20 604 läst ·
77 svar
21k läst
77 svar
Kan man inte förvänta sig mer av Lantmäteriet (bilda GA väg)?
Nog är du medveten om att den tusenlappen inte räcker till någonstans. Styrelsen försökte få in 3000 kr extra för något år sedan och nu är det ebb i kassan. Du använder dubbelt så lång vägsträcka som vi gör och du är dessutom permanentboende. Du sliter på vägen på vägen minst 100 gånger mer än vi gör. Varför ska det vara samma taxa, varför ska vi betala för ditt slitage? Den enda motivering som ni haspar ur er är att det är så billigt. Ni vill åka snålskjuts och har mage att tycka att ni har rätt att bli arga när ni inte kommer kunna göra det i samma utsträckning! Styrelsen kommer behöva få in mycket mer pengar framöver.E EvaPet01 skrev:Hej,
Till Hypotenusa vill jag eg bara säga: Det är lätt att vara efterklok ...
Detta måste gälla vårt område - är åtminstone identiskt med ärendet och stämmer i tid. Det är en enda fastighet som har drivit detta ärende utifrån, vad jag har förstått, en förhoppning om att få differentierad avgift då Hypotenusa spenderar väldigt lite tid där i sin sommarstuga och bor i början av vägen. Vi bor också i början av vägen, men det Hypotenusa glömde att skriva om först, som sedan framkom längre ned i tråden, är att det fram till nu har varit en årsavgift på ynka 1000 kr och att man endast vid något (kan åtminstone inte komma ihåg flera) tillfälle har fått lägga in lite extra för att täcka upp extra kostnader för att ta hand om vägen. Vägföreningen har fungerat fint på demokratiskt vis och man får inte alltid sin enskilda vilja igenom, vilket Hypotenusa verkar ha haft svårt att acceptera.
Vi fick nyss en faktura från Lantmäteriet ang denna ombildning till samfällighetsförening. Vår fastighet ska nu betala ca 5000 kr bara i förrättningskostnad, dvs inte ett öre av det går till vägunderhåll, utan till Lantmäteriet. Sedan tillkommer en höjd avgift utifrån de zoner som Hypotenusa beskriver. Vips har vi fått rejält ökade kostnader till ingen nytta som vi ser på det. Vägföreningen har hittills fungerat helt ok och har man haft synpunkter har man varit välkommen att framföra dem på årsmötet som vägföreningen har kallat till. Det är sorgligt att ha grannar som enbart drivs av egenintresse och inte ens tar reda på, innan man startar denna jätteprocess, vad övriga grannar anser om detta. Vi klarar oss och bor dessutom permanent här, men jag tycker väldigt synd om de äldre som har haft en sommarstuga i området länge och där flera har svårt att klara dessa extra kostnader. Det enda lilla glädjeämne jag nu finner i denna eländiga process är att Hypotenusa med sambo inte heller verkar vara nöjda med Lantmäteriets beslut? Det blev lite onödigt dyrt detta påhitt - eller hur?
Med vänliga hälsningar från Eva Pettersson Söruddsvägen 22, Luleå
H Hypotenusa skrev:Nog är du medveten om att den tusenlappen inte räcker till någonstans. Styrelsen försökte få in 3000 kr extra för något år sedan och nu är det ebb i kassan. Du använder dubbelt så lång vägsträcka som vi gör och du är dessutom permanentboende. Du sliter på vägen på vägen minst 100 gånger mer än vi gör. Varför ska det vara samma taxa, varför ska vi betala för ditt slitage? Den enda motivering som ni haspar ur er är att det är så billigt. Ni vill åka snålskjuts och har mage att tycka att ni har rätt att bli arga när ni inte kommer kunna göra det i samma utsträckning! Styrelsen kommer behöva få in mycket mer pengar framöver.
Hej igen! Jag har inte gett mig in i debatten om differentierade avgifter. Jag betalar den avgift man ålägger mig att betala som beslutas om på årsmötet. När du talar om snålskjuts verkar du ha glömt bort att jag var en av de personer som på mötet med Lantmäteriet erbjöd mig att betala er vägavgift också. Detta beslut har fördyrat för alla som bor här inklusive för er själva. Dessutom drog Lantmäteriet in vägsnuttar i beslutet som aldrig tidigare omfattats av vägföreningen, utan skötts av de boende själva. De som bor där är säkert arga, men du misstolkar mig om du tror att jag är arg. Jag har bara gett upp och kommer snällt att betala.H Hypotenusa skrev:Nog är du medveten om att den tusenlappen inte räcker till någonstans. Styrelsen försökte få in 3000 kr extra för något år sedan och nu är det ebb i kassan. Du använder dubbelt så lång vägsträcka som vi gör och du är dessutom permanentboende. Du sliter på vägen på vägen minst 100 gånger mer än vi gör. Varför ska det vara samma taxa, varför ska vi betala för ditt slitage? Den enda motivering som ni haspar ur er är att det är så billigt. Ni vill åka snålskjuts och har mage att tycka att ni har rätt att bli arga när ni inte kommer kunna göra det i samma utsträckning! Styrelsen kommer behöva få in mycket mer pengar framöver.
Med vänliga hälsningar från Eva
Varför skulle de med vägsnuttarna bli arga?E EvaPet01 skrev:Hej igen! Jag har inte gett mig in i debatten om differentierade avgifter. Jag betalar den avgift man ålägger mig att betala som beslutas om på årsmötet. När du talar om snålskjuts verkar du ha glömt bort att jag var en av de personer som på mötet med Lantmäteriet erbjöd mig att betala er vägavgift också. Detta beslut har fördyrat för alla som bor här inklusive för er själva. Dessutom drog Lantmäteriet in vägsnuttar i beslutet som aldrig tidigare omfattats av vägföreningen, utan skötts av de boende själva. De som bor där är säkert arga, men du misstolkar mig om du tror att jag är arg. Jag har bara gett upp och kommer snällt att betala.
Med vänliga hälsningar från Eva
Du verkar bitter däremot. I längden verkar en GA vara det bästa för en så stor väg. Så ni bör se förrättningskostanden som en bra investering för framtiden.
Sen att man kan ha synpunkter på Lantmäteriets jobb och vad det kostar är ju en annan fråga. Men är ni 100st så kostar det ju inte så mkt.
Klicka här för att svara