11 557 läst ·
69 svar
12k läst
69 svar
Kan vara bra att kolla hastigheten på bredbandet
Vi har 100/10 Mbits/s via fiber. Jag testade hastigheten med en kabel direkt till fiber-switchen med en laptop som har AMD-processor E-450. När jag bootade linux och testade mot bredbandskollen blev siffrorna t.o.m lite högre än 100/10. Sedan bootade jag upp Windows 7 på samma laptop och körde testet igen. Nedladdninghastigheten blev bara ca 30 Mbit/s. I båda fallen kördes testet i Firefox. AVG antivirus var aktivt när jag körde Windows 7.
Även om man inte har linux på sin dator kan man enkelt testa med en live-skiva.
Även om man inte har linux på sin dator kan man enkelt testa med en live-skiva.
Jag har hållt på med datorer och nätverk i hela mitt liv, började gräva i datorer när jag var 5-6 år och idag är jag 33. Jobbar som it-konsult och har ganska bra koll. Jobbar dock bara mot stora företag idag, med ganska dyra dedupliceringslösningar/nas/wan-optimering och har inte koll på all den senaste tekniken. Men jag har helt ärligt en väldigt bra baskoll 
Vi har sedan vi flyttat till huset haft problem med alla våra isp:er. Telia, 3, telenor. Och det är alltid samma visa. Något är fel, jag kollar min utrustning, mina servrar, routrar switchar, kablar osv. Ringer sedan till "supporten". 95% av gångerna så hamnar jag hos någon som kanske är 20 år gammal, nyexad från gymnasiet. Första arbetet. Förmodligen sitter personen med ett flödesschema framför sig och frågar alla frågor i en viss ordning. Har du testat att starta om din dator? JAAAAA. Har du testat att starta om routern? JAAAA.
Det går oftast inte att få fram att felet ligger hos dem. Oftast blir de förnärmade när man säger det, att felet inte ligger hos mig som kund utan kunskaper. När jag säger till dem att jag jobbat med detta i typ 15 år så får jag ingen reaktion på det. De kopplar inte att de kanske bör lyssna istället för att följa sitt flödesschema. Blir så fruktansvärt frustrerad på detta. Och det värsta är att de har makten. Det brukar sluta med att de gör någon liten förändring, sedan ska man vänta någon dag och testa igen. När man ringer upp supporten igen så måste man börja om med sin historia...
Värst var det med telia, när vi hade adsl hos dem. De första 20 timmarna med deras support gick åt till att förklara att vi visst kunde få en anslutning till huset, även om inte deras karta visade det. Hur vet vi det? Jo de som ägde huset innan hade en adsl-lösning via telia. De trodde inte på mig... När vi väl fick bredbandet så var hastigheten usel.... Och det var ju givetsvis vårt fel... De skickade till slut ut tekniker i omgångar, och det visar sig att det mesta var trasigt på vägen. Fast i huset var allt helt.
Skrev efter detta ett väldigt syrligt mail tilll någon form av chef där. Sammanfattade ärendet, och sa att jag hade lagt över 100 timmar på att göra deras jobb (vilket stämmer). Min normala konsultdebitering är 1400:-/h. Det blir en del pengar. Tror jag fick 4000:- till slut, max vad de kunde ge.
Men det är samma sak varje gång. Värst är det när man antingen möts av en halvspydig grabb eller kommer tilll någon i indien. Har själv arbetat i indien, med att bygga upp ett callcenter för IBM. Älskar indien och indier. Men som slutanvndare är det inte skoj att bli mött av en person som inte förstår språket eller tekniken. Nu verkar det iofs som de flesta tagit tillbaka firstline till sverige igen.
Jag är en person som sällan blir arg. De senaste gångerna jag har blivit rejält arg har varit på bredbandssupporter som inte lyssnar och på grannen när han inte har koll på sin hund (som springer in till oss och skadar våra djur).
När man ringer till supporten så måste man ju knappa sig igenom en massa alternativ. De borde ha ett alternativ som heter "jag kan detta". Och genom att trycka på denna så kommer man till någon som faktiskt förstår vad man pratar om... Nu senast när jag ringde till 3, så berättade jag att min internetrouter inte får en dhcp-adress tilldelad. Då svarar ljushuvudet att om jag vill ha en fast adress så får jag beställa det. Men! Va! Jag vill ha en adress via dhcp! Han fattade inte vad jag pratade om... Dhcp. Är inte det det första ordet man lär sig på vilken nät-utbildning som helst?
Ursäkta att jag kapade tråden lite. Kände att jag behövde skriva av mig
Vi har sedan vi flyttat till huset haft problem med alla våra isp:er. Telia, 3, telenor. Och det är alltid samma visa. Något är fel, jag kollar min utrustning, mina servrar, routrar switchar, kablar osv. Ringer sedan till "supporten". 95% av gångerna så hamnar jag hos någon som kanske är 20 år gammal, nyexad från gymnasiet. Första arbetet. Förmodligen sitter personen med ett flödesschema framför sig och frågar alla frågor i en viss ordning. Har du testat att starta om din dator? JAAAAA. Har du testat att starta om routern? JAAAA.
Det går oftast inte att få fram att felet ligger hos dem. Oftast blir de förnärmade när man säger det, att felet inte ligger hos mig som kund utan kunskaper. När jag säger till dem att jag jobbat med detta i typ 15 år så får jag ingen reaktion på det. De kopplar inte att de kanske bör lyssna istället för att följa sitt flödesschema. Blir så fruktansvärt frustrerad på detta. Och det värsta är att de har makten. Det brukar sluta med att de gör någon liten förändring, sedan ska man vänta någon dag och testa igen. När man ringer upp supporten igen så måste man börja om med sin historia...
Värst var det med telia, när vi hade adsl hos dem. De första 20 timmarna med deras support gick åt till att förklara att vi visst kunde få en anslutning till huset, även om inte deras karta visade det. Hur vet vi det? Jo de som ägde huset innan hade en adsl-lösning via telia. De trodde inte på mig... När vi väl fick bredbandet så var hastigheten usel.... Och det var ju givetsvis vårt fel... De skickade till slut ut tekniker i omgångar, och det visar sig att det mesta var trasigt på vägen. Fast i huset var allt helt.
Skrev efter detta ett väldigt syrligt mail tilll någon form av chef där. Sammanfattade ärendet, och sa att jag hade lagt över 100 timmar på att göra deras jobb (vilket stämmer). Min normala konsultdebitering är 1400:-/h. Det blir en del pengar. Tror jag fick 4000:- till slut, max vad de kunde ge.
Men det är samma sak varje gång. Värst är det när man antingen möts av en halvspydig grabb eller kommer tilll någon i indien. Har själv arbetat i indien, med att bygga upp ett callcenter för IBM. Älskar indien och indier. Men som slutanvndare är det inte skoj att bli mött av en person som inte förstår språket eller tekniken. Nu verkar det iofs som de flesta tagit tillbaka firstline till sverige igen.
Jag är en person som sällan blir arg. De senaste gångerna jag har blivit rejält arg har varit på bredbandssupporter som inte lyssnar och på grannen när han inte har koll på sin hund (som springer in till oss och skadar våra djur).
När man ringer till supporten så måste man ju knappa sig igenom en massa alternativ. De borde ha ett alternativ som heter "jag kan detta". Och genom att trycka på denna så kommer man till någon som faktiskt förstår vad man pratar om... Nu senast när jag ringde till 3, så berättade jag att min internetrouter inte får en dhcp-adress tilldelad. Då svarar ljushuvudet att om jag vill ha en fast adress så får jag beställa det. Men! Va! Jag vill ha en adress via dhcp! Han fattade inte vad jag pratade om... Dhcp. Är inte det det första ordet man lär sig på vilken nät-utbildning som helst?
Ursäkta att jag kapade tråden lite. Kände att jag behövde skriva av mig
Ha, Ha... Jag känner så väl igen mig i det du beskriver, både när det gäller "kompetensbakgrund" och supporterfarenhet. Dock är mina erfarenheter att det faktiskt skiljer markant mellan olika leverantörer. Com Hem och Telia har jag uppfattat som precis lika hopplösa som i din beskrivning.Stew skrev:
Bredbandsbolaget däremot har alltid varit bra att ha att göra med. Rimliga telefonköer och de har faktiskt aldrig mörkat eller skyllt på min utrustning. När de haft problem, vilket iofs inte är ofta, har de ofta känt till problemen redan när jag ringer.
Och nej, jag jobbar inte på BBB, möjligen skulle jag kunna råka ha aktier där indirekt via någon fond...
Jag började mina dagar på B2 support och förstår vad du menar. Som kuriosa kan nämnas att när jag jobbade där (inte nu längre) så delade in kunderna i tre kategorier:Stew skrev:
Den största gruppen. Medelsvensson som har "problem med bredbandet". Medelsvensson har problem och ingen som helst aning om hur problemet kan lösas. Det kan vara allt från ett faktiskt fel till att sladden till tangentbordet inte sitter i (jo, det har hänt). Detta är en bra kund. Man går sakta men metodiskt igenom felsökningen och avhjälper eller eskalerar problemet.
Den näst största gruppen. "IT-proffset". IT-proffset presenterar sig arrogant med sin meritförteckning eller med titel. "Hej, jag är IT-chef i Höör, varför fungerar inte min grannes internet?!" (jo, den har hänt den med). Hävdar tvärsäkert att hen vet var felet är (hos oss givetvis!) och att det ska vara avhjälpt senast igår. Felsökning är inte tal om och när kunden informeras om debitering vid kundfel har kunden inte tid med tramset längre utan återkommer. Oftast aldrig. Nyfikna agenter kollar kundens anslutning dagen efter och konstaterar då att det går trafik på länken.
Den sista gruppen som är den minsta är de som faktiskt både kan och har genomfört en felsökning. De har en kompetensnivå som vida överstiger supportagentens. Denna kund vet att agenten i andra änden har sitt frågeschema och att detta är inget som går att runda. Kunden svarar artigt på alla frågor eftersom hen vet att det är snabbaste vägen framåt. När felrapporten skrivs flikar kunden in med några kommentarer som agenten skriver ner ("jo, det var en sak. Vi mätte med en Fluke som indikerade möjligt kabelbrott ca 32 meter och 14 cm från inkopplingspunkten"; "Grannen plöjde ner fiber vid tomtgränsen igår" etc etc).
Den första och sista kundgruppen är lätta att hjälpa. IT-proffset är oftast slöseri med tid
Comhem har/hade talmanus.
Att avvika från manus är skäl för varning för tjänstefel. tre varningar och du får sparken.
Ett fullt korrekt genomfört samtal enligt pratmanus kan då bli enligt följande:
"hej mitt modem har blivit stulet"
"det var tråkigt men har du provat att starta om Modemet?"
"nä det har ju blivit stulet"
"Var då vänlig och återkom när du har startat om modemet, tack för samtalet"
Att avvika från manus är skäl för varning för tjänstefel. tre varningar och du får sparken.
Jag har faktiskt blivit bra bemött av supporten på Comhem för något år sedan.
Förklarar man bara vänligt att man gjort standardgrejorna med att starta om modemet och kopplat ett post olika datorer direkt utan router etc och svarar på deras frågor så är/var de ganska medgörliga.
Efter deras standardfrågor sa jag att jag trodde det var en kallödning eller en elektrolytkondensator som torkat så kopplade de mig vidare till en riktig supportavdelning som faktiskt förstod och kunde skicka ett nytt modem kostnadsfritt trots att garantin hade gått ut.
Förklarar man bara vänligt att man gjort standardgrejorna med att starta om modemet och kopplat ett post olika datorer direkt utan router etc och svarar på deras frågor så är/var de ganska medgörliga.
Efter deras standardfrågor sa jag att jag trodde det var en kallödning eller en elektrolytkondensator som torkat så kopplade de mig vidare till en riktig supportavdelning som faktiskt förstod och kunde skicka ett nytt modem kostnadsfritt trots att garantin hade gått ut.
Ja just det. Talamus. De var det första bredbandet jag hade. 0.512 ner 0.2 upp. Och det värsta var att man bara fick koppla in en dator. De låg och portscannade alla kunder och upptäckte de en router så blev det hotbrev. De var sorgligt dåliga. Det var på den tiden jag var väldigt beroende av nätet. Kanske 18 år sedan. Hade så många samtal med dem och de kunde aldrig hjälpa till. Det vag instabilt långsamt och begränsat. Det verkar ha blivit lite bättre nu. Tekniken har ju iaf gått framåt. Msn kan koppla in flera datorer. Just nu har jag tre router två servrar tre laptopar em speldator en mediaspelare samt två mobiler. Ingen som gnäller på det längreMats skrev:Comhem har/hade talmanus.
Det är alltid bra att kolla med bredbandskollen hur bra datahastighet man får då man är inkopplad med kabel på modemet. Hastigheten beror på avståndet till telestationen. Om man får betydligt lägre hastighet så kan det vara kvalitetsproblem på kablarna - att då påpeka att "jag har X meter till telestationen och borde få Y Mbit men får bara ut Z" vid flera olika tillfällen gör att operatören faktiskt kan masa sig ut och felsöka.
Hur långt man faktiskt har till telestationen verkar inte vara lätt att hitta, men får nog fråga sin operatör.
Hur långt man faktiskt har till telestationen verkar inte vara lätt att hitta, men får nog fråga sin operatör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har själv arbetat både i första andra och tredje linjens support och även i leveransskedet.
Supportfrågorna må vara basic och man kan kanske gå galen på dem men det är några basic saker som bör testas innan man går vidare, och har man gjort dessa ja då kan de skicka det vidare till steg 2 har steg 2 inte denna info så är det ibland meningslöst att gå vidare.
Det är tyvärr inte alla som som startar om datorn eller telefonen innan de ringer.
Ni som "kan det här" vet ju hur det är....
Supportfrågorna må vara basic och man kan kanske gå galen på dem men det är några basic saker som bör testas innan man går vidare, och har man gjort dessa ja då kan de skicka det vidare till steg 2 har steg 2 inte denna info så är det ibland meningslöst att gå vidare.
Det är tyvärr inte alla som som startar om datorn eller telefonen innan de ringer.
Ni som "kan det här" vet ju hur det är....
Redigerat:
Varför skulle jag starta om min dator bara för att min bredbandsleverantör har problem?Andy78 skrev:
Tja, jag blev lite upprörd över att lowlevel-supporten prompt skulle ha mig att koppla ur routern.
En router jag då hade köpt in och placerat där av rent säkerhetsmässiga skäl. Det var en liten tid efter att en del berömda maskar som blaster och sasser hade härjat. Och det räckte med att endast vara en öppen nod i nätverket för att drabbas.
Datorn var ju uppdaterad, men man visste ju aldrig vad för ny mask som var på gång ...
Jaja, visst förstår jag även supportens otacksamma uppgift. Det ringer säkert hur många som helst som är säkra på sin egen datatekniska expertis ...
En router jag då hade köpt in och placerat där av rent säkerhetsmässiga skäl. Det var en liten tid efter att en del berömda maskar som blaster och sasser hade härjat. Och det räckte med att endast vara en öppen nod i nätverket för att drabbas.
Datorn var ju uppdaterad, men man visste ju aldrig vad för ny mask som var på gång ...
Jaja, visst förstår jag även supportens otacksamma uppgift. Det ringer säkert hur många som helst som är säkra på sin egen datatekniska expertis ...
Som flera har skrivit så om man vet vad man pysslar med så kan man ju ljuga för First line-supporten och just säga att man har provat att starta om routern och att man har provat att koppla datorn direkt till uttaget (om jag t.ex. har kört traceroute från routerns CLI och sett att det är stopp vid deras router).
(Eftersom routern ÄR en dator så ljuger man ju inte om just den grejen i alla fall, den ÄR ju kopplad direkt till uttaget
Vi fick nyligen fiber och där ingick 3 års bredband från Universal, jag blev positivt överraskad av deras kundtjänst (jag chattade med dem).
Sen är ju jag personligen inte så fokuserat på bithastigheten, visst är det trevligt med 100 Mbit/s när man ladda hem nån stor fil, men för det mesta användandet (surfande, IP-telefoni etc) är det ju round trip delay som är mest intressant ("ping" för "gamers"
.
(Eftersom routern ÄR en dator så ljuger man ju inte om just den grejen i alla fall, den ÄR ju kopplad direkt till uttaget
Vi fick nyligen fiber och där ingick 3 års bredband från Universal, jag blev positivt överraskad av deras kundtjänst (jag chattade med dem).
Sen är ju jag personligen inte så fokuserat på bithastigheten, visst är det trevligt med 100 Mbit/s när man ladda hem nån stor fil, men för det mesta användandet (surfande, IP-telefoni etc) är det ju round trip delay som är mest intressant ("ping" för "gamers"
För att det är inte alltid felet ligger hos leverantören.Alfredo skrev:
Ibland är det så enkelt att man bara behöver förnya sin ip adress och sen fungerar det men många vet ju inte hur man gör detta.
Men du själv dödar eller startar om dhcptjänsten eller löser det på annat sätt och sedan fungerar det och du behöver inte ens ringa supporten.
Du är på en högre nivå så du förstår vad menar.
Ja jag vet ju hur det ser ut här hemma. "Internet fungerar inte" säger sambon. "Det gör det visst" säger jag som sitter och surfar för fullt. Det visar sig då att hon råkat komma åt knappen på laptopen som slår av WiFi.
Jag tror varken hon eller ungarna förstår skillnaden mellan vårt trådlösa nätverk och Internet trots att jag försökt förklara flera gånger.
Jag tror varken hon eller ungarna förstår skillnaden mellan vårt trådlösa nätverk och Internet trots att jag försökt förklara flera gånger.
Eller som min kompis farsa wifi och mobilt bredband, han trodde han bytt från adsl till mobilt bredband när han bytte leverantör adsl med trådlös router.Nerre skrev:Ja jag vet ju hur det ser ut här hemma. "Internet fungerar inte" säger sambon. "Det gör det visst" säger jag som sitter och surfar för fullt. Det visar sig då att hon råkat komma åt knappen på laptopen som slår av WiFi.
Jag förstår att det är så alla är inte intresserade eller jobbar med detta det inte alltid så lätt att veta allt.