2 159 läst ·
32 svar
2k läst
32 svar
Förvara möbeltorrt, så att det både mår bra och är smidigt för kunder
Snart ska jag låna ut ett hus på tomten som kommer användas som ett lokalt virkeslager. Vi kör ett test på ett par år för att provtrycka stockholmsmarknaden, där sågverket som ligger på andra sidan landet kör hit och lagrar möbeltorrt snickerivirke virke hos mig. Under testet är jag bara deras obetalda lagerarbetare, så jag kommer inte bygga om huset eller lägga för mycket pengar på det. Men någon förvaring behövs och jag lär ju kunna få fulvirke från dem att bygga av.
Utrymmet är runt 4*6 meter och det kommer vara plankor i åtminstone tio olika träslag. När de kommer hit är de ugnstorkade och klara att använda. Jag vill ju få plats med en hel del virke, men det ska samtidigt vara rimligt för en kund att bläddra och välja. Hur är det med stående och liggande? Ströat? Är sånt viktigt när det väl är möbeltorrt?
Någon smart idé om hur jag enklast bygger eller fixar förvaringen? Förmodligen nästan bara färdigsågat och inte en massa feta "slabs" som ska förvaras. Om stående är ok, kanske en enklare variant av det på bilden med alla olika träslag och sedan några pallar med större mängd av de träslag som det finns mycket av?
Eller finns det något enkelt att bygga med med hyllor så att de olika träslagen ligger tillsammans så att man inte stökar till hela lagret när man letar. Jag vill ju inte behöva sortera tillbaka allt som när trallbyggarna härjat i högarna av tryckt virke på Byggmax.
Utrymmet är runt 4*6 meter och det kommer vara plankor i åtminstone tio olika träslag. När de kommer hit är de ugnstorkade och klara att använda. Jag vill ju få plats med en hel del virke, men det ska samtidigt vara rimligt för en kund att bläddra och välja. Hur är det med stående och liggande? Ströat? Är sånt viktigt när det väl är möbeltorrt?
Någon smart idé om hur jag enklast bygger eller fixar förvaringen? Förmodligen nästan bara färdigsågat och inte en massa feta "slabs" som ska förvaras. Om stående är ok, kanske en enklare variant av det på bilden med alla olika träslag och sedan några pallar med större mängd av de träslag som det finns mycket av?
Eller finns det något enkelt att bygga med med hyllor så att de olika träslagen ligger tillsammans så att man inte stökar till hela lagret när man letar. Jag vill ju inte behöva sortera tillbaka allt som när trallbyggarna härjat i högarna av tryckt virke på Byggmax.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om utrymmet har normal takhöjd tror jag det är lämpligast att förvara virket liggande, är förvaringen bara på prov tror jag att förvaring på pall är det enda rimliga ekonomiskt.
Håller du uppvärmt/ avfuktat?
Håller du uppvärmt/ avfuktat?
Produkter som diskuteras: "avfuktat"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
Pratar vi riktigt snickerivirke, alltså inte regelvirke så krävs det ju ett ganska bra och reglerat klimat........Det räcker ju knappast med att det är inomhus och under tak.
Det är "riktigt virke", dvs ugnstorkat och möbeltorrt lövträ av t ex ek, mahogny, valnöt, ask, alm, körsbär osv. Dvs inget konstruktionsvirke, utetorkat eller barrträ.
Jag håller redan minst 15 grader och max 40% luftfuktighet året runt i huset, eftersom jag har mitt eget lilla virkeslager där. Det är öppet till nock, så jag kan ha stående upp till åtminstone tre meters längder.
Pall är ju såklart både billigast och enklast, men jag ser framför mig att jag kommer behöva bära och hjälpa till mycket mer om det ligger på pall. Helst vill jag ju bara låsa upp och låta en kund välja och swisha själv, även om det kanske är lite väl naivt.
Jag håller redan minst 15 grader och max 40% luftfuktighet året runt i huset, eftersom jag har mitt eget lilla virkeslager där. Det är öppet till nock, så jag kan ha stående upp till åtminstone tre meters längder.
Pall är ju såklart både billigast och enklast, men jag ser framför mig att jag kommer behöva bära och hjälpa till mycket mer om det ligger på pall. Helst vill jag ju bara låsa upp och låta en kund välja och swisha själv, även om det kanske är lite väl naivt.
Realistiskt kanske man får begränsa sig till vad man kan hitta billigt eller gratis. För jag antar att det inte finns någon direkt investeringsbudget i projektet?
Jag tänker spontant på något lagerhyllsystem som brukar gå att hitta hyfsat överkomligt på auktionssajterna.
Jag tänker spontant på något lagerhyllsystem som brukar gå att hitta hyfsat överkomligt på auktionssajterna.
Helt rätt att det inte finns någon fet investeringsfond. Men jag tänker att ett sågverk borde få en del gratis fulvirke över som borde gå att använda.C cpalm skrev:
Jag var inne på att bygga eller hitta några vägghyllor, då väggarna är stadiga. Utmaningen är att det lär krävas någon form av snedsträvor, eller vad det heter, under varje hylla för att orka bära upp vikten och då försvinner en massa utrymme. Samma sak med hyllor på golvet. Eller så är det bara jag som inte fattar hur det ska fixas och behöver era kloka inspel.
Det finns ju diverse färdiga lösningar på grenställ. Som så klart kostar ett antal tusen och uppåt.
Om det räcker att virket hanteras från kortsidan så går det ju bra att bygga ett virkesställ. Då behöver varje bräda skjutas in och dras ut.
Ska virket kunna hanteras i hela sin längd behövs det som du skriver stöd under hyllorna. Det finns olika lösningar med snedsträvor, som begränsar utrymmet i höjdled mer eller mindre.
Sen beror det på hur mycket allting eller varje sorts bräda kommer att väga.
Något som liknar detta kanske fungerar om det är en begränsad mängd.
https://housebecominghome.com/simple-diy-lumber-rack/
2 sådana på väggarna och en sån här i mitten kanske får plats.
Om det räcker att virket hanteras från kortsidan så går det ju bra att bygga ett virkesställ. Då behöver varje bräda skjutas in och dras ut.
Ska virket kunna hanteras i hela sin längd behövs det som du skriver stöd under hyllorna. Det finns olika lösningar med snedsträvor, som begränsar utrymmet i höjdled mer eller mindre.
Sen beror det på hur mycket allting eller varje sorts bräda kommer att väga.
Något som liknar detta kanske fungerar om det är en begränsad mängd.
https://housebecominghome.com/simple-diy-lumber-rack/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2 sådana på väggarna och en sån här i mitten kanske får plats.
De där pinnarna ut från väggen var ju riktigt smart. De ska jag lägga på minnet om det blir liggande förvaring. Jag har just fått bekräftat att jag har fri tillgång till fulvirke och plywood, så då borde det gå att få till något vettigt tycker jag.
Hej
Om du har plats och virket ska ligga ner köp några pallställ och ställ efter varandra så är det bara att skjuta in virket i stället.
De flyttbara balkarna i stället sätts på valfri höjd.
Mvh
Jonas
Om du har plats och virket ska ligga ner köp några pallställ och ställ efter varandra så är det bara att skjuta in virket i stället.
De flyttbara balkarna i stället sätts på valfri höjd.
Mvh
Jonas
Med riktigt många hyllor på höjden håller du både ner belastning per hylla och gör det lättare att nå enskilda brädor.Hep skrev:
Om du ska köra med rör, enligt förslag ovan, så titta på galvade vattenrör som brukar säljas på 6 m längd till rimligt pris, 1,5-2” kanske lämpligt?
På 4*6 m borde du få in två ställ 6 m på resp sida och ett dubbelsidigt 6 m ställ med genomgående pinnar/rör i mitten som du också förankrar uppåt mot taket.
Det maximerar kundnyttan men blir trångt för dig när du ska fylla på lagret.
Jag väntar på svar om längder för att se hur mycket det går att ha stående mot vägg. Kanske börja med förvaring på vägg, stående och liggande på motsatta väggar beroende på längd, och sedan ha en del på pallar på golvet. Även om många säger att det är svårt att hitta möbelvirke i Stockholm, så tror jag inte att det kommer drälla av kunder bara för att de lagt virke hos mig. Det lär finnas tid att testa sig fram.
Det där med hur smidigt det är att fylla på, gäller även hur smidigt blir det för mig att komma åt mina egna trädgårdsredskap och liknande som kommer bo längst in i huset.
Jag har fått listan på träslag och där finns en del jag inte har koll på alls. Något säger mig att merbau, wenge, iroko, och zebrano inte kommer vara mer än enstaka plankor. Behovet av att smidigt kunna bläddra och välja lär vara större för en handfull lite mer kända sorter. Eller så är det bara jag som har dålig koll - bocote kanske är det som alla vill ha 2026...
Det där med hur smidigt det är att fylla på, gäller även hur smidigt blir det för mig att komma åt mina egna trädgårdsredskap och liknande som kommer bo längst in i huset.
Jag har fått listan på träslag och där finns en del jag inte har koll på alls. Något säger mig att merbau, wenge, iroko, och zebrano inte kommer vara mer än enstaka plankor. Behovet av att smidigt kunna bläddra och välja lär vara större för en handfull lite mer kända sorter. Eller så är det bara jag som har dålig koll - bocote kanske är det som alla vill ha 2026...
Jag har bakgrund inom bygghandel och lager.
*Det blir snabbt segt att handlasta från kortsidan. Speciellt tyngre trädslag som man inte vill repa ytan på.
*Ha stopp så virket inte kan åka ner.
*Det finns färdiga konsollsystem som inte är så dyra.
*Du får antagligen hem leveranserna via pall eller buntar och då gäller det att det går snabbt att få in under tak.
*Har man inte truck eller pallyft ned höglyft är alla lyft över brösthöjd jobbiga.
*Det blir snabbt segt att handlasta från kortsidan. Speciellt tyngre trädslag som man inte vill repa ytan på.
*Ha stopp så virket inte kan åka ner.
*Det finns färdiga konsollsystem som inte är så dyra.
*Du får antagligen hem leveranserna via pall eller buntar och då gäller det att det går snabbt att få in under tak.
*Har man inte truck eller pallyft ned höglyft är alla lyft över brösthöjd jobbiga.
Bra inspel. Det där med att bara komma åt från kortsidan är inte aktuellt. Det måste kunna gå att välja ut en planka utan att dra ut hela.
Jag kom på att vi på jobbet stänger ett jättelager, så jag ska kolla där om det finns något som ska kastas och kan återanvändas. Utmaningen är såklart att det behövs möjlighet att kunna lägga tre meters plankor från sidan. Värt att kolla i alla fall.
Undrar om du inte är lite yrkesskadad. Det kommer inte komma några feta pallar eller stora buntar, utan de fyller upp sin lätta lastbil med lösa plankor på den plats som blir över när de har kunder i Stockholm. De kpmmer vi tillsamman att bära in helt utan maskiner.
Jag kom på att vi på jobbet stänger ett jättelager, så jag ska kolla där om det finns något som ska kastas och kan återanvändas. Utmaningen är såklart att det behövs möjlighet att kunna lägga tre meters plankor från sidan. Värt att kolla i alla fall.
Undrar om du inte är lite yrkesskadad. Det kommer inte komma några feta pallar eller stora buntar, utan de fyller upp sin lätta lastbil med lösa plankor på den plats som blir över när de har kunder i Stockholm. De kpmmer vi tillsamman att bära in helt utan maskiner.