P Pligg85 skrev:
Elda med ved, den extravaganta utsvävningen har mitt excelark ingen kolumn för.
Lägg till en kolumn då om det är viktigt för dig, själv eldar jag hellre då jag kan än att köra min enda värmepump och bidrar därmed inte till att driva upp efterfrågan och därmed priset på el.

Om man är i en situation där man behöver räkna noga på sina uttag ur den egna skogen kan man ju behöva räkna med kalkylark, men strålnings värmen från en lokal eldstad ger i mitt tycke en behagligare värme än väldigt många av de värmepumpar jag har kommit i kontakt med och skogen och elnätens ledningsgator blir i mitt tycke betydligt snyggare om man hugger det som inte duger till leverans virke till hemved.
 
  • Gilla
Jenpet och 3 till
  • Laddar…
Om 4-6k är ett problem så känns det som att man bor lite för dyrt för inkomsten? Inte oväntat att det går åt mycket energi i Dec-Feb. Det vet ju tom jag som inte ens bott ett år i ett hus.

Själv bor jag i modernt hus med FLVP + LLVP. Dragit 1150 kWh, var av ca 150 kWh till fordon.
Prislapp enligt hemservern ink. nätavgift, moms, etc ca 2000 kr. SE3.
 
  • Gilla
Anotaren och 3 till
  • Laddar…
Krokben
Vi har ett servicekonto som vi sätter in en fast summa varje månad med ett väldigt kryddat snitt-belopp. Vår vardag har aldrig påverkats av att elpriserna skjutit i höjden stundvis.
 
  • Gilla
MrDanne80 och 7 till
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Vi har ett servicekonto som vi sätter in en fast summa varje månad med ett väldigt kryddat snitt-belopp. Vår vardag har aldrig påverkats av att elpriserna skjutit i höjden stundvis.
Likadant gör vi här, så förstår inte allas panik i vardagen när det ”rusar i pris” eller tar slut på skithuspapper eller nötfärs i butikerna.

Har folk helt slutat planera för framtiden och lever allting alá minute?
 
  • Gilla
Emma Gunnarsson och 10 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Med påslag, moms, elskatt och elnätsavgift kommer vi att landa på över 2 kronor per kWh i område 3 och 4
2 kr är väl rejält i underkant?
 
  • Gilla
Aprilmaj och 5 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
2 kr är väl rejält i underkant?
Ja
 
  • Gilla
vy37
  • Laddar…
Krokben
F Festlund skrev:
Likadant gör vi här, så förstår inte allas panik i vardagen när det ”rusar i pris” eller tar slut på skithuspapper eller nötfärs i butikerna.

Har folk helt slutat planera för framtiden och lever allting alá minute?
Funderat på samma sak. Det är värt att minska sin tillgängliga "månadspeng" för att slippa ha stresspåslag varje vinter.
 
  • Gilla
Stoffy och 1 till
  • Laddar…
Förra Januari var väl 65 öre i SE3, 2024 var det 85 öre. Det går upp och ned men när resten (skatt, elnät, abbonnemang, moms) kostar såpass mycket mer så tycker jag inte några tioöringar på spotpriset är något att skrika allför högt om. Det är en kallare Januari än i fjol.
 
F fribygg skrev:
Ja
Utveckla, låter ganska mitt i prick med 2kr och inte rejält underkant
 
F Festlund skrev:
Har folk helt slutat planera för framtiden och lever allting alá minute?
Troligtvis.. ved beställer och lagerhåller man ju inte år i förväg fast det vore lämpligt att ha en egen lättlagad billig energi buffert de dagar el värmen upplevs som för dyr.
Har man små marginaler är det nog klokt att betala premien det kostar med fasta långa elavtal om man själv inte har förmågan att lägga undan då priserna på elen är låga och köra på timmpris eller månads medel.
 
Vi landar på 1600:- i linje med de senaste årens januari.

83 öre nät
70 öre el (bundet)

Ca 30m3 eldningsklar ved i lagret, plus dubbelt så mycket okapat
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Utveckla, låter ganska mitt i prick med 2kr och inte rejält underkant
Beror på storleken på rörliga elnätskostnaden.

Har man t ex Ellevio för elnätet ser det ut att landa på strax över 2 kr. Men kan bli uppemot 2,50 kr om elnätsavgiften är 30-40 öre.

Oavsett är det högsta priset på ganska många år samtidigt som det varit ovanligt kallt.

https://www.expressen.se/ekonomi/privatekonomi/elprischock-i-januari-hogre-an-nagonsin-/
 
Tillkommer:

Påslag elhandelsbolag
Energiskatt
Moms
Rörliga elnätsavgifter
 
  • Medelspotpris på elbörsen 1-28 januari. Priser per elområde: Elområde 1 (91,65 öre/kWh), Elområde 2 (92,84), Elområde 3 (107,41), Elområde 4 (112,4).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Nalleman64 skrev:
Just av den anledningen kör jag fastpris (just nu 60,5 öre kWh inkl.moms) och har så gjort i alla år.
Har säkert förlorat på det om man sätter sig ner och räknar på det men att slippa tänka på elpriset och kunna hålla behaglig temperatur inne är för mig värt varje krona.

När mitt femårsavtal går ut nästa år kommer jag garanterat att ersätta det med ett nytt bundet avtal.
Elbolagen tar en ganska kraftig riskpremie för att binda, längsta avtalen hos de flesta löper på 3 år och ligger idag på ca 1,10 kr inkl moms i eo3.
 
B Bitterhetsakademin skrev:
Elbolagen tar en ganska kraftig riskpremie för att binda, längsta avtalen hos de flesta löper på 3 år och ligger idag på ca 1,10 kr inkl moms i eo3.
Det är därför man binder när det är som lägst och inte på vintern..
 
  • Haha
Attitudeswe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.