Hej!
Fick precis hem detta bord:
https://housedoctor.com/en-se/colle...roducts/dining-table-hd-club-nature-203800187
Har dock märkt att det lätt verkar få fläckar från mat och vätska, och hade därför gärna behandlat det med något.
Vill helst inte att utseendet påverkas. Har ni tips hur jag ska göra för att undvika att bordet blir gulare/mörkare/glansigare? Funderar på någon form av möbelträolja/linolja.
Bordet är av ljust mangoträ, med en "rustik" yta.
Tack på förhand!
Fick precis hem detta bord:
https://housedoctor.com/en-se/colle...roducts/dining-table-hd-club-nature-203800187
Har dock märkt att det lätt verkar få fläckar från mat och vätska, och hade därför gärna behandlat det med något.
Vill helst inte att utseendet påverkas. Har ni tips hur jag ska göra för att undvika att bordet blir gulare/mörkare/glansigare? Funderar på någon form av möbelträolja/linolja.
Bordet är av ljust mangoträ, med en "rustik" yta.
Tack på förhand!
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Om det är en massiv träskiva har du ju en undersida du kan testa lite olika varianter med. Men ska det vara en motståndskraftig yta du kan torka av är det någon slags lack eller vax som gäller. Du kommer förändra utseendet...
Hela idén med att bygga ett bord utan vare sig normal ”möbelyta” eller ytbehandling är väl att det ska få patina. Det går att skydda mangoträ mot fläckar, men då kommer det absolut synas att det är ytbehandlat och jag undrar om inte det i kombination med att ytan på bordet är så grovt och ”ofärdigt” skulle se märkligt ut.
Edit. Ett alternativ är ju att hyvla och slipa ytan så att den blir slät och sedan behandla. Mangoträ kan vara rätt häftigt i färg och mönster om man behandlar med något som går på djupet och gärna är blankt. Fast då blir det ju ett helt annat bord.
Edit. Ett alternativ är ju att hyvla och slipa ytan så att den blir slät och sedan behandla. Mangoträ kan vara rätt häftigt i färg och mönster om man behandlar med något som går på djupet och gärna är blankt. Fast då blir det ju ett helt annat bord.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden