för att det ska vara fördelaktigt att välja före spotpris men lyckas inte riktigt. Kanske är det bara jag som är trög, har inte fått i mig lunchen än…
 
Hemingway Hemingway skrev:
Okej, då vet vi det. Vilket bolag är det som haft dygnspriser? Den var ny för mig.
tveksamt tveksamt skrev:
Spännande! Jag är också nyfiken på vilket/vilka bolag som erbjuder det.

Försöker också komma på hur ens situation ska se ut för att det ska vara fördelaktigt att välja före spotpris men lyckas inte riktigt. Kanske är det bara jag som är trög, har inte fått i mig lunchen än…
Kan inte hitta något när jag googlar på det som känns bekant men vill minnas att det var någon liten aktör som erbjöd det och gruppupphandlade elavtal.

Dvs, de köpte in effektterminer i förtid på estimerad framtida förbrukning och således skulle slå spotpriserna. Kan vara att jag förväxlade men jag minns att jag fick ut en fin tabell med pris för varje dag under perioden.

Nu verkar det ju vara att jag har månadsmedelpris, vilket inte är vad jag har gått runt och trott. Kanske ska se över hur jag förbrukar energi en gång till. Idag är det bara ca 200 av 1350 som är helt styrbara (elbil), resterande är ju det vanliga, värme, vatten, hushåll, mat etc. Automationen i hemautomationen är baserad på dygnsmedelpriset nämligen. :P
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ännu bättre!

Som jag skrev tidigare, trots att jag totalt fu**ade upp första dagen med effekttarifferna (pgga ett fel i min kod) så klarade jag alltså av att hålla mig på 3,5 kW i medeleffekt över de tre högsta timmarna i januari med det kalla väder som var då (jag som gör av med runt 20 MWh per år, men jag har ingen effekttariff på nätterna). Jag värmer alltså huset med FLVP och LLVP, jag har två elbilar och dessutom en badtunna. Kan man bara styra användningen av elen så går det att pressa ned priserna på den och även effekttariffen.
bra jobbat.

Jag har svårt att få ner min effekt under 3-4kWh.
Vanligtvis ligger jag runt 1kWh i grundförbrukning men så kommer en spik typ 1 gång i veckan liknande min bild nedan. 11e januari, det var väl då det var som kallast, runt 10-15 minus säger appen.

Det enda jag skulle kunna tänka mig kunna göra är att stänga av värmen några timmar när man måste laga mat/diska/tvätta.
Diagram som visar energiförbrukning den 11 januari med en spik på 3,94 kWh kl 15:00–16:00. Utomhustemperaturen är minus 12 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får väl leta mig in i HO forumet och börja lära mig.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
S solhej skrev:
bra jobbat.

Jag har svårt att få ner min effekt under 3-4kWh.
Vanligtvis ligger jag runt 1kWh i grundförbrukning men så kommer en spik typ 1 gång i veckan liknande min bild nedan. 11e januari, det var väl då det var som kallast, runt 10-15 minus säger appen.

Det enda jag skulle kunna tänka mig kunna göra är att stänga av värmen några timmar när man måste laga mat/diska/tvätta.
[bild]

Får väl leta mig in i HO forumet och börja lära mig.
Du visar energin. Men Pacman talade om effekttariffen. Hur ser dina effekttoppar ut? Om du nu har effektavgiften. Jag har. Och den märks på min mycket låga förbrukning. En månad med 4 kW i effektspikar kostar mig 4 x 82 kr extra på nätavgiften hos Ellevio. Själva strömmen kanske en femhundring.
 
H hovapettson skrev:
Du visar energin. Men Pacman talade om effekttariffen. Hur ser dina effekttoppar ut? Om du nu har effektavgiften. Jag har. Och den märks på min mycket låga förbrukning. En månad med 4 kW i effektspikar kostar mig 4 x 82 kr extra på nätavgiften hos Ellevio. Själva strömmen kanske en femhundring.
Finns det något bolag som börjat med effektavgift som inte baserar den på energi?
 
H hovapettson skrev:
Du visar energin. Men Pacman talade om effekttariffen. Hur ser dina effekttoppar ut? Om du nu har effektavgiften. Jag har. Och den märks på min mycket låga förbrukning. En månad med 4 kW i effektspikar kostar mig 4 x 82 kr extra på nätavgiften hos Ellevio. Själva strömmen kanske en femhundring.
nej, har inte effektavgift ännu.
Mitt elnätsbolag säger samma effekt under den timman, dvs jag har förbrukat (i snitt) 4kW under 1 timma.
Tabell med tidssegment från dag 8 till 15, med olika nummer i varje kolumn; värdet 3,94 är markerat i rött den 11:e mellan kl 15-16.

om man ska hårddra det så var 11e jan en söndag också, vattenfall verkar inte ska ha effektavgift på helger.
 
  • Gilla
hovapettson
  • Laddar…
S solhej skrev:
nej, har inte effektavgift ännu.
Mitt elnätsbolag säger samma effekt under den timman, dvs jag har förbrukat (i snitt) 4kW under 1 timma.
[bild]

om man ska hårddra det så var 11e jan en söndag också, vattenfall verkar inte ska ha effektavgift på helger.
Det Vattenfall har provat i liten skala är effektavgift mellan 7-21 på vardagar. Och de räknar med ett snitt på de fem högsta topparna i månaden, så just den toppen skulle inte räknas med alls.
 
H hovapettson skrev:
Du visar energin. Men Pacman talade om effekttariffen. Hur ser dina effekttoppar ut? Om du nu har effektavgiften. Jag har. Och den märks på min mycket låga förbrukning. En månad med 4 kW i effektspikar kostar mig 4 x 82 kr extra på nätavgiften hos Ellevio. Själva strömmen kanske en femhundring.
Glöm inte att du får lägre överföringsavgift per kWh också. Där sparar jag rätt mycket pengar.
 
  • Gilla
hovapettson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.