Jag må vara endast en hemmapulare men den här altanen, som tillhör ett hus jag kanske ska köpa, ser inte så stabil ut. Vad tycker ni?
 
  • Altan framför ett rött hus, täckt av snö, med synliga träbjälkar under och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träaltan täckt av snö, med trästolpar och trappa, omgiven av träd på vintrig bakgrund. Ser instabil ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan av trä, täckt med snö, med stödben i vintermiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En stor altan med snöbelagd yta och trästöttor, belägen vid ett rött hus i ett snöigt landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan till rött hus i vinter, byggd på höga stolpar med snö på räckena, ser instabil ut enligt diskussionsinlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan med snö på räcket och pelare som stöder upphöjd konstruktion vid ett hus i vintrigt landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan med trästaket och snö på taket, stöttad av lutande pelare i vintrigt skogslandskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En snötäckt altan med byggnadsställning, belägen i ett vintrigt skogslandskap, ser ostadig ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Fredrik Norin skrev:
Jag må vara endast en hemmapulare men den här altanen, som tillhör ett hus jag kanske ska köpa, ser inte så stabil ut. Vad tycker ni?
Jag tycker det ser stabilt ut. Men utan att se det på plats går det inte att ge ett säkert svar.

Innan köp är det bra att låta en expert göra en besiktning av fastigheten. Hur omfattande avgör man själv. Gärna i samråd med experten. Grejen är att du skall få svar på alla dina frågor om allt sådant som du som "hemmapulare" inte kan bedöma själv. Det brukar vara värt pengarna att få veta innan man tar det slutliga beslutet om att köpa eller avstå.

Dvs. kolla på plats med denna expert, besiktningsman.

Sedan kan du ju alltid be mäklaren/säljaren att skotta bort all snö så det går att se. I alla fall på själva huset.
 
Har de inte målat den för att den ska se gammal ut så har den stått minst 10 år så uppenbara fel borde visat sig vid det här laget.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Mittbalken ser ut att bångna.
 
  • Gilla
Aser
  • Laddar…
@
F Fredrik Norin skrev:
Jag må vara endast en hemmapulare men den här altanen, som tillhör ett hus jag kanske ska köpa, ser inte så stabil ut. Vad tycker ni?
Ser ut att ha stått där i 10 år, så det torde inte vara något problem. Däremot kan det ju vara så att vilket börjar vara dåligt och att det därför är dags att bygga en ny varanda. Men det går inte att de på bilderna....
 
varför står huset utan grund eller källare?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som att man fått förstärka konstruktionen efterhand. Ser ut som två bärlinor med pelare som bör vara den ursprungliga iden till bärning (röd) och sen har man lagt till fler stolpar och stag (blå). Förstärkt altan med snölast, ursprungliga bärlinor i rött, tillagda stolpar och stag markerade i blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
Jag hade rivit den, ser ju både ful och ranglig ut.
 
Altanen är väl lätt att åtgärda, men hur stabilt står huset? Inga problem med fukt i krypgrunden lär det vara åtminstone.
 
  • Haha
maria01
  • Laddar…
Farstatjej90
Den är kanske stabil men ser ju ut som Nimis av Lars Vilks

Tornliknande skulpturer av träpinnar vid kusten, som påminner om Nimis av Lars Vilks, med en stenig strand i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Snickarlarsson och 10 till
  • Laddar…
Cheesen
Altanens bärighet är då inget i jämförelse med husets grund... På dom bilderna ser det konstigt ut.. men det går som inte att besiktiga och förstå hur det är gjort genom att kolla på avstånd...
Fundera mindre på altanen och mer på vindskivor, tak, vind, isolering, fönster osv... Där har du dom stora kostnaderna... Du får många trädäck för samma peng som ett tak.
 
  • Gilla
Snurrespratt och 2 till
  • Laddar…
F Fredrik Norin skrev:
Jag må vara endast en hemmapulare men den här altanen, som tillhör ett hus jag kanske ska köpa, ser inte så stabil ut. Vad tycker ni?
Zooma ut lite från verandan och ge huset ordentligt med kärlek! En fin liten grund och på sikt en ny veranda om den där inte är bra. Huset ser fint ut med utsmyckningarna kring fönstret och sånt men i slutändan är det viktigaste hur huset mår kontra hur mycket du vill/kan satsa på det 🌈
 
På vilken grund står huset?
Jag tycker det ser rankigt ut redan där.

Altanen verkar ha fått förstärkas i efterhand som något påpekat.

Liknar plockepinn och skatbo alltihopat, köp något annat!
 
  • Gilla
Pheubus
  • Laddar…
D
Plintarna ser ut att ligga lite ytligt. Även med 90cm-plintar, så ligger dom nog inte på frostfritt. Ser ut att vara rejäl snölast också, så lite mindre cc hade varit bra såhär i efterhand...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.