Tack för tips. - Har sedan en tid blockerat tillsatsen ner till +5 grader men ska nu försöka med ditt andra tips...
mvh
 
Magnus E K
F fusion skrev:
Den är lugn för oss, bor i SE2 och har rörligt pris Fortum, just nu 57,97 öre/kWh . Hade fram till igår förbrukat 1221 kWh.

Trodde vi skulle nå alltime high på 1500kWh som vi hade februari vargavintern 2012.

Bergvärme med blandat golvvärme och radiatorer.

Antar att priset ökar i februari speciellt om kylan fortsätter 🥶 ? Idag -10, vid midnatt hade vi -17.

För 1 år sedan, januari 45,71 öre och februari 2025 34,17 öre.
Du vet inte vad det rörliga priset för januari blir förrän efter att månaden är slut. 58 öre låter som decemberpriset.

Månadsrörligt innebär att när man förbrukar el tidigt i en månad har man ingen aning om vad varje kWh kommer kosta (frånsett att det nu tycks finnas ett maxtak). Det problemet finns varken med ett fast avtal eller med kvartspris.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
SE2 borde hamna nära SE3. Några dagar kvar, men än så länge är det dyrt, men hanterbart i SE3

Diagram som visar elpris i öre/kWh för hem, lågt, genomsnitt och högt, med 130,8 öre/kWh som snittpris för januari.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Du vet inte vad det rörliga priset för januari blir förrän efter att månaden är slut. 58 öre låter som decemberpriset.

Månadsrörligt innebär att när man förbrukar el tidigt i en månad har man ingen aning om vad varje kWh kommer kosta (frånsett att det nu tycks finnas ett maxtak). Det problemet finns varken med ett fast avtal eller med kvartspris.
Det hade jag ingen aning om. Det var samma pris (57,97öre) under december, så det kanske kommer justering uppåt då. Jag har kvartsmätning sedan oktober 2025 om nu det gör någon skillnad ?
 
F fusion skrev:
Det hade jag ingen aning om. Det var samma pris (57,97öre) under december, så det kanske kommer justering uppåt då. Jag har kvartsmätning sedan oktober 2025 om nu det gör någon skillnad ?
Det rörliga priset är just rörligt och det sätts ju efter vad elhandelsbolagets kunder fick för genomsnittligt pris den månaden i det elområdet. Som skrivs ovan så kan du inte veta ditt pris kWh-pris för Januari innan du får fakturan.
 
Här kan du se mer info https://elprisr.se/

Jag tror du kan räkna med ett elpris i SE2 på mellan 1-1,5kr/kWh för januari. Man ska också komma ihåg att när man tittar på elbörspriset så är det utan elhandlarens påslag, balanskostnader, samt att den inte är volymviktad (dvs att elkunder använder mer el vid dyrare timmar än vid billigare som huvudregel).
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Attitudeswe
F fusion skrev:
Det hade jag ingen aning om. Det var samma pris (57,97öre) under december, så det kanske kommer justering uppåt då. Jag har kvartsmätning sedan oktober 2025 om nu det gör någon skillnad ?
Se3
Diagram över elprisuppdelning, inkluderar medelspotpris, rörliga kostnader, fasta påslag, elcertifikat och moms. Total elpris: 74,47 öre/kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fusion och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Se3
[bild]
Hmm, något som förbryllar mig är att det står i appen 1221 kWh förbrukat perioden 1-27 jan och kostnad 708 kr = c 57,97 öre/kWh vilket står under både dec och jan när jag kollar priset per dag .

Känns fel att de isf skall skriva ut ett pris för januari som sedan kan ändras, eller vad är det jag inte förstår 🤔
 
3000 kWh indikerar prognosen för januari med några dagar kvar, helåret 2025 ca 18000 kWh. Gammalt träkåk med BV-pump från 2008. Blir några tusen ut nu men å andra sidan är det här ju peak-period med mkt kyla så det får man ju räkna med.

Tyvärr är ju halva kostnaden nätavgiften där man har mindre möjlighet o påverka.
 
F fusion skrev:
Hmm, något som förbryllar mig är att det står i appen 1221 kWh förbrukat perioden 1-27 jan och kostnad 708 kr = c 57,97 öre/kWh vilket står under både dec och jan när jag kollar priset per dag .

Känns fel att de isf skall skriva ut ett pris för januari som sedan kan ändras, eller vad är det jag inte förstår 🤔
95,16 öre/kWh ligger snittpriset för Januari månad på i SE2. Det är alltså utan några påslag eller moms. Du kan räkna med att det höjs något, därtill kommer nätavgifterna. Med andra ord 1161,9 kronor utan att räkna med de sista dagarna för januari.
 
B Boende45 skrev:
Efter flera år med låga elpriser kommer nu något av en elprischock.

De senaste tre dagarna har elprisområde 3 och 4 haft dagspriser på ca 1,50 kronor per kWh.
Månadsmedelpriset för område 3 i januari ligger på 107 öre, en dubblering från decembers 51 öre.

I elprisområde 4 är det ytterligare något högre och även område 1 och 2 får priser vi inte sett på flera år.

Med påslag, moms, elskatt och elnätsavgift kommer vi att landa på över 2 kronor per kWh i område 3 och 4.

Med eluppvärmt hus får många en elräkning på mellan 4 000 och 6 000 kr för betalning sista februari.

Har ni anpassat värmen inomhus efter elpriset eller utfört någon annan åtgärd för att minska elförbrukningen?
Här uppe i norrbotten har det varit under -30 i flera dagar. Samma elpris som 3 och 4 men med rejält mycket kallare än i tex stockholm. Kommer bli kul.

Tycker det är vansinne att de vill ha samma elpriser här uppe som nere i söder. Nästa räkning kommer kännas...
 
  • Älska
  • Gilla
Emil Olofsson1 och 1 till
  • Laddar…
D docboy skrev:
Här uppe i norrbotten har det varit under -30 i flera dagar. Samma elpris som 3 och 4 men med rejält mycket kallare än i tex stockholm. Kommer bli kul.

Tycker det är vansinne att de vill ha samma elpriser här uppe som nere i söder. Nästa räkning kommer kännas...
Du har lägre skatt på elen än vad vi i söder har
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Du har lägre skatt på elen än vad vi i söder har
Och antagligen inte flera miljoner i bolån. 😅
 
M
F Fideliox skrev:
Och antagligen inte flera miljoner i bolån. 😅
Och troligare också lägre lön. Eftersom lönerna oftast ligger lägre i norr. Märk väl att jag inte sa alltid😏
 
F Fideliox skrev:
Och antagligen inte flera miljoner i bolån. 😅
Du underskattar huspriserna i Luleå
 
  • Gilla
JPTS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.