32 272 läst ·
224 svar
32k läst
224 svar
Klarar ni elräkningen för januari?
Den stora grejen här är att den höjda kostnaden kommer att komma som en överraskning. Något som man inte har koll på. Kan inte klandra husägarna för det finns roligare sysselsättningar i livet än att följa elpriset.H Hybro skrev:
Inte många medier som uppmärksammat att spotpriset på el har varit det högsta för en månad på nästan 4 år, det är inte trendigt helt enkelt.
Dessutom kommer de flesta som värmer sitt hus med någon form av elvärme få en avsevärt högre förbrukning än normalt, både jämfört med december och januari förra året.
Så ett par, tre tusenlappar extra slår hårt för tex ensamstående och äldre.
Januari 2026 kommer bli marginellt billigare elräkningar om jag slår samman elhandel och nätbolag än januari 2025.
Visserligen klart högre elpris men bytet från 2st luft-luft spetsat med elpanna till bergvärme sänker konsumtionen från 2250 kWh till omkring 1450 kWh. Och då har även en ny elbil laddat 220 kWh. Så nära 1000 kWh besparing eller nästan 2000 kr.
Visserligen klart högre elpris men bytet från 2st luft-luft spetsat med elpanna till bergvärme sänker konsumtionen från 2250 kWh till omkring 1450 kWh. Och då har även en ny elbil laddat 220 kWh. Så nära 1000 kWh besparing eller nästan 2000 kr.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Fast hur kan det komma som en överraskning att elen kan vara dyr på vintern?B Boende45 skrev:Den stora grejen här är att den höjda kostnaden kommer att komma som en överraskning. Något som man inte har koll på. Kan inte klandra husägarna för det finns roligare sysselsättningar i livet än att följa elpriset.
Inte många medier som uppmärksammat att spotpriset på el har varit det högsta för en månad på nästan 4 år, det är inte trendigt helt enkelt.
Går vi tillbaka till jan 2023 var snittpriset i elområde 3 107 öre, så det är inte så stor skillnad. 2024 var det 93 öre.
2022 hade vi 113 öre.
Det blir lite samma fars man ser varje år om snö i Stockholm…
”VA?! Snö igen?!”
Just nu, idag, har jag förbrukat ca 30 kWh mer hittills i januari än hela januari 2025. Jag ser inga anledningar till att förbrukningen ska bli ”avsevärt högre” den här månaden jämfört med ifjol. Vad är det som gör att du tror det?B Boende45 skrev:
Den milda december sparade ju in mycket mer el än den kalla januari dragit extra:
Men elpriset är ju högre.
Om någon undrar över ökningen i elförbrukning mellan våren 2024 och våren 2025 så skaffade vi hösten 2024 badtunna som är igång året om.
Jag har dessutom värmen på egen mätare numera (mätaren började fungera en bit in i februari):
Så uppvärmningen har dragit mycket i årets januari. 822 kWh, vilket är nästan 40% av totalen.
Jag har även mätare för badtunna+elbilsladdning, men den beror på så mycket annat att den inte är värd att visa här (den varierar extremt mycket med hur mycket vi varit hemma - mycket mer än all annan elanvändning). Hittills i januari är jag där uppe på 817 kWh. Dvs nästan 40% av elförbrukningen i januari.
Så, värme, laddning och badtunna har tillsammans bränt över 75% av den förbrukade elen. Detta är ett bra exempel på vilken förbrukning som är störst, som är lättast att optimera bort till billiga timmar och vad som riskerar effekttarifferna.
Notera också att överföringsavgifterna på nätet har sjunkit, dels är skatten lägre dels så har jag fåtteffekttariffer och därmed lägre överföringsavgifter. Detta måste man också räkna in i kalkylen.
Men elpriset är ju högre.
Om någon undrar över ökningen i elförbrukning mellan våren 2024 och våren 2025 så skaffade vi hösten 2024 badtunna som är igång året om.
Jag har dessutom värmen på egen mätare numera (mätaren började fungera en bit in i februari):
Så uppvärmningen har dragit mycket i årets januari. 822 kWh, vilket är nästan 40% av totalen.
Jag har även mätare för badtunna+elbilsladdning, men den beror på så mycket annat att den inte är värd att visa här (den varierar extremt mycket med hur mycket vi varit hemma - mycket mer än all annan elanvändning). Hittills i januari är jag där uppe på 817 kWh. Dvs nästan 40% av elförbrukningen i januari.
Så, värme, laddning och badtunna har tillsammans bränt över 75% av den förbrukade elen. Detta är ett bra exempel på vilken förbrukning som är störst, som är lättast att optimera bort till billiga timmar och vad som riskerar effekttarifferna.
Notera också att överföringsavgifterna på nätet har sjunkit, dels är skatten lägre dels så har jag fåtteffekttariffer och därmed lägre överföringsavgifter. Detta måste man också räkna in i kalkylen.
Det här är helt OT för tråden, ber om ursäkt för det, men jag kan inte låta bli att citera det här svaret/omdömet jag fick i en annan tråd 2021 och som faktiskt fortfarande skänker mig en viss munterhet.
"Du har alltså flyttat in i en liten stuga någonstans i landet och valt att leva som skogsmulle
där du värmer upp stugan med ved hela dagarna. Detta har du gjort för att du inte velat lägga massa pengar på uppvärmning??"
Tiderna förändras. Känns inte som att jag är så ensam längre om att vara intresserad av energieffektivisering.
(Ska jag vara lite on topic så blev förbrukningen för januari 426 kWh. Gissningsvis beror detta på att jag värmde upp garaget till lite trevligare arbetstemperatur under någon veckas tid. I vanliga fall har jag annars bara 5 grader där.)
"Du har alltså flyttat in i en liten stuga någonstans i landet och valt att leva som skogsmulle
Tiderna förändras. Känns inte som att jag är så ensam längre om att vara intresserad av energieffektivisering.
(Ska jag vara lite on topic så blev förbrukningen för januari 426 kWh. Gissningsvis beror detta på att jag värmde upp garaget till lite trevligare arbetstemperatur under någon veckas tid. I vanliga fall har jag annars bara 5 grader där.)
Jag tror att ett nytt lika stort standardhus från tex Älvsbyhus brevid ditt skulle vara attraktivare då energiförbrukningen är lägre och utag av egen ved som bortförs från skogsfastigheten ska beskattas, det nya huset värmt med värmepump blir så mycket energisnålare och fodrar mindre arbetskrävande vedhantering och priset för ett nytt lär väl inte vara mer än nån miljon högre.H Hybro skrev:
Redigerat:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 124 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 124 inlägg
Nej, jag har inte anpassat nånting. Har noterat det relativt höga elpriset men har lyckligtvis en sådan ekonomisk situation att det inte spelar någon större roll. Däremot har jag förståelse för att det kan vara tufft om man lever på marginalen men då kan jag å andra sidan fundera på om man inte har bosatt sig för stort.B Boende45 skrev:Efter flera år med låga elpriser kommer nu något av en elprischock.
De senaste tre dagarna har elprisområde 3 och 4 haft dagspriser på ca 1,50 kronor per kWh.
Månadsmedelpriset för område 3 i januari ligger på 107 öre, en dubblering från decembers 51 öre.
I elprisområde 4 är det ytterligare något högre och även område 1 och 2 får priser vi inte sett på flera år.
Med påslag, moms, elskatt och elnätsavgift kommer vi att landa på över 2 kronor per kWh i område 3 och 4.
Med eluppvärmt hus får många en elräkning på mellan 4 000 och 6 000 kr för betalning sista februari.
Har ni anpassat värmen inomhus efter elpriset eller utfört någon annan åtgärd för att minska elförbrukningen?
Jag tycker Du gör helt rätt, att ta badtunnan som utanför det nödvändiga.pacman42 skrev:
Den milda december sparade ju in mycket mer el än den kalla januari dragit extra:
[bild]
Men elpriset är ju högre.
Om någon undrar över ökningen i elförbrukning mellan våren 2024 och våren 2025 så skaffade vi hösten 2024 badtunna som är igång året om.
Jag har dessutom värmen på egen mätare numera (mätaren började fungera en bit in i februari):
[bild]
Så uppvärmningen har dragit mycket i årets januari. 822 kWh, vilket är nästan 40% av totalen.
Jag har även mätare för badtunna+elbilsladdning, men den beror på så mycket annat att den inte är värd att visa här (den varierar extremt mycket med hur mycket vi varit hemma - mycket mer än all annan elanvändning). Hittills i januari är jag där uppe på 817 kWh. Dvs nästan 40% av elförbrukningen i januari.
Så, värme, laddning och badtunna har tillsammans bränt över 75% av den förbrukade elen. Detta är ett bra exempel på vilken förbrukning som är störst, som är lättast att optimera bort till billiga timmar och vad som riskerar effekttarifferna.
Notera också att överföringsavgifterna på nätet har sjunkit, dels är skatten lägre dels så har jag fåtteffekttariffer och därmed lägre överföringsavgifter. Detta måste man också räkna in i kalkylen.
Skulle Du går på badhuset eller spa, skulle Din elförbrukning se "bättre" ut, men Dina utgifter skulle vara högre.
Så helt rätt tycker jag 👍
Nu 2026 är den 226 kr.H he-peter skrev:
Men överföringen är 91,75 öre per kWh jämfört med min 32,3 öre.
Du har altså bara köpt 4381 kWh..om jag räk rätt 🤔nat
Kul att du klarar dig på under 8000 kWh, men då har du en investering i paneler m.m. att skriva av innan du går med vinst antar jag?
Redigerat:

