Och automater är så pass "sega" att huvudsäkringar ofta hinner lösa ut på samma gång som automaten löser även om huvudsäkringen är ett eller två snäpp högre.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ja självklart har det blivit kortslutning mellan dessa faser. Men spisen försörjs med största sannolikhet inte av dessa säkringar, så kortslutningen måste ha orsakat mer än just de två säkringar vi ser på bilden, och då är huvudsäkring det absolut mest sannolika. En spis tar inte skada av att du kortsluter faserna. Så det finns ingen anledning att misstänka fel i spisen.
Definitivt, jag menar bara att TS troligen borrat i två rör och kortslutit faserna mellan dessa, detta är den mest sannolika orsaken. Vi är helt överens om huvudsäkringen.

E elmont skrev:
Och automater är så pass "sega" att huvudsäkringar ofta hinner lösa ut på samma gång som automaten löser även om huvudsäkringen är ett eller två snäpp högre.
De är (oftast) trögare vid höga kortslutningsströmmar, men (oftast) snabbare vid lindrigare överlast. Vid temporära moderata överlaster (exempelvis 12-13A istället för märkströmmen 10A) så är risken för utlöst automatsäkring (oftast) mycket högre än risken för utlöst Diazed. Det beror iofs på vilken automatsäkring som används, men för standardprodukter så...

pacman42 pacman42 skrev:
De är (oftast) trögare vid höga kortslutningsströmmar, men (oftast) snabbare vid lindrigare överlast. Vid temporära moderata överlaster (exempelvis 12-13A istället för märkströmmen 10A) så är risken för utlöst automatsäkring (oftast) mycket högre än risken för utlöst Diazed. Det beror iofs på vilken automatsäkring som används, men för standardprodukter så...
Och i det här fallet handlade det vist om kortslutning och då är det stor sannolikhet att huvudsäkringen går

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och i det här fallet handlade det vist om kortslutning och då är det stor sannolikhet att huvudsäkringen går
Självklart, jag försökte bara föregå en lång diskussion om att de inte alls är "sega" genom att vara tydlig redan från början.

Har ingen betydelse hur snabbt de löser ut. Ts har borrat så två säkringar löser ut.
Felsök och åtgärda då ingen vet vilken skadan som orsakats. Och, ingen av dem ska återställas.

Det är väl inget konstigt att dra två eller tre faser i samma rör. Exempelvis till en spis eller trefasuttag. Men ibland till en dosa som i sin tur matar tvättmaskin och torktumlare. Eller två faser till en dosa i ett rum, där ena fasen matar belysning, och den andra uttag.
(Faser ska inte förväxlas med säkringar/grupper)

• Gilla
zapy
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det är väl inget konstigt att dra två eller tre faser i samma rör. Exempelvis till en spis eller trefasuttag. Men ibland till en dosa som i sin tur matar tvättmaskin och torktumlare. Eller två faser till en dosa i ett rum, där ena fasen matar belysning, och den andra uttag.
(Faser ska inte förväxlas med säkringar/grupper)
Jo. Man skall inte blanda olika säkringar i samma rör/dosa om det inte är trefas hela vägen.

När man rotar gamla lägenheter så är det inte ovanligt att man splittar trefas grupper i befintlig kanalisation. Inget konstigt eller ovanligt.

• Gilla
Eloffen
  • Laddar…
H HSP skrev:
När man rotar gamla lägenheter så är det inte ovanligt att man splittar trefas grupper i befintlig kanalisation. Inget konstigt eller ovanligt.
Man skall inte göra det om det går att undvika. Men det är inte förbjudet:
- https://www.elinstallatoren.se/2022/05/dubbelmatad-dosa-ar-det-verkligen-ok/

Det skall dock mycket till för att jag frivilligt skulle ha gjort detta under tiden jag var elektriker. Detta var bland det första jag fick lära mig av mina äldre kollegor - lägg aldrig flera säkringar i samma dosa om det inte är trefas.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Tommty
Med risk att någon svarat detta tidigare:

Risken är att det är en 3fas matning i samma rör som gått. Risken att det skulle vara 2 separata rör känns inte rimligt, då skulle TS göra om samma sak 2 gånger. Borra - sprak, borra igen - sprak.

Men att det är en 3-fas grupp som kör med 1-fas säkringar är lite sketchy. Framförallt om spisen själv kör 2 faser, kan iofs vara en 1fas spis. Inget som är förbjudet men olämpligt. Finns inget alternativ borde det iallafall märkas ut att det är en 3-fas grupp som delas ut till enfas.

Kylen borde rimligtvis gå på PSA'n, gruppnummer 1-2.

Kostar inte allt för mycket att tråda om. 5-10m kabel beroende på avstånd till kopplingspunkt. Så kanske 200:- i material och 1000-1500 för arbete (brukar vara minst 2timmar debitering) + säker några miljoner i bilavgift....

Jag skulle inte gissa på att huvudsäkringarna gått i och med att kylen fortfarande fungerar (som rimligtvis går på L1) när det ser ut som att TS har borrat i L1 och L2. Men det är som sagt bara en gissning då elektriker kan ha kopplat L3 till PSA'n

Redigerat:
Råkade för många år sen borra in i en ledning. Kommunalt bostadsbolag. Fick lite gliringar men dom fixade det gratis.;)

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Man skall inte göra det om det går att undvika. Men det är inte förbjudet:
- [länk]

Det skall dock mycket till för att jag frivilligt skulle ha gjort detta under tiden jag var elektriker. Detta var bland det första jag fick lära mig av mina äldre kollegor - lägg aldrig flera säkringar i samma dosa om det inte är trefas.
Artikeln som du länkar till dödar ju myten som du håller högt.

• Gilla
Roblind
  • Laddar…
S SmulleP skrev:
Bild på centralen nedan samt hålen i taket (zooma ordentligt så ser ni fyra svarta prickar där jag borrat) och kopplingsdosorna med borttagna lock.

mycket riktigt är det trefas-apparater som slutat funka (spis, diskmaskin och köksfläkt - men inte kylen). Än märkligare är att elen i ena sovrummet som ligger längst bort i lägenheten också är strömlöst, men det mindre sovrummet och inte hall har ström och ligger betydligt närmre där det inträffade.

[bild] [bild]
Kolla huvudsäkringarna,säker någon som kastat in handduken...

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Gissar att huvudsäkring gått, då dom 3 övre direkt efter JFB är 16A vilket i min värld bör gå till spisen. Dom är fortfarande uppe, dom 2 som är nere är ju på 10A.

Återkom gärna så alla våra gissningar får ett svar.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.