32 272 läst ·
224 svar
32k läst
224 svar
Klarar ni elräkningen för januari?
Jo givetvis, själv band jag alltid från första augusti då jag hade fast avtal men även priserna då är idag relativt höga och mycket beror på saker man inte rår över som om vi haft en torr sommar med låg fyllnadsgrad i vattenmagasinen.TorpAnders skrev:
Hamnade på ca 6.600kr för elen 2025. Allt inklusive nät/överföringsavgift, abonnemang, skatter och elhandel.F fribygg skrev:Lägg till en kolumn då om det är viktigt för dig, själv eldar jag hellre då jag kan än att köra min enda värmepump och bidrar därmed inte till att driva upp efterfrågan och därmed priset på el.
Om man är i en situation där man behöver räkna noga på sina uttag ur den egna skogen kan man ju behöva räkna med kalkylark, men strålnings värmen från en lokal eldstad ger i mitt tycke en behagligare värme än väldigt många av de värmepumpar jag har kommit i kontakt med och skogen och elnätens ledningsgator blir i mitt tycke betydligt snyggare om man hugger det som inte duger till leverans virke till hemved.
Kännde att det kommer blir dyrare 2026. Sålde ved för 8.000kr i lördags och köpte långved igår för 2.000kr för att återställa traven när vårsolen visar sig.
Trådens fråga "klarar ni elräkningen?" är ju inte rent ekonomiskt, fast den har ju även en psykologisk komponent.
- Elelementet i garaget ligger på max 10 grader, kalla årstiden.
Två frysar i samma utrymme i samma del av huset.
- Bodelen värmer jag med ved, helt oberoende av el. Så som jag gjort i 21 år. Alltid ett års ved i reserv oavsett årstid.
Ugn o skorsten s a s insparad för länge sedan.
FTX med bortkopplat element. Snåljusterad sorbtionsafuktare i grunden, frys och kyl.
Elpriset påverkar mig väldigt lite.
Stabilt.
Kommer alltid att klara elräkningarna.
OT
(- Tror att huset är eftertraktat för nån som har egen skog, i dessa tider med dyr el som ser ut att skena i okontrollerat.)
Två frysar i samma utrymme i samma del av huset.
- Bodelen värmer jag med ved, helt oberoende av el. Så som jag gjort i 21 år. Alltid ett års ved i reserv oavsett årstid.
Ugn o skorsten s a s insparad för länge sedan.
FTX med bortkopplat element. Snåljusterad sorbtionsafuktare i grunden, frys och kyl.
Elpriset påverkar mig väldigt lite.
Stabilt.
Kommer alltid att klara elräkningarna.
OT
(- Tror att huset är eftertraktat för nån som har egen skog, i dessa tider med dyr el som ser ut att skena i okontrollerat.)
Redigerat:
Ja? 1000kwh så blir väl en runt 2000kr totalt. Inget att reagera över. När det kostar 8000kr+ så börjar man ju undra lite vad som händer.B Boende45 skrev:Efter flera år med låga elpriser kommer nu något av en elprischock.
De senaste tre dagarna har elprisområde 3 och 4 haft dagspriser på ca 1,50 kronor per kWh.
Månadsmedelpriset för område 3 i januari ligger på 107 öre, en dubblering från decembers 51 öre.
I elprisområde 4 är det ytterligare något högre och även område 1 och 2 får priser vi inte sett på flera år.
Med påslag, moms, elskatt och elnätsavgift kommer vi att landa på över 2 kronor per kWh i område 3 och 4.
Med eluppvärmt hus får många en elräkning på mellan 4 000 och 6 000 kr för betalning sista februari.
Har ni anpassat värmen inomhus efter elpriset eller utfört någon annan åtgärd för att minska elförbrukningen?
Redigerat:
Jag köpte 10 kubik 2022 men har fortfarande 3 kubik kvar. Har svårt att motivera att elda när elpriset är så lågt. Måste upp runt 5-6kr/kwh innan det är ekonomiskt försvarbart.F fribygg skrev:Troligtvis.. ved beställer och lagerhåller man ju inte år i förväg fast det vore lämpligt att ha en egen lättlagad billig energi buffert de dagar el värmen upplevs som för dyr.
Har man små marginaler är det nog klokt att betala premien det kostar med fasta långa elavtal om man själv inte har förmågan att lägga undan då priserna på elen är låga och köra på timmpris eller månads medel.
Farsan som enbart eldar ved brukar ha 40-50 kubik på lager.
Förstår inte att folk inte kör ekonomisk prepping utan lever ur hand till mun
1 sammanställ vilka räkningar man har under HELA året.
2. sätt av samma summa VARJE månad till räkningskontot
3. använd pengarna som samlas där under månader med små utgifter till att betala de stora utgifterna som kommer.
Och upplev att man har förutsägbarhet och slipper oroa sig för om januari är jobbig eller ej
Alltså. Med risk för att vara lite elak men.
Hur tänker man?
1 sammanställ vilka räkningar man har under HELA året.
2. sätt av samma summa VARJE månad till räkningskontot
3. använd pengarna som samlas där under månader med små utgifter till att betala de stora utgifterna som kommer.
Och upplev att man har förutsägbarhet och slipper oroa sig för om januari är jobbig eller ej
Alltså. Med risk för att vara lite elak men.
Hur tänker man?
Dom flesta svenskar klarar inte en oväntad utgift på 5000kr, klart en hög elräkning blir jobbig då.Appendix skrev:
Förstår inte att folk inte kör ekonomisk prepping utan lever ur hand till mun
1 sammanställ vilka räkningar man har under HELA året.
2. sätt av samma summa VARJE månad till räkningskontot
3. använd pengarna som samlas där under månader med små utgifter till att betala de stora utgifterna som kommer.
Och upplev att man har förutsägbarhet och slipper oroa sig för om januari är jobbig eller ej
Alltså. Med risk för att vara lite elak men.
Hur tänker man?
https://www.svea.com/sv-se/privat/artiklar-och-tips/content/svenskarna-dåligt-rustade-för-oväntade-utgifter
Kan ju se min sambo som varit föräldraledig, arbetslös och nu student. Då har man inte 5000kr över direkt.
Många som tänker dit näsan räcker.Appendix skrev:
Förstår inte att folk inte kör ekonomisk prepping utan lever ur hand till mun
1 sammanställ vilka räkningar man har under HELA året.
2. sätt av samma summa VARJE månad till räkningskontot
3. använd pengarna som samlas där under månader med små utgifter till att betala de stora utgifterna som kommer.
Och upplev att man har förutsägbarhet och slipper oroa sig för om januari är jobbig eller ej
Alltså. Med risk för att vara lite elak men.
Hur tänker man?
Avundas folk som inte bryr sig.
Eldar alltid torr ved som är ett minst ett gammal. Är veden täkt med tak och luften kan cirkulera så påverkas den inte av lång lagring. Typ vad skulle kunna hända på fem år?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 314 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 314 inlägg
Du har rätt och fel!Appendix skrev:
Förstår inte att folk inte kör ekonomisk prepping utan lever ur hand till mun
1 sammanställ vilka räkningar man har under HELA året.
2. sätt av samma summa VARJE månad till räkningskontot
3. använd pengarna som samlas där under månader med små utgifter till att betala de stora utgifterna som kommer.
Och upplev att man har förutsägbarhet och slipper oroa sig för om januari är jobbig eller ej
Alltså. Med risk för att vara lite elak men.
Hur tänker man?
Det finns en grupp som har bra lön men riktigt bra spenderarbyxor på sig så de ofta spenderar alldeles för mycket på ski.. ”kul saker”.
Sen finns det en grupp som tyvärr har en inkomst som är så låg att de inte klarar att överleva i dagens Sverige. Det behöver inte vara kulturarbetarslackers utan det räcker med att man varit sjukskriven en längre tid eller arbetslös. 12 tkr i månaden innan skatt räckte kanske när man pluggade och bodde på 18 kvm men lycka till att leva på det med ett två barn. Då finns de där kronorna inte där.
Jag har otroligt lite medlidande för grupp 1 men stort medlidande för grupp 2.
Verkar som ni har en klar bild om hur framtiden kommer att arta sig😉F Fideliox skrev:
Det är det absolut inte alla som har.
Bara typ traskar på...
Och då slår t ex höjning av el hårt.
Lätt då att bli realist. Ja, kanske
t o m nödvändigt med ett uppvaknande.
Tips jag fick va att ska man ha pengar "på kontot" så finns det konton med ränta. Alla konton har inte ränta. Jag har en del pengar "på kontot" men får lite ränta. Inte mkt är 1-2 % men ändå ..Krokben skrev:
Självklart klarar man elräkningen, man har ju marginaler i ekonomin. JAg och frugan har alltid kört med principen att vi skall klara oss på jobb på McD. Dvs, dra inte på dig mer skulder och kostnader än vad du klarar av att betala av. Man kan naturligtvis åka på att sälja bilar (byta ned sig) och annat, men huset skall man alltid ha råd att behålla.