Håller med AndersS. 20 Mbit/s är the sweet spot för surfande på en eller några få datorer samtidigt.

Lägg sedan på 8-10 Mbit/s för varje TV-apparat som är kopplad till bredbandet.

För min del behövs 100 Mbit/s eftersom vi har ett tiotal datorer, webserver mm.

Vid fiberinstallation etc finns det ingen anledning att satsa på mindre än 100.

Redigerat:
biggles12 skrev:
Man kan väl säga att du avser den normala nyttjaren idag. Så fort man får tillg¨ång till mer bandbredd brukar man faktiskt nuyttja den. Se hur mycket den genomsnittliga mobili bredbandsanvändaren (smartphones, paddor osv) använder idag jmf för ett år sedan. Det är närmare en faktor 10 som skiljer. Jag tror att vi inom en mycket, mycket snar framtid kommer att se samma utveckling inom det fasta bredbandet med rejäl höjning i kapacitetsnyttjandet. Så, ska man investera i teknik för framtida uppkoppling, satsa på 100Mbit/s, men vänta med att uppgradera till 100Mbit tills du behöver det.
Jo, så är det om du kan få fiber, dock alla kan inte få det utan får hålla tillgodo med t.ex. kopparbaserad bredband via t.ex. VDSL2. Och här finns det ingen anledningen att beställa att beställa t.ex. 60 eller 100Mit/s i tron att mitt eget surfande ska gå snabbare utifrån enanvändarperspektivet.
Och du har rätt när det gäller kapacitetsbehovet för mobil kommunikation och det är utifrån att man nu kan börja nytta samma applikationer som tidigare bara kunde köras via fasta anslutningar. Men här ser jag fortfarande även de högre hastigheterna som enanvändarlösningar, även om man via 4G kan börja skapa fleranvändarlösningar.

Ska kanske tillägga utifrån det tidigare inlägget att operatörerna i vissa hastighetsklasser inte räknar in bandbredd som IPTV nyttjar. T.ex. om man har en 8Mbit/s bredbandsanslutning och IPTV så nyttjar operatören ledig kapacitet på den förbindelsen när tekniken tillåter, dvs påverkar inte dina 8Mbit/s. Har man däremot beställt 24Mbit/s kan det innebära att del av kapaciteten nyttjas för IPTV vilket gör att du inte får 24Mbit/s att surfa med utan betydligt lägre hastighet, men det är också beroende av vad tekniken tillåter för max kapacitet för just den bredbandsanslutningen.
Mycket om och men blir, ber om ursäkt om jag krånglar till det.

Redigerat:
Betalar för: 30/5 Mbit/s
Uppmätt hastighet: 29.55 Mbit/s ner, 4,90 Mbit/s upp.
Leverantör: Cantab i Gävle

//Patrik

Off topic, men ganska kul...
För några år sen hade jag 2mb hemma, då snabbare var svindyrt (Glocalnet). Fick en dag ett brev att nu kunde Glocalnet erbjuda 8mb till ett vettigt pris, så jag slog till direkt. Några dagar senare slutade bredbandet fungera. Efter ett långt samtal med supporten visade det sig att jag nu fått fast ip-adress, men ingen hade gett mig de nya uppgifterna. Rattade om routern och bredbandet funkade. Testade hastigheten med tptest (bra program för testa hastighet) några dagar senare och hastigheten låg på ca 2mb. Ringde supporten igen och pratade med ngn som verkade ha hyfsad koll. Han tjatade om synktiderna och att jag borde kunna se dom i min router, vilket jag inte kunde hitta. Slutade med att han gav mig numret till tillverkaren av min router och jag ringer dem och frågar hur jag kan se synktiderna. Dom hade ingen aning om vad synktider var.... Ringer tillbaka till Glocalnet support och hamnar hos en ny person. Berättar vad som hänt, hon ber mig vänta, hör knapprande på ett tangentbord, sen ber hon mig testa. 6-7mb.....

Larsa skrev:
Berättar vad som hänt, hon ber mig vänta, hör knapprande på ett tangentbord, sen ber hon mig testa. 6-7mb.....
Hon kanske justerade synktiderna? ;)

mycke_nu skrev:
Det går ALLTID för sakta. (Jag har 100 Mbit/s).
Då får du ha lite medlidande, jag flyttade ifrån 100/100 Fiber till 24/1 ADSL...

Glömde tillägga tidigare att om ni ska köra någon form av bredbandstest så gör det från en ethernetansluten PC, dvs inte WLAN. Däremot kan det vara intressant om man uppfattar att det går trögt med en WLAN PC att jämföra att ethernetansluta eller placera sig bredvid WLAN routern för att se om det blir någon skillnad.
Säger som uppfinnaren i Sundbyberg (Lorry) "många saker blir det som kan påverka hastigheten, tänkte inte på det"

oobum skrev:
Då får du ha lite medlidande, jag flyttade ifrån 100/100 Fiber till 24/1 ADSL...
Samma här. från 100/100 i ett område med gamla till vdsl 30/6 i ett mindre samhälle. Dessutom dyrare.

Hade just besök av lokala telefonbolaget,1890€ för inkopplingen av fibern som redan hänger på väggen :/

Tror nog att kopparn får jobba några år till..

Jag har Tele2 24/1mbit, såg att Telia kan erbjuda 60/12.

Jag ligger ofta runt 22 av 24 hos Tele2. Kan man då räkna med att ha hög hastighet hos Telia då? säg 50 av 60?

Prismässigt om jag skulle välja ett maxiabbonemang på telefonin (199:- ) blir det det samma som vi har nu.

galento
Har varit utan fast telefon ( telia ) i 4 dagar men igår e.m funkade den igen.Fick sms från telia idag då de undrade över min felanmälan,hmm.Verkar som det fixat sej utan de visste om det.

Kollade hastigheten via bredbandskollen nu och fick 18,57 in och 0,87 ut.Ska testa fler ggr framöver.

Jag gjorde precis också ett par test och till min förvåning varierade allihopa kraftigt (se bild). Jag har bredbandsbolaget "Bredband 40". Jag upplever samma långsamma hastighet på alla mina prylar (macbook pro, ipad, iphone osv) dessutom verkar deras ThompsonTG797n router ha förbenat dålig täckning. Räcker knappt till att täcka min 63m2 lägenhet känns det som. Testade dock täckningen och den verkade ju vara ok... (se bild).

Ibland, som ni ser, droppar hastigheten kraftigt och internet är nästan knappt brukbart.
Använder telejacket för uppkopplingen, kanske är det en koppling som strular?

rppTZnm.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
xqFuUxt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Testar du via trådlös ansluten utrustning? Om så är fallet börja med att köra testerna via ethernetanslutet för att avgränsa din bredbandsanslutning från det trådlösa hos dig.
Om det sedan visar sig vara det trådlösa kan det finna flera olika orsaker.

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Jag testade både med kabel och utan. Chattade med teknisk support på bredbandsbolaget och de kommer under dagen att titta på min anslutning. Tydligen var det något problem. Återkommer när jag vet svaret!

Jag hade lite strul i samband med att jag bytte bredbandsleverantör (har fiber stadsnät). Jag gjorde upprepade mätningar med bredbandskollen (blev rekommenderad avancerad mätning, 5 trådar) och fick nedslående dåliga resultat.

Förutom att den nya leverantören var mycket sämre så visade det sig att vissa antivirusprogram kan konsumera oerhörda mängder bandbredd. Avaktivera gärna ert antivirus under tiden ni gör mätningarna för att inte skylla det dåliga resultatet på bredbandsleverantören. Blir det stor skillnad, kolla efter ett bättre antivirusprogram.

MVH

Anders

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.