Andy78 skrev:
Vad är det som inte fungerar för dig som kräver att du måste ringa till supporten?
På senare år, avbrott i ADSL. Jag har då testat med andra modem/splitter. Koppla direkt till modem utan router. Sett att modemets statusinformation att det synkar upp i rätt hastighet. Ofta har andra abonnenter med samma ISP som är kopplade mot samma telestation också avbrott, ibland även kunder hos andra ISP har det visat sig, men lik förbannat går det inte att felanmäla utan att man sitter hemma och utför helt meningslösa åtgärder eller åtgärder man redan testat.

Andy78 skrev:
Vad vill de att du ska göra?
De vill att jag ska köra igång nån typ av fjärrhjälp, knappa in en siffer och bokstavskombination så de kan fjärrstyra datorn för att visa vad som är fel på datorn. Förmodligen installerar de nåt virus som jag sen får betala för att få bort. Har aldrig knappat in koden rätt men jag följer deras anvisningar. En gång la jag tak på förrådet medans jag spelade med och låtsades göra som han sa...
Fattar bara inte att de slutar ringa, jag är dryg, oförskämd och ber dom köra upp saker men de ringer ändå varje vecka, oftast tisdagar.
Längsta samtalet var 25 minuter...de ringer från Saudiarabien oftast.

Mell skrev:
De vill att jag ska köra igång nån typ av fjärrhjälp, knappa in en siffer och bokstavskombination så de kan fjärrstyra datorn för att visa vad som är fel på datorn. Förmodligen installerar de nåt virus som jag sen får betala för att få bort. Har aldrig knappat in koden rätt men jag följer deras anvisningar. En gång la jag tak på förrådet medans jag spelade med och låtsades göra som han sa... Fattar bara inte att de slutar ringa, jag är dryg, oförskämd och ber dom köra upp saker men de ringer ändå varje vecka, oftast tisdagar. Längsta samtalet var 25 minuter...de ringer från Saudiarabien oftast.
Troligtvis teamviewer.

Korvgubbe
När jag besöker mina föräldrar, som faktiskt är så moderna att de har fiber, brukar jag kolla deras hastighet, den ligger nästan alltid på ~8 istället för de 24 de betalar för. Starta om modem och router, ingen förbättring. Koppla förbi router, ingen förbättring. Ringa supporten och säga att man kopplar ur allt när de är på tråden, hastigheten hoppar upp till 25-26. Jag är helt övertygad om att de ser att mina föräldrar inte använder så mycket och stryper deras hastighet för att kunna sälja till fler än de har kapacitet för.

Korvgubbe skrev:
När jag besöker mina föräldrar, som faktiskt är så moderna att de har fiber, brukar jag kolla deras hastighet, den ligger nästan alltid på ~8 istället för de 24 de betalar för. Starta om modem och router, ingen förbättring. Koppla förbi router, ingen förbättring. Ringa supporten och säga att man kopplar ur allt när de är på tråden, hastigheten hoppar upp till 25-26. Jag är helt övertygad om att de ser att mina föräldrar inte använder så mycket och stryper deras hastighet för att kunna sälja till fler än de har kapacitet för.
Det låter inte som fiber det brukar inte säljas i hastigheter om 24 det brukar vara 2,10, samt 100 megabit ibland mer. Är du säker på att de inte har ADSL?

Korvgubbe
Helt säker, fiber sedan över tio år tillbaka.

Korvgubbe skrev:
Helt säker, fiber sedan över tio år tillbaka.
Detta låter märkligt för du behöver inget modem med fiber utan det brukar bara sitta en konverter och switch, sedan kan man välja router eller ej beroende av vad man kopplar in.
Även hastigheterna verkar konstiga och just xDSL brukar förhandla hastigheter mellan modem och DSLAM.
Så även jag tycker att det du beskriver är xDSL, men beskriv vilken operatör man har och tjänst som de levererar.

Jag är nöjd med att hunnit få teckna 4G XL via tele2 (verkar ha tagits bort numera annars...). Når ganska stadigt 40Mbit ner samt 18Mbit upp (dock endast 80GB/mån), blir tokbra tills fiber installeras om ca 1 år ;)

Det är säkert helt optimalt, för om ett år kommer det finnas så många 4G-användare att hastigheten mer kommer att likna 3G.

"Starta om modem och router, ingen förbättring. Koppla förbi router, ingen förbättring." Vad är det för märke och modell på modemet och hur är det kopplat sedan är det telefon eller nätverkskabel som går in i väggen, är uttaget ett telefoniuttag eller ett nätverksuttag? vilken operatör är det som leverar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.