11 557 läst ·
69 svar
12k läst
69 svar
Kan vara bra att kolla hastigheten på bredbandet
Om man tjatar sig till ADSL när Telia har plockat bort fastigheten ur registret och det sedan visar sig att kopparnätet är dåligt får man väl rimligen skylla sig lite själv.
Och så kan man ju tänka på att man köper en väldigt prispressad produkt. Det finns ju liksom ingen genväg till ett lågt pris.
Och så kan man ju tänka på att man köper en väldigt prispressad produkt. Det finns ju liksom ingen genväg till ett lågt pris.
Ungefär som när man väljer mobilt bredband bara för att det går att koppla upp sig och surfa även fast det inte finns med på täckningskartan.vedit skrev:
Har själv jobbat med support på firstline och skulle kunna skriva en hel bok om allt man hör och är med om.. Håller med blakkdukk i allt han skriver! Sen de där med o ljuga för supporten är väll ändå bara onödigt? Såååå många gånger har man pratat med "experter" som har startat om modem o de ena med det tredje. När man sedan kollar modemets uptime så är den ett par hundra dagar.. Då undrar man ju om de gör/följer de andra instruktionerna man ger? Folk är så insnöade att "det inte är fel hos mig" att de blir svårt o hjälpa. De flesta använder tanken "de funka ju igår o jag har inte gjort nått". Men 9 av 10 ggr är det fel hos användaren.
Men om man nu är så pass kompetent att man inser att det inte skulle hjälpa att starta om modemet så går det ju inte att ta sig förbi first line utan att ljuga.
Om jag t.ex. ser att jag får en IP-adress och kan pinga första router utanför min router, men att det är stopp efter den, då ska jag väl inte behöva starta om modemet eller prova med datorn kopplad direkt till modemet utan att ha routern mellan?
Det är ju uppenbart att det är nåt i leverantörens nätverk som inte funkar.
För mig ÄR routern dessutom en "dator", jag kan köra ssh till min router och kör ping och traceroute direkt från routern, då finns det ju ingen som helst anledning att "prova att koppla datorn direkt till modemet".
Om jag t.ex. ser att jag får en IP-adress och kan pinga första router utanför min router, men att det är stopp efter den, då ska jag väl inte behöva starta om modemet eller prova med datorn kopplad direkt till modemet utan att ha routern mellan?
För mig ÄR routern dessutom en "dator", jag kan köra ssh till min router och kör ping och traceroute direkt från routern, då finns det ju ingen som helst anledning att "prova att koppla datorn direkt till modemet".
Nja, det är nog knappast uppenbart. Det kan mycket väl vara något i routern som hänger sig innan nästa pingsvar kommer fram. Vem vet vad som pågår i in router där programvaran har börjat ruttna av någon anledning?
Starta om så vet man att DET är gjort.
Starta om så vet man att DET är gjort.
Du missar poängen. Du kan ha rätt i sak att felet efter din felsökning sannolikt ligger i operatörens nät, men det har i det stora hela ingen betydelse. Varje agent betar av 20-40 kunder per dag där det stora flertalet kunder inte har en susning om vad det är för skillnad på dator och skärm, än mindre hur man stavar till ping. Vidare så har agenten en relativt stor tidspress på sig att lösa problemen inom X antal minuter för att klara sina mål.Nerre skrev:Men om man nu är så pass kompetent att man inser att det inte skulle hjälpa att starta om modemet så går det ju inte att ta sig förbi first line utan att ljuga.
Med det som bakgrund så genomförs felsökning utifrån att du inget kan eftersom det tar längre tid att hålla på att försöka klassa din kompetensnivå. Grundstegen i detta är att du startat om din utrustning och kopplat en dator direkt till modemet eftersom en omstart innebär ett par minuters fördröjning (1 tredjedel av felsökningstiden) samt att agenten inte har tid eller möjlighet att stega dig igenom felsökning av Router X modell Y version Z som du äger. Ska man hårddra det så framgår det av villkoren i många fall att enbart support för någorlunda nya Windowsversioner ges för att på så sätt minimera antalet system agenten behöver kunna behärska.
Många gånger vet dessutom agenten om när det är fel i nätet (pga flera drabbade) och kan därmed kortsluta en del eller allt i felsökningen.
Slutligen så är det trots allt du som ringer och felanmäler en tjänst som du inte får att fungera. Då tycker inte jag det är orimligt att du följer de instruktioner du får. Eller ljuga om du är beredd på att bli debiterad felsökningsavgift.
Nej, jag missar inte poängen.blakkdukk skrev:
Det är DÄR poängen ligger. För att spara pengar så har leverantören anställt en massa inkompetent personal som ska sålla bort de okunniga.Du kan ha rätt i sak att felet efter din felsökning sannolikt ligger i operatörens nät, men det har i det stora hela ingen betydelse. Varje agent betar av 20-40 kunder per dag där det stora flertalet kunder inte har en susning om vad det är för skillnad på dator och skärm, än mindre hur man stavar till ping. Vidare så har agenten en relativt stor tidspress på sig att lösa problemen inom X antal minuter för att klara sina mål.
Bara att man kallar dem för "agenter" istället för "supportpersonal" visar ju det.
Även jag har suttit i First, second och thirdline både på data och telefoni. Även om man arbetat i över 10 år med det man felanmäler och har större kunskap än den som tar emot samtalet så är det viktigt att gå igenom "the basics" varför? För det är en del av processen man tar allt i rätt ordning svarar man bara på frågorna så gå går det fortare. Ska detta skickas vidare till 2:a linjen eller till en nätgrupp så krävs att dessa uppgifter är bifogade annars skickas det tillbaka eller stängs. lite som de enkla frågorna man får när man ringer till sin mobiloperatör. Har du provat att starta om telefonen ni ska bara veta hur många ggr som folk inte gjort det utan svarar ja och gör det under samtalet medans man pratar vidare utan att tala om det, men har hör det och sedan kommer det in sms. kunden får helt enkelt inte in några samtal utan allt går till svararen och är arg. Har du provat en annan telefon , varför skulle jag det kanske sur och grinig. Sen när kunden gör det så fungerar det utan problem att ta emot samtal då heter det "ni säljer trasiga telefoner" ibland löser den allt den hårda vägen en total återställning och det fungerar på kunds telefon och ibland hittas efter lite frågor, kunden hade helt enkelt aktiverat funktionen "avisa alla samtal". Därför måste det ha felsökts lite innan på grundläggande nivåer då detta är inget nätgruppen kan se eller bör lägga tid på då felet ej är på deras bord. Försökte editera och göra radbrytningar men texten skjuts ihop igen , varför vet jag inte...
Redigerat:
@Andy78: Visst är det så. Dock är det beklämmande att alla ska genom samma tratthål. Att 95% får bättre service på bekostnad av de 5% som har bättre kunskap är inte bra kundservice. Kanske det som är realistiskt utifrån vad det får kosta.
Personligen har jag bara god erfarenhet av supporten, särskilt på BBB. Efter att jag skickade in en samkörd rapport mellan relativ luftfuktighet ute och antalet omsända paket på ADSL-linan så gjorde de precis som jag bad dem om. Skanova bytte till och med ut flera hundra meter luftkabel och kom och visade mig den troliga orsaken till felet.
Personligen har jag bara god erfarenhet av supporten, särskilt på BBB. Efter att jag skickade in en samkörd rapport mellan relativ luftfuktighet ute och antalet omsända paket på ADSL-linan så gjorde de precis som jag bad dem om. Skanova bytte till och med ut flera hundra meter luftkabel och kom och visade mig den troliga orsaken till felet.
Visst är det bra med grundläggande felsökning, men det FINNS kunder som vet vad de pysslar med. Att idiotförklara de kunderna är inte som sagt var inte bra service. De kunderna letar sig till andra leverantörer.
Universal kan jag ju säga att de faktiskt verkar riktigt vettiga. När min sambo hade ringt dem så sa hon "Herregud vad de var trevliga! Vilken skillnad mot Telia och Comviq."
Universal kan jag ju säga att de faktiskt verkar riktigt vettiga. När min sambo hade ringt dem så sa hon "Herregud vad de var trevliga! Vilken skillnad mot Telia och Comviq."
Som tidigare sagt, tre typer av kunder...
Svensson som lyssnar.
"IT-proffset" som skriker och gormar
och slutligen den som vet vad som gäller, agerar hjälpsamt och inflikar väsentlig information.
Svensson som lyssnar.
"IT-proffset" som skriker och gormar
och slutligen den som vet vad som gäller, agerar hjälpsamt och inflikar väsentlig information.
Och så finns det den som redan gjort alla nödvändiga kontroller utanför supportens telefontid, men har ett jobb som gör att han inte kan kuta runt och rycka kablar hemma medan supportpersonalen sitter och lyssnar. Följaktligen har mina försök till felanmälningar i de flesta fall avvisats. Spelar ingen roll att jag redovisar resultatet av precis de tester som jag ombeds göra. God service?
Att dessutom flertalet av de tester jag förväntas göra är uppenbart överflödiga utifrån den information jag tillhandahåller gör ju inte att respekten för de som sitter i first line support växer.
Att dessutom flertalet av de tester jag förväntas göra är uppenbart överflödiga utifrån den information jag tillhandahåller gör ju inte att respekten för de som sitter i first line support växer.
Vad är det som inte fungerar för dig som kräver att du måste ringa till supporten?alfista skrev:Och så finns det den som redan gjort alla nödvändiga kontroller utanför supportens telefontid, men har ett jobb som gör att han inte kan kuta runt och rycka kablar hemma medan supportpersonalen sitter och lyssnar. Följaktligen har mina försök till felanmälningar i de flesta fall avvisats. Spelar ingen roll att jag redovisar resultatet av precis de tester som jag ombeds göra. God service? Att dessutom flertalet av de tester jag förväntas göra är uppenbart överflödiga utifrån den information jag tillhandahåller gör ju inte att respekten för de som sitter i first line support växer.
Angående support...
Jag blir hela tiden uppringd av supportagenter. De ringer från Windows, Microsoft emergency support och från Windows emergency center. Jag har tydligen ett allvarligt fel på min dator. Det kallar jag bra support!
Nu vet jag vilka skojare det är som ringer så jag spelar med och låtsas följa deras instruktioner. Ibland lyckas jag reta upp dom till den milda grad att de skriker idiot åt mig och lägger på.
Det ringer 1 ggr/vecka så jag börjar få rutin på deras frågor. De följer också ett sorts manus och fattar inte då jag driver med dom.
Men ibland tänker jag på hur många de lyckas lura. Är folk så naiva och rädda då det kommer till datorer?
Jag blir hela tiden uppringd av supportagenter. De ringer från Windows, Microsoft emergency support och från Windows emergency center. Jag har tydligen ett allvarligt fel på min dator. Det kallar jag bra support!
Nu vet jag vilka skojare det är som ringer så jag spelar med och låtsas följa deras instruktioner. Ibland lyckas jag reta upp dom till den milda grad att de skriker idiot åt mig och lägger på.
Det ringer 1 ggr/vecka så jag börjar få rutin på deras frågor. De följer också ett sorts manus och fattar inte då jag driver med dom.
Men ibland tänker jag på hur många de lyckas lura. Är folk så naiva och rädda då det kommer till datorer?