H Hybro skrev:
Verkar som ni har en klar bild om hur framtiden kommer att arta sig😉

Det är det absolut inte alla som har.
Bara typ traskar på...
Och då slår t ex höjning av el hårt.

Lätt då att bli realist. Ja, kanske
t o m nödvändigt med ett uppvaknande.
Den stora grejen här är att den höjda kostnaden kommer att komma som en överraskning. Något som man inte har koll på. Kan inte klandra husägarna för det finns roligare sysselsättningar i livet än att följa elpriset.

Inte många medier som uppmärksammat att spotpriset på el har varit det högsta för en månad på nästan 4 år, det är inte trendigt helt enkelt.

Dessutom kommer de flesta som värmer sitt hus med någon form av elvärme få en avsevärt högre förbrukning än normalt, både jämfört med december och januari förra året.

Så ett par, tre tusenlappar extra slår hårt för tex ensamstående och äldre.
 
  • Gilla
Morfar68 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad har du för abonnemangskostnad? Jag betalar 6670 spänn om året bara där.
Jag betalar 7470 kr, villa 3*16A EON Syd.
 
Januari 2026 kommer bli marginellt billigare elräkningar om jag slår samman elhandel och nätbolag än januari 2025.

Visserligen klart högre elpris men bytet från 2st luft-luft spetsat med elpanna till bergvärme sänker konsumtionen från 2250 kWh till omkring 1450 kWh. Och då har även en ny elbil laddat 220 kWh. Så nära 1000 kWh besparing eller nästan 2000 kr.
 
Fick ett mail från Vattenfall där de varnade för elräkningen.. 😂
Med lite glada tips såklart...
Skärmdump av ett mejl från Vattenfall som varnar för högre elräkning och ger tips för att minska elkostnader, såsom att sänka inomhustemperaturen och duscha kortare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
OramaC och 5 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Den stora grejen här är att den höjda kostnaden kommer att komma som en överraskning. Något som man inte har koll på. Kan inte klandra husägarna för det finns roligare sysselsättningar i livet än att följa elpriset.

Inte många medier som uppmärksammat att spotpriset på el har varit det högsta för en månad på nästan 4 år, det är inte trendigt helt enkelt.
Fast hur kan det komma som en överraskning att elen kan vara dyr på vintern?

Går vi tillbaka till jan 2023 var snittpriset i elområde 3 107 öre, så det är inte så stor skillnad. 2024 var det 93 öre.
2022 hade vi 113 öre.

Det blir lite samma fars man ser varje år om snö i Stockholm…
”VA?! Snö igen?!”

B Boende45 skrev:
Dessutom kommer de flesta som värmer sitt hus med någon form av elvärme få en avsevärt högre förbrukning än normalt, både jämfört med december och januari förra året.
Just nu, idag, har jag förbrukat ca 30 kWh mer hittills i januari än hela januari 2025. Jag ser inga anledningar till att förbrukningen ska bli ”avsevärt högre” den här månaden jämfört med ifjol. Vad är det som gör att du tror det?
 
  • Älska
Festlund
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag betalar 7470 kr, villa 3*16A EON Syd.
Ja, det hade varit intressant att se vad @he-peter har för abonnemang då totalen hamnar under de fasta kostnaderna för en normal villa.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Jag borde klara elräkningen för januari. Klarade jag av januariräkningen 2022, som var på 9.911 kr, så ska det väl gå i år också.
 
  • Gilla
  • Älska
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Prognosen inkluderar alla fasta avgifter, effektavgift, påslag, etc. (Men inte resterande dagar i januari) Hus med elbil. Känns inte som några som helst problem. Energianvändning från elnätet i januari: 1002.51 kWh, kostnad 2375.73 SEK.
 
useless useless skrev:
Ja, det hade varit intressant att se vad @he-peter har för abonnemang då totalen hamnar under de fasta kostnaderna för en normal villa.
Eon syd 16 Amp up till 8.000kwh. Kostar 215 kr/månad inkl moms.

Men vi säljer en del el, så beloppet 6.600kr är kostnader minus intäkter.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Den milda december sparade ju in mycket mer el än den kalla januari dragit extra:
Stapeldiagram som visar elförbrukning från 2022 till 2026 för månaderna januari till december i kWh, med olika färger för varje år.

Men elpriset är ju högre.

Om någon undrar över ökningen i elförbrukning mellan våren 2024 och våren 2025 så skaffade vi hösten 2024 badtunna som är igång året om.

Jag har dessutom värmen på egen mätare numera (mätaren började fungera en bit in i februari):
Stapeldiagram som jämför energiförbrukning i kWh mellan år 2024 (blå), 2025 (gul) och 2026 (lila) per månad, med detaljer för september 2025.

Så uppvärmningen har dragit mycket i årets januari. 822 kWh, vilket är nästan 40% av totalen.

Jag har även mätare för badtunna+elbilsladdning, men den beror på så mycket annat att den inte är värd att visa här (den varierar extremt mycket med hur mycket vi varit hemma - mycket mer än all annan elanvändning). Hittills i januari är jag där uppe på 817 kWh. Dvs nästan 40% av elförbrukningen i januari.

Så, värme, laddning och badtunna har tillsammans bränt över 75% av den förbrukade elen. Detta är ett bra exempel på vilken förbrukning som är störst, som är lättast att optimera bort till billiga timmar och vad som riskerar effekttarifferna.

Notera också att överföringsavgifterna på nätet har sjunkit, dels är skatten lägre dels så har jag fåtteffekttariffer och därmed lägre överföringsavgifter. Detta måste man också räkna in i kalkylen.
 
Det här är helt OT för tråden, ber om ursäkt för det, men jag kan inte låta bli att citera det här svaret/omdömet jag fick i en annan tråd 2021 och som faktiskt fortfarande skänker mig en viss munterhet.

"Du har alltså flyttat in i en liten stuga någonstans i landet och valt att leva som skogsmulle :) där du värmer upp stugan med ved hela dagarna. Detta har du gjort för att du inte velat lägga massa pengar på uppvärmning??"

Tiderna förändras. Känns inte som att jag är så ensam längre om att vara intresserad av energieffektivisering.

(Ska jag vara lite on topic så blev förbrukningen för januari 426 kWh. Gissningsvis beror detta på att jag värmde upp garaget till lite trevligare arbetstemperatur under någon veckas tid. I vanliga fall har jag annars bara 5 grader där.)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H Hybro skrev:
OT
(- Tror att huset är eftertraktat för nån som har egen skog, i dessa tider med dyr el som ser ut att skena i okontrollerat.)
Jag tror att ett nytt lika stort standardhus från tex Älvsbyhus brevid ditt skulle vara attraktivare då energiförbrukningen är lägre och utag av egen ved som bortförs från skogsfastigheten ska beskattas, det nya huset värmt med värmepump blir så mycket energisnålare och fodrar mindre arbetskrävande vedhantering och priset för ett nytt lär väl inte vara mer än nån miljon högre.
 
Redigerat:
Düsseldorff
B Boende45 skrev:
Efter flera år med låga elpriser kommer nu något av en elprischock.

De senaste tre dagarna har elprisområde 3 och 4 haft dagspriser på ca 1,50 kronor per kWh.
Månadsmedelpriset för område 3 i januari ligger på 107 öre, en dubblering från decembers 51 öre.

I elprisområde 4 är det ytterligare något högre och även område 1 och 2 får priser vi inte sett på flera år.

Med påslag, moms, elskatt och elnätsavgift kommer vi att landa på över 2 kronor per kWh i område 3 och 4.

Med eluppvärmt hus får många en elräkning på mellan 4 000 och 6 000 kr för betalning sista februari.

Har ni anpassat värmen inomhus efter elpriset eller utfört någon annan åtgärd för att minska elförbrukningen?
Nej, jag har inte anpassat nånting. Har noterat det relativt höga elpriset men har lyckligtvis en sådan ekonomisk situation att det inte spelar någon större roll. Däremot har jag förståelse för att det kan vara tufft om man lever på marginalen men då kan jag å andra sidan fundera på om man inte har bosatt sig för stort.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Den milda december sparade ju in mycket mer el än den kalla januari dragit extra:
[bild]

Men elpriset är ju högre.

Om någon undrar över ökningen i elförbrukning mellan våren 2024 och våren 2025 så skaffade vi hösten 2024 badtunna som är igång året om.

Jag har dessutom värmen på egen mätare numera (mätaren började fungera en bit in i februari):
[bild]

Så uppvärmningen har dragit mycket i årets januari. 822 kWh, vilket är nästan 40% av totalen.

Jag har även mätare för badtunna+elbilsladdning, men den beror på så mycket annat att den inte är värd att visa här (den varierar extremt mycket med hur mycket vi varit hemma - mycket mer än all annan elanvändning). Hittills i januari är jag där uppe på 817 kWh. Dvs nästan 40% av elförbrukningen i januari.

Så, värme, laddning och badtunna har tillsammans bränt över 75% av den förbrukade elen. Detta är ett bra exempel på vilken förbrukning som är störst, som är lättast att optimera bort till billiga timmar och vad som riskerar effekttarifferna.

Notera också att överföringsavgifterna på nätet har sjunkit, dels är skatten lägre dels så har jag fåtteffekttariffer och därmed lägre överföringsavgifter. Detta måste man också räkna in i kalkylen.
Jag tycker Du gör helt rätt, att ta badtunnan som utanför det nödvändiga.

Skulle Du går på badhuset eller spa, skulle Din elförbrukning se "bättre" ut, men Dina utgifter skulle vara högre.

Så helt rätt tycker jag 👍
 
  • Älska
pacman42
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Eon syd 16 Amp up till 8.000kwh. Kostar 215 kr/månad inkl moms.
Nu 2026 är den 226 kr.
Men överföringen är 91,75 öre per kWh jämfört med min 32,3 öre.

Du har altså bara köpt 4381 kWh..om jag räk rätt 🤔nat

Kul att du klarar dig på under 8000 kWh, men då har du en investering i paneler m.m. att skriva av innan du går med vinst antar jag?
 
Redigerat:
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.