Hej,vi har Bredbandsbolaget sen flera år och i somras graderade vi upp från
2 Mbit till 24 Mbit.Har nu de senaste dagarna kollat hastigheten via
www.bredbandskollen.se och har som bäst fått 1,77 Mbit/s in och 0,86 Mbit/s ut.
Ringde bolagets support och när jag väntade på att få prata med den tredje personen
som jag slussats till bröts samtalet :@ I stället för att börja om har jag nu skickat mail istället.
Men det framgick under samtalet att "vårat bredband var inställt på 2 Mbit" enligt den första personen jag pratade med.Enligt honom skulle vi ha 12-24 Mbit in och något "var fel"
Det kan nog vara bra att kolla detta ibland.
2 Mbit till 24 Mbit.Har nu de senaste dagarna kollat hastigheten via
www.bredbandskollen.se och har som bäst fått 1,77 Mbit/s in och 0,86 Mbit/s ut.
Ringde bolagets support och när jag väntade på att få prata med den tredje personen
som jag slussats till bröts samtalet :@ I stället för att börja om har jag nu skickat mail istället.
Men det framgick under samtalet att "vårat bredband var inställt på 2 Mbit" enligt den första personen jag pratade med.Enligt honom skulle vi ha 12-24 Mbit in och något "var fel"
Det kan nog vara bra att kolla detta ibland.
Sedan kan man ju tycka om att om man inte märker skillnaden mellan 2Mbit/s och 24Mbit/s vid vanlig användning utan måste mäta för att upptäcka det, kanske det inte spelar så stor roll vilket abonnemang man har...
Toppar mer eller mindre utlovad maxhastighet ned och halva utlovade upphastigheten. Max för min del är 30/12 och jag brukar ligga på 28-29/6-7. Gillar inte Telia normalt men jag gör det när man får valuta. Sen var de hela 2kr billigare än BBB för nästan samma tjänst. BBB hade bara 24/12...
Du har en poäng där Biggles.Jo,man märkte ju ingen skillnad utan Bredbandsbolaget skulle fixa det och sen gick tiden och det glömdes bort lite ett tag.Jag ringde BBB och frågade om det var bättre att vi avslutade abonnemanget för nystartande kunder fickbiggles12 skrev:
24 för samma pris som vi betalade för 2 ( 249kr/mån )
Fick till svar att vi istället skulle få rabatt ett år och få bredband 24 för 349kr 70 kr = 279 Kr,Sen tillkommer rabatten för Canal Digital och de senaste månaderna har vi betalat 229 kr/mån.
Jag hade också problem med BBB
Hade 24 Mbit abonnemang men fick bara 9 Mbit. Efter att dom felsökt, testat, skickat nytt modem osv så gav jag upp och nedgraderade till 8 för att slippa pröjsa i onödan. Denna "felsökning" hade pågått i typ 3 månader!
Ville ha kompensation för alla månader som jag betalat för 24 men bara fått 9.
Då fick jag 3 månader gratis och så bjöd dom på nedgraderingsavgiften! :x
Det var ju stort av dom. Jag slapp betala extra för att få en lägre hastighet pga att dom inte kunde leverera det dom lovat
Hade 24 Mbit abonnemang men fick bara 9 Mbit. Efter att dom felsökt, testat, skickat nytt modem osv så gav jag upp och nedgraderade till 8 för att slippa pröjsa i onödan. Denna "felsökning" hade pågått i typ 3 månader!
Ville ha kompensation för alla månader som jag betalat för 24 men bara fått 9.
Då fick jag 3 månader gratis och så bjöd dom på nedgraderingsavgiften! :x
Det var ju stort av dom. Jag slapp betala extra för att få en lägre hastighet pga att dom inte kunde leverera det dom lovat
Men gäller att använda en tillförlitlig mätmetod också, gamla tptest är till exempel inte tillförlitlig längre.galento skrev:
Jag har också 100mbit och det går ALLTID för snabbt, brukar ligga 8-13% över vad jag betalar förd^_^b vad för nytta jag har av de vette fåglarnamycke_nu skrev:
Hastigheter som 100Mbit/s är mest av intresse om ni har flera användare eller brukarkällor, dvs ni behöver en större kapacitet. En vanlig PC-användare kan inte nyttja själva hastigheten.
För enskild PC-användare som sitter ensam på en sådan förbindelse så skiljer det knappast mellan 20 eller 100Mbit/s, kan även gå lägre ned i hastighet för det finns så många andra begränsande faktorer, vad klarar PC´n, vilken applikation nyttjar du, vilka platser/sajter kör du emot. etc.
Men kör ni IPTV med flera TV eller streamar film, HDTV, så är det bra med lite högre hastigheter.
OBS!! Avser nu den "normala" nyttjaren.
För enskild PC-användare som sitter ensam på en sådan förbindelse så skiljer det knappast mellan 20 eller 100Mbit/s, kan även gå lägre ned i hastighet för det finns så många andra begränsande faktorer, vad klarar PC´n, vilken applikation nyttjar du, vilka platser/sajter kör du emot. etc.
Men kör ni IPTV med flera TV eller streamar film, HDTV, så är det bra med lite högre hastigheter.
Man kan väl säga att du avser den normala nyttjaren idag. Så fort man får tillg¨ång till mer bandbredd brukar man faktiskt nuyttja den. Se hur mycket den genomsnittliga mobili bredbandsanvändaren (smartphones, paddor osv) använder idag jmf för ett år sedan. Det är närmare en faktor 10 som skiljer. Jag tror att vi inom en mycket, mycket snar framtid kommer att se samma utveckling inom det fasta bredbandet med rejäl höjning i kapacitetsnyttjandet. Så, ska man investera i teknik för framtida uppkoppling, satsa på 100Mbit/s, men vänta med att uppgradera till 100Mbit tills du behöver det.AndersS skrev:Hastigheter som 100Mbit/s är mest av intresse om ni har flera användare eller brukarkällor, dvs ni behöver en större kapacitet. En vanlig PC-användare kan inte nyttja själva hastigheten.