624 läst ·
8 svar
624 läst
8 svar
Spärrmålning/Grundmålning innan spackling.Vad förväntas? Slarvigt eller fixar det sig?
Hej!
Jag undrar kring spärrmålning. Eller heter det grundmålning? Det är i alla fall innan bredspackling, och inte pga sot eller liknande.
Vi har ett rum med många lager tapeter som är lite omständligt. Vi ska bredspackla och måla detta. Målaren har varit här första dagen och skrapat tapet och spärrmålat. Jag tycker att det känns slarvigt utfört. Det är olika tjockt lager och rinner lite på vissa håll. Även inte målat i alla hörn och kanske lite oklart även på andra håll. Bör jag anmärka på detta? Eller fixar målaren detta innan bredspacklingen? Jag lägger till några bilder som förhoppningsvis kan ge en viss uppfattning.
(Obs! Taket ska målas om!)
Jag minns att det var bättre i förra rummet av en annan av firmans målare. Dagens målare var här typ bara drygt 2 timmar, exklusive försnack. Grejen är att vi anmärkte på delfakturan från första rummet (som fixades för några veckor sedan) eftersom det uppgavs 40 timmar när de snarare hade varit här 25 timmar. Båda rummen ska ta typ 50 timmar. Jag hade en bra dialog med firman sedan, men nu oroar jag mig för att de snabbare på. Fast de har ju inte varit här 40 timmar så...
Stort tack på förhand!
Per
Jag undrar kring spärrmålning. Eller heter det grundmålning? Det är i alla fall innan bredspackling, och inte pga sot eller liknande.
Vi har ett rum med många lager tapeter som är lite omständligt. Vi ska bredspackla och måla detta. Målaren har varit här första dagen och skrapat tapet och spärrmålat. Jag tycker att det känns slarvigt utfört. Det är olika tjockt lager och rinner lite på vissa håll. Även inte målat i alla hörn och kanske lite oklart även på andra håll. Bör jag anmärka på detta? Eller fixar målaren detta innan bredspacklingen? Jag lägger till några bilder som förhoppningsvis kan ge en viss uppfattning.
(Obs! Taket ska målas om!)
Jag minns att det var bättre i förra rummet av en annan av firmans målare. Dagens målare var här typ bara drygt 2 timmar, exklusive försnack. Grejen är att vi anmärkte på delfakturan från första rummet (som fixades för några veckor sedan) eftersom det uppgavs 40 timmar när de snarare hade varit här 25 timmar. Båda rummen ska ta typ 50 timmar. Jag hade en bra dialog med firman sedan, men nu oroar jag mig för att de snabbare på. Fast de har ju inte varit här 40 timmar så...
Stort tack på förhand!
Per
Redigerat:
Målaren måste djupgrunda väggen när det är flera lager tapet och för det finns det speciell färg till och som skall förhindra blåsbildning.
Färgen är lika tunn som välling och ger ett ganska blaskigt resultat på väggen just därför den skall tränga ner i underlaget. Vid torkning så suger även underlaget åt sig olika mycket vilket ger ett flammigt resultat.
Så allt är helt ok
Färgen är lika tunn som välling och ger ett ganska blaskigt resultat på väggen just därför den skall tränga ner i underlaget. Vid torkning så suger även underlaget åt sig olika mycket vilket ger ett flammigt resultat.
Så allt är helt ok
Tack för svaret!H Håbbe01 skrev:Målaren måste djupgrunda väggen när det är flera lager tapet och för det finns det speciell färg till och som skall förhindra blåsbildning.
Så allt är helt ok
Så när det inte handlar om att spärra för lukt etc så är det inte lika noga? Jag antar att lite slarv eventuellt bara kommer att skapa behov av mer efterarbete? Så eventuella bubblor får väl hanteras därefter.
Mvh, Per
Hej!H Håbbe01 skrev:
Vad jag menar är att det väl är väldigt noga med målningen om den syftar till att spärra för lukt eller missfärgningar? Då kan det väl inte slarvas? Hos oss är det ju inte heltäckande. När du skriver att det ser bra ut så tänker jag mig därför att du utgår från att syftet är att förbereda för spackling snarare än lukt. Med andra ord: hade du tyckt annorlunda om syftet hade varit annat?
Mvh, Per
Ser inte riktigt problemet? Spärrgrund täcker dåligt (den är nästan transparent)
Hej!G grovspacklarn skrev:
Tack för svar! Jag tänkte även på att det inte alltid är täckt över allt, så som i vissa hörn, och att det liksom är som en oljetavla med olika grovhet. Men, det är ju just sådant här jag behöver bolla. Anledningen till att jag börjar att fundera är just att firman liksom verkade salta delfakturan rätt så rejält. Det gjorde att min tillit fick sig en törn och jag började fundera kring allt.
Tack!
Det jag kan vara lite skeptisk till är att man inte tagit loss elkablar.P Per-Harry skrev:Hej!
Tack för svar! Jag tänkte även på att det inte alltid är täckt över allt, så som i vissa hörn, och att det liksom är som en oljetavla med olika grovhet. Men, det är ju just sådant här jag behöver bolla. Anledningen till att jag börjar att fundera är just att firman liksom verkade salta delfakturan rätt så rejält. Det gjorde att min tillit fick sig en törn och jag började fundera kring allt.
Tack!
Nästa gång fixar du det här själv - några krukor färg, en roller, och rullspackel, så är det klart på en helg.
Har du tänkt måla snickerier också (foder till dörrar tex)? De såg risiga ut på bilden. Gärna målar man de innan man går på med slutgiltiga väggfärgen.
Aha. Ja, de kablarna är nog väldigt svåra att få loss. De sitter fast med några stål-klamrar som har slagits in i träet. När jag själv tog bort golvlisterna så satt en kabel utmed ena listen, och de klamrarna var nästan omöjliga att få bort. Jag tror att posterna måste bytas helt i sådan fall.G grovspacklarn skrev:Det jag kan vara lite skeptisk till är att man inte tagit loss elkablar.
Nästa gång fixar du det här själv - några krukor färg, en roller, och rullspackel, så är det klart på en helg.
Har du tänkt måla snickerier också (foder till dörrar tex)? De såg risiga ut på bilden. Gärna målar man de innan man går på med slutgiltiga väggfärgen.
Tack för tipsen och råden! Målaren undrade faktiskt om de också skulle målas. Säljarna var nog inte så noggranna med den biten när de målade själva. Kruxet är att inget av detta var planerat när vi flyttade in, så kostnaden är som en tråkigt jobbig jul-klapp över ansiktet
Klicka här för att svara