H he-peter skrev:
Jag tycker Du gör helt rätt, att ta badtunnan som utanför det nödvändiga.

Skulle Du går på badhuset eller spa, skulle Din elförbrukning se "bättre" ut, men Dina utgifter skulle vara högre.

Så helt rätt tycker jag 👍
Samma med bensin istället för el...
 
  • Gilla
Fideliox och 3 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Efter flera år med låga elpriser kommer nu något av en elprischock.

De senaste tre dagarna har elprisområde 3 och 4 haft dagspriser på ca 1,50 kronor per kWh.
Månadsmedelpriset för område 3 i januari ligger på 107 öre, en dubblering från decembers 51 öre.

I elprisområde 4 är det ytterligare något högre och även område 1 och 2 får priser vi inte sett på flera år.

Med påslag, moms, elskatt och elnätsavgift kommer vi att landa på över 2 kronor per kWh i område 3 och 4.

Med eluppvärmt hus får många en elräkning på mellan 4 000 och 6 000 kr för betalning sista februari.

Har ni anpassat värmen inomhus efter elpriset eller utfört någon annan åtgärd för att minska elförbrukningen?
Blir dyrt för oss med dubbla elbilar samt två boningshus som värms upp. Har batteri så har utöver detta sparat cirka 1500 kr denna månad. Detta är priset för elen sen kommer nätavgifterna också på lika mycket till typ.
 
  • Diagram över elförbrukning i januari 2025, 83% från elnätet och 17% från solceller. Total förbrukning: 5 661,27 kWh, kostnad 5 857 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tony Sernhede och 1 till
  • Laddar…
En krånglande luft vattenump under de kallaste dagarna har gjort att jag kommer att hamna en bit över 2000 kWh.
Men bott rätt många år i huset nu och liksom de flesta sätter jag undan samma summa till huskontot varje månad.
Men det lär bli en rätt rejäl januarifaktura.
Elområde fyra här.
 
P Pligg85 skrev:
Inte anpassat något mer än att undvika onödiga effekttoppar.

Har nästan för varmt i både hus och maskinhall + garage.

Allt är ju relativt.
Skulle det vara 1500kr dyrare el så klarar vi det. Känns det för tufft får man väl byta flik i internetbanken till sparande som just nu var +222.223kr i januari.

Tackar nog ja till en offert så i februari kommer det bli en faktura över miljonen ibland övriga kostnader.

Tog en bil på 5 månader a 100.000kr i somras för att slippa ta ut kapital från börsen, så både november och december var ju billiga månader när det plötsligt blev 100.000kr mindre att betala varje månad än vad man blivit van.

Har dock många försäkringar som infaller nu som betalas på helår så bara det blir 15.000kr i februari.

Elräkningen är ju ingen chock. Tyvärr får man den varje månad, bättre som det var förr så man fick
P Pligg85 skrev:
Inte anpassat något mer än att undvika onödiga effekttoppar.

Har nästan för varmt i både hus och maskinhall + garage.

Allt är ju relativt.
Skulle det vara 1500kr dyrare el så klarar vi det. Känns det för tufft får man väl byta flik i internetbanken till sparande som just nu var +222.223kr i januari.

Tackar nog ja till en offert så i februari kommer det bli en faktura över miljonen ibland övriga kostnader.

Tog en bil på 5 månader a 100.000kr i somras för att slippa ta ut kapital från börsen, så både november och december var ju billiga månader när det plötsligt blev 100.000kr mindre att betala varje månad än vad man blivit van.

Har dock många försäkringar som infaller nu som betalas på helår så bara det blir 15.000kr i februari.

Elräkningen är ju ingen chock. Tyvärr får man den varje månad, bättre som det var förr så man fick den var tredje månad.
Billig bil du köpt. Jag har tydligen precis betalt av min på 148.238/månad. Hade helt glömt bort att jag betalat det nu i 48 månader.
 
Ska inte vara några problem att inte klara Januari elräkningen..
Vi hamnar runt 400 kWh för Januari..
Uppvärmningen sker med ved, därför den låga elförbrukningen..
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Efter flera år med låga elpriser kommer nu något av en elprischock.

De senaste tre dagarna har elprisområde 3 och 4 haft dagspriser på ca 1,50 kronor per kWh.
Månadsmedelpriset för område 3 i januari ligger på 107 öre, en dubblering från decembers 51 öre.

I elprisområde 4 är det ytterligare något högre och även område 1 och 2 får priser vi inte sett på flera år.

Med påslag, moms, elskatt och elnätsavgift kommer vi att landa på över 2 kronor per kWh i område 3 och 4.

Med eluppvärmt hus får många en elräkning på mellan 4 000 och 6 000 kr för betalning sista februari.

Har ni anpassat värmen inomhus efter elpriset eller utfört någon annan åtgärd för att minska elförbrukningen?
På sommaren har jag så liten elräkning att den inte märks. Värre nu, förstås. Det är kallt på vintern i Sverige. Men ni ska tacka mig eftersom jag tydligen höjer tempen med min bensindrivna bil och att jag andas. Hellre än ett futtigt tack skulle jag uppskatta ett bidrag, swish eller bg.
 
Jag är inte direkt orolig för denna elräkningen, räknar med ca 500 KWh, har en värmefläkt som står på ute där jag har vattenreningen, så det kalla vädret har ökat på det lite...

Jag hoppas att de höga priserna som var för något årsedan har lärt de flesta att man skall ha lite marginaler för "oväntade" utgifter, att göra som en del här, lägga undan samma summa till räkningar varje månad, och se till att den är generös är ett väldigt bra knep!

Tror för övrigt att de höga priserna som var då var nyttigt, för det är många som sett över sina hus och sett till att få ner sin förbrukning...
Var nog många dyra och onödiga lösningar som bara fick vara kvar för att det var lite för billigt med elen...
 
  • Gilla
HROSST
  • Laddar…
Jag har solceller med batterier. På sommaren tjänar jag oftast in vinterns kostnader. Sedan 2023 har det dock minskat. På vintern laddar batterierna från nätet när det är billigt och försörjer huset når elen är dyr. Det sker genom AI och veckovis. Jag värmer huset lite extra på natten och värmen stängs av i 4 timmar när priset ökar vilket det gör på morgonen och på kvällen. Jag har inte fått någon elräkning på 8 år och jag får ingen i år heller eftersom min elleverantör lägger min försäljning på hög för att ta av på vintern. Just nu är det ca 15.000kr där.
 
B Boende45 skrev:
Beror på storleken på rörliga elnätskostnaden.

Har man t ex Ellevio för elnätet ser det ut att landa på strax över 2 kr. Men kan bli uppemot 2,50 kr om elnätsavgiften är 30-40 öre.

Oavsett är det högsta priset på ganska många år samtidigt som det varit ovanligt kallt.

[länk]
240 kvm med 25A i Sthlmregionen blir ca 2.65 kr/kWh. Förbrukar ca 2000 kWh för januari med nytt bergvärmesystem. Med gamla systemet hade vi nog gjort av med det dubbla.

Eon: 756 kr/mån i abonnemang ex moms
Elskatt: ej sänkt till nya nivån än i kalkylen så den vet jag inte exakt vad den blir.
Lägsta pris på elhandeln med ett påslag på 1.66 öre på spotpriset som var 107,41 öre igår ex moms.

Blir 2.65 kr ink moms. Med nya lägre elskatten kanske 2.56 kr istället.

Räknar med ca 5200-5300 kr i kostnad. Förra året var 6550 kr med gamla systemet och mkt billigare elpris. Med det systemet hade månadskostnaden varit 9650 kr för denna månad.
 
B Boende45 skrev:
Efter flera år med låga elpriser kommer nu något av en elprischock.

De senaste tre dagarna har elprisområde 3 och 4 haft dagspriser på ca 1,50 kronor per kWh.
Månadsmedelpriset för område 3 i januari ligger på 107 öre, en dubblering från decembers 51 öre.

I elprisområde 4 är det ytterligare något högre och även område 1 och 2 får priser vi inte sett på flera år.

Med påslag, moms, elskatt och elnätsavgift kommer vi att landa på över 2 kronor per kWh i område 3 och 4.

Med eluppvärmt hus får många en elräkning på mellan 4 000 och 6 000 kr för betalning sista februari.

Har ni anpassat värmen inomhus efter elpriset eller utfört någon annan åtgärd för att minska elförbrukningen?
Jag har fram till nu kunnat ladda elbilen när det varit som lägst på natten. I natt hoppade Tibbers system över de billigaste timmarna och fortsatte när det var dyrare. Jag avbröt laddningen. Tydligen måste jag stänga av min frånluftspanna Nibe 470 för att ha kapacitet att ladda..
Jag har redan säkrat upp till 25 ampere. Suck.
 
1919kWh totalt med uppvärmning, hushåll och elbil. Nöjd. Svårt att komma lägre, kanske om jag sänker innertemperaturen till under 22 grader. Blir en dyr räkning helt klart.
 
Å Åkeiknivsta skrev:
Jag har fram till nu kunnat ladda elbilen när det varit som lägst på natten. I natt hoppade Tibbers system över de billigaste timmarna och fortsatte när det var dyrare. Jag avbröt laddningen. Tydligen måste jag stänga av min frånluftspanna Nibe 470 för att ha kapacitet att ladda..
Jag har redan säkrat upp till 25 ampere. Suck.
Kör du pannan på full effekt kan det bli trångt att ladda samtidigt, du kanske får ställa ned effekten på pannan lite så rymmer du rimligtvis både bil och värmen samtidigt.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Kör du pannan på full effekt kan det bli trångt att ladda samtidigt, du kanske får ställa ned effekten på pannan lite så rymmer du rimligtvis både bil och värmen samtidigt.
Tack för tips! Men jag har försökt i många år med att hitta optimala inställningar på min Nibe F470. - Kanske du (någon) kan tipsa helt enkelt hur skruvar jag tillfälligt ned effekten på pannan ?
 
Den är lugn för oss, bor i SE2 och har rörligt pris Fortum, just nu 57,97 öre/kWh . Hade fram till igår förbrukat 1221 kWh.

Trodde vi skulle nå alltime high på 1500kWh som vi hade februari vargavintern 2012.

Bergvärme med blandat golvvärme och radiatorer.

Antar att priset ökar i februari speciellt om kylan fortsätter 🥶 ? Idag -10, vid midnatt hade vi -17.

För 1 år sedan, januari 45,71 öre och februari 2025 34,17 öre.
 
Å Åkeiknivsta skrev:
Tack för tips! Men jag har försökt i många år med att hitta optimala inställningar på min Nibe F470. - Kanske du (någon) kan tipsa helt enkelt hur skruvar jag tillfälligt ned effekten på pannan ?
Tittar man i instruktionsboken verkar det vara meny 4.9.5 för att ställa schema för att blockera tillsatsen.
Eller meny 5.1.12 för att ställa ner effekten till ett lägre värde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.